Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Hur Internetbaserad struktur i och efter kommunvalet i kommunen bör vara - 2009-11-08, 08:41

Demoex heter ett kommunalt parti i Vallentuna som funnits under två mandatperioder. Jag var/är medlem trots att jag inte bor i Vallentuna eller har någon anknytning till denna ort. Jag har följt hur de diskuterar (och även deltagit några gånger) och hur den demokratiska strukturen allt mer mer byggts upp och utvecklats . Jag satt själv i kommunfullmäktige i Piteå ( första kf-möte 1988)en mandatperiod (precis före Internets storskaliga etablering; dvs då man använde fax och 24 kbits uppkoppling var en framgång och då en dator med 40 Mb hårdisk kostade 40.000 kr).

Det finns all anledning till att gå in, ta lärdom, få kunskap, samarbeta osv med de som verkar inom Demoex.

http://demoex.net/

Så här skriver de själva

Demoex - Vallentunas pirater?

Piratpartiet kommer att ställa upp i kommunala val, skriver Rick Falkvinge på DN debatt. Internet har förändrat samhället så genomgripande att det krävs en ny informationspolitik - att vi värnar medborgarrätten och skyddar integriteten på alla nivåer, även i kommunpolitiken, menar han.

Jag håller med! Internet är informationssamhällets guldkälla som många strider om. Det kan lätt förvandlas till ett maktmedel för myndigheter och företag. Demoex har de två senaste mandatperioderna arbetat för att stärka medborgarens rättigheter och inflytande i Vallentuna. Den stora skillnaden mellan Demoex och Piratpartiet är att Demoex är öppet direktdemokratiska.

Jag anser att Piratpartiet också tydligt borde deklarera att de tänker använda nätet för att förstärka medborgarens demokratiska inflytande. Om man motsätter sig olika former av övervakning och förmynderi så ligger det liksom i sakens natur att önska sig mer demokrati. Medborgaren vet själv bäst vilken information hon vill ha och vilken integritet hon vill ha på nätet. Betygsdokument? Kreditupplysningar? Det är en fin balansgång.

Personligen skulle jag gärna se ett samgående mellan Demoex och Piratpartiet i kommunerna. Jag tror att båda partierna skulle vinna på det. Men Demoex måste naturligtvis rösta om saken innan vi frågar Piratpartiet. Det är så vi fattar beslut!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #178840
Standard RE: Hur Internetbaserad struktur i och efter kommunvalet i kommunen bör vara - 2009-11-10, 01:57

Här är ett svar i min motion Främja partiets rykte som gräsrotsrörelse

Citat:
Andreas Wesik (2009-Oct-21)Jag får vibbar av DemoEx-presentationen som hölls på Parley i helgen. Om man är intresserad av att låta medlemmarna vara med och bestämma mer så bör man ta en titt på detta:

Del 1 (Dålig hantering av kameran och mikorfon i början men det blir bättre)
Del 2
Del 3
Del 4
vi har liknande på vårt forum. Jag tycker det låter som en ganska god idé.
Väldigt intressant! Rekomenderas!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #178853
Standard RE: Hur Internetbaserad struktur i och efter kommunvalet i kommunen bör vara - 2009-11-10, 07:31

Instämmer med vad du säger.
Man måste basera sig på de som är aktiva. Och det är bara att gå till sig själv. Vissa frågor är inte intressanta av en massa anledningar. Och då lämnar man över de frågorna till de som vill behandla dessa.
Men vad som är viktigt är att möjliggöra för alla kunna deltaga. Och möjliggöra att kunna kasta ett getöga på vad som diskuteras och hur utvecklingen sker i en viss fråga.

Den biten kan inte lämnas över till någon speciell grupp eller styrelse.
Det vore en allvarlig censur.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet ställer upp i kommunvalet SimonRosenqvist PP i media 1 2010-01-21 01:41
Nya forumkategorier och struktur Andreas Wesik Forumgruppen/teknisk support 73 2009-04-16 21:58
Förtidsröstningslokaler för kommunen Jan Lindgren 1. Stockholms kommun 4 2006-09-06 05:31
Forumets struktur asdax IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 3 2006-07-23 14:09
PIPPI - nystartad gruppering efter attackerna mot PRQ som tycker att det får vara nog. Jolly Roger PP i media 43 2006-06-02 09:54