Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010
Standard Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-20, 10:24

År 2007 fanns det 39200 förtroendevalda i Sveriges 290 kommuner http://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0001_2007A01_BR_ME09BR0801.pdf . 4 % av dessa motsvarar 1568 förtroendevalda. Om vi alltså ska ha 4 % av rösterna i de allmänna valen bör vi ha kapacitet att utgöra 4 % av de förtroendevalda i Sveriges kommuner. Vi behöver därför cirka 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner, villiga att ta i genomsnitt 1,62 fritidspolitiska uppdrag var.

Jag tycker att det är partistyrelsen och partiledningens ansvar att ta fram en långsiktig plan för att stärka det lokala engagemanget och den lokala organiseringen på olika sätt. Jag inser att detta skulle vara något nytt för Piratpartiet att arbeta på det sättet, men jag tror det är nödvändigt med ett helhetsgrepp.

Vi har inga lokala organisationer, utom Ung Pirat som ju är en egen organisation, därför måste Piratpartiet centralt ta ansvar för att stärka PP i de 290 kommunerna. Många starka piratkommuner gör Piratpartiet starkt.

(#2) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #257952
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-20, 12:47

En del av det du efterfrågar ingår i den operativa fyraårsplanen. Dock sätter du fingret på viktiga detaljer. Jag har inte räknat för att se var vi landar i antal om man utgår ifrån dagens aktiva och de procentsatser som står upptagna i planen. En sak är dock säker. I vissa områden har vi inga aktiva att bygga på och startar man från noll duger inga procentuella ökningar.

När det gäller lokal organisation har styrelsen ett förslag ute på remiss. Det handlar om Mikael Nilssons föreslagna lokala råd.

(#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #257956
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-20, 12:52

Ett liknande mål som PP:s LoKu sätter upp.

Att gå till val i alla landsting (20 stycken) och de 100 största kommunerna.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#4) Gammal

Länk: #257984
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-20, 17:43

Från den operativa fyraårsplanen:

Vi ska lägga grunden för internutbildning åt våra funktionärer och aktivister. Vi kommer även att utforma en roll med titeln Medlemsvårdare, som dels ska se till att nya medlemmar snabbt kommer in i organisationen och dels hjälper partiet att snabbt fånga upp specialkompetens som vi som organisation är i behov av.

Detta är mycket bra tycker jag (medlemsvårdare).

Mer från den operativa fyraårsplanen (De olika funktionernas individuella mål för att nå huvudmålet)

Valkretsledare:

Öka antalet medlemmar i valkretsen med 5%
Öka antalet aktivister i valkretsen med 5%
Minst en debattartikel i en dagstidning i valkretsen varje månad.
Minst två insändare i en dagstidning i valkretsen varje månad.

Här kanske man ska lägga till (förslag)
  • Minst en kommunledare i varje kommun.
  • Aktiva medlemmar i respektive kommun motsvarande partiets behov av förtroendevalda till framtida fritidspolitiska uppdrag
(det sista kan också ligga på kommunledarnivån så fort det finns en kommunledare)

(#5) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #258034
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-20, 21:39

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg

:-)

Jag yrkar bifall. Förslaget heter 100/allt och kommer ursprungligen från universalgeniet Simon Rosenqvist http://stenskott.wordpress.com/2010/...for-framtiden/

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#6) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #258070
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-21, 11:52

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg

När det gäller lokal organisation har styrelsen ett förslag ute på remiss. Det handlar om Mikael Nilssons föreslagna lokala råd.
Detta är inte anpassad till dagens verklighet - t e.x. så stämmer det inte överens med beslut tagna på medlemsmöten efter att förslaget presenterats.

Förslaget behöver omarbetas.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #258076
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-21, 12:35

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Detta är inte anpassad till dagens verklighet - t e.x. så stämmer det inte överens med beslut tagna på medlemsmöten efter att förslaget presenterats.

