Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-09, 07:58

Rickard "Richie" Olsson, 38.

Jag är uppväxt i den lilla byn Hede, mitt i Härjedalen. Nej, vi har inga isbjörnar på gatorna, men däremot renar på fälten och snöskotrar i fjällen. Min far är bilmek med egen verkstad/mack (Preem) och min mor är barnskötare. Jag bor numera i Orrviken med min sambo och våra tre barn.

Datormässigt började jag med en lånad ViC-20, egen C= 64, ett helt stim Amigor och sen rätt ner i PC-träsket, numera mest med Fönster och Gentoo Linux. Jag och diverse kompisar har haft ett par småföretag under årens lopp; t.ex. Brainware HB och Östersunds DataTjänst.

Jag har pluggat Dataingenjörslinjen (3 år) och Företagsekonomi (1 år) på Högskolan i Öst... Mitthögsko... Mittuniversitetet och fick jobb direkt jag gick ut 1995, som lika delar programmerare, nätverkstekniker och webmaster. Medan jag pluggade hann jag dessutom starta datorföreningen Medio på högskolan och tigga till oss en näve gamla Sunburkar. Sedan dess har jag också jobbat ~5 år i Stockholm, dels på TenFour bl.a. som webmaster, supportansvarig för det amerikanska dotterbolaget, utbildare och teknisk skribent och dels på Sendit, (sedermera Microsoft Mobile Internet Business Unit) som bl.a. tech writer och projektledare. Jag brukar börja nya jobb med en klart definierad och avgränsad titel och sluta med en hel hög ansvarsområden. Sedan 1999 driver jag egen konsultfirma med bl.a. webdesign, webhotell, nätverksteknik och nyförsäljning av datorer och andra roliga pryttlar.

I övrigt åker jag hoj. Jag är länets trafiksäkerhetsansvarige för SMC, en rikstäckande intresseorg med ~80000 medlemmar.

Jag: http://www.webhackande.se/~richie/

Hojen: http://www.gpz1100.com/

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #16039
Standard RE: Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-09, 10:29

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #16049
Standard RE: Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-09, 10:48

Fi och Junilistan, ja - i det fall det alltså ligger inom ramen för partiets uppgörelse med dessa partier för att få igenom våra frågor. Jag upplever båda som viktiga påtryckare inom sina debatter, inte helt olikt Miljöpartiet en gång i tiden eller Piratpartiet. Det enda som jag upplever som lite konstigt är att så många (även du, tror jag?) verkar anse att Junilistan vill att vi ska gå ur EU. Så är icke fallet, även om de vill reformera både EU som helhet och vår anslutning till EU.

Sverigedemokraterna är betydligt knivigare men dels skulle jag jobba ganska hårt för att vi inte skulle hamna i den sitsen som parti och dels, omm vi nu skulle hamna i det läget att vi var tvungna att kohandla med dem för att få igenom våra krav, skulle jag ta ett beslut inför varje fråga. Ville de t.ex. att jag skulle rösta för en begränsning i invandringen så skulle jag avstå eller rösta emot (eftersom jag dels av solidaritetsskäl tycker att vi ska ta emot alla flyktingar som öht lyckas ta sig hit och dels för att vi faktiskt behöver dem,de som kommer är ofta högutbildade och vi har gott om plats för dem här i Norrland). Jag kan flyga ut i en lång rant om hur Migrationsverket och svenska staten kränker flyktingar och själv skapat många av de problem som idag förknippas med invandringen genom sina koncentrationsläger och handläggningstider, men det kan vi ta en annan gång.

Svara med citat
  (#4) Gammal
PB Inte uppkopplad

Länk: #16354
Standard RE: Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-09, 19:53

Vad anser du om att sälja ut Sveriges arbetslösa till ännu mer försämringar, liknande det sätt som miljöpartiets riksdagsgrupp gjort för att istället smörja Persson-regeringen med förmåner till pensionärerna. Kan du kohandla om försämringar för Sveriges 1,5 miljoner utan anställning, varav jag antar att en stor del arbetslösa kan komma att lägga sin röst på Piratpartiet?

<FONT face="Times New Roman"></FONT>

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #16376
Standard RE: Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-09, 20:16

Citat:
PB (2006-Apr-09)Vad anser du om att sälja ut Sveriges arbetslösa till ännu mer försämringar, liknande det sätt som miljöpartiets riksdagsgrupp gjort för att istället smörja Persson-regeringen med förmåner till pensionärerna. Kan du kohandla om försämringar för Sveriges 1,5 miljoner utan anställning, varav jag antar att en stor del arbetslösa kan komma att lägga sin röst på Piratpartiet?
Nu är du inne på rena fördelningsfrågor som är lite för svåra att svara generellt på. Här tycker jag i alla fall att det skulle vara mycket enklare att "sälja" rösten för att få igenom våra krav än vad det gäller det mesta som Svergedemokraterna profilerat sig med.

