Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 21:55

Minröst hamnar nog på att behålla 5kr som symbolisk summa, sedan får de mest hängivna skänka mer pengar på sidan av om man känner för det.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Björnsson Inte uppkopplad

Björn Björnssons avatar

Länk: #72305
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 22:20

10Kr, guldpeng, pippi, pirat.

"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat" Nalle Puh.

Björn Björnsson
  Skicka ett meddelande via MSN till Björn Björnsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
village Inte uppkopplad

Länk: #72308
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 22:29

Behåll avgiften på 5 SEK/år detta för att behålla en stor medlems bas som ger oss tyngd i pirat frågor.

Vi som är beredda och har råd kan sedan donera en summa vi bankgiro.

Själv betalar jag 275+ och 300 till andra föreningar i medlemsavgift per år så jag har inte något i mot en höjning om det skulle löna sig. Dock tror jag att det skulle vara att bita os själva i svansen. Men jag skulle gärna se att vi fick in lite fler äldre personer.

Jag föreslår att medlemsavgiften blir

-64 5 SEK/år

65+ 0 SEK/år

Svara med citat
  (#4) Gammal
empis Inte uppkopplad

empiss avatar

Länk: #72307
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 22:29

Jupp 5kr har alla. Ingen kan göra allt, men många kan göra något!

_________________________</P><P>Fildelare upp till 100%!
  Skicka ett meddelande via MSN till empis  
Svara med citat
  (#5) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #72313
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-21, 23:31

Ett bättre sätt att få in mer pengar till partiet än en meningslös höjning till 10 kronor är att flagga för att donationer är bra.

Själv har jag kommit till insikten att jag har råd att leva med 100 kronor mindre per månad. Det är inte så mycket, men det blir ändå 1200 kronor/år, vilket är en rätt bra summa. Jag har i ljuset av den här diskussionen satt upp en sådan stående överföring på mitt bankkonto.

Om man bara kunde locka kanske 100 medlemmar i partiet att göra något liknande (inte omöjligt skulle jag tro) blir det ändå 120 000 kronor per år i donationer. Det är nästan hela vår årsbudget för 2007. :-)

Jämför det med kanske 20 kkr extra vi kan få genom att höja medlemsavgiften till 10 kr. Och då riskerar vi att förlora medlemmar på det också -- även om vi förlorar en enda medlem på det är det katastrof.

De som vill betala mer för att vara medlemmar får gärna sätta in mer pengar på partiets bankkonto eller bankgiro. Det är ändå bäst att pengarna går den vägen -- så att vi inte förlorar en större del pengar till teleoperatörerna.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Berner Inte uppkopplad

Berners avatar

Länk: #72315
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-22, 00:03

Läste fel på en post, när jag korrigerat mitt misstag så kom jag på att det jag TRODDE jag läst antagligen skulle fungera.

För att samla in lite mer pengar, vad sägs om ett månatligt/kvartalsvis PiratMagazin? En liten samling nyheter och artiklar av framstående pirater. Vet inte vad det skulle kosta att trycka ett häfte men man skulle sedan kunna ha detta för försäljning en gång i månaden/kvartalet/halvåret som ett sätt att få mer pengar till partiet.

Ett annat sätt att sköta just ett magazin vore att pirater får prenumerera (helt frivilligt) på den för en smärre summa (typ 30 kr/nummer).

"It doesn't require a majority to prevail, but rather an irate, tireless minority keen to set brush fires to people's minds."
—Samuel Adams

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak...

Svara med citat
  (#7) Gammal
dragontrumpetare Inte uppkopplad

dragontrumpetares avatar

Länk: #72326
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-22, 02:06

Rent prinicipellt är jag ju inte emot en liten höjning av medlemsavgiften. Men om det nu är så, som jag har sett och läst här i tråden, att PP bara får en lite del avdenna slant och operatören tar den största biten. Då tycker jag nog också att vi skall behålla avgiften om 5 kr som just en symbolisk summa. Det är ju inte PPs roll att föda våra operatörer.

Tyckte att fåregåendes idé, med någon form av tidning som ges ut till medlemmar, var lite kul. Men tycker nog att tidningen skall ingå i medlemsavgiften. Men kul idé. Och det kunde medfölja en nerladdad skiva ifrån nätet. Nä, skämt å sidor. Gillar tidnings idén.

Men summa summarum. Behåll medlemsavgiften. Så länge det inte är PP som får den största delen av SMS betalningen, så är det som sagt inte värt en höjning. Utan doneringar, funkar nog bra. Så 5 kr/år även i fortsättningen.

Släpp fildelningen fri!!!

