Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard Eftersnack - 2009-10-25, 13:04

Mötet är nu slut och eftersnacket kan börja.

Och då vill jag först och främst vända mig till Henry Rouhivuori och be honom om ursäkt för mina syrliga kommentarer i början av mötet (innan jag valdes till mötesordförande). Jag skulle inte varit så vass i tonen för det visade sig att jag inte var så himla bra själv. I framtiden bör jag alltså vara lite mer ödmjuk.

Så Henry: Jag ber om ursäkt för mina kommentarer till dig och hoppas att det kan vara glömt och förlåtet.

Med det avklarat kan vi nu gå vidare och då vill jag börja med att ge en känga till styrelsen. Det är nämligen styrelsens uppgift att förbereda medlemsmötet, men det hade de inte gjort. Det verkar som om styrelsen trodde det skulle räcka med att skicka ut en kallelse och sen skulle resten lösa sig av sig självt.

Lösningen blev att jag och Hans i tisdagskväll helt oförberett fick ett medlemsmöte dumpat i knät. Ett medlemsmöte som var totalt oförberett och där vi själva har fått leta runt i gamla trådar och dokument för att finna vad det faktiskt ska handla om.

För mig som aldrig modererat ett forum, eller ens tycker om forum, var det en intressant upplevelse att helt plötsligt förväntas moderera hela mötesforumet samtidigt som jag ska lägga upp trådar, föra mötet framåt, se till att rätt information finns tillgänglig och vara mötesdeltagarna allmänt behjälplig.

(Det har åtminstone lett till att jag numera kan forumet en aning bättre.)

Jag har försökt göra mitt bästa, och det har varit ett fruktansvärt slit, men jag är den förste att instämma i att det är mycket som kunde ha gjorts bättre, men vi får inte glömma att partiet fortfarande är ungt och den typ av online-möten vi kör är fortfarande på utvecklingsstadiet.

Det är upp till oss alla tillsammans att dra lärdom av våra möten och försöka utveckla dem till att bli bättre. Det här mötet har åtminstone varit mycket nyttigt för mig eftersom jag fått erfarenhet av vad som funkar och inte funkar och kan ta med mig det in i mitt arbete i organisationsutvecklingsgruppen.

Med det sagt lämnar jag nu ordet fritt i denna tråd.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #175847
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:15

Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Och då vill jag först och främst vända mig till Henry Rouhivuori och be honom om ursäkt för mina syrliga kommentarer i början av mötet (innan jag valdes till mötesordförande). Jag skulle inte varit så vass i tonen för det visade sig att jag inte var så himla bra själv. I framtiden bör jag alltså vara lite mer ödmjuk.

Så Henry: Jag ber om ursäkt för mina kommentarer till dig och hoppas att det kan vara glömt och förlåtet.
Godtages. Äh, tack för att du stod ut med att vara mötesordförande. Jag ser att det inte har en varit lätt uppgift. Mötet är över nu och vi är tillbaka till som det var innan.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #175848
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:18

Utifrån förutsättningarna tyckte jag ni gjorde ett alldeles utmärkt jobb!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #175849
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:19

Jag vill tacka mötesledningen i allmänhet och dig Andreas i synnerhet, för ett mycket väl utfört medlemsmöte! Visst var det småfadäser här och där, men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med, så måste jag säga att ni klarat det med beröm över godkänt. Inte bara har ni modererat mötet och länkat till gamla beslut utan även påpekat rena sakfel i debatten samt svarat på en mängd frågor.

Återigen, tack för väl utfört uppdrag!

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#5) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #175850
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:26

Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-25)Jag vill tacka mötesledningen i allmänhet och dig Andreas i synnerhet, för ett mycket väl utfört medlemsmöte! Visst var det småfadäser här och där, men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med, så måste jag säga att ni klarat det med beröm över godkänt. Inte bara har ni modererat mötet och länkat till gamla beslut utan även påpekat rena sakfel i debatten samt svarat på en mängd frågor.

Återigen, tack för väl utfört uppdrag!

+1 på det BO

Tillägg: Presidiet får faktiskt välja att ajournera mötet och skrika högt efter hjälp om det blir för stökigt.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #175854
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:38

Med tanke på förutsättningarna har Andreas+Hans gjort ett mycket starkt jobb.

Slutsatsen är då att förutsättningarna måste bli sjujäkla mycket bättre!

En rejäl utvärdering av mötet och framtida form på möten borde göras. Dels genom diskussion på forumet, dels genom att styrelsen ser över hur de kunde förberett bättre (då det verkar vara deras jobb), dels genom att prata AFK på till exempel nästa Parley som ska vara om några månader har jag för mig.

Här är de önskemål jag personligen snabbt noterat under mötet:

* En n00btråd önskas med instruktioner om hur mötet kommer gå till samt ordlista (bordläggning, yrkande, motion osv).

* Det saknades Avstår-alternativ i flera pollar åtminstone till en början. Inte bra och måste bli bättre rutin på.

* AFK-sammankomst under mötet för de som håller i det låter smart. Bambuser + övrigt är även det en rolig och bra idé som någon hade.

* En funktion att highlight/downlighta de trådar som man pollat i eller inte. Just nu är det väl bara de som man har olästa trådar i som är markerade. Men ibland läser man en tråd med poll och bestämmer sig inte direkt. Risken är att det glöms bort.

* I polltråden ska diskussionstråden länkas varje gång!! Det är jättetrist att se en poll som heter "40. Andra läsningen av motion 09" utan vidare förklaring och utan länk till tråden där förslaget förklaras och diskuteras.

* Riktiga namn när man lägger motioner/yrkanden. Annars ser det idiotiskt ut på protokollen och i frågorna.

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

Svara med citat
  (#7) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #175856
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:41

vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

avslog vi styrelsen eller bordlade vi den?

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

Svara med citat
  (#8) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #175857
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:43

Citat:
Macco (2009-Oct-25)vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

Frågan om styrelsens ansvarsfrihet bordlades. Se votering:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost178356.aspx

EDIT: Uppdaterade med direktlänk istället.

Svara med citat
  (#9) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #175858
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:45

Citat:
Macco (2009-Oct-25)vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

Eftersom vi röstade för bordläggning i http://forum.piratpartiet.se/Topic178356-508-1.aspx

så ställdes som följd av det aldrig frågan om ansvarsfrihet ja/nej.

Vilket är fullt korrekt hanterat.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #175860
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 13:57

Jupp, bra jobbat allihop!

(Och till nästa gång måste vi *verkligen* förbättrat rutinerna. Pust.)

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 15:57
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 19:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 00:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 09:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 19:09