Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 12:54

Förtydligande:

Nu börjar det komma in en hel del bra kommentarer. Men för att förtydliga: det enda som är meningsfullt här är saker vi kan påverka direkt. Saker som vi kan göra annorlunda.

För att ta ett exempel: "för få medlemmar engagerade sig" hjälper oss inte, för det är i passivform där vi är offer för någonting vi inte kan kontrollera. "Vi fick för lite pengar" är samma sak. Omformulerat; "vi skulle haft större belöningar och incitament för medlemmar som engagerade sig - t.ex. genom tävlingar" är något vi kan kontrollera. "Vi skulle ha satsat mer på sponsorer, och delat upp tre separata lag som tävlade i att dra in mest sponsorpengar" är något vi kan kontrollera.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jens Tuvebrink Inte uppkopplad

Jens Tuvebrinks avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #57031
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 13:17

Bra

Att vi fick igång ett samarbete mellan angränsande kommuner.

Att spridning av material och valsedlar funkade så bra som det gorde.

Att vi lyckades komma ut så mycket i media som vi ändå gjorde.

Dåligt

Att samarbeter mellan angränsande kommunerna inte startade tidigare.

Att vi inte har kommunala frågor att jobba med.

Att kunna jobba med kommunala frågor är jätteviktigt i mindre städer om man skall få förtoende och förankring. Det blir även lättare att använda lokaltidningar till vår fördel då. Men det var ju inget vi kunde göra något åt i första svängen

Här i kak skulle vi kunnat göra massor med gemesamma jippon å sånt om vi börjat jobba ihop oss tidigare. Bara att träffas var ju hur kul och motiverande som helst Det coola är ju att det bara kan bli bättre Även lite mera länsträffar skulle vara bra. Det är ju när vi träffas vi kan motivera varandra och utveklas. Inget är som när ett gäng med samma intressen samlas under samma tak

Jag kom just på att långt ord i en annan tråd.

KommunaltBehovsanpassadspjutspetspolitik.

Vi behöver alltså inte driva samma kommunala frågor i alla kommuner. Utan vi drive de viktigaste i varje kommun. Vilket inte motsäjer att vi har gemenamma frågor åxå=)

MEn så kanske det är i alla partier redan Tyckte detvar ett cool långt ord i allafall=)

Vi är INTE beredda att ge upp vår frihet för att BLI fria!

0733196596

*U Know I Love U*
  Skicka ett meddelande via MSN till Jens Tuvebrink  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #57039
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 13:34

Bra: engagemanget från bl.a volentörer.

dåligt: Som alltid kom "flytet" väldigt sent.

Förbättra: Vi behöver att Rick åker runt landet och visar upp sej och hjälper de lokala organisationerna. Dessutom visar upp sej för "allmänheten". Vi behöver kanske en till "profil" ,typ Rick, som kan bli synlig i media. Men framför allt tror jag vi behöver att Rick åker runt landet och hjälper till attsätta Piratpartiet MER på kartan som ett seriöst parti. Rick är bra och kompetent i våra frågor. Dessutom är han helt ok medialt sätt. Vi behöver en Profil som tar åt sej, som tar plats och som inger förtroende. Vi har det i Rick och jag anser att Rick måste användas mer RUNT OM I LANDET.

Vi behöver oxo "omvandla" vår politik så "vanligt" folk förstår hur detta påverkar deras vardagliga liv ur ekonomisk synpunkt. Detta val borde vi ha lärt oss att väldigt många röstar med plånboken.

Piratpartiets styrelse borde tillsätta en tankesmedja som försöker hitta områden där vi kan utveckla vår filosofi om frihet och skydd av personlig integritet. Tyvärr tror jag att vårt program är för smalt för att locka väljare så vi når 4 %. Nästa val kommer troligtvis att vara från rött till blått när folk upptäcker att det inte blir mer pengar i plånboken och att samhällsservicen samtidigt blir sämre, fattiga blir fattigare o rika rikare.

Nåt som vi t.ex kunde satsa på är att driva frågan om fritt kursmaterial för alla studenter. Högskole studentens ekonomi är grymt ansträngd. Så med ett förslag att kursliteratur skall vara fri att kopieras eller skall subventioneras av staten borde locka många högskole/universitets väljare.

Nästa val är det Jätteviktigt att Rick åker runt landet och hjälper lokala pirater med "gästspel" på "torget". Då skulle fler lära sej "hur" man annordnar politiska torgmöten. Dessutom skulle vi få träffa vår partiledare .

