Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kandidatur - Tor Skude - 2006-04-08, 12:19

Jag passar på att som flera andra kopiera (hepp!) Pär Henrikssons idé om en egen tråd per kandidat, så att eventuella frågor specifikt till mig lätt kan ställas. Kommande text är precis den samma som jag skrev i presentationstråden:
<br>
<br>
Tor Skude, 23 år, studerar till civilingenjör vid Linköpings universitet. Driver egen importfirma på fritiden, sjunger i kör.<br>
<br>
Min värdegrund, som jag till väldigt stor del har tillägnat mig genom arbete och diskussioner inom partiet: (En del fanns förstås redan innan, men jag hade inte ögon för hur viktigt det var innan 2006-01-02)<br>
<br>
Jag anser det helt barockt att det i dag är olagligt att sprida musik (som redan gjorts tillgänglig för allmänheten via teve, radio och skivbutiker) om man inte har rättighetsinnehavarens tillstånd. Om upphovsmannen inte hade velat att verket skulle spridas, varför då ge det ifrån sig från början? Det finns inget samhällsintresse i att dämpa kulturspridningen, följaktligen borde det inte vara olagligt. Det finns inte heller några ekonomiska skäl att begränsa spridningen eftersom det har visats gång på gång att fildelning inte minskar musikförsäljningen (1 2 3).<br>
Jag är övertygad om att liknande resonemang kan appliceras på så väl filmer (som folk helst vill se på bio) som dataspel (som i allt större utsträckning ändå kräver någon form av prenumeration) och även samtliga andra typer av verk som idag begränsas av upphovsrätten.<br>
<br>
<br>
På samma sätt är det med patentlagstiftningen - den funkar inte som den ska. Patenten skapades en gång i tiden för att ge smarta uppfinnare en anledning att offentliggöra sina idéer så att alla på sikt kunde få nytta av dem. Som ersättning delades en kortare ensamrätt på att använda uppfinningen ut till uppfinnaren.<br>
Nu för tiden används patenten inte för att dela med sig av uppfinningar, utan snarare för att hindra andra ifrån att använda dem. Företag som IBM och Microsoft ansöker om 10000-tals patent varje år. Anledningen är inte att de har enorma mängder uppfinnare som arbetar åt dem och spottar ur sig smarta lösningar, i stället är det patentjurister som hittar på en så krånglig beskrivning som möjligt av en väldigt simpel process, så att patentverket ska godkänna patentet utan att de egentligen förstår vad det handlar om. När patentet väl har godkänts kan det stora företaget använda den ensamrätt som det har tilldelats på någonting som egentligen knappt har verkshöjd som ett vapen mot mindre konkurrenter, och därmed aktivt bromsa innovationstakten.<br>
Nej, det här gäller inte bara stora amerikanska företag. SonyEricsson, som till stor del ägs av svenska Ericsson, har t ex patenterat idén att man automatiskt kan byta tema (bakgrundsbild, färger et c) i en mobiltelefon. Patentet skaffades knappast för att andra på sikt ska kunna ta del av SonyEricssons smarta lösning, utan snarare som ett vapen, offensivt (Ni har visst automatiska teman i er mobiltelefonmodell. Betala oss X, annars ligger Ni pyrt till.) eller defensivt (Om Ni stämmer oss för intrång i Ert patent om automatisk vibrator vid ljudlös så stämmer vi Er för intrång i vårt tema-patent), att användas mot konkurrenter.<br>
<br>
Läkemedelspatent är inget undantag som gör patentlagen nödvändig. Merkostnaden av läkemedelsforskningen bekostas idag av staten, dels eftersom de redan bekostar den viktiga grundforskningen på statliga universitet, och dels eftersom det är svenska staten som genom den allmäna sjukförsäkringen bekostar största delen av våra läkemedel. Ändå patenteras läkemedlen av privata företag, företag som i snitt använder endast 15% av sina inkomster till forskning. Alltså: Staten betalar dyra pengar till bolagen, men endast 15% av dessa pengar används till forskning. Det finns smartare lösningar.<br>
<br>
<br>
I världen i dag finns det många som förespråkar ökad polisiär insyn och ökad kontroll av medborgarna. Jag är inte en av dem. Jag förstår mycket väl att folk är rädda för terrorattentat och brottslingar i allmänhet, men jag menar att man inte löser sådana problem genom att misstänkliggöra en hel befolkning och införa Bodströmsamhället. Dessutom är jag övertygad om att brottsligheten här ligger på en ganska konstant, låg nivå (1990 begicks det fler brott per invånare i Sverige än vad det gjorde 2004, enligt BRÅ). Om man sedan avkriminaliserar t ex fildelning av upphovsrättskyddat material utan rättighetshavarens tillstånd så sjunker antalet ännu mer <br>
Tekniken gör det tyvärr möjligt att förverkliga Orwells svarta samhälle. Låt oss gå en annan väg.<br>
<br>
Givetvis förstår jag att de flesta som läser det här redan känner igen och till stor del är eniga om resonemangen, men jag vill visa vad jag brukar använda för argument för att förklara varför vanliga människor borde komma med i, eller i varje fall rösta på, Piratpartiet.<br>
<br>
<br>
Nuvarande politiska uppdrag:<br>
Ledamot i kårfullmäktige, Linköpings teknologers studentkår<br>
<br>
Ordförande i styrelsen för Östergötlands valkrets samt<br>
Regionkoordinator i region Öst, Piratpartiet