Förslaget behöver omarbetas.
Visst är det så men även om styrelsen valt att inte omarbeta förslaget varken före eller efter de medlemsmöten som passerat sedan förslaget skrevs finns det ändå en remiss. Omarbetningen är tydligen upp till oss övriga medlemmar att lösa.

(#8) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #258078
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-21, 12:47

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
:-)

Jag yrkar bifall. Förslaget heter 100/allt och kommer ursprungligen från universalgeniet Simon Rosenqvist http://stenskott.wordpress.com/2010/...for-framtiden/
+1
Det här målet är högst rimligt och inte heller omöjligt att genomföra.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#9) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #258106
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-21, 15:40

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Här kanske man ska lägga till (förslag)
  • Minst en kommunledare i varje kommun.
  • Aktiva medlemmar i respektive kommun motsvarande partiets behov av förtroendevalda till framtida fritidspolitiska uppdrag
(det sista kan också ligga på kommunledarnivån så fort det finns en kommunledare)
Jag gillar tanken men hur ska det gå till rent praktiskt? Många kommuner har sådär 3 - 4 medlemmar. Det har skett försök att ringa upp dom för att få till valsedelsutdelning i kommunen. Det har resulterat i diverse okvädningsord och en del utträden ur partiet men knappast fler aktiva medlemmar eller någon som vill vara KL.
Jag tror vi behöver realistiska mål för att kunna arbeta frammåt. Jag skulle mycket hellre vilja föreslå:

• Inventera i vilka kommuner vi har funktionärer och avsätt / tillsätt funktionärer så alla funktionärer är personer som vill vara aktiva i partiet.
  • Få information att flöda i partiet genom att utarbeta rutiner för att ha telefonmöte mellan alla KL i en valkrets / skriva en kort rapport / kommunicera på annat sätt cirka en gång i månaden.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#10) Gammal

Länk: #258148
Standard Sv: Vi behöver 1500 lokalpolitiskt aktiva och kunniga pirater proportionerligt fördelade på landets kommuner. - 2011-02-21, 20:26

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Jag gillar tanken men hur ska det gå till rent praktiskt? Många kommuner har sådär 3 - 4 medlemmar. Det har skett försök att ringa upp dom för att få till valsedelsutdelning i kommunen. Det har resulterat i diverse okvädningsord och en del utträden ur partiet men knappast fler aktiva medlemmar eller någon som vill vara KL.
Jag tror vi behöver realistiska mål för att kunna arbeta frammåt. Jag skulle mycket hellre vilja föreslå:

• Inventera i vilka kommuner vi har funktionärer och avsätt / tillsätt funktionärer så alla funktionärer är personer som vill vara aktiva i partiet.
  • Få information att flöda i partiet genom att utarbeta rutiner för att ha telefonmöte mellan alla KL i en valkrets / skriva en kort rapport / kommunicera på annat sätt cirka en gång i månaden.
Mitt syfte med den enkla räkneövningen är att visa vad som kommer att krävas i form av kunniga och motiverade pirater vid den tidpunkt som Piratpartiet uppnår 4 % i opinionen.

Jag menar såklart att vi behöver bygga upp denna kader av pirater under lång tid, kanske 8 år. Vi behöver steg för steg närma oss detta "slutmål".

Jag menar också att denna uppbyggnad är själva förutsättningen för att vi ska kunna få 4% i riksdags-/landstings- och kommunalvalen. Vi behöver bygga en folkrörelse. Det är fotfolket som vinner valet, det är inte partiledaren och några bloggare.

Det duger inte att höra av sig till fotfolket vart fjärde år och begära att de ska ställa upp och dela ut valsedlar. Det som krävs är att alla får känna sig delaktiga i formandet av politiken och arbetsformerna.

Vi behöver bygga starka lokala gemenskaper ute i kommunerna och styrelsen och ledningen behöver ta sitt ansvar för att detta lyckas. Jag tycker att det finns tecken på att medvetenheten om detta håller på att öka.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är