Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Companion Inte uppkopplad

Companions avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 14:25

Ja.. Hm.. det där man att det kan vara folk som hoppar av sina uppdrag pga flytt mm vad nått jag inte tänkt på!

Den håller jag med om att har man svårt att hitta folk som vill stå på listan ska man ta sig en funderare..

Just nu är vi 4 personer (vi ska ragga fler) och vi är mellan 30-65 år.. Så det är ju bra ålder eftersom vi inte är benägna att flytta enligt SCB

/m

Magnus G Bergström

Regissör, Skådespelare, Egen Företagare, GuldPirat

Ansvarig för PP i Österåker och Vice Ledare Stockholm Norrort

bloggar på http://companion.teaterverkstaden.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Companion  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #168525
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 14:48

Just nu i Strängnäs har vi fem som är intresserade varav fyra av dem är under 25. Men åldern skall inte få folk att tro att dem (jag) är sämre. Men ifall det är 25% behöver vi typ sju till. Det kan vara jobbigt att få men vi får väl försöka! För vi vill verkligen ställa upp!

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #168526
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 14:53

Citat:
Davisx3m (2009-Sep-05)Just nu i Strängnäs har vi fem som är intresserade varav fyra av dem är under 25. Men åldern skall inte få folk att tro att dem (jag) är sämre. Men ifall det är 25% behöver vi typ sju till. Det kan vara jobbigt att få men vi får väl försöka! För vi vill verkligen ställa upp!

Det handlar inte om bättre eller sämre människor. Det är ett faktum att yngre personer har en högre benägenhet att förändra sitt liv, bland annat genom att flytta. Det är en viktig parameter att ta hänsyn till när vi ger oss in i lokalpolitiken.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Davisx3m Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #168527
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 14:54

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-05)
Citat:
Davisx3m (2009-Sep-05)Just nu i Strängnäs har vi fem som är intresserade varav fyra av dem är under 25. Men åldern skall inte få folk att tro att dem (jag) är sämre. Men ifall det är 25% behöver vi typ sju till. Det kan vara jobbigt att få men vi får väl försöka! För vi vill verkligen ställa upp!

Det handlar inte om bättre eller sämre människor. Det är ett faktum att yngre personer har en högre benägenhet att förändra sitt liv, bland annat genom att flytta. Det är en viktig parameter att ta hänsyn till när vi ger oss in i lokalpolitiken.

Jag som lokalpatriot skulle aldrig lämna Strängnäs <3

Dem andra vet jag inte om. Får höra med dem. En av dem har sagt att ifall han skulle komma in så skulle han inte flytta annars skulle han det.

-------------------------------------------------
David Bergström
Ordförande i Ung Pirats östra distrikt.
KL i Strängnäs kommun
VL i Södermanlands Län
Msn: Yuriswe@hotmail.com
Mob Nummer: 0709308570
  Skicka ett meddelande via MSN till Davisx3m  
Svara med citat
  (#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168544
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 18:00

Dags att räkna på risken för att få tomma stolar enligt statistiken:

Enligt SCB prognos behövs det en ca 40% övertalighet (givet att PP bara har kandidater under 30 år vilket det inte kommer vara) bland kandidaterna för att slippa chansen att någon plats står tom.

Givet att PP får lika många röster som i EU-valet (vilket vore ett sensationellt bra val av PP i ett riksdagsval) så behövs det då 6.7% * 140% = 9.4%

Det krävs 9.4% så egentligen är det för högt med 12% kandidater. Det skulle räcka med mindre än så - så ett krav på 12% betyder att gränsen klaras med marginalerna på rätt sida även om man antar det värsta scenariot.

I praktiken kommer de flesta kommuner ha fler 30+ åriga i kandidatlisten och ställa upp med fler än minimiantalet kandidater i valet så marginalen där är mycket större.

PS Skillnaden att lägga gränsen på 12 eller 15% är rätt liten i de flesta kommuner.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #168547
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 18:14

Citat:
(vilket vore ett sensationellt bra val av PP i ett riksdagsval)

Du menar kommunalval?

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #168551
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 18:24

Varför är det ett problem med tomma stolar? Är det inte värre med jönsar på stolarna som inte bryr sig om vår politik?

Svara med citat
  (#8) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #168553
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 18:42

Följande parametrar måste vi ta hänsyn till:

1. Vi måste täcka avhopp bland de som får mandat (se min tidigare post)

2. Ersättare ska tillsättas. Paragraf 15-17 i vallagens 14:e kapitel behandlar hur ersättare utses. Jag har inte sett några siffror, men man kan anta att avhoppen är fler bland ersättarna än bland de som fått ett eget mandat.

3. Vi kan inte i förväg förutse vilka kommuner vi kan skrälla i och ta fler mandat än beräknat. Om vi skräller och inte kan fylla stolarna mandatperioden ut är det katastrof.

@malavel Diskussionen handlar inte om att ställa nackdelarna mot varandra. Vi försöker finna en rimlig nivå för antalet kandidater på listorna.

Svara med citat
  (#9) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #168554
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 18:46

Citat:
Daniel Svensson (2009-Sep-05)@malavel Diskussionen handlar inte om att ställa nackdelarna mot varandra. Vi försöker finna en rimlig nivå för antalet kandidater på listorna.
Och hur gör man det utan att väga fördelar mot nackdelar? Rullar en tärning?

Svara med citat
  (#10) Gammal
PP-black sheep Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168557
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-05, 19:20

Förutom KF platser med ersättare behövs fler som skall sitta i nämder med ersättare! och det är ganska vanligt att unga kommunpolitiker hoppar av! Så underskatta inte.

I Huddinge är det 61 platser C fick 3% = 0 mandat, SD fick 4%= 2 mandat (2 valkretsar). Antalet PP medlemmar i kommunen är 450 st och med 25% regeln behöver vi 15 st vilket jag bedömer som rimligt.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag på kommunala listor dansve Kandidater Uppsala kommun 2 2010-03-06 09:31
Är dessa listor bra ? Urban Sundström Förslag till listor 17 2010-01-15 12:54
Listor och mail NineK PP i media 0 2008-06-12 21:03
Lokala representanter! Freeman 4. Södermanlands län 12 2006-08-04 02:09
Lokala stadgar Magnus Adrian Fram till valet 2006 i Västmanlands län 0 2006-02-22 10:25