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#2) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15879
Standard RE: Kandidatur - Tor Skude - 2006-04-08, 19:55

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15914
Standard RE: Kandidatur - Tor Skude - 2006-04-08, 22:58

För det första är jag lojal med partilinjen. Möjligheterna för en PP-representant i riksdagen att driva personliga frågor är högst begränsade.

Jag ser det som ytterst osannolikt att FI, JL eller SD skulle ta sig in i riksdagen. Allra minst chans har nog SD. Hur som helst så kan jag tänka mig ett PP-samarbete med vilket parti som helst, så länge det:

1. Gagnar Piratpartiets frågor

2. Inte på något sätt strider mot demokratiska principer (och till det räknar jag rasism och annan form av främlingsfientlighet, men även andra tokiga saker som en skatt grundad på kön)

Angående ett samarbete med just SD så menar jag att Piratpartiet möjligtvis i en ytterst hypotetisk situation skulle kunna samarbeta med dem, men givetvis inte ge efter för deras äckliga nationalist-rasistiska ideal. SD har även andra frågor på sitt program, som t ex enklare villkor för småföretagande, och där skulle vi alltså hypotetiskt kunna ge vårt stöd, i utbyte mot någon del av våra frågor.

Å andra sidan så kan man se ett samarbete med SD som ett erkännande av deras politik. Om ett samarbete mest skulle ses som just det, så är det nog inte värt det. Men hela diskussionen är väldigt hypotetisk. SD har inte en fis i rymden att bli invalda i riksdagen, men om de skulle bli det skulle ändå inget av de etablerade partierna samarbeta med dem, så då är det inte värt för oss att göra det heller (4% eller 8% är fortfarande mindre än 50%).

Var det ett tillfredsställande svar?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#4) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #16075
Standard RE: Kandidatur - Tor Skude - 2006-04-09, 10:10

I vote for you!

Pär Henriksson - for allMANkind...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidatur - Leo Ryberg Deus Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 20:42
Kandidatur - Sebastian Bergquist SeB Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 19:56
Kandidatur -** davidJ Valsedlar 2006 (STÄNGD) 0 2006-04-09 19:30
Kandidatur - Pär Henriksson allMANkind Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 10:17
Kandidatur - Bo Leuf Bo Leuf Valsedlar 2006 (STÄNGD) 2 2006-04-09 10:10