Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
MEX Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 20:09

Citat:
shredder (2006-Jun-02)
Citat:
MEX (2006-Jun-02)Med andra ord så har du ingen aning om vilket arbete det innebär att göra hög kvalitéts inspelningar eller vad utrustningen kostar.

De flesta musiker sjunger nog inte al capella för en liten publik som sitter med hörapparater. De har egen utrustning som de använder för live-spelningar, vilken är densamma som den mesta utrustningen som används vid inspelning. De musiker som jag känner har hyrt studio för att spela in sina första skivor. Det var till ett fullt överkomligt pris. Nu har de köpt egen utrustning och är nöjda. De har aldrig fått hjälp av något skivbolag. De lägger ut mycket av sina egna pengar, precis som andra som har en hobby. Inte kräver jag att samhället ska lagstadga att pengar måste gå till mina intressen.

Du jämför alltså detta med högkvalitéts inspelning?

Svara med citat
  (#2) Gammal
JohanR Inte uppkopplad

JohanRs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #25432
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 22:39

Citat:
MEX (2006-Jun-02)Du jämför alltså detta med högkvalitéts inspelning?

Såna här inlägg är ju helt bortkastade. Du kan lika gärna låta bli att skriva om du inte är beredd att ens på förfrågan utveckla.

Vill du ha en seriös diskussion om upphovsrätt så starta gärna en tråd i "upphovsrätt"-delen av forumet där du förklarar hur du menar.

Jag håller på att planera min andra 'högkvalitetsinspelning' i en studio i Visby som bl.a. har the Ark, the Cardigans, Ainbusk och E-type på gästlistan, så jag vill gärna höra hur du menar!

Jag spelar jag en del också. Hör ett av banden på myspace.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #25464
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-02, 23:32

Jag tycker det är kul att se att de flesta gillar min insatts. När det gäller frågan om huruvida "högklassproduktioner" kan bekostas utan nuvarande upphovsrätt tycker jag nog att den är rellevant i den här tråden även om jag inte håller med om den beskrivning av problemet som MEX gör.

Det finns nämligen andra som håller med MEX så hur man bäst går till motangrepp i ett kort format som ändå TV oftast innebär kan vara värt att diskutera. Personligen tycker jag att jag svarade rätt ok. Men mitt svar var bara bra pga. det som ägde rum i onsdags. Hade programet varit förra veckan hade jag inte knnat "undvika frågan".

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Länk: #25607
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-03, 08:57

Jag får bara felmedelanden och ingen video när jag försöker se den. Nån som har rippat?

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#5) Gammal
Dosmas Inte uppkopplad

Länk: #25930
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-03, 16:17

Jag tror jag förstår tanken kring högkvalitetsinspelningar och dess kostnader som MEX har, däremot är jag lite konfunderad, eftersom jag vet om att ljudet CD-skivor inte KAN hålla särskillt hög kvalitet (Jämfört med den nivå som jag förstår att MEX talar om.)

Jag vill jämföra sittuationen med en fotografs:

En "proffskamare" med tillhörande optik kan lätt kosta många hundratusen kronor.

Men! En s.k. "nybörjar"-kamera, producerar så goda bilder att INGEN skulle använda kamerans kvalitet som argument för att betala mindre för bilden: Arbetet med ett gott foto görs till 100.0% av fotografen, inte kameran. För att utföra arbetet krävs kunskap om bilder och fotografering.

Motsvarande gäller audioproduktion, man måste vara kunnig i akustik för att få till ljudet, även om utrustningen kostat 10 miljoner kr. Är man kunnig och gör rätt, så räcker en amatörutrustning, vars pris varje medelklass-människa kan betala med bara lite vilja, väldigt långt.

Samma resonemang gäller många kreationsformer: musik, foto, målning, teckning, författande, slöjdning, programmering, sömnad. För att nämna några.

Jag har svårt att tro att jag en med hjälp ska kunna komma på någon kreationsform där det inte gäller. Filmproduktion då?

Ptja, det är säkert ganska svårt att för en enskild person producera en proffisionell långfilm på en budget som håller sig under ett par snittmånadslöner, men å andra sidan är en proffesionell långfilm inte något som en enskild person KAN producera, oavsett budget.