I Kalmar skall jag dra ihop piraterna och ha en "efterfest" där vi pratar igenom hur vi kan gå vidare med arbetet så vi står starkare till nästa val vi ställer upp i.

För övrigt gillar jag starkt Freeman's inlägg nedanför.

Vi har tagit första steget i valsammanhang. Från här kan vi bara bli större. / Mikke Kalmar valdistrikt

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Slugast Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #57038
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 13:34

Mina högst personliga åsikter..

Bra:

Mycket engagemang från medlemmarna och till och med jag som aldrig har brytt mig om politik har börjat intressera mig. Det är ju en tjänst mot hela sammhället när så många i unga år verkligen börjat bry sig om politik, och detta tack vare PP's existens.

Dåligt:

I dom flesta intervjuer så har vi ju ställt oss på nerladdarnas sida. Visst är det ju så att för att hålla på den personliga integriteten så blir även fildelning omöjligt att stoppa.

Det är ju en taktisk manöver att man har just denna stora befolkningsgrupp som röstar på en, men ändå är det iaf för mig ointressant att fildelning blir mer lagligt, utan snarare hur metoderna har varit för att stoppa den.

När jag har diskuterat PP för människor utanför denna kretsen väljare(icke-fildelare) så har det varit väldigt svårt att övertyga dom att det inte handlar om att vi vill ha senaste musiken och filmerna helt lagligt, åtminstonde jag är villig att betala vad det kan tänkas vara värt.

Många är lite trångsynta och kanske inte tycker att det är något viktigt. Om dom hört talas om PP så har det alltid varit förknippat till "ja men ni är dom där som vill ha allt gratis". Om vi kanske ska kunna nå en större mängd personer att rösta på oss så måste vi även hitta stöd hos andra folkgrupper som förstår dessa frågor, och enda sättet kanske kan vara att inte profilera oss alltför mycket att vi är för fri nerladdning.

Vissa som är invandrare och flyr sitt hemland pga sin politiska åsikt eller andra orsaker tror jag skulle ha lätt att förstå våran politik då dom vet vad som händer när det får gå för långt..Makt korrumperar och kan man övervaka sammhället så kan inte människor låta bli att göra det trots alla lagar i världen. Det kommer ju inte dröja länge innan skandalerna följer varandra att övervakningsmakten missbrukats.. men kommer någon reagera då, kommer någon bry sig? Jag hoppas då att våran käre Rick kommer stå i fören och skrika högt att det finns ett alternativ mot detta förtryck av människorna i samhället! Och ska högerblocket ha någon chans till omval så måste man ta dessa frågor på allvar.

Det har varit svårt att dra paralleler till hur dessa saker påverkar människor i ett längre perspektiv. "jamen detta påverkar ju inte mig, jag har inget att dölja och inte kommer väl någon avlyssna mig för jag är ju ointressant?".

Folk måste börja förstå att ett sämre skyddat privatliv är något som inte kommer hända över en natt utan sakta krypande, men vi vill stoppa det innan det är för sent. Och hur kan vi nå ut med budskapet om vi alltid förknippas med fildelning? Folk har svårt att följa logiken även fast Rick gång på gång försöker förklara sambandet med nerladdning och övervakning under varje intervju. Media sammanfattar ändå allting med "fildelning"

PP har ju även två andra sakfrågor, men för min del så har dom inte kännts lika viktig och jag har inte argumenterat speciellt mycket om dom. Men det kanske man skulle ha gjort såhär i efterhand..?

Kanske jag låter väldigt negativ nu och jag kanske blir missförstådd, skicka gärna ett pm eller svar i tråden så ska jag försöka förklara bättre vad jag menar om något är otydligt.

Svara med citat
  (#5) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #57060
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 14:22

Utan att ha varit aktiv i organisationen skulle jag vilja bidra med det jag tror kan förbättra för oss i framtiden.

Vi måste

- Lägga upp en klar taktik inför nästa val var i landet vi ska lägga mest kraft för att få röster. Var har vi stort engagemang och var har vi stor potential för många kommande röster som kan betyda något? Kan man få många röster i tunga områden är det mer värt i % än att få hyfsat många på flera ställen. Ser man på Fi tror jag dom satsade fullt ut i storstäderna (iaf runt Stockholm). Det känns lite som vi försökte nå alla överallt den här gången men det kanske var positivt på sitt sätt.

