Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infallsvinkel Inte uppkopplad

infallsvinkels avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Re: Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-19, 20:51

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBofSweden Visa inlägg
Ju mer jag tänker desto mer blir jag övertygad att om INTE PP utvecklas till nästa val med ett bredare fokus kommer partiet falla i glömska oavsett hur viktig sakfrågan är. När mina kompisar som röstat rött hela livet nu skall stå på egna ben o rösta efter egen hjärn skallar Moderaternas satser om lägre skatter så högt att alla hjärnfunktioner som kan räkna på framtiden kommer på skam. Klart lägre Skatter är bra... för stunden. Men det kommer alltid en räkning i sluttampen. Se USA:s socialpolitik för att se vart "Nya" Moderaternas budskap kommer att föra Sverige. Med detta i sinnet kanske följande idé är för tidigt. För trots att vi har en hög utbildningsnivå i vårt kära avlånga land är jag inte säker på att den stora gråa folkmassan har vad som krävs. Men här är min ide likväl.

Schweiz borde vara det som PP skulle ta en titt på. Vi/ni propagerar för ett Fritt IT samhälle. Varför kan då inte Sverige vara det land i Världen som leder in Jorden i framtiden med att ha demokratiska val (läs folkomröstningar, a’la Schweiz) över nätet? De har en folkmängd på
• folkmängd 7 523 934
Vi är ca. 2 mille mer. Om någonsin integritet över nätet vore en sak att skydda för ALLA svenskar vore det väl då?
Direktdemokrati har betydligt svagare stöd inom pp än vad man skulle kunna tro...

Torbjörn Wester
Medlem i partiledningen
Ordförande i Piratpartiet Norrköping

Blogg: http://infallsvinkel.se
E-post: torbjorn.wester [a] piratpartiet.se, Facebook, Google+, Twitter
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infallsvinkel  
  (#2) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #242186
Standard Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-19, 23:49

Bara en liten påminnelse om vad som är syftet med PP. Syftet är att vända nuvarande utveckling mot 1984-samhället. Syftet är inte att komma in i riksdagen. Man kan ha riksdagen som mål för att kunna uppnå syftet. Vilket vi haft med vår vågmästarstrategi. En strategi som jag bedömde hade goda utsikter att lyckas. Men om vi förändrar denna strategin och blir ett smetigt mångfrågeparti så är det inte lika troligt att en riksdagsplats faktiskt leder till att vi når vårt syfte.

(#3) Gammal

infallsvinkels avatar

Länk: #242270
Standard Re: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-20, 07:24

@Blod-Svente:

Jag håller inte riktigt med.

Piratpartiets grundläggande syfte är att reformera upphovsrätten, av kulturskäl. Dvs. att främja kopimismen.

Arbetet mot övervakningsstaten är ett senare påhäng på politiken (väsentligt tycker jag), i rent "självförsvar" mot sådana lagar som FRA-lagen och datalagringsdirektivet.

Så om partiet ska hålla sig riktigt "smalt" och fokusera på kärnfrågan, så bör vi faktiskt skippa kampen mot övervakningssamhället. (Vilket självfallet inte är aktuellt.)

Se vidare: http://stenskott.wordpress.com/2010/10/16/jag-ar-inte-intresserad-av-integritet/

Torbjörn Wester
Medlem i partiledningen

(#4) Gammal
Halfbeard Inte uppkopplad

Halfbeards avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #242374
Standard Sv: Re: Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-24, 20:19

Citat:
Ursprungligen postat av infallsvinkel Visa inlägg
Det håller jag inte med om. Vi är inte sådana proffs på vårt sakområde, som vi gärna vill ge sken av.

Kolla gärna detta:

http://www.itotelekomforetagen.se/web/_fardplan_.aspx

http://www.itotelekomforetagen.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=1d86f1db-48bd-4f23-afea-e93136caab70&MediaArchive_ForceDownload=true

Där kan vi tala om proffs på Piratfrågor, och de är inte ens pirater!
Skillnaden där är att det i detta fallet rör sig om privata aktörer med såväl vinstintresse som privat finansiering. Jag tycker det är jättebra med privata företag som engagerar sig i it- och kunskapsutveckling, men det är inte riktigt samma sak som ett politiskt parti. Båda delar behövs, men på olika sätt.

Citat:
Den dag pp kommer in i riksdagen tvingas vi att kompromissa. Hur långa skyddstider? Fem, tio, femton år? Ska FRA läggas ner eller reformeras etc. etc.
Hur menar du att det där är kompromisser?
Det är väl ganska tydligt uttalat vad pp vill och strävar efter i de frågorna. Sen får man ju inse att ett parti med 4% av rösterna inte kommer att ha nån större tyngd, så man får ju prioritera bland vad man vill ha igenom. Det betyder inte att man kompromissar.

Citat:
Någonstans här ligger en poäng... Jag är säker på att pp:s sympatisörer och medlemmar har olika uppfattning om vilka frågor som BEHÖVER ett piratperspektiv.
Det är jag också säker på.

Citat:
Just därför behöver vi en etablerad och demokratisk process för hur vi hanterar krav på att partiet ska ha ett visst ställningstagande i sakfrågor.
+111

Citat:
Jag tror att åsikterna om vad som är Piratfrågor går isär. En del skulle snarare anse att miljöfrågor är låtsasfrågor ur ett Piratperspektiv.
Säkerligen. Min poäng är att det inte är en fördel att försöka trycka in så många grejer som möjligt under piratparaplyet. Att säga "Piratpartiet är feminister! Piratpartiet är ett arbetarparti! Piratpartiet värnar om miljön! Piratpartiet vill radera klassklyftorna! Piratpartiet står på pensionärernas sida! Piratpartiet vill ge mer resurser till skola, vård och omsorg!" för att på så sätt plocka upp alla vilsna själar som har de här åsikterna är DÅLIGT.

Alla andra partier gör redan precis sådär, och jag skulle bli ändå in i märgen besviken om piratpartiet började likadant.

Citat:
Och detta är själva poängen med "breddning". Det borde kanske snarare kallas "fördjupning".
Fördjupning är bra, så länge det (som sagt) inte leder till fånigheter.

Tack för ett bra svar!

(#5) Gammal

infallsvinkels avatar

Länk: #242532
Standard Re: Sv: Re: Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-25, 18:59

Citat:
Ursprungligen postat av Halfbeard Visa inlägg
Skillnaden där är att det i detta fallet rör sig om privata aktörer med såväl vinstintresse som privat finansiering. Jag tycker det är jättebra med privata företag som engagerar sig i it- och kunskapsutveckling, men det är inte riktigt samma sak som ett politiskt parti. Båda delar behövs, men på olika sätt.
Vi är överrens.

Citat:
Hur menar du att det där är kompromisser?
Det är väl ganska tydligt uttalat vad pp vill och strävar efter i de frågorna. Sen får man ju inse att ett parti med 4% av rösterna inte kommer att ha nån större tyngd, så man får ju prioritera bland vad man vill ha igenom. Det betyder inte att man kompromissar.
Jag måste erkänna att detta gör mig lite förvirrad. Men jag antar att vi helt enkelt definierar ordet "kompromiss" på olika sätt.

Att kompromissa, som jag ser det, är att i en förhandlingssituation acceptera att man inte kan få gehör för alla sina frågor och att man därför tvingas prioritera.

Citat:
Säkerligen. Min poäng är att det inte är en fördel att försöka trycka in så många grejer som möjligt under piratparaplyet. Att säga "Piratpartiet är feminister! Piratpartiet är ett arbetarparti! Piratpartiet värnar om miljön! Piratpartiet vill radera klassklyftorna! Piratpartiet står på pensionärernas sida! Piratpartiet vill ge mer resurser till skola, vård och omsorg!" för att på så sätt plocka upp alla vilsna själar som har de här åsikterna är DÅLIGT.

Alla andra partier gör redan precis sådär, och jag skulle bli ändå in i märgen besviken om piratpartiet började likadant.

Fördjupning är bra, så länge det (som sagt) inte leder till fånigheter.
Jag håller med. "Fördjupning" utan utspädning av partiets kärnvärden, kan vara PP:s stora utmaning inför framtiden.

Torbjörn Wester
Medlem i partiledningen

(#6) Gammal
Halfbeard Inte uppkopplad

Halfbeards avatar

Länk: #242560
Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2010-10-25, 21:48

Jag menar att piratpartiet inte behöver kompromissa med piratfrågorna. Våra kompromisser kan istället handla om alla de andra frågorna. Vår styrka är just att vi inte lovar saker gällande alla andra icke-piratrelaterade frågor, och därför kan vi köpslå med sådant istället för med det som verkligen är av betydelse för oss.

Vi har inte gått ut och lovat högre pensioner och lägre skatter. Därför behöver vi inte heller hålla det, och då lämnas utrymme både för förhandling om piratpartiets stöd i dessa frågor och för stöd åt piratpartiet från de andra partiernas håll.

Dessutom helt utan att vara oärliga mot väljarna.

(#7) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Länk: #255350
Standard Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: En öppen och organisk utveckling av Piratpartiets politik - 2011-01-27, 14:41

Citat:
Jag menar att piratpartiet inte behöver kompromissa med piratfrågorna. Våra kompromisser kan istället handla om alla de andra frågorna.
Vi kan inte kompromissa om andra frågor än piratfrågor, eftersom vi inte har någon åsikt i dem.

Det syns inte så tydligt på sidan om vågmästarställning, men om de olika blocken erbjuder olika eftergifter i piratfrågorna kommer vi behöva bestämma oss för vilket som är bäst.

Exempel: FRA eller IPRED? ACTA eller datalagring?

Med de 115 krav vi har finns det praktiskt taget oändliga kombinationer.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är