Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-25, 17:26

O'hoj Pirater!

Idag 25/8 var Bodström på besök i Kronoberg. Självklart var vi Pirater på plats.

Första anhalten var ett mindre samhälle med namnet Alvesta. Där predikade han för de 20-talet trogna pensionärerna som alltid röstat rött. Ni vet dessa som ger ministern näsdukar, viftar bort getingar åt honom och tillslut tackar för hans besök och fina ord. Inte vår målgrupp alltså. Det fanns dock en skolklass från åttonde ring som ställde några frågor till honom. Boström fick då en mp3-spelare runt halsen (den användes som diktafon) och självklart tog jag en bild på justitieministern när han hade olaglig musik hängandes runt halsen! Jag diskuterade med honom senare och hans svar på upphovsrättsfrågan är att den finns och ska finnas för att skydda de mindre artisterna. De stora, typ Gessle och Madonna, kommer alltid klara sig lixom dom stora skivbolagen.

Ska någon diskutera med Bodström i framtiden så ta fram argument varför små artister tjänar på en upphovsrätt där privatpersoner får ladda hem deras verk. Han köpte inte mitt argument att de små artisterna har ett sätt att tjäna pengar nämligen genom att sprida sig på nätet först. "Skivbolagen måste veta att dom kommer få igen pengarna innan dom kan börja producera musik" var ungefär hans svar.

Andra, och sista, anhalten var en teknikskolan i Växjö. Nämligen Teknikum. Här var alla treor inbjudna och givetvis råkade jag och Stefan Larsson (kommunledare för Lessebo) slinka in. Jag hade med mig 15 piratkepsar som publiken gärna tog emot och satte på huvudet (hade jag bara haft med mig 100 kepsar till så hade de med lätthet också delats ut). Bodströms tal började om hur moderaterna vill ta bort förmögenhetsskatten. Jag tror att alla elever i salen somnade. Men oj vad dom vaknade till sen. Den obligatoriske frågestunden var kommen.

En självklar tystnade bland lite blyga elever infann sig först. För att slippa den totala pinsamma tystnande sa Boström något han inte borde ha gjort:

-Men ni med kepsarna, vill inte ni mig någonting?
-Vad ska ni göra med fildelning? frågade en i publiken tillslut.
-Mitt favoritämne, sa han stolt.

Bodström började förklara läget och hur han ser på saken. Upphovsrätten finns för att skydda små och nya artister att etablera sig (som han hade svarat mig tidigare på dagen alltså). Det var nu publiken vaknade. Okända pirater, för mig, började argumentera mot Bodström, med hjälp av argumentationsövningarna vi har i måndagsbrevet! Allt från bredbandsavgifter till övervakning av internet kundeVI besvara, men inte Bodström. Efter ett tag ville Bodström ha en handuppräckning om hur många det är som vill att det ska vara lagligt att ladda ner. "Okej ungefär hälften". -"Eh, det var mer än 80%" sa någon i publiken, vilket också var en korrektare bedömning. Bodström blev sänkt av Piratskeppet!

Min förhoppning är att Bodström stöter på minst lika många pirater oavsett var han är. Vi kommer alltid gå vinnande ur en diskussion med honom och det måste vi utnyttja.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#2) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #48644
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-25, 18:06

Wow, inspirerande! Bodström är alltid en hård motståndare pga hans skicklighet.

Bra grepp med kepsarna verkar det som!

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #48647
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-25, 18:33

Jättebra jobb!

Fortsätt i samma andra

Svara med citat
  (#4) Gammal
Stefan.Larsson Inte uppkopplad

Stefan.Larssons avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #48666
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-25, 20:01

Måste bara tillägga att det var det roligaste på länge att se TB försöka slingra sig ur vissa frågor, och alla lyssnarna märkte det ^^

Västkust pirat

stefan.larsson@piratpartiet.se

-[sharing is caring]-
  Skicka ett meddelande via MSN till Stefan.Larsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Robert Lager Inte uppkopplad

Robert Lagers avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #48679
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-25, 20:46

Helt underbart. Det är just så man ska göra som du gjorde.Och sedan se att det är så många som verkligen håller med oss, och alla unga som förstår sig på politik.

De flesta äldre tror inte att unga vet något om politik, rättigheter, nyheter och stat och världen... Men de blir mer och mer överkörda av de nya mer vakna ungdomarna. Jag (som inte är ungdom) vaknade till om politik tack vare PP och allt runt om.

