Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 20:11

Avsikten är inte att ge upp små kommuner, en liten kommun har 31 ledamöter, dvs det krävs 8 kandidater. Är det för hög ribba?

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168093
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 21:17

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Sep-01)Avsikten är inte att ge upp små kommuner, en liten kommun har 31 ledamöter, dvs det krävs 8 kandidater. Är det för hög ribba?

Med tanke att det räckte med 61 röster för att komma in i fullmäktige i Skinnskatteberg 2006 så betyder det att ca 12% av de som röstar för partiet måste ställa upp på listan - om PP tar ett mandat.

I Västerås skulle samma situation innebära att mindre än 1 % av de som röstar på PP skulle behöva ställa upp på valet för att partiet där skall få 1 plats i fullmäktige.

PS I EU valet fick PP 54 röster i Skinnskatteberg - så rent teoretiskt är det möjlig att tänka sig att få ett mandat där man behöver inte övertala så många till för att komma in i kommunfullmäktige - om nu någon får för sig att ställa upp - men det blir nog i praktiken omöjligt om 8 av dessa 54 måste ställa upp på valsedeln.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #168098
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 21:48

Bra poäng.

Eftersom fullmäktige inte är proportionerliga i storlek under en viss nivå ökar svårigheten där ju mindre kommun det är eftersom vårt medlemsantal är hyfsat proportionerligt mot folkmängd. Jag behövde visst räkneexemplet repeterat för att poängen skulle sjunka in.

Citat:
Men för att ge stadga - varför inte säga att det krävs 4 valbara namn för att en kommun skall få ställa upp ? Man kan då lägga till minst 10% av de valbara platserna i fullmäktige i mindre kommuner och helst minst 20 % i större kommuner där det är lättare att fixa kandidater.

Så aldrig mindre än 12% (ger 4 vid 31 ledamöter) och stigande till 20% i större kommuner. Förslag på gräns mellan större och mindre?

Jag vill gärna ha mer input på proceduren. Funkar det att lämna det att bestämmas lokalt eller ska det vara enhetlig process? (Och isf vilken?)

I Uppsala har Piratstudenterna flera år ställt upp i kårvalet med lite olika metoder för listskapande, iaf ett år användes metoden att klippa ut lappar för alla personer där den information som skulle synas på valsedel framgick och sedan flytta runt dem till alla var hyfsat nöjda med hur valsedeln såg ut ur marknadsföringsperspektiv (inte för många datavetare i rad tex...). Om processen bestäms lokalt ges det utrymme för sådana metoder, å andra sidan kan det bli bråk om processen upplevs som orättvis eller odemokratisk.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
Companion Inte uppkopplad

Companions avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #168105
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-01, 23:14

Jag tycker att det låter helt ok med allt du skriver på denna tråd.. Utom 1 grej jag skulle vilja ha lite flexibilitet kring.

I min kommun, Österåker, har vi väldigt många väljare mellan 18-30. Det är så många att skulle ca 80% av dessa rösta på oss skulle det räcka för att ta "makten" i kommunen.

Jag vet att vi har bra stöd bland medborgarna. Det kommer fram människor till mig i alla åldrar och pratar om PP. Det var 6,6% som röstade på PP i EU-Valet. Skulle samma personer rösta på oss i kommunalvalet skulle det räcka till minst 2 mandat!

Det vi har problem med här är att vi har väldigt svårt att hitta folk som vill vara med och jobba! Vi lyser ut medlemsmöte, det kommer 1 person. Vi lyser ut intresse att jobba med detta kommunlat, det hör av sig 3 personer, utöver oss som redan jobbar med det...

Så då till min synpunkt:

Vi har ett reell chans. En stor chans att ta plats i kommunfullmäktige. Skulle jag göra en gissning; mellan 1-3 mandat. Men vi har stora problem om vi måste upp med 25% namn!! Det är 51 ledamöter här. Jag har just nu 3 namn, som bäst 7. Jag tror och hoppas att vi kommer ha 12 namn innan listerna ska in, men jag vet inte.

Måste denna siffra 25% vara hugget i sten? Kan man inte snarare se det som ett mål, en önskan? Jag förstår och tycker själv att ha 3 namn på en lista ser väldigt fattigt ut, men ni kanske ser mitt dilemma?

