Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Per-Anders Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Apple nya egna kontakt - 2012-07-26, 13:50

Nu ryktas det om att nästa Iphone kommer ha en ny kontakt som har 19pol istället för den gamla på 30pol.

Jag är inte expert på lag-text och liknade, men borde inte en telefon med en sådan kontakt vara förbjuden att sälja i EU.

1. Alla telefon som säljs i EU ska ha micro-usb kontakt för laddning.
2. Apple har fått undantag från denna regel eftersom deras 30poliga funnit så länge och varit så inarbetad.

Nu kan ju inte apple påstå att den nya kontakten funnit så länge och är inarbetad, något undantag från EU regler kan inte apple få.

Så min fråga är, kommer det bli förbjudet att sälja nästa iphone i EU om den har en ny kontakt ?

Vad är piratepartiet åsikt i frågan, ska nästa iphone förbjudas i EU ?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277444
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-27, 00:57

Citat:
Ursprungligen postat av Per-Anders Visa inlägg
Vad är piratepartiet åsikt i frågan, ska nästa iphone förbjudas i EU ?
Min högst personliga åsikt är att ett ställningstagande i den här frågan kanske inte ligger högst på dagordningen för partiet.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #277456
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-27, 19:14

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Min högst personliga åsikt är att ett ställningstagande i den här frågan kanske inte ligger högst på dagordningen för partiet.
Nu vet jag inte vad partiet åsikt i ämnet. Men jag tycker konsumenterna rättigheter är ett viktigt område, som enligt mig ligger nära kärnämnet.

Att företag försvårar för kunderna att kunna utnyttja sina produkter fullt ut tycker jag är ett hinder. Det är allt ifrån produkter där det används speciella laddare, kontakter, batterier osv.

Standardisera så mycket som möjligt, för att göra det enkelt för kunderna. Att jobba för att nästa iphone blir förbjuden om den använder en ny/egen kontakt är en viktig ställningstagande, för att visa företag inte kan göra hur de vill.

Nästa saker och arbeta med är gemensam laddare på bärbara-datorer. Standardiserade batterier i telefoner/dator. Standarder för skrivare-toner, idag är det billigare att köpa nu skrivare istället för nya toner osv.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277458
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-27, 22:13

Det är i min mening någonting den fria marknaden bör hantera. Om folket vill ha standardisering tillräckligt gärna kommer det att ske. Politiker ska inte bestämma vart teknologin går på det viset.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #277459
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-28, 09:49

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Det är i min mening någonting den fria marknaden bör hantera. Om folket vill ha standardisering tillräckligt gärna kommer det att ske. Politiker ska inte bestämma vart teknologin går på det viset.
Iden med den fria marknaden är bra. Men när företag manipulerar marknaden, så fungerar inte den fria marknaden. Eller vinster är viktigare än konsumenternas bästa.

När inte kundens bästa inte kommer främst, behövs regler. Special kontakter av apples slag låser fast kunder från att byta. Många kunder kommer inte välja den bästa/billigaste produkten eftersom de redan har tillbehör från apple. Då har apple manipulerat marknaden.

Sen att det finns lagar som säger att man ska använda micro-usb för att underlätta för konsumenter, ska följas. Varför ska apple inte behöva följa regler som alla andra ?

Vad är nästa, att företag ska få göra som de vill. Ska shell få börja blanda in bly i bensinen, eftersom bensinen blir bättre så. Dagens bensin utan bly är inte bra, men miljö vinster överväger detta. En bil utan katalysator är billigare, utan regler på detta skulle biltillverkare göra bilar utan, för det är billigare.

Använda fri marknad som argument är ett föråldrat argument som historien visat är fel gång på gång.

Svara med citat
  (#6) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #277461
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-28, 16:17

Citat:
Nu ryktas det om att nästa Iphone kommer ha en ny kontakt som har 19pol istället för den gamla på 30pol.

Jag är inte expert på lag-text och liknade, men borde inte en telefon med en sådan kontakt vara förbjuden att sälja i EU.

1. Alla telefon som säljs i EU ska ha micro-usb kontakt för laddning.
2. Apple har fått undantag från denna regel eftersom deras 30poliga funnit så länge och varit så inarbetad.
JAg skulle bli väldigt glad om du gav mig sakupplysning på det direktivet som säger att Micro-usm MÅSTE nvändas för laddning för vad jag vet så är det bara en standardöverenskommelse från de största tillverkarna vilket gör detta till en icke fråga.

såklart fans infon hos wikipedia. det är en tillverkarstandard som rä STÖDD av EU men et finns inget som tvingar en att använda den. http://en.wikipedia.org/wiki/Univers...rger_standards

så äpplet kan öra som de vill men att inte föja standarden brukar straffa sig i kommpetetiva system. speciellt om de inte är backotkompatibla mot sig själva eftersom de då förlorar sin inlåsningseffekt.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Senast redigerad av willenfort den 2012-07-28 klockan 16:21. Anledning: fakta uppdatering.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #277500
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-30, 21:06

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
såklart fans infon hos wikipedia. det är en tillverkarstandard som rä STÖDD av EU men et finns inget som tvingar en att använda den. http://en.wikipedia.org/wiki/Univers...rger_standards

Det verkar vara en tillverkningsstandard att mobiler som säljs i EU ska ha en mircro-usb kontakt.