- Slåss mycket hårdare för att få bevakning i media. Vi kan inte vänta på media utan vi ska slå oss in i rutan. Syns vi inte där tappar vi enormt. Får vi 10 minuter vid en valdebatt är det värt miljoner i reklam. Ligg på media hårt. Det är likadant om man är en liten idrottsrörelse, men till sist börjar dom skriva om en. Här måste vi fundera ut en strategi.

- Eventuellt utveckla partiprogrammet så att det blir en dimension större utan att blanda in traditionella frågor på höger- vänsterskalan. Rent demokratiska riktlinjer t ex, men här måste vi alla fundera. Blir vi bredare samtidigt som vi kan trycka hårt på vissa pinkter inför vissa grupper kan det öka antalet röster på Piratpartiet.

- Samarbeta i större utsträckning med andra mindre partier. T ex på ställen där vi vet att vi inte kommer få ut valsedlar (om vi nu inte får dessa utlagda om vi kommer över 1%) och det finns säkert på fler områden.

- Fånga upp alla dessa som röstade på Piratpartiet i skolvalet. Vi vet att ju äldre dessa blir ju mer traditionella blir dom. Alltså måste vi försöka värva dessa som medlemmar och få dessa att känna stolthet. Jag tror det är klart "hippare" att vara medlem i Piratpartiet för dessa än att vara medlem i de traditionella partierna. Här är vår framtid. Den äldre generationen tror jag inte vi ska lägga så mycket kraft på utan arbeta långsiktigt med at fånga upp stora grupper som är potentiella medlemmar alternativt enbart piratröstare. Här måste vi komma fram till en plan i hur vi ska jobba och det är viktigt att vi försöker fånga upp dessa nu när det är aktuellt tror jag.

- Eventuellt hitta någon känd person (artist) som är populär bland svenska folket att ha som en reklampelare. Hur vi ska lyckas här vet jag inte men det bör tänkas på. Vi vet att folk röstar på kända personer som dom "har förtroende" för.

- Samla upp all fakta från valundersökningen Valu för att se om vi kan hitta linjer där i hur folk tänker. T ex hade enbart 20% av väljarna i "övrigt" förtroende för politikerna. Jag tror att bland alla dessa frågor och svar borde det finnas en del att hämta som vi kan använda i framtiden.

- Brainstorma i full utsträckning i idéer i hur vi kan lyckas bättre, där folk vågar säga allt som kommer upp, även om det sen i realiteten skulle vara politiskt självmord. Denna brainstorming bör inte äga rum så gemene man kan se den. Bäst vore väl att samlas irl.

- Fortsätta hålla elden vid liv så intresset inte försvinner nu efter valet om vi inte når 1% som hade varit värdefullt. Hur gör vi detta? Som tidigare fånga upp skolungdomarna. Få folk att känna gemenskap och ansvar. Då växer personer och kan samtidigt få med fler.

- Fundera över var och i så fall i vilka andra partier vi kan hitta potentiella väljare. Nu verkar det som att vi fick från alla möjliga ställen. Alla blankröster som röstar i protest, här borde vi kunna fånga många genom att trycka på saker om att ha mer insyn i demokratin och att utveckla densamma t ex.

Detta var lite som jag kom på efter att ha funderat några minuter. Jag uppdaterar ifall jag kommer på fler tankar som kan vara värdefulla.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #57072
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 14:53

Bra

Genom god och mycket snabb kommunikation har vi lyckats mobilisera en stor styrka pirater runt om i landet. Vi ska aldrig underskatta Internet och hur det ger vårt parti en överhand. Det har hjälpt oss att starta lokala avdelningar, distribuera valsedlar och kanske framför allt har det hjälpt oss att täcka nyhetsflödet. Alla vet hur stor vikt media har i valrörelsen och vi måste alltid röra oss i symbios med mediaströmmen. Alltid synas, helt enkelt.

Bra

Eftersom det är svårt att mobilisera människor på det här sättet, speciellt i föreningsarbete som vårt, har det varit väldigt bra med en central anknytningspunkt. Den sittande styrelsen med Rick i spetsen har aldrig varit sena på att reagera när händelser har uppstått. Grundarna till partiet har verkligen planerat och försökt att förutse kommande problem. Allt det här har varit toppen eftersom vi har haft en otrolig tidsfrist. Detta, som många kallar "toppstyre", har visat sig vara väldigt bra för oss eftersom det ibland kan vara tidsdödande med krångliga byråkratiska beslut.

