Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-21, 21:03

Citat:
malavel (2006-Aug-21)Svenska lagar bör väl skrivas på svenska (även om jag skulle föredra att vi skrotade svenskan och gick över till engelska).
Huvudsaken är väl att man förstår vad lagtexten betyder, inte att orden återfinns i SAOL?

Skulle du påstå att PUL är skriven på svenska? I så fall, vad betyder lagtexten? Det är liksom det denna tråd handlar om...

Gör ett experiment: Se efter i 3 § PUL vad ordet behandling (av personuppgifter) betyder. Kan du memorera definitionen? Kan du därefter förklara för en icke-jurist vad som är behandling, respektive vad som inte är det, genom att ge olika exempel på endera? Stämmer den här juridiska definitionen av behandling med vad man i vanlig svenska menar med "behandling"?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #47592
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-21, 21:27

Citat:
SM5POR (2006-Aug-21)Gör ett experiment: Se efter i 3 § PUL vad ordet behandling (av personuppgifter) betyder. Kan du memorera definitionen? Kan du därefter förklara för en icke-jurist vad som är behandling, respektive vad som inte är det, genom att ge olika exempel på endera? Stämmer den här juridiska definitionen av behandling med vad man i vanlig svenska menar med "behandling"?
Då tror jag återigen att jag förstår vad tråden handlar om.

Jag är övertygad att jag kan memorera den, men det känns inte motiverat att försöka.Tror inte attjag skulle kunna förklara det med endast exempel. Det är ju inte helt trivialt nästan oavsett vad man ska förklara.

Det stämmer välhyffsat med vad som menas med behandling. I alla fall kan jag inte komma på nått annat ord som passar bättre.

Svara med citat
  (#3) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #47601
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-21, 22:00

Jag skulle säga att uttrandefrihetsgrundlagen träder in och är starkare och att posterna på detta forum är att se som "en fri och allsidig upplysning". Alltså tillämpas inte PUL enligt 7 §.

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

Svara med citat
  (#4) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #47614
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-21, 22:37

Citat:
malavel (2006-Aug-21)Tror inte attjag skulle kunna förklara det med endast exempel. Det är ju inte helt trivialt nästan oavsett vad man ska förklara.
Man kan inte förklara hela lagen med enbart exempel, men exempel är väldigt användbara för att hjälpa andra att förstå dess innebörd, eller för att visa att man själv har förstått den.

Citat:
Det stämmer välhyffsat med vad som menas med behandling. I alla fall kan jag inte komma på nått annat ord som passar bättre.
Kan du ge något exempel på vad som inte är behandling av personuppgifter, så att vi andra ser var du menar att gränsen går?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #47617
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-21, 22:52

Citat:
gustafsd (2006-Aug-21)Jag skulle säga att uttrandefrihetsgrundlagen träder in och är starkare och att posterna på detta forum är att se som "en fri och allsidig upplysning". Alltså tillämpas inte PUL enligt 7 §.
Gå direkt i fängelse. Passera inte Gå, och inkassera inte 200 dollar.

Med andra ord, du har fel. Om du tror att yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) skyddar Piratpartiets diskussionsforum från PUL, åska, hagel och drivis, då har du knappast läst YGL. Det är du inte ensam om; det är få som har läst den (själv har jag bara läst valda delar av den).

Om du ändå tror dig ha rätt, var då snäll och förklara det mest grundläggande. Var någonstans i lagen (vilken lag som helst) står det att PUL inte skall tillämpas på "fri och allsidig upplysning"? Om du syftar på 7 § PUL, så står det inget om "fri och allsidig upplysning" där.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #47635
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-22, 00:01

Citat:
Nordh (2006-Aug-21)
Jag läste första inlägget och skummade sen igenom svaren och vad jag kunde se så var det ingen som tog upp undantaget att om personen i fråga själv går med på det så är det helt legalt att behandla dennes uppgifter.
Jo, det är som sagt precis det jag har påpekat att det inte är, om du syftar på behandling av uppgifter om lagöverträdelser. Endast myndigheter får behandla sådana uppgifter, och en enskild person kan inte exempelvis ge Antipiratbyrån tillåtelse att bedriva polisarbete eller inrätta domstolar, precis som jag inte kan ge dig tillstånd till utskänkning av alkohol.

Du tänker antagligen på 15 § PUL:

Citat:
Känsliga personuppgifter får behandlas, om den registrerade har lämnat sitt uttryckliga samtycke till behandlingen eller på ett tydligt sätt offentliggjort uppgifterna.
Den här samtyckesparagrafen gäller alltså känsliga personuppgifter. Vad som är känsliga personuppgifter är inte någon öppen bedömningsfråga, utan det står också i lagen, närmare bestämt i 13 § tredje stycket PUL, men jag tror inte jag behöver utveckla det spåret närmare här. Att endast myndigheter får föra belastningsregister är ingen känslig personuppgift.

Citat:
Med andra ord så får man själv erkänna sig skyldig till brott.
Ja, det får man, men det står inte i PUL.

Citat:
Däremot kanske man inte får säga vilken person man utfört brottet på, om det är riktigt mot en person.
Det där förstod jag inte. Skulle det vara förbjudet att avslöja vem man har stulit pengar från?

