Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Hammer Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-08, 19:46

Då den största delen av det kommunala arbetet i nämnder snarare än i fullmäktige vill jag lägga ut ett förslag till riktlinjer tänkta att fungera som ett slags rättesnöre för våra ledamöter i frågor där PPs politik inte ger något direkt svar på hur man bör agera.

Inga beslut är fattade i denna fråga så punkterna, deras innehåll och ordning är, som sig bör, helt öppna för diskussion.

Förslag till riktlinjer för nämndarbete

* Vid varje beslut SKA individens integritet och medborgerliga rättigheter beaktas och skyddas.

* I fall som rör enskilda individers välmående eller sociala situation ska en så stor konsensus som möjligt eftersträvas.

* Beslut som rör offentliga utgifter bör behandlas restriktivt.

* Vår förhandlingspolicy bör följas i ärenden som ej rör individer.

* Vid beslut om upphandlingar ska det eftersträvas att icke-proprietära format och system beaktas i första hand.

* Beslut som rör människors omedelbara livssituation (t ex i socialnämnden) ska hanteras med respekt för individen och med en hänsyn till dennes bästa.

* Om ett beslut ej kan fattas eller avvisas med stöd av dessa riktlinjer eller principprogrammet ska ledamoten ursäkta sig från beslutsprocessen.

Svara med citat
  (#2) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #185716
Standard RE: Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-08, 21:25

Citat:
Hammer (2009-Dec-08)
* Vid varje beslut SKA individens integritet och medborgerliga rättigheter beaktas och skyddas.
Finns redan i principprogrammet och det är det väl redan sagt att man inte får bryta mot?

Citat:
I fall som rör enskilda individers välmående eller sociala situation ska en så stor konsensus som möjligt eftersträvas.
Det ska väl alltid eftersträvas?

Citat:
Beslut som rör offentliga utgifter bör behandlas restriktivt.
Problemet jag ser med formuleringen av denna riktlinje är att man kan tolka den som att vi ska undvika allt som kostar. Det vore helt fel, våra frågor SKA kosta. Frågor om integritet och rättssäkerhet måste vi vara beredda att satsa lite på om vi ska uppnå något över huvudtaget. Att t.ex. integritet inte väger något i budgetfrågor är en del av den problematik vi måste komma till rätta med och varför man t.ex. sätter upp mer övervakningskameror istället för att avsätta mer resurser på säkerhetsvakter och polis. I sådana frågor ska vi vara beredda att stå upp för att det kostar och kämpa för att det får högre prioritet i budgeten snarare än ge vika så fort någon tar fram "det vore för dyrt"-kortet.

Med det sagt kommer vi i vilket fall inte kunna ha allt för orimliga krav för att något annat parti ska kunna tänka sig gå med på dem. Frågan är därmed relativt självreglerande. Våra invalda kommer ganska snart lära sig spelets regler och vikten av att räkna på vad saker kostar osv.

Citat:
* Vår förhandlingspolicy bör följas i ärenden som ej rör individer.
Den där känns inte helt genomtänkt. I någon ända någonstans finns väl alltid någon individ inblandad? Vore det inte bättre med en formulering i stil med:

"I de frågor som inte på något sätt kan hänvisas till någon punkt i det egna lokalpolitiska programmet eller någon av våra värderingar i principprogrammet bör vår förhandlingspolicy tillämpas"

Eller har jag missförstått syftet med denna riktlinje helt?

Citat:
* Vid beslut om upphandlingar ska det eftersträvas att icke-proprietära format och system beaktas i första hand.
Den känns nog självklar för de flesta (förutom möjligtvis Rick som valde proprietärt format för forumet ;-)), men frågan är om det inte är mer av ett sakpolitiskt ställningstagande än en riktlinje?

Citat:
* Beslut som rör människors omedelbara livssituation (t ex i socialnämnden) ska hanteras med respekt för individen och med en hänsyn till dennes bästa.
Respekt för individen har vi redan i principprogrammet, men vad menas egentligen med någons "bästa" i beslut om t.ex. huruvida en person ska tvångsomhändertas eller inte? Den här riktlinjen behöver förtydligas för att den ska kunna vara till någon hjälp och helst befrias från uttryck som syftar till någons "bästa".

Citat:
* Om ett beslut ej kan fattas eller avvisas med stöd av dessa riktlinjer eller principprogrammet ska ledamoten ursäkta sig från beslutsprocessen.
För denna riktlinje känns det som att man bara glömt bort det egna lokalpolitiska programmet. Som formuleringen är nu skulle det bli helt värdelöst så fort det blir delade meningar i en fråga. Det vore oacceptabelt. Så länge det egna lokalpolitiska programmet inte strider mot principprogrammet och man har stöd av det ska man inte behöva ursäkta sig från någon beslutsprocess, imo.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #185719
Standard RE: Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-08, 21:40

Sammy, bara för att vissa saker står i principprogrammet är det inget fel att sammanfatta i olika sammanhang. Det är bra med diskussion men jag tycker att det är synd att du kommenterar som att allt nästan är värdelöst.

Hammar, du får mycket gärna fylla på med exempel i de fall du har några bra. Det är inte alla punkter som är lätta att tänka sig in i.

Svara med citat
  (#4) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #185727
Standard RE: Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-08, 22:17

Citat:
Daniel Svensson (2009-Dec-08)Sammy, bara för att vissa saker står i principprogrammet är det inget fel att sammanfatta i olika sammanhang.
Det beror ju lite på, grundläggande saker som att respektera mänskliga rättigheter kan ju uppfattas lite som att man inte har något som helst förtroende för varandra. Det ska inte tjatas om, imo.