Säger Dragontrumpetare:cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via MSN till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via Yahoo till dragontrumpetare  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72334
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-22, 09:21

Jag har noterat fyra yrkanden i den här tråden:

- behåll fem kronor per år som avgift

- som ovan, men gratis för medlemmar över 65

- höj till tio kronor per år som medlemsavgift

- höj till femtio kronor per år som medlemsavgift

Svara med citat
  (#9) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72354
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-22, 10:55

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-21)För att upprepa, så är medlemsavgifter inte en inkomstkälla för oss. Det är en symbolisk markering att man vill vara medlem i Piratpartiet.
Jag yrkar bifall till förslaget om en bibehållen låg medlemsavgift på fem kronor, men från en delvis annorlunda utgångspunkt.

Inom företagsekonomin skiljer man mellan rörliga kostnader, som varierar med hur mycket man producerar, och fasta kostnader, som man i princip har kvar även om produktionen helt skulle avstanna. Typiska fasta kostnader är sådana som gäller lokaler, datorer, telefonabonnemang, arvoden och omkostnader för styrelse och andra ledningsfunktioner. Rörliga kostnader handlar om inköp av råmateriel, marknadsföring av det man producerar, kundkontakter samt (på längre sikt) personalkostnader.

Om vi i Piratpartiet anser oss producera medlemskap, så utgörs alltså våra rörliga kostnader av de utgifter som står i proportion till antalet medlemmar, medan de fasta kostnaderna utgörs av de utgifter som är i huvudsak oberoende av antalet medlemmar.

För att säkra en långsiktig tillströmning av medlemmar, så anser jag det angeläget att medlemskapen är självfinansierade. Vi skall inte göra partiets verksamhet beroende av att vi får in en massa medlemmar, men vi får heller inte dra på oss sådana nettokostnader för medlemskapen att vi går back om vi plötsligt skulle få en miljon medlemmar att ta hand om!

Det är en smula svårt att se i den nu föreliggande budgeten hur stora de rörliga kostnaderna är, men jag misstänker att de främst återfinns under "IT & kontorsmtrl" (30.000) och "Lokala kampanjer" (40.000). Under dessa poster finns dock säkert mycket som ändå är fasta kostnader. De rörliga kostnaderna jag tänker på är avgifter för utskick av SMS till samtliga medlemmar, samt bidrag till lokala aktiviteter där en stor andel av medlemmarna deltar. Jag vet inte, men jag anar att dessa poster är mycket små i dag; låt mig för exemplets skull anta att det rör sig om 10.000 kronor per år. Uppdelat på 5.000 medlemmar blir det bara 2 kronor per medlem.

Även om en del av medlemsavgiften går till teleoperatören, så torde det alltså bli tillräckligt kvar till partiet för att täcka de rörliga kostnaderna också med en symbolisk medlemsavgift på fem kronor.

Till detta skall läggas att medlemmarna inte enbart är en utgiftspost, de är även en intäktspost, trots att dessa intäkter inte enkelt låter sig översättas till några belopp i kronor och ören. Det handlar om marknadsföring på gräsrotsnivå, om exponering i massmedia, och om att ha en potential att rekrytera förtroendevalda från. Antalet förtroendevalda förväntas inte stå i linjär proportion till antalet medlemmar, men ett stort antal medlemmar sörjer också för kvalitet i urvalet till förtroendeposter på central och lokal nivå.

Därför borde vi kanske strängt taget ha en negativ medlemsavgift, men det tänker jag inte föreslå förrän jag ser en betydligt mer detaljerad budget. Dessutom lär oss Tom Sawyer att det är lättare att få folk att arbeta om man tar betalt av dem för detta nöje, än om man ger dem lön.

Jag yrkar avslag på förslaget om pensionärsrabatt. Pensionärer är lika mycket värda som alla andra medlemmar, och det blir bara krångligt att administrera. Avgiften är ju i praktiken ändå bara symbolisk; vi tar inte brödet ur munnen på någon.

De fasta kostnaderna får vi finansiera med frivilliga donationer. Även för detta ändamål vore en mer detaljerad budget önskvärd, men jag ser inget större hinder mot att gå till beslut på det underlag vi har.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72360
Standard RE: 14: Fastställande av medlemsavgift - 2007-04-22, 11:07

Frågan har gått till votering och tråden är stängd.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
18: Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 1 2007-04-22 13:27
Medlemsavgift Anders Forsman Medlemshantering (STÄNGD) 2 2006-04-27 20:08
Medlemsavgift Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 21 2006-04-11 02:03
26. Fastställande av medlemsavgift, votering Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 13:02
18. Fastställande av medlemsavgift Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 25 2006-04-09 11:02