Vad som skiljer en lag eller en standard vet jag inte.

Men tycker piratpartiet ska jobba för att micro-usb för mobiler blir en lag, eftersom ett tillverkningsstandard inte följs.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #277535
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-07-31, 20:50

Citat:
Det verkar vara en tillverkningsstandard att mobiler som säljs i EU ska ha en mircro-usb kontakt.

Vad som skiljer en lag eller en standard vet jag inte.

Men tycker piratpartiet ska jobba för att micro-usb för mobiler blir en lag, eftersom ett tillverkningsstandard inte följs.
Återigen anser jag att detta är någonting den fria marknaden ska kunna lösa själv. Det är inte vår sak att kräva att alla bilar görs röda heller, folket ska få avgöra sina egna preferenser. Om någon vill använda Apple ska de få det (vad jag personligen tycker om Apple är helt irrelevant).

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #277544
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-08-01, 20:22

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Återigen anser jag att detta är någonting den fria marknaden ska kunna lösa själv. Det är inte vår sak att kräva att alla bilar görs röda heller, folket ska få avgöra sina egna preferenser. Om någon vill använda Apple ska de få det (vad jag personligen tycker om Apple är helt irrelevant).
Den fria marknaden fungerar sällan bra, utan bra spel-regler.

Att alla telefoner har samma laddare, tycker jag är en bra spel-regel.

Angående dit exempel bilar, finns det mycket som skulle standardiseras, dock inte färgen som i ditt exempel. Vi kan ta stereo i en bil. Om den går sönder eller du vill byta så är du i många fall låsta till bil-tillverkarens egna som kostar 4-5 ggr mer än en standard stereo, som oftast är bättre eftersom där finns det konkurrens.

Så genom att göra egna lösningar sätter tillverkarna konkurrensen ur spel. Du kan ta torkarblad, tändstift, olja-filter, luft-filter, generator och start-motorer osv. Dessa finns i tusentals varianter bara för att tillverkaren ska kunna mjölka sina kunder på original-tillbehör.

Så jag tycker det är på tiden att vi sätter stopp för detta utnyttjande och mjölkade av konsumenter och då tycker jag apple och deras special kontakt är ett bra sätt för att avskräck andra företag.

För att avskräck andra företag är apple en fin skalp.

Ska jag tolka Aki ståndpunkt att du vill ge konsumenterna dyrare och sämre produkter ?

Svara med citat
  (#10) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #277546
Standard Sv: Apple nya egna kontakt - 2012-08-02, 09:13

Citat:
Den fria marknaden fungerar sällan bra, utan bra spel-regler.

Att alla telefoner har samma laddare, tycker jag är en bra spel-regel.

Angående dit exempel bilar, finns det mycket som skulle standardiseras, dock inte färgen som i ditt exempel. Vi kan ta stereo i en bil. Om den går sönder eller du vill byta så är du i många fall låsta till bil-tillverkarens egna som kostar 4-5 ggr mer än en standard stereo, som oftast är bättre eftersom där finns det konkurrens.

Så genom att göra egna lösningar sätter tillverkarna konkurrensen ur spel. Du kan ta torkarblad, tändstift, olja-filter, luft-filter, generator och start-motorer osv. Dessa finns i tusentals varianter bara för att tillverkaren ska kunna mjölka sina kunder på original-tillbehör.

Så jag tycker det är på tiden att vi sätter stopp för detta utnyttjande och mjölkade av konsumenter och då tycker jag apple och deras special kontakt är ett bra sätt för att avskräck andra företag.

För att avskräck andra företag är apple en fin skalp.
Det är en subjektiv åsikt som kommer från en sektion av det politiska spektrumet som jag inte tillhör. Tvinga inte fram den som objektiv. Det handlar om vad som värdesätts högst, konsumentens frihet till att köpa vad man vill, eller bra teknik. Jag föredrar frihet any day, men jag är medveten om att det är en subjektiv åsikt.

Citat:
Ska jag tolka Aki ståndpunkt att du vill ge konsumenterna dyrare och sämre produkter ?
Nej. Jag vill ge konsumenterna chansen att köpa dyra och dåliga produkter om de vill, om de värdesätter andra saker högre (som märke, hur snygg förpackning är, consumer service, et cetera). En stor sektion av världens befolkning vill uppenbarligen det, annars skulle inte Apple vara så enorma som de är.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg