Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008
Standard 16:e maj - 2010-05-16, 21:51

Möte med riksdagsgruppen den 16:e maj kl 20.00-21.15 i riksdagsgruppens skypekanal.

Närvarande:
Sandra Grosse
Olof Bjarnason
Gun Svensson
Johnny Olsson
Jacob Dexe
Johanna Julén
Mårten Fjällström
Kalle Vedin
Andreas Larsson

Mötespresidie:
Ordförande: Olof Bjarnason
Sekreterare (postar beslut på forumet): Jacob Dexe
Justerare ett (justerar på forumet): Johanna Julén
Justerare två (justerar på forumet): Johnny Olsson

Dagordning:

1. Rapport om aktiviteter som är på gång
- Västmanland har kick-off 20/5 i Västerås
- Syd har börjat sätta ihop en kalender för sommaren
- Aktivitet planeras till Barnfestivalen i Västerås 29/5
- Vi kommer närvara på Hammarkullefestivalen i Göteborg 28-30/5 http://piratepad.net/hammarkullekarnevalen2010
- PP-väst har kick-off 5/6 i samband med Superkarlstad 6/6
-Andreas Larsson kommer göra en roadtrip genom norrland i helgen för att medverka på norrbottens AFK-möte.

2. Publicerade insändare
-Om blockpolitiken i NWT (se debatt på live, Anders+Marie+Olof). Tyvärr har tidningen gjort en olycklig rubriksättning och vinklat insändaren ifrån vad som egentligen var menat.

3. Inkommet mail från Jan-Olov Flink angående tolkningsrätt i principprogrammet. Innebörden diskuterades, kommer tas upp igen på nästa möte efter samtal med Jan-Olov

4. Information om Almedalen 4-10/7. Anna T var inte närvarande. Mårten sa att en lista på vilka som ska åka håller på att sammanställas. Kommer återkomma med information till hela gruppen efter att Anna konsulterats.

5. Rapport från arbetsgruppen om tjänstemannaorg. Inget att rapportera.

6. Arbetsordningen
6.1 Finns den publicerad? Ja
6.2 Mötet beslutar att Mårten Fjällström ändrar arbetsordningen enligt följade: "EU-parlamentariker" ersätts med "Piratpartiets EU-parlamentariker." Punkt 1 i arbetsordning för riksdagsgruppen.
6.3 Diskussion om hur vi agerar vid lika röstetal uteblev då Björn Felten inte kunde närvara.

7. Diskussion om kommunikationsmedel för riksdagsgruppen. Vi beslutar:
- att försöka gå över till forumet och skapa en dold del för sådant som enbart angår gruppen.
- att Sandra gör ett mailutskick om detta till riksdagsgruppen (rdg25+styrelse+amelia)

8. Visitkort - Vilka beställer, vem betalar, hur har ledningen tänkt?
- Riksdagsgruppen lyfter frågan till nästa ledningsmöte.

9. Fortsatta möten.

Citat:
Dexe ifrågasätter om vi ens ska ha några möten med riksdagsgruppen i fortsättningen då det uppenbarligen inte finns något intresse hos merparten av kandidaterna. Partiledaren har inte närvarat på de senaste 4 mötena, vice Partiledaren har missat de 3 senaste. Ingen officiell information kommer fram utan det enda som händer är spekulationer och tafatta beslut som inte kan få någon kraft då stora delar av gruppen inte är närvarande. Föreslår därför att det antingen blir en rejäl skärpning till nästa gång. Eller att vi lägger ner projekt "Riksdagsgruppen" pga bristande intresse från de som blivit framröstade av medlemmarna att faktiskt representera partiet i riksdagsvalet.
- Diskussionen mynnade ut i att:
- Uppdraget som föreligger är att: "riksdagsgruppen sammanträder för att planera sin del valkampanjen och besluta former för arbetet efter inträdet i riksdagen"
- Gruppen behöver:
-få in: information om vad som övrigt sker av valkampanj. (rep från kampanjgruppen?)
- fatta beslut om: eftervalsarbete
- dela och sprida: tips och tricks för kampanjarbete

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv

Senast redigerad av Dexe den 2010-05-17 klockan 09:46.
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Vidde Inte uppkopplad

Viddes avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #212232
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-16, 23:24

Justeras

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #212244
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 08:28

Om vi nu ska vara formella, så skulle jag vilja påpeka att det inte finns någon riksdagskandidat som heter "Jacobus Dexus" och därför är det lite märkligt att hitta en sådan i ett protokoll. ;-)

Vad det gäller närvaro på mötena, så tror jag att man biter sig i foten om man ropar "SKÄRPNING" och försöker mästra folk till att vara på mötena. Man bör nog istället fråga varför folk inte är med på mötena. Beror det på mötesformen? På frekvensen? På det som avhandlas på mötena? På hur det avhandlas? Eller är det kanske bara så att rdg25 är en grupp pirater som gör en väldig massa för partiet och därför inte alltid kan vara med? Finner man svaret på de här frågorna och hanterar dem, så kommer deltagandet att gå upp. Ett första steg är alltså att fråga folk hur man kan göra mötena mer attraktiva att vara med på.

Just gårdagens möte gissar jag var dåligt besökt för att folk med familj sällan tycker att det är en bra idé att ha möten på långhelger. Personligen anser jag att vi i största möjliga mån bör arbeta för en kultur där det är möjligt att ha familj och engagera sig i partiet. Om inte, så kommer vi att förlora mycket bra folk.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#4) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #212254
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 09:51

Med all respekt Anna,

Hade du inte kunna försöka närvara på mötena och säga det istället? Vi som varit där har försökt fixa ett vettigt mötesschema så att så många som möjligt ska kunna närvara på mötena. Och jag tycker inte "har en massa annat att göra" alltid är legitimt. Igår vet jag att någon spelade brädspel istället och andra gjorde andra klart mindre viktiga saker istället för att försöka få riksdagsgruppen att fungera.