Det inte är rimligt att man ska kunna starta en profesionell verksamhet utan att lägga ner en enda krona på det, eller gå med vinst från första dag!
  Skicka ett meddelande via ICQ till Dosmas Skicka ett meddelande via AIM till Dosmas Skicka ett meddelande via MSN till Dosmas  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Dosmas Inte uppkopplad

Länk: #25938
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-03, 16:22

Citat:
MEX (2006-Jun-02)Med andra ord så har du ingen aning om vilket arbete det innebär att göra hög kvalitéts inspelningar eller vad utrustningen kostar.

För att argumentera vidare: Vad tror du utrsutningen (som kostar mindre än några futtiga hundralappar i komponenter redan idag) skulle kosta när vi avskaffat patenten?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Dosmas Skicka ett meddelande via AIM till Dosmas Skicka ett meddelande via MSN till Dosmas  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Trezker Inte uppkopplad

Länk: #26021
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-03, 18:02

Citat:
MEX (2006-Jun-02)Du undvek dock sista frågan. Det är dyrt att producera en CD med hög kvalité... Det innebär alltså ett hårt slag mot kulturen då man som lyssnare antingen får nöja sig med ett fåtal artister eller musik av sämre kvalité.

Jag tror inte att antalet artister kommer vara något problem, alla vill göra musik och ingen kommer att låta sig hindras av ekonomiska problem. Utom möjligen dom som bara pumpar ur sig musik för att tjäna pengar.

Och vad det gäller kvalité, läs det här om Machinae Supremacy

"Datorn och ett musikprogram samt städskrubben har fungerat som studio. Endast trummorna är inspelade i en inspelningsstudio."

"Vi skickade den färdiga CD:n till Tjeckien där den pressades i 2.000 exemplar. Då den var klar för släpp så tog det bara några timmar innan vi gått jämnt upp, säger Andreas Gerdin. I mars månad hade plattan sålt i ungefär 1.000 exemplar."

Jag köpte själv den skivan, och jag kan inte höra någon dålig kvalité alls.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Gogs Inte uppkopplad

Länk: #26222
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-03, 21:58

Hugi skrev:
Citat:
Faktum är att flera av mina favoritartister har gjort sina bästa skivor hemma i sovrummet.

Samma med några av mina favorit artister... VNV Nation har alltid använt sig av dyra studios sen sadlade de helt om med albumet Future Perfect där de satte sig med en laptop, en midi synth och lite program och gjorde (vad jag tycker) en av deras bästa skivor till en kostnad av ett par tusen.

Det BEHÖVER inte kosta multum för att nåt ska bli bra.

Ta även alla independent filmer som görs till en liten kostnad men som dra in många miljoner/miljarder (ett exempel The Blair Witch Project). Man får tycka vad man vill om filmens kvaliteér men faktum kvarstår att bara för att nåt är billigt behöver det inte vara dåligt.

Svara med citat
  (#9) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #26524
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-04, 10:06

Mel Gibson tjänade 1,5 miljarder kronor förra året. Är dagens skådespelare verkligen värda det?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#10) Gammal
Amir86 Inte uppkopplad

Amir86s avatar

Länk: #26716
Standard RE: Tv4 Värmland - 2006-06-04, 14:53

Riktig bra insats, du såg inte ett dugg nervös ut och kunde svara på allt.

Du såg ut som en professionell politiker helt enkelt grattis!

Amir Mottaghi

Vice ordförande för Östergötland

Nå mig via:

0704-818655 / amir.mottaghi@piratpartiet.se

Msn:loco_crazy80@hotmail.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valkrets Värmland - Nu organiserar vi på nytt... JPAnderson 21. Värmlands län 2 2010-02-22 19:05
VL-val för Värmland har öppnat dansve VL-val Värmland 2010 7 2010-02-16 20:16
Ungpirater Värmland NN1 21. Värmlands län 0 2009-08-13 11:58
Yes Värmland NN1 21. Värmlands län 0 2009-06-06 20:24
YES VÄRMLAND.......................................... NN1 21. Värmlands län 0 2009-06-03 19:36