Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2011-01-01: Efter fem år, så kliver jag ned som partiledare - 2011-01-01, 22:06

Efter fem års fantastisk resa är det dags för mig att kliva ner som partiledare. Det har varit en omtumlande tid som har givit mig personligen mycket, både genom hisnande framgång och svår motgång, men också en tid där vi tillsammans har tagit vårt avstamp mot att förändra världen.

Enligt våra processer som tog effekt… ja, idag, faktiskt, så är det vice partiledaren som tar vid som ny partiledare till dess att styrelsen utser någon annan, om de väljer att göra det. Piratpartiets partiledare heter alltså Anna Troberg från och med nu. Jag tror inte att det finns någon som är mer lämpad att ta den här organisationen till nästa steg.

Det är, och har varit, något av en utmaning att samla tiotusentals individualister i en organiserad deltagarkulturell hierarki. Men stommarna till organisationen är på plats nu. Vi har ganska tydligt definierade roller — det senaste tillägget (som i och för sig kommer att ta tills mars 2011 innan det helt är på plats) var det sista som behövdes för att jag ska känna att alla förutsättningar framöver finns. Det som behövs nu är inte mer tekniker eller mer organisation; det som behövs nu är förmågan att förklara vår politik, och att leda med exempel för lära oss alla att förklara varför Piratpartiets politik är så viktig på ett sätt som gör budskapet tillgängligt för alla.

Där ligger Annas bakgrund som författare och förlagschef perfekt. Jag slogs av hennes förmåga att sammanfatta och förklara vår politik redan i hennes första blogginlägg i ämnet, “När började de kreativt skapande människorna att dra i handbromsen?”, där hon som första (!) blogginlägg lyckades förklara vår politik bättre än vad jag hade gjort på två och ett halvt år. Då ringde jag henne direkt och undrade om hon ville ses på ett café; väl där frågade jag om hon ville vara med i ledningsgruppen (som det hette då). Hon har redan gästbloggat om det hos mig.

Sedan ungefär 18 månader tillbaka har Anna och jag tränat och förberett för dagen när hon tar över. Sedan oktober har det varit klart att det skulle ske idag, exakt fem år efter grundandet av Piratpartiet. Det första piratpartiet. Det finns fyrtiosex stycken idag. Bara det är något som saknar motstycke.

Så varför väljer jag att kliva tillbaka?

Det finns flera förklaringar. Den enklaste och starkaste är att jag sade redan när jag började med det här 2006 att ingen ska göra samma sak längre än fem år. Då stagnerar man och slutar ha nya, nödvändiga idéer. Det håller jag fast vid, och nu har det gått fem år. För att partiet ska fortsätta utvecklas ska alltså någon annan ta vid.

Så har det också blivit. Jag känner att jag inte längre är full av nya idéer, utan att jag fortsätter med det jag gjort de senaste åren och på samma sätt. Om jag stagnerar, så stagnerar partiet. Därför ska jag lämna plats åt någon annan.

Men det finns fler anledningar, som jag kommer att gå igenom mer i detalj under de närmaste dagarna på min nya, engelskspråkiga blogg på http://falkvinge.net/.

Just det. Engelskspråkig. Jag kommer att sitta kvar i partiledningen, men vänder mig nu utåt — mitt jobb blir att driva vår politik mot Europa, och förklara vad informationspolitik går ut på. Det är alltså lite av att börja om från början, men på en mycket större arena och med större utmaningar. Mina uppgifter kommer i huvudsak bestå av att driva och förklara ideologin och politiken, både inom Sverige och i Europa. Det här är något jag brinner för och ser fram emot: det har varit de roligaste delarna av partiledarjobbet från mitt perspektiv, och nu går jag vidare och gör det mer än någonsin tidigare. Det är alltså klassiskt evangelistarbete, och det är också vad som kommer att stå på mitt visitkort de närmaste åren. Political Evangelist.

Under tiden kommer Anna att bygga upp sin egen partiledning och forma den efter sitt eget sätt att jobba. Den kommer inte att se ut som under min ledning, och den kommer inte att arbeta exakt som under min ledning heller. Varje ledare bygger sitt eget team för att fullfölja uppgiften som han eller hon är ansvarig för. Det kommer att hållas ett AFK-möte för den nya partiledningen den 8-9 januari, och kort därefter kommer Anna att presentera den nya ledningen.

Det har varit en fantastisk tid och jag hoppas att träffa er alla så ofta det går även fortsättningsvis. Som avslutning vill jag erbjuda alla att följa mina fortsatta resor i mitt privata nyhetsbrev — lite av en avgående partiledares privilegium att kunna erbjuda det. Jag kommer oregelbundet att skicka ut kommentarer av alla de slag, både på vad som händer i och utanför partiet. Om du vill ha mitt privata nyhetsbrev framöver (och det hoppas jag att du vill), så klicka här:

Klicka här för att ta del av mitt nyhetsbrev även framöver.

Jag är väldigt stolt över vad vi åstadkommit tillsammans hittills, och är lika stolt över att få vara en del av fortsättningen.

Tack, alla, och på återseende.

Rick Falkvinge

fd partiledare, Piratpartiet

(#2) Gammal
Phil
Guest

Länk: #252284
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Efter fem år, så kliver jag ned som partiledare - 2011-01-01, 22:43

Stort tack Rick! Jättebra jobbat.

(#3) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #252354
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Efter fem år, så kliver jag ned som partiledare - 2011-01-02, 06:00

Oj. Out of a clear blue skye! Det var som tusan.

Någon annan får sammanfatta din betydelse och dina insatser för piratrörelsen så här långt. Själv hoppas jag att detta inte är början till slutet, utan slutet på själva början. Både vad avser dina insatser för infopolitiken och vad avser infopolitikens utveckling internationellt.

Lycka till med dina nya roller, och tack för det som varit!

(#4) Gammal
Harlekin33 Inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: May 2010

Länk: #252376
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Efter fem år, så kliver jag ned som partiledare - 2011-01-02, 08:55

Vi älskar dig!!!

We love you!!!!

(#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #252490
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-01-01: Efter fem år, så kliver jag ned som partiledare - 2011-01-02, 16:39

Dubbelpost med https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=32440 och tråden låses därmed.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är