Citat:
Det är bra med diskussion men jag tycker att det är synd att du kommenterar som att allt nästan är värdelöst.
Jag är lite skeptisk i överlag till dessa riktlinjer av flera skäl, utöver de jag angav tidigare så undrar jag rent allmänt varför vi diskuterar nämndemansspecifika riktlinjer som inte känns vidare nämndemansspecifika alls. Vad jag kan se är det bara den med Socialnämnden som exempel som känns någorlunda relevant, även om den, som jag skrev, behöver förtydligas. De andra känns som sagt mer allmänna för i princip vilket ämbete som helst och skulle då isf kanske höra till några mer allmänna riktlinjer. Det finns ingen anledning för att nämndemän ska respektera individer mer än partiledare eller våra riksdagsmän, t.ex.

Sen kan man tycka att subsidiaritet hade varit på sin plats, dvs låt valkretsarna gå samman och besluta om dessa saker. Det finns ingen anledning för att lokalpolitiken ska toppstyras, imo.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #185734
Standard RE: Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-08, 22:45

Mitt förslag på riktilinjer:

- Se till att du kan partiets politik och argument för politiken.
- Agera ansvarsfullt och inte på något sätt som misskrediterar partiet.
- Kämpa för partiets politik.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #186058
Standard RE: Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-10, 14:44

Citat:
samface (2009-Dec-08)
Citat:
Hammer (2009-Dec-08)* Vår förhandlingspolicy bör följas i ärenden som ej rör individer.
Den där känns inte helt genomtänkt. I någon ända någonstans finns väl alltid någon individ inblandad? Vore det inte bättre med en formulering i stil med:

"I de frågor som inte på något sätt kan hänvisas till någon punkt i det egna lokalpolitiska programmet eller någon av våra värderingar i principprogrammet bör vår förhandlingspolicy tillämpas"

Eller har jag missförstått syftet med denna riktlinje helt?
Ja, jag tycker det visar på att det råder en viss förvirring till varför dessa riktlinjer (riktlinjer, inte regler, det här är en diskussion om hur man kan tänka, kommentaren om subsidiaritet går bort eftersom det inte kommer vara tvingande kan man inte se det som toppstyrning imho) började diskuteras. Grunden för vårt agerande bör (ju) vara i följande ordning:

1) våra egen politik
2) taktisk strategi, överenskommelser med andra grupperingar, politik där vi själva inte tar ställning
3) specialfall där det vore olämpligt att följa punkt 2 rakt av.

Det är 3 vi diskuterar nu. Som typexempel togs att det antagligen kommer ses som extremt cynisk att kohandla med fall i socialnämnden om hur man ska handla i fall om tragiska familjesituationer. Det är en situation som kan få oss att framstå som extremt osympatiska i allmänhetens ögon via media, om vi försöker få inflytande genom att se även sådana fall som brickor i ett spel.

Dessutom, medan jag fortfarande kommer ihåg, att offentliga utgifter bör behandlas restriktivt läser jag inte som att ingenting någonsin får kosta ett rött öre, bara att man måste vara medveten om att offentliga medel inte är en oändlig källa man kan spendera hur som helst (sen tycker jag iofs att vi bör vara extremt försiktiga med ekonomiska frågor så vi inte får slagsida åt något håll vänster/höger utan att just den övergripande budgeten är något vi kompromissar om för att få inflytande, men det är inte samma sak som att inget någonsin aldrig får kosta något, men det är en annan diskussion...)

Däremot håller jag med om att vissa av punkterna kanske inte hör hemma under just här, under punkt 3. kommenterar det i ett separat inlägg.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #186062
Standard RE: Förslag till riktlinjer för PP-ledamöter i nämnder - 2009-12-10, 15:05

Jag tar den ursprungliga listan stryker dom punkterna som jag tycker inte hör hemma här, flyttar om lite så det blir lättare att förstå i vilken ordning man bör prioritera politik/taktiska allianser/dessa riktlinjer. Se vidare kommentarer under.

* Vår förhandlingspolicy bör följas i ärenden som ej rör enskilda individer.
* Beslut som rör offentliga utgifter bör behandlas restriktivt.
* I enlighet med vår politik SKA vid varje beslut individens integritet och medborgerliga rättigheter beaktas och skyddas.
* I fall som rör enskilda individers välmående eller sociala situation ska en så stor konsensus som möjligt eftersträvas.
* Om ett beslut ej kan fattas eller avvisas med stöd av dessa riktlinjer eller principprogrammet ska ledamoten ursäkta sig från beslutsprocessen.[/quote]

punkten om beslut om upphandlingar icke-proprietära format har jag strukit då det är en del av vår politik och jag inte kan se hur det kan vara relevant att ha en specialregel om. punken om att beakta integritet och rättigheter är visserligen del av vår politik men värd att notera här (imho). I övrigt har jag flyttat upp några punkter så man kan läsa mer stringent om vilka fall det här handlar om och hur man ska resonera; börja överst och applicera. Redan på punkt 1 kan man inse att den här listan bara handlar om ärenden som rör enskilda individer.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ledamöter till distriktskongressen Mårten Fjällström Ung Pirat-avdelningen Piratnätet 0 2009-12-04 18:40
Stim-nytt skickas till riksdagens ledamöter j.jensen PP i media 5 2009-04-27 22:35
Vägra kvitta ut er - upprop till vänsterns ledamöter klara PP i media 12 2008-07-15 07:51
Förslag till riktlinjer Pirats Att göra (STÄNGD) 0 2006-01-05 19:19