Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
vicotnic Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 19:22

Kan vi inte börja ta betalt i frimärken? Det finnns juh 1 krona-frimärken om man vill sänka medlemsavgiften till det beloppet

Svara med citat
  (#2) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72280
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 19:26

Citat:
Björn Odlund (2007-Apr-21)
Citat:
Freeman (2007-Apr-21)
Citat:
pv2b (2007-Apr-21)
Citat:
Freeman (2007-Apr-21)Skillnaden mellan fem och tio kronor är försvinnande liten för den enskilde medlemmen, medans en höjning är väldigt bra för partiet. Jag tror inte att vi förlorar medlemmar för att vi höjer avgiften med fem kronor. Därför håller jag med om att en årlig medlemsavgift på tio kronor är bra.
Jag kan inte göra annat än att föreslå att du läser Rickard Falkvinges inlägg tidigare i tråden.
Det spelar egentligen ingen roll för mig, men jag tycker att 36k låter avsevärt mycket mer än 13k
Möjligt att om man bara sätter 36k i relation till 13k att det låter som en stor skillnad, men om man sätter det i relation till våra övriga intäkter så tycker åtminstone jag att en ökning med 23k inte är värt, med tanke på att vi sannorlik inte får det lättare att växa i medlemmsantal den utsträckning som verksamhetsplanen vill.
Som sagt, det är alltid något. Jag ser ingen anledning till att inte höja medlemsavgiften eftersom jag är övertygad om att vi inte förlorar medlemmar. Jag tror dock att majoriteten vill behålla den på fem kronor, så låt oss rösta.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #72281
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 19:32

Citat:
Freeman (2007-Apr-21)
Citat:
Björn Odlund (2007-Apr-21)
Citat:
Freeman (2007-Apr-21)
Citat:
pv2b (2007-Apr-21)
Citat:
Freeman (2007-Apr-21)Skillnaden mellan fem och tio kronor är försvinnande liten för den enskilde medlemmen, medans en höjning är väldigt bra för partiet. Jag tror inte att vi förlorar medlemmar för att vi höjer avgiften med fem kronor. Därför håller jag med om att en årlig medlemsavgift på tio kronor är bra.
Jag kan inte göra annat än att föreslå att du läser Rickard Falkvinges inlägg tidigare i tråden.
Det spelar egentligen ingen roll för mig, men jag tycker att 36k låter avsevärt mycket mer än 13k
Möjligt att om man bara sätter 36k i relation till 13k att det låter som en stor skillnad, men om man sätter det i relation till våra övriga intäkter så tycker åtminstone jag att en ökning med 23k inte är värt, med tanke på att vi sannorlik inte får det lättare att växa i medlemmsantal den utsträckning som verksamhetsplanen vill.
Som sagt, det är alltid något. Jag ser ingen anledning till att inte höja medlemsavgiften eftersom jag är övertygad om att vi inte förlorar medlemmar. Jag tror dock att majoriteten vill behålla den på fem kronor, så låt oss rösta.
Förlorar medlemmar är jag böjd att hålla med om att vi kanske inte gör i större utsträckning, men vi ska inte bara hålla kvar nuvarande medlemmar, vi ska även kraftigt öka vårt medlemmsantal. Och det jag tror att det blir lättare att lyckas med om vi har en låg medlemsavgift.

Men som du säger vi kanske inte ska diskutera detta sönder å samman...

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #72283
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 19:38

Alla verkar vara överens om att en symbolisk summa är det vi ska hålla oss till. I alla fall tolkar jag "fem eller tio kronor" som det. Ingen av summorna är egentligen tillräckligt stor för att snacka om mer pengar i kassan, som det verkar. En tia skulle nog inte heller skrämma iväg potentiella medlemma, det har jag svårt att tänka mig. Så jag förhåller mig "strikt" till symboliken i summan, och tycker att vi fortsätter med en femma, när det nu ändå är det lägsta tänkbara.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72286
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 20:02

(lite kul att just den här tråden fick mest uppmärksamhet - ordet "bikeshed" ploppar upp i bakhuvudet)

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #72288
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 20:14

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-21)(lite kul att just den här tråden fick mest uppmärksamhet - ordet "bikeshed" ploppar upp i bakhuvudet)
Jag tror att det är så enkelt att en sak som medlemsavgift är något alla kan relatera till och känner sig trygga att diskutera. Ska inte underskattas, det är bara att ta med tryggheten i detta ämne till andra ämnen och gladeligen kasta sig in i diskussioner där också, även om man tror att man måste "ha mer på fötterna" annorstädes!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72289
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 20:36

Efter att ha läst tråden, så rekommenderar även jag att vi behåller 5 kronor som medlemsavgift.

Jag antar att partiet får garanterad inkomst via Ung Pirat, då de får tillräkligt med statsstöd.

23k är i det läget en struntsumma om partiet ex.vis får 1/3 av UP eller något sådant.

Målet är ju att iaf få mer än 2.5% (4%) i riksdagsvalet 2010 och då är många medlemmar en

delförutsättning att nå målet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#8) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Länk: #72290
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 20:46

Oftast enklare motivera folk som har kontantkort att gå med, 5 kr anses inget - men där går magiska gränsen. De som jag "varvat" har i stort sett haft samtal på typ 5 kr eller mer, och då ansågs det billigare än ringa kompisen

Ser man skillnaden mellan 5 kr resp. 10 kr per medlem är det inte mycket. Ser man till mängden medlemar som kanske avvaktar för sen strunta i det hela för det kostar mer än deras vanliga samtal så har det betydelse... hellre flera bäcka små än än enda å.

Låt oss behålla dessa 5 kr så som medlemsavgift. Det är liksom inget hinder donera till partiet.

x - x

Svara med citat
  (#9) Gammal
Andreas Svensson Inte uppkopplad

Andreas Svenssons avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #72299
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 21:46

Jag har irrat runt i de sörmländska skogarna idag och missat en del av mötet, men nu ska jag försöka hinna med den avslutande delen.

Om anledningen till att höja medlemsavgiften är att få in mer pengar tycker jag att den skall vara 50-150 kr (50 kr verkar vara maxtaxa för SMS).

Förslag: 50 kr i medlemsavgift - ger mer intäkt per medlem samtidigt som vi behåller de mesthängivna medlemmarna.

Personligen anser jag att vi skall behålla avgiften på 5 kr och satsa på fler medlemmar istället, men om det skall debatteras ser jag hellre diskussionen 5 kr vs 50 kr (inte 10 kr).

Andreas Svensson
Lokal samordnare
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Svensson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Aewheros Inte uppkopplad

Länk: #72300
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 21:53

50 kronor via SMS är en mycket dålig idé. Då måste vi tillgripa en annan inbetalningsmetod.

Dessutom är även passiva medlemmar ändå medlemmar. De ger partiet tyngd och legitimitet.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
18: Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 13:27
Medlemsavgift Anders Forsman Medlemshantering (STÄNGD) 2 2006-04-27 20:08
Medlemsavgift Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 21 2006-04-11 02:03
26. Fastställande av medlemsavgift, votering Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 13:02
18. Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 25 2006-04-09 11:02