Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kandidatur - Bo Leuf - 2006-04-08, 17:58

Bo Leuf, 54, Göteborg<br>
<br>
Är gift, har 2 barn (16 och 20), 2 katter, och har haft ett varierat och intressant liv. Otroligt glad inför tanken på denna chans för oss alla att kunna påverka kommande beslut om kulturspridning och integritet innan det är kört.<br>
<br>
Egentligen är jag från Västernorrland (Nordingrå och Härnösand), men kom till Göteborg 1971 för att studera vid Chalmers. Blev kvar. Blev kvar länge. En parentes i Malmö 1992-2000 slutade med beslutet att Gbg var nog bäst. Har även en bakgrund med 10 år i Canada. Är därför helt flytande på alla nivåer på både svenska och engelska, samt kan en hel del franska.<br>
<br>
Har egen firma med skiftande verksamhet under alla år. Elektronik/dator (Atari), bokhandel & rollspel, utvecklare och programmerare, undervisare, skribent, översättare, "konsult", författare, webbvärd, fotograf, ...<br>
<br>
Tidigt i kontakt med begynnelsen till Internet och webben. Var i Malmö bland annat externkonsult till Telia Research. Såg där hur man på tekniksidan klart såg varthän det tenderade och fattade helt rätta besluten för utbyggnad. Man insåg också vikten av "öppna gränssnitt" och fritt utbyte. Det finns många orsakstrådar som börjar där för att förklara hur och varför Sverige tillhör världseliten när det gäller bredband idag, till utbud, pris och kapacitet.<br>
<br>
Började publicera mig på webben långt innan blog. Började 2000 att skriva om webb och säkerhet mera yrkesmässigt, dels för Datormagazin, dels ett antal böcker (främst The Wiki Way, Peer to Peer, och The Semantic Web) utgivna i USA och England. Tycker givetvis att Wiki-konceptet är helt genialiskt, och så enkelt.<br>
<br>
Som etablerad författare och frilans, webbskapare, och andra kreativa sysselsättningar, kan man tycka att jag borde vara för "lagstadgat skydd" och "evig inkomst" på det man skapar. Men jag vet av erfarenhet att det sällan handlar om detta i praktiken. Det är knappast skaparen som i slutändan har kontrollen över sin skapelse eller erhåller nämnvärd ersättning. Möjligen en ytterst liten skara som blir "bestseller" eller får filmkontrakt. De flesta får nöja sig med taskiga villkor och ett litet "förskott" som i praktiken blir enda lön för mödan.<br>
<br>
Exklusiv ensamrätt och heltäckande bruksinskränkning är inte bara fel rent principiellt (kulturellt) utan tycks dessutom vara förbehållen stora och giriga distributörer som vill helt styra vår konsumption. Antingen är dessas ledningar helt okunniga om skapandeprocessens natur, eller så bryr de sig inte så länge det finns profitutsikter.<br>
<br>
Jag är alltför medveten om hur de ursprugliga tankarna bakom såväl upphovsrätt/copyright som patentlicenser förvanskats och missbrukats mer och mer på senare år, och hur de stora företagen hanterar skaparna som inhyrd arbetskraft eller nästintill slavarbetare.<br>
<br>
Varför rösta på mig?<br>
<br>
Därför att jag kan tillföra en unik kombination av egenskaper grundad på mina erfarenheter och intressen. Helt medveten (själv och familj) om den totala satsning av tid och energi som uppdraget kräver, ser jag även en trolig vidare satsning mot EU-perspektiv oavsett hur riskdagsvalet utfaller.<br>
<br>
Jag är stabil, erfaren, allmän- och teknikkunnig som få. Jag kan lyssna. Pejla in motpartens utgångspunkt och resonemang. Och från detta etablera en verklig dialog.<br>
<br>
Se även min lilla valaffisch som knåpades ihop under mötets gång här:<br>
https://www.piratpartiet.se/forum/Topic16934-85-1.aspx<br>
<br>
Jag är erkänt bra på att anpassa/"översätta" mellan olika språkliga nivåer -- göra teknik begriplig för icke-tekniker, göra humanistiska ting begripliga för tekniker, se och bevara nyanserna i språken. Har jobbat med teknisk krävande översättningar och individuell språkundervisning, förhandligar i företag, kravspecifikationer, kontraktspråk, och allmän "mentoring" (en sorts experthandledning).<br>
<br>
Allt detta kan bli oerhört värdefullt i riksdagsarbetet.<br>
<br>
Kan till och med överleva kanslisvenska och komma därifrån med en tydlig uppfattning av budskapet -- ifall det överhuvudtaget fanns någon klar tanke där, vilket förstås ingalunda är givet.<br>
<br>
Jag har klar syn på såväl likheter som skillnader mellan svenska och utländska förhållanden vad gäller copyright och liknande.<br>
<br>
Har svårt för kaffe, vilket kanske kommer att göra mig lite udda i Stockholmskretsar, men har i gngäld lugnande inflytande.<br>
<br>
(Tack och lov behöver vi inte fylla i formulär för PP. Har aldrig kommet överens med rutor och begränsade fack....)

---

&mdash; Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#2) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #16043
Standard RE: Kandidatur - Bo Leuf - 2006-04-09, 09:35

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #16073
Standard RE: Kandidatur - Bo Leuf - 2006-04-09, 10:10

Jag ansluter mig till den taktik som så utförligt och bra beskrevs av Christian, att vi sammarbetar med eller opponerar oss mot endast aktuella 'block' (regering eller opposition) för att få igenom , inte enskilda partier.

Inflytelse- eller utdelningsfaktorn att samarbeta med individuella partier, speciellt små sådana, är försumbar i detta perspektiv och riskerar skada/splittra grundtaktiken.

---

Piratpartiet -- fri från jäsande partipolitiska inslag.

---

&mdash; Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidatur - Leo Ryberg Deus Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 20:42
Kandidatur - Sebastian Bergquist SeB Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 19:56
Kandidatur -** davidJ Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 19:30
Kandidatur - Pär Henriksson allMANkind Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 10:17
Kandidatur - Tor Skude Tor Skude Valsedlar 2006 (STÄNGD) 3 2006-04-09 10:10