Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
PP-black sheep Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009
Standard Stockholms läns landsting - 2010-02-10, 22:54

Styrelsen vill att den här punkten på på Stockholms läns landstings valplattform förankras hos medlemmarna

4. Vad vi vill göra mer specifikt inom Regionplaneringen.
" Därför handlar regionplanering numera om mer än bara planering av den fysiska infrastrukturen. Det handlar också om att stärka regionens konkurrenskraft, att skapa goda och jämlika levnadsvillkor och en långsiktigt hållbar livsmiljö."
citat från landstingets hemsida, elnät, vägar och fibernät är infrastruktur

4.1. Fiber till alla
För att stärka regionens konkurrenskraft och att medborgare/företag ges samma möjlighet till en högkvalitets Internet, ställer vi oss bakom att alla fastighet skall ges möjlighet att anslutas till ett fibernät om minst 100Mb/s innan 2020 till minst 90 %.
Att tillhandahålla Internet till en enhetstaxa oberoende var man bor i länet, innebär ett kollektivt ägande av nätet som förmedlar data trafiken. Konsekvensen innebär att alla tjänsteoperatörer har på lika villkor möjlighet att erbjuda sina tjänster över nätet. Resultatet blir full konkurrens och man slipper inlåsningseffekter och monopolsituationer, vilket gynnar kreativitet och mångfald och en konkurrensutsatt prissättning.

Svara med citat
  (#2) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #193074
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-11, 00:08

Bifal från mig på den här punkten.

Frågan är väl snarast redo för detalj fundering och högnivå planering för att kunna pressentera en realistisk plan.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#3) Gammal
arkhanari Inte uppkopplad

arkhanaris avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #193144
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-11, 18:35

Jag motsätter mig en sådan ståndpunkt. Dels pga av mina personliga åsikter men främst därför att jag tycker att Piratpartiet inte skall ägna sig åt detaljpolitisk styrning.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #193190
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-12, 03:31

Citat:
arkhanari (2010-Feb-11)Jag motsätter mig en sådan ståndpunkt. Dels pga av mina personliga åsikter men främst därför att jag tycker att Piratpartiet inte skall ägna sig åt detaljpolitisk styrning.
Landstings politik är i princip detalj politik i praktiken... iaf den politik som drivs där idag.
Eller vad skulle annars vara piratpolitik i landstinget?

Och om du skulle se det ur pp vinkel är det något mer än just detaljstyrning som du ogillar?

Eller är det bara att det just är en marknadsfrihets inskränkning eller nått som ni anser marknaden ska klara av själv eller?

Svara med citat
  (#5) Gammal
arkhanari Inte uppkopplad

arkhanaris avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #194048
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-16, 08:12

Citat:
of_darkness (2010-Feb-12)
Citat:
arkhanari (2010-Feb-11)Jag motsätter mig en sådan ståndpunkt. Dels pga av mina personliga åsikter men främst därför att jag tycker att Piratpartiet inte skall ägna sig åt detaljpolitisk styrning.
Landstings politik är i princip detalj politik i praktiken... iaf den politik som drivs där idag.
Och om du skulle se det ur pp vinkel är det något mer än just detaljstyrning som du ogillar?
Eller är det bara att det just är en marknadsfrihets inskränkning eller nått som ni anser marknaden ska klara av själv eller?
Jag tycker helt enkelt inte att Piratpartiet skall göra någonting annat än motsätta sig ett statligt övervakningssamhälle och kandidera på riksdagsnivå. Precis som du skriver så _måste_ man ägna sig åt detaljpolitisk styrning om man är verksam på landstings- eller kommunnivå. Istället för att upprepa grejer som redan diskuteras i en annan tråd så kan du läsa hur en del av oss resonerar i Piratideologi-forumet.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #194101
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-16, 14:08

Citat:
arkhanari (2010-Feb-16)
Citat:
of_darkness (2010-Feb-12)
Citat:
Jag tycker helt enkelt inte att Piratpartiet skall göra någonting annat än motsätta sig ett statligt övervakningssamhälle och kandidera på riksdagsnivå. Precis som du skriver så _måste_ man ägna sig åt detaljpolitisk styrning om man är verksam på landstings- eller kommunnivå. Istället för att upprepa grejer som redan diskuteras i en annan tråd så kan du läsa hur en del av oss resonerar i Piratideologi-forumet.
Lösningen kanske vore att vi får lokala "piratpartier" som stödjs delvis och består av folk från moderpartiet, tom ha det som krav.

men som för sin version av piratpolitik i kommun och landsting som då kan lokalt växla mellan att ha höger framtoning eller vänster framtoning beroende på hur piraterna lokalt där känner.

bara att separering blir tydlig att det är en egen organisation med PP grundvärderingar men som därefter gå utom dem för att skapa sig sig egen värderingsgrund och politisk grund.