Däremot är det väldigt viktigt att vi genast ger upp den metoden för att motverka uppgivenhet bland medlemmar som känner att de tappar inflytande inom partiet. Det första och kanske mest konkreta förslaget är att vi ser till så att stadgarna inte fortsätter gynna två styrelsemedlemmar i beslutsfattande. Som det ser ut idag så räcker det med att t.ex. Rick och Christian är eniga om ett beslut, och så var det gjort. Vi har kommunikationen, tekniken och viljan att föra en mycket med demokratisk politik inom partiet utan att döda tid.

Dåligt

Organisationen sträcker inte ut sig i fingertopparna. Med det menar jag att valkretsarna saknar tillhörighet till partiet, ekonomiskt stöd och inflytande. Vi kan peka på första problemet. Piratpartiets stadgar tar inte alls upp lokala föreningar (valkretsar), vilket gör att lokalt uppstartade föreningar varken har tillgång till medlemsavgifter eller medlemslistor. Dock startar vi lokala föreningar av ekonomiska skäl... Därför ser jag inte varför Piratpartiet inte vill gynna underorganisationer. Det positiva med underorganisationer av det här slaget är att medlemsinflytandet ökar. Jag tror mig se att kommunikation via forumet är en aning undermåligt. Många viktiga eller intressanta förslag och frågor kanske försvinner i mängden. Lokala föreningar är också viktiga för att decentralisera ansvaret och bördan. Vi har alla hört hur partistyrelsen de senaste veckorna haft väldigt mycket att göra.

Dåligt

Vi har varit dåliga på att locka väljare. Just därför behöver vi bredda spektrat av vår politik. Vi bör ställa oss frågor som t.ex. hur immaterialrätten påverkar utbildning, arbetsmarknad och det sociala livet. Vår politik påverkar helt klart fler än vad många tror. Själv försöker jag sätta mig in i det just nu. Ekonomin är på väg in i en supersymbolisk form där valuta inte längre är baserad på materiallt värde som mineraler eller produktionsband. Valuta baseras mer och mer på immateriella ting som kunskapsarbete. Allt detta i en övergång från industrialismen till ett nytt informationssamhälle där tjänste- och servicesektorn växer om fysiskt arbete. Vår politik måste beröra alla.

Svara med citat
  (#7) Gammal
x3 Inte uppkopplad

Länk: #57077
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 15:16

Media dödade oss.

Media dödade för övrigt den sittande regeringen också med hjälp av sitt eviga tjat om "alliansen mot resten". Detta spelade förstås alliansen rakt i händerna eftersom dom lyckades projicera en bild av att dom var överens och att dom var det enda alternativet till sossestyret. Bara en sån sak som att alla 4 partiledarna inom alliansen blev inbjudna till debatter är ju helt bisarr eftersom dom egentligen talade som ett enda parti. Varför fick inte vänsterpartiet fyra representanter under partiledarutfrågningen? Dom är minst lika radikalt skiljda från sossarna som alliansen är.

Men det är ju inte det vi skall avhandla här. :-)

En sak som var dålig, enligt min mening, med Piratpartiet var att den lilla tiden vi fick i media gick åt till att pumpa ut argumentet "det är samma ettor och nollor, osv. och därför måste vi få fildela fritt!". Ja än så länge så är denna kritik inte konstruktiv men låt mig fortsätta diskussionen.

Vi har en stämpel i allmänhetens ögon av att vara ett gäng snåla omoraliska typer som har vant oss vid att kunna ta vad vi vill ha och minsann inte tänker börja betala för oss. Vi måste nog utgå från att folk är såpass okunniga att dom har den bilden av oss när vi bemöter tvivlare (allmänheten, media).

Den stämpeln går inte att tvätta bort med hjälp av ettorochnollor-argumentet är jag rädd, och anledningen till det är att det inte är tillräckligt övertygande. Det lämnar utrymme för tvivel: "Är det verkligen som han säger? Varför skall jag lita på honom? Han har ju uppenbara motiv att påstå att det är så eftersom han vill ladda ner gratis."

Ettorochnoloor-argumentet kräver nog ett visst mått av tillit för att det skall bita ordentligt.