Det jag KAN säga är att jag personligen anser att varken sossarna eller moderaterna har kommit med några direkt imponerande förslag till plåster-lösningar på vad jag ser som rena systemfel. Varken rena bidrag utan annan stöttning eller hårdare krav på arbetssökande känns som nåt annat än spel för gallerierna. Jag är perifert inblandad i projektet Kraftcentrum (http://www.kraftcentrum.se/), en arbetsmetod som går ut på att få Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och kommunen (i det här fallet Strömsunds) att samarbeta för att skapa individuella förutsättnngar för vidareutbildning, lärlingsplatser, praktik eller anställning. Projektet är inne på tredje året om jag inte missminner mig och har visat på goda resultat.

Annars är t.ex. medborgarlön är en tanke man kan fundera vidare på, liksom sex-timmars arbetsdag - fast ingendera är nåt som jag tänkte driva sådär jättehårt såvida inte jag på nåt magiskt sätt skulle få rätt gott om tid över från arbetet att driva våra frågor.

Svara med citat
  (#6) Gammal
PB Inte uppkopplad

Länk: #16413
Standard RE: Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-09, 21:13

Till Richie:
"Nu är du inne på rena fördelningsfrågor som är lite för svåra att svara generellt på. Här tycker jag i alla fall att det skulle vara mycket enklare att "sälja" rösten för att få igenom våra krav än vad det gäller det mesta som Svergedemokraterna profilerat sig med. "

Du har avgivit ett tydligt svar. Jag citerar mig själv från ett annat foruminlägg, en frågeställning som du redan gett ett svar på:

Men... eftersom Rick tydligt har förklarat att PP har inget intresse för att syssla med fördelningspolitiska frågor gör att jag undrar om det är möjligt att undvika detta. För ska det kohandlas om vilken fråga som är viktigast så blir en annan fråga nedprioriterad i den politiska agenda som finns i riksdagens plenumsal. Vad händer om statsministern och piratpartiets gruppledare i riksdagen, vilket kanske blir Rick, tar en gruppledaröverläggning där piratkopieringen blir fullständigt tillåten under förutsättning att villkoret för de arbetslösa sätts ännu hårdare. Hypotetiskt utgår vi från att Rick, som finslipad taktiker gör upp om detta, vilket kommer att ge uppmärksamhet i hela världen, vad anser du då om detta? Att få sola sig i glansen och vara betydelsefull PP-politiker, om det innebär att de som är utan anställning kanske blir utan möjlighet att gå till domstol med felaktig behandling från akassan eller arbetsförmedlingen.

<FONT face="Times New Roman"></FONT>

Svara med citat
  (#7) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #16593
Standard RE: Kandidatur - Rickard Olsson - 2006-04-10, 11:24

Citat:
PB (2006-Apr-09)Att få sola sig i glansen och vara betydelsefull PP-politiker, om det innebär att de som är utan anställning kanske blir utan möjlighet att gå till domstol med felaktig behandling från akassan eller arbetsförmedlingen.
Det tycker jag givetvis är skit, på ren svenska.

Vi har ju inte kommit så långt att vi diskuterat igenom formerna för ev förhandlingar med övriga riksdagspartier, men rimligen är ju det något som alla vi invalda deltar i, kanske på olika sätt. Jag kan inte ärligt sitta här och lova att jag kommer att agera på ett visst sätt där och då därför att det är för många variabler inblandade - det kan ju tom tänkas att vi hamnar i ett nationellt finansiellt läge där vi nästintill MÅSTE vara med och ta ett sånt beslut för att undvika ännu värre följdverkningar för just de arbetslösa som man egentligen vill skydda.

Eller det kan vara så enkelt som att jag bedömer en sån valsituation annorlunda än vad du gör eftersom vi har olika information att tillgå och annorlunda bakgrund och erfarenheter att värdera den med så jag kanske tycker att vi gjorde en bra deal som innebär en marginell försämring för de arbetslösa medan du anser att det är en ren katastrof. Vem som har rätt kanske får bli en fråga för historieböckerna - kanske ingen av oss.

Vi kan ju bara se på propagandan runt EU-valet där båda sidorna hotade med kris och katastrof om den andra sidan vann, men i verkligheten blev det egentligen ganska små skillnader i vardagen både för oss och för Norge som valde att inte gå med. En del blev bättre, annat blev sämre och vi värderar naturligtvis de här olika sakerna olika.

Politik är sällan svart eller vitt och egentligen det enda jag kan lova är att jag ska göra så gott jag kan.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Johan Olsson deerf Kandidater Älvsbyns kommun 0 2010-02-28 10:13
Kandidat - Patrik Olsson Anders Hedberg Kandidater Trelleborgs kommun 0 2010-02-27 08:57
Ola Olsson tecol Distriktsledarval Syd 2010 2 2010-01-26 13:34
Rickard Olsson (#1007) Richie [P-Ö] 61 2010-01-14 10:59
Johnny Olsson (#11729) Joshua_Tree [J-L] 51 2010-01-14 10:38