Skrattar här för mig själv... Underbart
  Skicka ett meddelande via MSN till Robert Lager  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Länk: #48752
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-26, 01:41

Helt underbart! Detta var precis den poäng vi ville föra fram med kampanjen - dvs at Bodström inte ska få åka genom vårat land utan att mötas utav en kritisk opinion MOT de förslag som han vill se genomförda/har genomfört.

En oerhörd eloge till er som har tagit det första steget i denna kampanj! Hoppas att alla som kan och vill följer i erat fotspår och ser till att Bodström får en "obekväm" valrörelse framför sig, eftersom han tydligen inte är privatlivets bästa vän.

-----

Svara med citat
  (#7) Gammal
Urban Medin Inte uppkopplad

Urban Medins avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #48760
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-26, 05:00

Citat:
Robert Lager (2006-Aug-25)Helt underbart. Det är just så man ska göra som du gjorde.Och sedan se att det är så många som verkligen håller med oss, och alla unga som förstår sig på politik.

De flesta äldre tror inte att unga vet något om politik, rättigheter, nyheter och stat och världen... Men de blir mer och mer överkörda av de nya mer vakna ungdomarna. Jag (som inte är ungdom) vaknade till om politik tack vare PP och allt runt om.

Skrattar här för mig själv... Underbart
Håller fullständigt med dig. När de äldre vaknar, så får vi nog skapa ett program som innehåller all politik,,,,,när vi får 51%,lol.

Urban

Svara med citat
  (#8) Gammal
7 Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #48878
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-26, 21:58

Tänk att där pluggade jag en gång i tiden. Vad stolt jag blir.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Göran Axelsson Inte uppkopplad

Göran Axelssons avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #48896
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-26, 22:56

Det har inte så mycket att göra med Bodström men jag måste bara få dela med mig av den här historien. Den är liknande med ett enormt gensvar för en liten insats.

Jag var i Skellefteå idag för att leverera valsedlarna. Vi körde ett möte med ett par piratpartister och stod på torget och diskuterade när ett nollningsgäng med teknologer dök upp.

En av nollorna hade en piratflagga fastnålad på ryggen så efter ett tag så gick jag fram och gav honom ett piratskepps-tygmärke.

Det tog inte lång tid innan ryktet spred sig och snart befann jag mig i ett tumult när alla ville köpa tygmärken. Jag stog med mina sista sex märken och massa händer framsträckta mot mig.

Eftersom vi hade en stor låda valsedlar så delade vi ut en del såna också samt en hög broschyrer. De nya P-knapparna var också populära och ett gäng försvann där på nolltid.

Det slutade med att en kille tog en hel 1000-bunt av valsedlar och skulle dela ut på högskolan.

... och han var inte ens medlem i partiet.

Vad det var för utbildning? Datorspelsprogrammerare, de som lider så hårt av fildelningen verkade vara våra största fans.

En toppendag i Skellefteå, och att jag varit uppe i 36 timmar i sträck jobbandes med valsedlarna känner jag inte ens av.

/Göran

Hacker and proud of it!

Valkretsansvarig, Västerbottens valkrets. Kandidat till riksdagslistan 2010.

Tel: 073-9867 881 Mail: goran.axelsson@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#10) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #48932
Standard RE: Bodströms besök i Kronoberg - 2006-08-27, 02:45

Självklart måste bilden på Bodström när han har en MP3-spelare hängandes runt halsen (med några låtar som är olagligt nedladdade) visas. Tyvärr glömde jag fråga vilka låtar det var.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bodstrom.med.mp3spelare.jpg (17.2 KB, 151 visningar)

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Följetongskampanj: Besök Bodströms turné. Björn Odlund Kampanjgruppen 74 2006-09-12 21:42
Metro om bodströms besök på borgarskolan. Yo-L 11. Malmö kommun 3 2006-09-01 12:14
Följetongskampanj 1b: Besök Bodströms turné. Konsekvenser av övervakningen. Anders Hedberg Funktionärer noterar (STÄNGD) 0 2006-08-27 16:14
Organisationen i Valkrets Kronoberg agnesson 7. Kronobergs län 2 2006-07-30 12:40
Möte och sammanslagning med kronoberg C. M. 6. Jönköpings län, 5 2006-01-28 06:07