Så ja, SKÄRPNING, är i detta fallet klart motiverat. Jag tycker det visar på bristande respekt för medlemmarna att inte komma på möten, eller ens svara på kallelser och försöka medverka till att få dit fler. Vi har ju i 2 möten i rad haft uppe en punkt som du skulle informera om, som är fullt synlig i dagordningen, men likväl fick Mårten igår gissa om vad som hände med sommarens troligtvis viktigaste politiska vecka.

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #212256
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 10:03

Jag håller med vad Anna skriver.

Jag upplever att det kritiska betraktelsesättet inom PP är förhärskande. Och det är jättebra om man anlägger en positiv och uppmuntrande ton på allt som sägs, görs och skrivs. Det hade varit fruktbart att om man istället hela tiden fokuserat på det positiva innehållet av det som görs oavsett vad det är för någonting.

Tyvärr är det så att man väldigt väldigt ofta har en negativistisk syn, misstänksamhet, förkastande, negativ kritik och bara ser det dåliga i vad andra gör. Positiva uppmuntringar är sällan förekommande - i princip aldrig - när det är något en person tycker illa om som någon annan gjort eller skrivit eller sagt. Det verkar som många blir kränkta av allt som inte stämmer överens med deras världsbild. Då blir det kritiska betraktelsesättet väldigt kontraproduktivt; det tar bort den positiva aktivismen. Resultatet blir lätt - eftersom ingen tycker det är trevligt att utsättas för negativ kritik - att man blir tyst och gör så lite som möjligt istället.

Bra att ni tog beslut om hur mailinglistan skall användas.
Bra att påpeka problem med närvaron. Jag har gett ett förslag hur man kan konstruera det hela med tabell. Andreas har lagt fram datum. Jättebra. Men man skulle redan nu kunna boka in sig när man vet att man inte kan närvara. (Se mera i rdk25-gruppens diskussionsforumstråd).

/Anders

Svara med citat
  (#6) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #212290
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 12:05

Jacob: Gårdagen tillbringade jag med att skriva en artikel och ett bokkapitel i en antologi om kunskapssamhället. Förhoppningsvis kommer det att lyfta fram partiet i valrörelsen. Det var den tidsprioritering jag gjorde igår och den tänker jag inte be om ursäkt för. Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag prioriterar utåtriktat kampanjande fram till valet.

Vad det gäller byggandet av riksdagsgruppen, så tror jag inte att det sker på formella möten. Jag tror att det sker genom trevlig, daglig samvaro i tex vår chatt. Det är i daglig samvaro som personliga band skapas. Formella möten fyller en annan funktion. Det betyder inte att de är oviktiga, bara att de knappast bygger sociala relationer.

Vad det gäller Almedalen så sitter jag här och väntar mycket otåligt på info. Info som jag behöver för att kunna ge info vidare. Jag sitter inte och rullar tummarna.

Jag tänker inte fördjupa mig i det här eftersom det är en diskussion som jag tycker är direkt kontraproduktiv. Jag står fast vid vad jag sa tidigare. Om vi vill ha hög närvaro på mötena, så ska vi inte domdera och mästra folk, vi ska fråga dem varför de inte är där och lyssna på deras svar.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#7) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #212302
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 14:07

När det gäller att skapa ett dolt forum går det bra att kontakt mig för vad den ska heta, var den ska ligga och vilka forumnick som ska ha tillgång till forumet.

Punkt 1 Rapport om aktiviteter som är på gång, är inte detta en punkt som partiledningen redan har tagit upp? Måste rdg gå igenom det också?

I övrigt undrar jag över vad rdg25 är för grupp? Finns det en rdg10? Vad har rdg25 för mandat respektive rdgX?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#8) Gammal
Joshua_Tree Inte uppkopplad

Joshua_Trees avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #212304
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 14:24

Justeras
  Skicka ett meddelande via ICQ till Joshua_Tree  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Terobi Inte uppkopplad

Terobis avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #212310
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 16:11

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
I övrigt undrar jag över vad rdg25 är för grupp? Finns det en rdg10? Vad har rdg25 för mandat respektive rdgX?

RDG25 är de 25 kandidater som kommer in vid 6,5%(om man räknar bort personval) + styrelse + parlamentariker + UP representant.
Afaik finns ingen annan RDG-grupp, utan RDG25 är vad som gäller.

Vice förbundsordförande Ung Pirat
http://terobi.se

Svara med citat
  (#10) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #212312
Standard Sv: 16:e maj - 2010-05-17, 16:21

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
När det gäller att skapa ett dolt forum går det bra att kontakt mig för vad den ska heta, var den ska ligga och vilka forumnick som ska ha tillgång till forumet.

Punkt 1 Rapport om aktiviteter som är på gång, är inte detta en punkt som partiledningen redan har tagit upp? Måste rdg gå igenom det också?

Om cirka 4% av väljarna ger PP sitt stöd i valet i höst får PP cirka 15 mandat. Om PP får stöd av en rösteandel motsvarande ungefär den som PP fick i EU-valet får PP cirka 25 mandat.

Eftersom det är svårt att veta hur valdeltagandet och röstandet faller ut i de enskilda valkretsarna och hur utjämningsmandaten placerar sig så ansågs det nog från flera håll och av flera anledningar att rdg25 gruppen skulle bestå av de 25 kandidater som hade störst möjlighet att kunna komma in i riksdagen. Rdg25 finns också för att samköra på flera olika plan aktiviteter för att få in PP i riksdagen.

Jag tror inte det finns någon rdg10. Aldrig hört talas om det eller någon rdgX.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är