Magnus G Bergström

Regissör, Skådespelare, Egen Företagare, GuldPirat

Ansvarig för PP i Österåker och Vice Ledare Stockholm Norrort

bloggar på http://companion.teaterverkstaden.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Companion  
Svara med citat
  (#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #168112
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-02, 01:24

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Sep-01)

Citat:
Men för att ge stadga - varför inte säga att det krävs 4 valbara namn för att en kommun skall få ställa upp ? Man kan då lägga till minst 10% av de valbara platserna i fullmäktige i mindre kommuner och helst minst 20 % i större kommuner där det är lättare att fixa kandidater.
Så aldrig mindre än 12% (ger 4 vid 31 ledamöter) och stigande till 20% i större kommuner. Förslag på gräns mellan större och mindre?

Jag vill gärna ha mer input på proceduren. Funkar det att lämna det att bestämmas lokalt eller ska det vara enhetlig process? (Och isf vilken?)

Kommunallagen säger:

Fullmäktige bestämmer hur många ledamöter som fullmäktige skall ha.

Antalet skall bestämmas till ett udda tal och till minst

31 i kommuner med 12 000 röstberättigade invånare eller därunder och i landsting med 140 000 röstberättigade invånare eller därunder,

41 i kommuner med över 12 000 till och med 24 000 röstberättigade invånare,

51 i kommuner med över 24 000 till och med 36 000 röstberättigade invånare och i landsting med över 140 000 till och med 200 000 röstberättigade invånare,

61 i kommuner med över 36 000 röstberättigade invånare, och

71 i landsting med över 200 000 röstberättigade invånare.

Minst 12% för kommuner med högst 61 platser i fullmäktige och 20% för resten - låter rimligt i mina öron.

Det skulle då ge

31 -> 4

41 -> 5

51 -> 7

61 -> 8

71 -> 15

Vilket jag tycker verkar rätt rimliga siffror för minimumantalet kandidater i kommunalvalen.

Jag tycker att det vore bra om processen för att välja ut kandidater är enhetlig. Vad som skulle behövas vore en tidtabell med punkter en kommunalledare måste följa för att kontrollera om det finns behov av att skapa underlag i kommunen för att ställa upp, hur omröstningen bör ske, hur kandidaterna bör läras upp så de kan representera partiet osv.

Har olika kommuner olika system så finns risk alltid risk för att de inte orkar göra något för de vet inte hur de skall organisera hur de tar fram kandidater och gör val. Då kan det även bli bråk i olika kommuner om valet sker på helt olika sätt och det finns även risk för korrumption där en kommunledare ger fördel till sina vänner och hjälper dem till valbara platser.

Därför behövs egentligen en lärobok hur man vaskar fram kandidater och väljer dem - sedan är det bara och ge den i knät på kommunledarna och säga åt dem - kör.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Länk: #168115
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-02, 05:30

Jag gillar inte heller den hårda 25% "regeln". När det diskuterades i organisationsutvecklingsgruppen tog jag fram några exempel på hur snedvridet ett sådant krav blir (tyvärr har jag inte kvar siffrorna) men det var tydligt att kommuner med ett lågt antal invånare per mandat får det svårare än kommuner med många invånare per mandat (jag vet att det är en grov generalisering men eftersom jag inte har nån statistik över antalet medlemmar i kommuner (utom eskilstuna) så gick jag på invånarantal istället.).

Problemet är att om en kommun har många medlemmar på ett mandat blir det mycket enklare för den kommunen att hitta folk som vill ställa upp, i andra kommuner riskerar vi ja-ja-jag-kan-stå-på-listan-men-jag-drar-om-en-månad personer som ställer upp för att vara schysst mot sina mer drivande parti kamrater.

Det är ett problem som slår mot små kommuner och medel stora kommuner.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Länk: #168138
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-02, 12:00

Citat:
AndersLindbäck (2009-Sep-02)

Minst 12% för kommuner med högst 61 platser i fullmäktige och 20% för resten - låter rimligt i mina öron.

Det skulle då ge

31 -> 4

41 -> 5

51 -> 7

61 -> 8

71 -> 15

Jag gillar detta räknesätt, baserat på olinjäriteten i kommunallagen, och jag tycker siffrorna ovan blir relativt rimliga. Som en del av räkneexemplen här visar så ser situationen i små kommuner rätt annorlunda ut...

Svara med citat
  (#8) Gammal
janolov Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #168166
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-02, 16:42

Hej alla!

Stopp, stopp, stopp och bromsbelägg. Vad är det här för pissbrådska?