Citat:
Det är i alla fall det jag lärde mig på en högskolekurs som tog upp bland annat PUL och andra säkerhetsfrågor vid publicerande på webb.
Låt mig gissa - var det Datainspektionen som hade givit ut kurslitteraturen?

Citat:
Så som du skrivit kan man inte ens lägga ut en kontaktsida på sin site, om jag inte missförstod dig helt.
Om du syftar på mitt första inlägg i denna tråd, så återgav jag där endast hur jag har uppfattat att Datainspektionen tolkar lagen, eftersom Datainspektionen ofta åberopas som något slags auktoritet i juridiska spörsmål, även i detta forum. Om Datainspektionen skulle kunna beslås med att ha gjort en felaktig tolkning, så tänker jag givetvis inte hålla fast vid den tolkningen.

Citat:
Man får även offentligt publicera uppgifter OM det är för allmänintresse i journalist ändamål, vilket är ett väldigt luddigt begrepp.
I vilken lag står det om detta allmänintresse? Man har alltid fått publicera allt möjligt, även personuppgifter, med eller utan allmänintresse. PUL reglerar inte publicering, utan bara behandling av personuppgifter. Detta är vitt skilda saker.

Citat:
När flashback la ut uppgifter på en massa fällda pedofiler (eller något liknande) så hävdade de till just den här undantagsregeln. Tror dock att de inte fick rätt i det här fallet och fick ta bort sidan i fråga, men utan straffpåföljder.
Åtalade brukar hänvisa till alla möjliga och omöjliga undantag, särskilt när de inte har torrt på fötterna. Jag är inte närmare insatt i det målet, men jag har för mig att det handlade om förtal, inte brott mot PUL.

Citat:
Man får även använda personuppgifter i konstnärligt och literärt skapande. Med andra ord så får man nämna reella personer i litterära verk.
Som sagt, detta är en konsekvens av den generella pressfriheten, särskilt bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), som båda är grundlagar. Detta regleras inte av PUL.

Citat:
T ex satirbilder ligger under konstnärligt, det är bland annat tillåtet att göra en karikatyrbild på statsministern och skriva hans namn under.
Det finns inget krav på att en karikatyrbild skall vara "konstnärlig" för att vara tillåten enligt TF. Man får vara hur okonstnärlig som helst, och rita karikatyrer av Göran Persson ändå. Det har fortfarande inte med PUL att göra.

Citat:
Sen får man ju se till att det man gör inte kränker personen, men det är en helt annat fråga.
Jag känner inte till någon lag som reglerar kränkning av personer. Det finns kränkning av upphovsrätt, kränkning av nationell suveränitet och kränkning av personlig integritet, men av dessa tre saker är det endast det sistnämnda som i någon mån har med PUL att göra. Det andra du skriver om verkar handla om pressfrihet eller pressetik, inte om PUL.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #47641
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-22, 00:19

Citat:
SM5POR (2006-Aug-21)Kan du ge något exempel på vad som inte är behandling av personuppgifter, så att vi andra ser var du menar att gränsen går?
Att andas, att springa och att simma är tre exempel som inte i sig själva är exempel på behandling av personuppgifter. Sen kan man självklartbehandla personuppgifter samtidigt som man gör nått sånt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
manimani Inte uppkopplad

manimanis avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #47642
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-22, 00:23

Intressant, intressant, men om det hade gått att satsa pengar på NordicBet på vem som kommer att "vinna" den Djävulens Advokat-debatten, så hade oddsen varit klart till SM5PORs favör.

Därför föreslår jag, å det vänligaste, att vi, för att slippa all denna huvudvärks-inducerande sokratiska pedagogik, går direkt på fredsförhandlingarna som skulle följt efter ordkriget, och beslutar följande:

SM5POR bör tillåtas att enväldigt, såsom utompartistisk expertkonsult, diktera Piratpartiets policy angående PUL. Vi bör även överväga att införa som en punkt i partiprogrammet att vi vill skriva om YGL så att den överensstämmer med sitt "rykte".

Svara med citat
  (#9) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #47646
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-22, 00:42

Citat:
malavel (2006-Aug-22)Att andas, att springa och att simma är tre exempel som inte i sig själva är exempel på behandling av personuppgifter. Sen kan man självklartbehandla personuppgifter samtidigt som man gör nått sånt.
Det där ligger så långt bort från vad vi diskuterar att det inte ger någon vettig vägledning till förståelse av lagen. Vill du med andra ord antyda att precis allt man kan göra med information om personer i lagens mening också är behandling av personuppgifter? Även att exempelvis läsa en bok om Göran Persson?

För att ta ett exempel från det vi har diskuterat, menar du att publicering av sagda bok också utgör behandling av personuppgifter? Observera att "publicering" inte nämns i 3 § PUL.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#10) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #47648
Standard RE: 21 § personuppgiftslagen - 2006-08-22, 00:50

Citat:
SM5POR (2006-Aug-22)Vill du med andra ord antyda att precis allt man kan göra med information om personer i lagens mening också är behandling av personuppgifter?
Nej.

Citat:
Även att exempelvis läsa en bok om Göran Persson?
Ja, om det finns personuppgifter iden.

Citat:
För att ta ett exempel från det vi har diskuterat, menar du att publicering av sagda bok också utgör behandling av personuppgifter?
Ja.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg