Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Oregistrerade
Guest

Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2010-12-29, 00:16

Citat:
Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
Nu får allt DN och SVD ta sitt ansvar och förtjäna sin yrkesbetitling och skriva om det här och ansvariga ska ställas mot väggen. Å andra sidan känner jag nästan lite att jag vill att den dagen kommer då det kommer slå hårt mot allt vidrigt vanligt folk som tankar för glatta livet men inte bryr sig ett dugg om vad som händer. Jag har själv bytt nedladdningsstrategi för länge sen, och alla alliansröstande inkonsekventa idioter som laddar ner illegalt (självklart gör dom det) förtjänar fan att få det i ansiktet. Om 4 år är det avgörande om det blir landsflykt eller inte, sverige kommer få minst en politisk flykting om kräken får sitta nästa mandatperiod också.

vart? Cuba?

(#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #252018
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2010-12-29, 10:05

Citat:
Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
Faktafel. Myndigheter får inte efterforska källan, men DU får avslöja den.
Jag ser att du tyvärr saknar baskunskaper i vad som skiljer Sveriges (och Belgiens) källskydd från resten av världen.

I nästan hela världen, så har journalister en rättighet att hålla sin källa hemlig. Men det betyder också att de har en rätt att ge upp den rättigheten, och kan ibland sättas under tryck att göra så.

I Sverige och Belgien, däremot, så saknar journalister rätten att ge upp rättigheten att hålla källan hemlig. Där har de i stället en ovillkorlig skyldighet att hålla en källa hemlig, om denne eller denna åberopat källskydd. Jag minns inte vad brottsrubriceringen heter, men en reporter får fängelse för att bryta skyddet.

Det gör att en källa i Sverige och Belgien inte behöver förlita sig på reporterns välvilja, utan kan åberopa källskyddet och då ha ett strukturellt skydd.

Så nej - jag får inte avslöja källan. Källskydd är åberopat.

(#3) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #252080
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2010-12-30, 00:05

Jag kan inte förstå de kommentatorer som tvivlar på att dessa påtryckningar från USA förekommer. Senator Wexler presenterade strategin förra sommaren och när vi sedan lägger till att upphovsrättsindustrin(copyright) i USA omsätter svindlande ca 1,38 billioner Dollar eller 11% av BNP så börjar myntet trilla ner.
Det är via copyright som världen finansierar en stor del av USAs välstånd. De handlar alltså som så mycket om ekonomi och inget annat. För att täppa till USAs enorma budgetunderskott är inga kor heliga. Inte ens demokratin.

Det är ingalunda fråga om någon konspirationsteori utan vanlig krass ekonomisk rationalitet och självbevarelsedrift.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#4) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #252084
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2010-12-30, 02:57

Så varför ser vi inget av detta i tidningarna?
5 dagar utan ett pip, så lång tid tar det inte att knåpa ihop en artikel.
Finns det någon vettig förklaring, för själv vill jag inte tro att dom lägger locket på?

(#5) Gammal
costre Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #252232
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2011-01-01, 19:06

Kuslig läsning, även om det säkert inte är specifikt för fildelningsfrågor. Sådan här lobbying och kohandel förekommer säkert inom många andra områden.
Likförbannat är det helt åt helvete!

Jag skulle uppskatta en välskriven artikel i valfri större socialporrblaska! Hade jag bättre koll på alla synvinklar och kopplingar skulle jag gärna skriva ihop en själv

(#6) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #252240
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2011-01-01, 20:31

Citat:
Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
Så varför ser vi inget av detta i tidningarna?
5 dagar utan ett pip, så lång tid tar det inte att knåpa ihop en artikel.
Finns det någon vettig förklaring, för själv vill jag inte tro att dom lägger locket på?
Förklaringen är enkel. Källan visste att dokumenten skulle släppas av WikiLeaks inom kort, och befarade ett stort genomslag i media. Lösningen var att läcka dokumenten till Falkvinge (notera att WL inte publicerat än), och låta honom punktera scoopet.

Källan spelade skickligt på Falkvinges fåfänga, och Falkvinge levererade. Istället för att ha is i magen, och invänta rätt tillfälle och rätt medium, valde han att publicera under julhelgen, på sin egen blogg som läses av något tusental redan frälsta. Nyhetsvärdet är därmed förbrukat.

Jävligt lömskt, och mycket effektivt.

(#7) Gammal
Harlekin33 Inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: May 2010

Länk: #252380
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2011-01-02, 09:00

Vi älskar dig och önskar dig all lycka på färden!!!

(#8) Gammal
MrHappy72
Guest

Länk: #260894
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-12-25: Det kom en julklapp? - 2011-03-28, 09:59

Intressant information Rick.

Hur kunde det gå så här? Varför låter politikerna sig fogas i Sverige med dessa order?

Min misstanke är att det hänger ihop med ekonomiska intressen. En statskupp som börjar med Palmemordet (och ev. även en samling poliser i polisfacket som försöker rätta till misstaget som till stor del går under i Estoniaolyckan där militären verkar inblandad).

Några av mina källor...

Economic hitman beskriver taktiken:
http://www.youtube.com/watch?v=pA5bwYWvGtc

Polisspåret där en riksdagspolitiker är huvudmisstänkt i Palmemordet som aldrig utreddes:
http://perkvist.mpbloggar.se/category/palmemordet/

Militärens ev. inblandning i sänkningen av Estonia:
http://www.dn.se/debatt/morklaggning...a-rattsskandal

Lösningen, om vi vill ha ordning på Sverige, heter Valsamverkanspartiet och modiga intelligenta människor i nästa val, anser jag. Något som jag tror medlemmarna kan se till att Piratpartiets styrelse kan bli positiva till och sedan sätta samman en duglig plan att ta sig in i riksdagen genom valsamverkan.

MVH
Martin Gustavsson
Medlem av Intelligent Union och Valsamverkanspartiet

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg