Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:35

Om det inte framgick tidigare så håller jag med om att 5 kronor borde räcks som medlemsavgift. En symbolisk summa var ju allt vi i början ville ha om jag minns rätt.

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #72258
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:37

<DIV>Vill man ge mer kan man ju alltid skänka extra vid sidan av.</DIV><DIV></DIV>
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #72259
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:44

Tycker den som ställer sig emot en höjning till 10 kronor ska komma frammed de argument som finns emot. Jag själv har inte hittat några, så jag tycker det blir bra.

PS. Fullt med ungar här men dyker upp här från och till.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #72262
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:48

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-21) Att höja medlemsavgiften till 10 kronor gör att vi skulle få ungefär 4 kronor per medlemsavgift, eller 36k i stället för 13k på ett år.
Ehh...? Menar du alltså att operatören tar en procentuell del i stället för en fast kostnad? I så fall frågar man ju sig lite lätt ifall det inte finns bättre avtal att ingå.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72261

10 kronor är ingen hög medlemsavgift.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #72260

Argument mot: Enligt enkla ekonomiska modeller innebär en ökad kostnad en minskad efterfrågan. Dvs antalet medlemmar kommer bli lägre (exakt hur mycket lägre är dock oklart) med en högre medlemsavgift. Eftersom humankapitalet som fler medlemmar innebär har ansetts som en större tillgång än de små summor som en mindre ökning av medlemsavgiften skulle innebära.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#7) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #72263
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:51

Citat:
Steffan Müller (2007-Apr-21)Tycker den som ställer sig emot en höjning till 10 kronor ska komma frammed de argument som finns emot. Jag själv har inte hittat några, så jag tycker det blir bra.

PS. Fullt med ungar här men dyker upp här från och till.

Du lägger bevisbördan fel, Steffan! Det är upp till de som förespråkar en höjning att motivera den.

Men jag kommer hur som helst att argumentera emot en höjning.

Som flera andra sagt i tråden -- en höjning skulle ge bara en försumbar ökning av partiets totala intäkter. 5 kr är bara en symbolisk summa.

Om vi skulle förlora bara en enda medlem över att ha ökat medlemsavgiften till 10 kronor skulle det inte vara värt det. Medlemmar är värda mycket mer i det här fallet än en minimal höjning av våra intäkter.

Svara med citat
  (#8) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #72265
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:54

Citat:
Björn Felten (2007-Apr-21)
Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-21) Att höja medlemsavgiften till 10 kronor gör att vi skulle få ungefär 4 kronor per medlemsavgift, eller 36k i stället för 13k på ett år.
Ehh...? Menar du alltså att operatören tar en procentuell del i stället för en fast kostnad? I så fall frågar man ju sig lite lätt ifall det inte finns bättre avtal att ingå.

Här är en tabell över de trafikersättningar vi kan få för SMS som kostar olika mycket, med den leverantör jag hört att Piratpartiet för närvarande använder:

http://www.mosms.com/se/docs.php?vis...enu=0&tmenus=1

Svara med citat
  (#9) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #72264
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:54

Citat:
Mab (2007-Apr-21)Argument mot: Enligt enkla ekonomiska modeller innebär en ökad kostnad en minskad efterfrågan. Dvs antalet medlemmar kommer bli lägre (exakt hur mycket lägre är dock oklart) med en högre medlemsavgift. Eftersom humankapitalet som fler medlemmar innebär har ansetts som en större tillgång än de små summor som en mindre ökning av medlemsavgiften skulle innebära.

Detta resonemanget köper jag. Borde vi inte sänka medlemsavgiften?

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #72267
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 18:55

Citat:
Henry Rouhivuori (2007-Apr-21)10 kronor är ingen hög medlemsavgift.
Nej, däremot är det en högre medlemsavgift än 5 kr.

Ett annat argument mot:

Vinsten för rörelsen i sin helhet är viktigare än partiets intäkter. Vi kan anta att majoriteten av våra medlemmar är i åldern 7-25. För var sådan medlem kommer Ung Pirat, förutsatt att UP når upp till 3000 medlemmar i år, få ungefär 100kr från ungdomsstyrelsen. I det sammanhanget är de fem extra kronorna till partiet ganska försumbara.

Ytterliggare en kommentar: Rent formellt betalar UP unga medlemmars avgifter i partiet. Eftersom det förmodligen kommer flyttas mer pengar från UP till partiet innebär en ökad medlemsavgift enbart att mäöngden pengar i övrigt som UP kommer anse sig ha råd att avvara till partiet minskar med lika mycket som den ökade medlemsavgiften. Vilket innebär att nettovinsten för en ökad medlemsavgift på medlemmar i åldern 7-35 blir 0 kr.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
18: Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 13:27
Medlemsavgift Anders Forsman Medlemshantering (STÄNGD) 2 2006-04-27 20:08
Medlemsavgift Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 21 2006-04-11 02:03
26. Fastställande av medlemsavgift, votering Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 13:02
18. Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 25 2006-04-09 11:02