Och att vi därefter raskt plockar ur de lokal politiska plattformarna och startar lokala föreningar som kam ställa upp i de lokala valen.

Svara med citat
  (#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #194153
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-16, 17:30

Jag gillar varken 4 eller 4.1. Bort med dem.

Men det låter lite skumt att vi ändrar programmet efter valet.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #194185
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-16, 21:52

Citat:
malavel (2010-Feb-16)Jag gillar varken 4 eller 4.1. Bort med dem.
Men det låter lite skumt att vi ändrar programmet efter valet.
Alltså vore trevligt med motivering så vi kan för diskussion om det, vilket lite är tanken i detta steg..

Och varför vi röstade var för att styrelsen la upp formen som så, eg skulle vi satt oss och gjort huvuddragen i programmet och få stöd för principerna ,dvs de frågeområden och större frågor/kontroversiella frågor.

Men som vanligt så vart allt 5i3 och en liten grupp satt sig ner o spånade och snodde mycket från övriga landstingsplattformar, och antagligen utan att riktigt tänka pirat på dem eftersom ja de andra hade lagt upp dem o de måste väl tänkt pirat antar jag att det var.

Men iaf så var vi tvungna att rösta om vi skulle ha pirater i landstingsvalet då det var, men nu skulle vi eg trimmat frågorna som vi nu skulle haft bra stöd för så att styrelsen defensivt kunde godkänna dem och lämna in till valia som officiell valplattform.

Först när de lämnas in där är de skrivna i sten.

så valet var eg. om medlemmarna i Stockholm ville ha landstingsval eller inte.

men nu så har vi möjligheten att riva upp alltihopa om vi nu så vill och be ledningen godkänna den plattform vi lämnar fram.

De kan då antingen: förkasta hela den reviderade plattformen, förkasta allt som de inte bad oss återkomma om, godkänna hela den reviderade plattformen., de kan ju även ändra i den om de nu skulle vilja för den lämnas till valia typ och pressmeddelanden går ut.

Iaf är det så jag uppfattat processen, men dl/styrelse/ledning får gärna rätta mig där jag ev har fel

Svara med citat
  (#9) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #194186
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-16, 22:10

Punkt 4 är väldigt förvirrande. Det är tydligen ett citat från landstingets hemsida. Vi borde försöka skriva egen text i stället.

Sen skulle jag föredra ett höger/vänster-neutralt program. Jag tycker inte 4 och 4.1 är det.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #194187
Standard RE: Stockholms läns landsting - 2010-02-16, 22:23

Citat:
malavel (2010-Feb-16)Punkt 4 är väldigt förvirrande. Det är tydligen ett citat från landstingets hemsida. Vi borde försöka skriva egen text i stället.
Sen skulle jag föredra ett höger/vänster-neutralt program. Jag tycker inte 4 och 4.1 är det.
Ja 4 kan jag ju absolut hålla med om, men all text bör skrivas om helt iaf formuleringsmässigt etc.

4.1 kan motiveras från informations politik, och det kan motiveras från både höger och vänster.

Och det handlar inte om (jag förstått det rätt) pris till slutkund för tjänsten, utan endast anslutningen.

Anledning är konkurrenssnedvridning på själva anslutningarna, där det per definitionen inte riktigt går att få konkurrens eller ens alltid valfrihet för företaget/hushållet som vill ansluta.

Och motivering ur höger perspektiv:
-konkurrenssnedvridning förhindrar en bra marknad och företagande som ska ske på lika marknads villkor.

Och motivering ur vänster perspektiv:
-Bredbands tillgång bör ses som en dela v det allmänna infrastrukturen och där bör vi verka i den utsträckning som är möjlig för att all ska ha rätt på lika villkor ta del av den allmänna infrastrukturen.

Så det handlar snarast mer om ta fram motiveringar från båda sidor och om det går göra texten mer neutral eller ha med motiveringar från båda sidor för att få fram neutralitet genom det.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
3. Stockholm läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 25 2010-02-18 11:57
6. Östergötlands läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 19:08
4. Västmanlands läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 19:04
1. Norrbottens läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 19:02
2. Uppsala läns landsting dansve Lokalval 2010: Valplattformar 1 2010-02-06 18:56