Vi borde nog försöka ge en bild av att det faktiskt finns ett problem med att mediabolagen får driva igenom lagar, att det moraliska i fildelningen måhända är diskutabel men att vi har viktigare saker att snacka om först, att patenten faktiskt skadar allmänheten, att lagstiftning om godtycklig övervakning inte bör drivas igenom inom stängda dörrar i eu, och att vi står på folkets sida i alla dessa frågor.

Det var synd att vi inte fick ut budskapen om övervakning speciellt bra, och budskapen om patent syntes nog inte en enda gång. Det kändes som vi försvarade oss istället för att få ut övertygande argument.

Här kommer ett konkret förslag som är relaterat till hur media styr valresultatet. Vi kanske skulle försöka ordna en konferrans, eller åtminstone någon sorts möte, mellan dom andra partier som känner likadant som oss i den frågan, dvs bjuda in F!, Junilistan osv och diskutera problemet och vad man kan göra åt saken.

Svara med citat
  (#8) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #57086
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 15:40

Jag tycker nog att man först bör undersöka lite närmare deras syn på övervakningsfrågor, innan man sätter sig ned och samarbetar med fi. Jag vet inte om det är en del av den feministiska ideologin, eller om de blir utnyttjade som förevändning, men faktum är att vid väldigt många beslut om kameraövervakning på offentliga platser för det fram ett genusperspektiv av förespråkarna. Ungefär att de som är skeptiska till övervakning är män som inget begriper och/eller rent av inte själva har rent mjöl i påsen...

Som sagt, detta kan vara ett retoriskt skamgrepp av de övervakningsk**a, eftersom en "diskussionstransform" (för att göra en matematisk analogi) till genusplanet ger ett väldigt starkt argumentationsläge. (puh...)

Annars vore ett väldigt lämpligt tillfälle att anordna något i anslutning till Säkerhetstinget i Eskilstuna den 18-19 oktober. Om det går med så kort varsel...

http://www.sakerhetstinget.se/

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#9) Gammal
x3 Inte uppkopplad

Länk: #57091
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 15:49

Citat:
RikMatts (2006-Sep-18)Jag tycker nog att man först bör undersöka lite närmare deras syn på övervakningsfrågor, innan man sätter sig ned och samarbetar med fi.

Om detta var kritik mot mitt förslag om att försöka anordna ett möte med andra partier så vill jag genast förtydliga det förslaget.

Vad jag menade är att vi försöker få till stånd ett möte där det ENBART diskuteras problemet med att småpartier får så lite utrymme i media och vad vi tillsammans kan göra åt den saken, dvs på det mötet som jag föreslår så lämnar alla parter politiken där hemma och koncentrerar sig på det som vi har gemensamt, nämligen att vi negligeras av media.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Andreas Svensson Inte uppkopplad

Andreas Svenssons avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #57094
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 15:52

Vi i Skaraborg har haft stort stöd av våra medlemmar. Många har hjälpt till och de flesta andra hade hjälpt till om de varit hemma. Vi kommer att göra vår summering på mötet på torsdagoch det här ärnågra sakerjag har tänkt att ta upp:

Bra<UL><LI>Organisationen och stödet från partiledningen.</LI><LI>Det är kul att vara pirat! Vilket engagemang medlemmarna har visat och vilken respons vi har fått från allmänheten.</LI>[/list]
Att arbeta på<UL><LI>Att få ut valsedlarna är en förutsättning för att få röster, men själva verksamheten är osynlig i sig. Vi måste synas mer! Det handlar om radio, TV, tidningar, debatter, etc. Alltså, valsedlarna ska ut, men vi får inte lägga för mycket tid på det. Andra aktiviteter är viktigare.</LI><LI>Kontakt mellan valkretsar och stöd från partiledningen. Vi måste jobba mer tillsammans mellan valkretsarna. Att skriva i forumet räcker inte. Dessutom borde det finnas en riksgrupp (inte bara Rick), som åker runt och hjälper till i distrikten, sprider erfarenheter och eldar på.</LI>[/list]

Andreas Svensson
Lokal samordnare
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Svensson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU-valet, post mortem Rick Falkvinge Europaparlamentsval 2009 83 2010-03-10 22:47
Arbetsformer för styrelsen, feedback sökes Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 14 2010-01-10 15:06
EU-valet post mortem brelovich Gamla trådar 7 2009-06-09 22:35
en positiv nyhet; Billion Dollar Charlie takes on the RIAA Dennis Nilsson PP i media 0 2009-04-01 23:24
Flanking positiv till Centerupproret Ken Rabelius PP i media 0 2008-07-12 18:55