Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Karin Engström Inte uppkopplad

Karin Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 16:33

Jag heter Karin Engström, är 41 år, och är medlem i Piratpartiet sedan januari. Jag står till förfogande som riksdagskandidat.

Jag är inte någon ”typisk Internetkulturare”, jag är en vanlig medborgare som tycker att samhället är på väg åt fel håll.

Piratpartiets ståndpunkter när det gäller upphovsrätt, patent och personlig integritet sammanfattar och prickar precis in vad väldigt många människor känner och tycker fast de kanske inte haft något ord för det tidigare, än mindre ett parti att rösta på. Jag sammanfattar det i "Internetkulturen". En strukturomvandling är på gång, den måste även riksdagen få ta del av!

Under de senaste åren har alla dessa frågor fått stort medieutrymme men har inte direkt sammanfattats i en rörelse. Piratpartiet gör det och har mitt fulla stöd. Mitt intresse och förståelse för frågorna intensifierades för ett par år sedan i och med rörelsen mot mjukvarupatent och FFII.se.

Jag tror jag är någorlunda representativ för den grupp av människor som följer i Internetkulturens spår, och som vi måste nå ut till. Vi är stabila, hemma om kvällarna och har fast telefonabonnemang (vi går att nå när opinionsundersökningsinstituten ringer ). Men även om vi är ena riktiga tråkmånsar tycker vi ändå att samhället måste följa med den tekniska utvecklingen.

Nedan följer presentationen jag la i en annan tråd. Jag postar här också för någon sa att det blev överskådligare på det viset.

Jag har i första hand arbetat som projektledare med marknadsundersökningar sedan jag började arbeta ”på riktigt”. Alltid på arbetsplatser har jag tagit ansvar och därmed fått ansvar. Mina starka sidor är att SE och HÖRA. Se vad som är bra och vad som skulle kunna förbättras. Både i stort och smått. Jag har även initiativet och förmågan att sätta igång och slutföra projekt jag initierar.

Jag är uppväxt i Karlskoga. Efter gymnasiet flyttade jag till Göteborg, hade tänkt mig att studera på Universitetet mer än jag gjorde. Istället började jag intressera mig för Studentpuben, där jag efter att ha arbetat extra ett tag började fast som källarmästare. Hösten 1987 sökte jag mig till Stockholm och började som marknadsförare/marknadsundersökare på det då nystartade Eureka Research AB.

1992 lämnade jag Eureka och startade Kundskaparna AB tillsammans med en tidigare kollega och två finansiärer. I huvudsak sysslade vi med marknadsundersökningar, både kvantitativt och kvalitativt. Vi hade även en liten reklambyrå inom bolaget. I medeltal var vi cirka 25 anställda.

I mars 2000 födde jag vår son, och lämnade Kundskaparna. Jag och min man startade Akimbo AB med tanke att jag skulle kunna arbeta hemifrån, i huvudsak med kvalitativa undersökningar. Jag har även verkat som föreläsare och biträdande huvudlärare på Grundkurs i marknadsföring hos Marknadsföreningen i Stockholm.

Jag var en av de grundande medlemmarna av FFII.se som kämpade mot EU-direktivet om mjukvarupatent. Det första året satt jag med i styrelsen för FFII.se.

Så småföretagare tror jag på fri konkurrens och tycker illa om privata monopol. Det blir bara dyrt och dåligt. Jag vill se ett fritt och öppet Internet, och inte ett som kontrolleras helt av några få storföretag. Det var därför jag engagerade mig mot mjukvarupatent, och det är därför jag är medlem i Piratpartiet.

Min familj består av mig, min man, vår son (6 år) och katten Basse. Vi bor i en villa i Nacka, Lännersta.

Svara med citat
  (#2) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15717
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 16:41

Äntligen en kvinnligföreträdare mé egen tråd!

... vill du få en bra fråga å bita i?!?

Pär Henriksson - for allMANkind

Svara med citat
  (#3) Gammal

Karin Engströms avatar

Länk: #15724
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 16:43

Självklart!

Svara med citat
  (#4) Gammal

allMANkinds avatar

Länk: #15729
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 16:46

... nå, då så...

Kommer vi vinna på att ha fler kvinnliga kandidater på "rixlistan"!?!