Vi behöver ha en ordentlig demokratisk process för att ta fram den plattform som vi skall gå till val på i kommuner och landsting! Den frågan får inte hafsas fram på det här sättet. Vi behöver ha en diskussion om kommunal- och landstingsvalen runt om i landet. Vi har haft sommaruppehåll och verksamheten är inte igång än. Beslutet att ställa upp är nyss taget och det är 3T som gäller även här, Tänka Tar Tid. Åtminstone om det skall bli bra.

Huvuddelen av innehållet i valplattformen till kommuner och landsting behöver vara gemensamt även om det skall finnas utrymme för lokal anpassning. Det får inte spreta för mycket. Här har styrelsen en mycket viktig uppgift att jämka ihop så det verkligen ser ut som Piratpolitik överallt.

Förmodligen skulle frågan må bra av en brett sammansatt, hyggligt stor arbetsgrupp som får minst en månad på sig att jobba med programmet.

Det här är en stor och omfattande fråga, slarva inte bort den! Tveksamt också om det är en fråga för styrelsen att besluta om över huvud taget. Personligen tycker jag att den borde upp på ett årsmöte, väl förberedd såklart. Det handlar också om vår interna demokrati som styrelsen ibland ser ut att ta ganska lätt på.

Jag har även mailat de här synpunkterna direkt till styrelsen

Mvh

Jan-Olov Viklund

Kalmar

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Länk: #168169
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-02, 16:55

Citat:
janolov (2009-Sep-02)Hej alla!

Stopp, stopp, stopp och bromsbelägg. Vad är det här för pissbrådska?

Beslutet här handlar om ramverket för deltagande, inte sakinnehållet. Det ÄR viktigt att ramverket finns på plats så att lokalorganiationerna kan börja arbeta med att ta fram kandidater och förstå hur de ska fortsätta.

Att använda en del av tiden fram till valet på att ta fram sakprogram, och då delvis gemensamt över landet, låter ändå som en jättebra idé. Den frågan ska dock inte blandas samman med ramverksfrågorna om *hur* listor ska tas fram, vilka *grundkrav* vi måste ställa på listorna och sakprogrammet, med mera. Det är de frågorna som detta brslut handlar om.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Companion Inte uppkopplad

Companions avatar

Länk: #168189
Standard RE: Hur lokala listor ska tas fram - 2009-09-02, 19:16

Jag måste här då trycka lite på att vi har inte tid att använda oss av nått 3T-tänk! I alla fall inte i Österåker. Människor som har hört av sig och är intresserade av att jobba med detta vill ha ett program de kan ställa sig bakom innan de säger ja!

Ska vi bli för byråkratiska med massa årsmöten och arbetsgrupper och en massa "interndemokrati" så alla blir nöjda kommer inte ett program vara klart fören det är för sent! Let's face it! Jag ser framför mig ett senario:

En grupp blir tillsatt - tid gått innan det är klart ca 2-4 veckor.

De jobbar med ett förslag på program - ca 4 veckor

Interndemokratin på forumet gör sitt - ca 3 veckor

Ett extra årsmöte ar beslut - ca 4 veckor

Tid som är förlorad: ca 4 månader.

Inom den tidsramen har man inte tid att ragga folk som vill vara med på nån lista. De har redan beslutat om sin höst, tappat intresset, börjat jobba med ett annat parti, m.m... Man kan inte ragga folk till ett möte med att säga: Hej, välomna. Vill ni vara med och få in PP i KF? Vi har inget partiprogram fören i februari, men ni säger väl ja ändå?

Nej... Låt alla som kan uppfylla ramarna som tas fram att skriva ett eget program och låt styrelsen fatta beslutet. Vad ska vi annars med en styrelse till om de inte har någon beslutande funktion? Om man måste fråga medlemmarna om allt?

/magnus

Magnus G Bergström

Regissör, Skådespelare, Egen Företagare, GuldPirat

Ansvarig för PP i Österåker och Vice Ledare Stockholm Norrort

bloggar på http://companion.teaterverkstaden.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Companion  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag på kommunala listor dansve Kandidater Uppsala kommun 2 2010-03-06 10:31
Är dessa listor bra ? Urban Sundström Förslag till listor 17 2010-01-15 13:54
Listor och mail NineK PP i media 0 2008-06-12 22:03
Lokala representanter! Freeman 4. Södermanlands län 12 2006-08-04 03:09
Lokala stadgar Magnus Adrian Fram till valet 2006 i Västmanlands län 0 2006-02-22 11:25