Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Kanditatur - Marie Andersson (emma) - 2006-04-08, 20:25

Citat:
fredux (2006-Apr-08)Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

I ärlighetens namn har jag inte lyckats komma på en situation där mina ideal skulle vara mindre värda, mer än typ absurda som "om barn ska brännmärkas regelmässigt" eller dylikt. Men det där en en principiell fråga som jag funderat rätt mycket på, för jag tror att man är naiv om man tror att situationen inte KAN uppstå - teoretiskt är det ju fullt möjligt.

Frågan är alltså om jag skulle kunna "låta" piratpartiet genomföra en deal som går emot min personliga moral/etik/ideologi, eller vad det nu skulle gälla, eftersom det inte är fråga om att jag som person tackar ja eller nej till dealer utan förankring i partiet.

Uppstår en sån situation, betyder det troligtvis att jag upplåter min plats till någon annan, men i princip, har jag bestämt mig för att vad nu PP bestämmer är förhandlingsbart måste jag respektera och framför allt representera, så långt jag bara kan. Kan jag inte representera - då måste jag stiga av, självklart, och lämna plats för den som kan.

Så även om jag inte tror att "brännmärkning av barn" är ett särskilt överhängande hot - så försöker jag i alla fall tänka på såna saker.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15898
Standard RE: Kanditatur - Marie Andersson (emma) - 2006-04-08, 20:32

Det jag tänkte mer på var exempelvis om du kunde tänka dig att samarbeta med SD som är emot invandrare, el FI som vill könskvotera och köra kvinnofrågor. Eller junilistan som vill ut ur EU. Skulle du samarbeta med dom och ställa upp på deras saker om dom stötte piratpartiets frågor?

Svara med citat
  (#3) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15902
Standard RE: Kanditatur - Marie Andersson (emma) - 2006-04-08, 20:40

Citat:
fredux (2006-Apr-08)Det jag tänkte mer på var exempelvis om du kunde tänka dig att samarbeta med SD som är emot invandrare, el FI som vill könskvotera och köra kvinnofrågor. Eller junilistan som vill ut ur EU. Skulle du samarbeta med dom och ställa upp på deras saker om dom stötte piratpartiets frågor?

Sorry - det var lite det jag menade också, heh! Jag inbillar mig att FI, junilistan och SD skulle stå inför exakt samma problematik som oss, och behöva förhandla för att få fram sina saker. Det är nog möjligen, kanske, eventuellt någon av dessa "saker" som jag skulle kunna se som ett problem, teoretiskt sett, inte att systemet i riksdagen kretsar mycket kring förhandlingar. De partier du nämnde är ju inte ensamma på något vis att föreslå vad man tycker är hårresande saker, vi sitter ju i mångt och mycket här för att Socialdemokraterna, t.ex. inte respekterat sina medborgare.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Karl-Fredrik Blixt Hagholm Inte uppkopplad

Karl-Fredrik Blixt Hagholms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #16273
Standard RE: Kanditatur - Marie Andersson (emma) - 2006-04-09, 17:01

Väl talat. Man måste nog se till enskilda bra och dåliga idéer även inom partier man tycker mer eller mindre bra om. Att inte göra det är som att inte tro på individer, och då ramlar man lätt in i den politik som vi så mycket vill arbeta emot. Därmed inte sagt att tex SD kommer vara en väldigt osannolik samarbetspartner (särskilt vad gäller att hjälpa dem med frågor som går emot personliga övertygelser). Jag känner det som att de allra flesta kandidaterna här har uttalat sig med en vettig inställning; om det mot förmodan sker, så får jag ta mig en funderare, och går det mot min egen ideologiska övertygelse så lämnar jag min post hellre än samarbetar.

Låt Orwells verk fortsätta vara fiktion
  Skicka ett meddelande via ICQ till Karl-Fredrik Blixt Hagholm  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Marie "maloki" Axelsson (#19374) maloki [M-O] 35 2010-01-14 09:49
Emma Ershag (#19049) Mirfak [E-I] 31 2010-01-14 09:24
Marie Ledin: Fildelning hotar upphovsrätten Christian Engström PP i media 5 2008-02-27 10:40
Emma är internationell liaison Rick Falkvinge Allmän information och frågor 18 2006-06-30 01:47
Kanditatur - Anders Sandberg Anders S Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 11:37