Pär Henriksson - for allMANkind

Svara med citat
  (#5) Gammal

Karin Engströms avatar

Länk: #15753
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 17:05

Svar: Vet inte.

Generellt sett är jag emot könskvoteringar. Men det är klart, kan det gynna mig så !

Endast en liten del av befolkning ingår i "Internetkulturen" (en liten del av alla killar och en ännu mindre del av alla tjejer), även om de "laddar ner" lite ibland och svär över övervakningssamhället.

Att vår rikslista 2006 övervägande kommer att bestå av killar speglar bara det faktiska förhållandet av intresse för dessa frågor bland befolkningen. Inget konstigt med det, det kan vi förklara. Förhållandet kommer säkert att se helt annorlunda ut till nästa val!

Personligen tycker jag inte att någon ska rösta på mig bara för att jag är kvinna/tjej.

Svara med citat
  (#6) Gammal

allMANkinds avatar

Länk: #15758
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 17:20

Citat:
...Personligen tycker jag inte att någon ska rösta på mig bara för att jag är kvinna/tjej.

...jag överväger noggrannare om de kvinnligare kandidaterna ska få min röst

Förmodligen , som du säger, är det en "ytligare" fråga om det står kvinnor i fler eller mindertal på nån lista, men på ett annat plan är det även en djupare fråga, typ... kultur (då inom en organisation) och värdefrågor kan få en bredare och "sundare" bas med en bred förankring (kvinnligt, manligt, etnicitet, ect...)

Ska jag "låta bli" extra fokus på dig bara för att du är kvinna? (Det är ju redan många män som "slåss" här inne...)

Pär Henriksson - for allMANkind...

Svara med citat
  (#7) Gammal

Karin Engströms avatar

Länk: #15759
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 17:37

Jag tror också att värdefrågor får en bredare och ”sundare” bas med en förankring i kvinnligt, manligt och olika etnicitet.

Vad jag ville säga att det ska inte räcka med att vara kvinna för att få en röst, man måste också tro att de man röstar på kan tillföra något annat än sitt kön eller sitt ursprung.

Du får gärna sätta extra fokus på mig om du tror att det är bra för partiet. Annars inte. Det viktiga är att vi kommer in i riksdagen i september.

Svara med citat
  (#8) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15882
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-08, 20:58

Jag struntar i om någon är tjej eller kille när det gäller att rösta in namn på valsedeln. Därför får du samma fråga som dom andra.

Om exempelvis FI, junilistan eller Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, skulle du då kunna tänka dig att stödja deras parti och åsikter bara för att få igenom dina krav i dina frågor. Eller finns det någon gräns för din samarbetsvilja med andra partier för att nå piratpartiets mål?

Svara med citat
  (#9) Gammal

Karin Engströms avatar

Länk: #16122
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-09, 12:13

Frågan är helt hypotetisk!

Det är klart att jag inte skulle stödja sverigedemokraterna, det är jag säker på att ingen av våra kandidater skulle göra. Men det skulle ju inget av de andra riksdagspartierna göra heller.

För att frågan ska bli aktuell krävs det att sverigedemokraterna får 47% av rösterna själva. I så fall har Sverige allvarligare problem än fildelning, men det kommer ju faktiskt inte att bli så.

Vad gäller FI och Junilistan ser jag inga särskilda problem även om jag inte tror att det kommer att bli aktuellt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
PB Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #16353
Standard RE: Kandidatur - Karin Engström - 2006-04-09, 19:52

Vad anser du om att sälja ut Sveriges arbetslösa till ännu mer försämringar, liknande det sätt som miljöpartiets riksdagsgrupp gjort för att istället smörja Persson-regeringen med förmåner till pensionärerna. Kan du kohandla om försämringar för Sveriges 1,5 miljoner utan anställning, varav jag antar att en stor del arbetslösa kan komma att lägga sin röst på Piratpartiet?

<FONT face="Times New Roman"></FONT>

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Karin Enström (m): Det handlar inte om att FRA ska läsa privata mejl ggp83 PP i media 1 2008-06-13 19:52
Karin Rebas krönika: Våga rösta nej Winston Smith PP i media 1 2008-06-10 20:23
MTG-Peppe och Fokus-Karin gör valprogram för TV8 infinite_emma PP i media 6 2006-08-18 14:26
Karin Pilsäter (fp) om fildelning Christian Engström PP i media 2 2006-06-29 19:01