Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 16:07

Bra: Att vi faktiskt kom så långt som vi nu har gjort. Jag tror alla har lärt sig mycket av allt arbete innan valet, och vi ska inte glömma att det historiskt varit oerhört svårt för nya partier att komma in i riksdagen. Att vi faktiskt gick från en ide till en reell kraft på bara 9 månader lite drygt är starkt jobbat. Och att se hur engagerade folk blivit och kämpat för att nå in. Jag känner mig oerhört ödmjuk när jag ser hur mkt folk uträttat, och vill bara ge en eloge till alla som stått på torg, delat ut flygblad, pratat med vänner och allmänt kämpat för vår sak.

Bra: Den klara rena ideologin och det ypperliga materialet som vi tagit fram och när man väl nått fram till folk genom alla fördomar om missnöjesparti och enfrågeparti etc, så får man bara medhåll. Samt den gemenskap som byggts upp så trots att vi varit så spridda geografiskt ändå på den korta tid bildat en så klar sammanhållning och känsla av att "Jag är Pirat".

Den tror jag kommer också av den öppenhet som detta forum byggt upp med, och är nåt som vi måste vara rädda om, den har såklart både nackdelar och fördelar, men den bidrar till några oerhört viktiga saker. Här känner vi alla att vi har en möjlighet att påverka, och man riskerar inte att partiet försvinner in i en härva av "svågerpolitik". Även om allt inte blir perfekt, så vet alla varför det blir som det blir.

Dåligt: Hur vi väl lyckats nå ut med vårt budskap till "Svensson" i allmänhet, och bearbeta den misstro mot nåt nytt som alltid finns. Vi är i själ o hjärta en rätt radikal rörelse som verkligen vill förändra, och det kan också skrämma folk som vill känna trygghet i sitt val. Folk har gjort ett skitbra arbete i att nå ut, men vi är inga proffs än, och tror därför vi drabbas lite av fenomenet från "Det är inte VAD du säger utan HUR du säger det".

Att hitta en bra balans mellan att ha radikala ideer men kunna presentera dem bra för gemene man utan att motparten tycker att vi vare sig är ultraradikaler eller åt andra hållet, en riktigt typisk hal politiker som säger precis vad man vill hära utan att mena det. Men vi har bara några månader av argumentation i verkligheten många av oss, så det är förståeligt. Mer jobb här behövs dock.

Dåligt: En nackdel av att vi inte ställt upp i landsting och kommunalval är att vi tappar en del av den lokala anknytningen också, och lite av känslan av "Jag är pirat" istället för "Jag är sosse" eller "Jag är moderat". Jag själv kände när jag stod i vallokalen i söndags en saknad av att kunna rösta på piratpartiet där med. När folk som inte bestämt sig står där i vallokalen och funderar på oss, så är det så lätt hänt att nåt annat parti får rösten för "de finns ju lokalt o jag vet vilka de är där".

Idag så känner jag mig hundra procent pirat, och kändes fel att rösta på partier och kandidater där som inte egentligen står för nåt jag tror på i just lokala valen. Att vi kan nästa val kanske ställa upp här, med lokala frågor som alla dock på något sätt binds ihop med vår huvudideologi. Det tror jag kan behöva stötas och blötas en hel del om detta och hur det skulle kunna göras. Men faktum är att jag tror det skulle vara bra att göra, och att vi faktiskt skulle kunna påverka även den politiken positivt.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#2) Gammal
x3 Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #57103
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 16:17

Citat:
medievalman (2006-Sep-18)Bra:

Dåligt:Att vi kan nästa val kanske ställa upp här, med lokala frågor som alla dock på något sätt binds ihop med vår huvudideologi. Det tror jag kan behöva stötas och blötas en hel del om detta och hur det skulle kunna göras. Men faktum är att jag tror det skulle vara bra att göra, och att vi faktiskt skulle kunna påverka även den politiken positivt.

Jag tar mig friheten att brainstorma lite om vad vi skulle kunna åstadkomma lokalt.

Tex skulle vi kunna driva att bland annat skolor, men även andra inrättningar som kommun/landsting ansvarar för, skall börja använda enbart mjukvara som är fri och öppen. Dvs vi bidrar inte med pengar till patent/copyright belastade produkter. Vi sparar pengar dessutom :-)

Svara med citat
  (#3) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #57134
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 17:29

Bra:

hela upplägget har varit alldeles fantastiskt!

Ni får inte vara för kritiska, alltihop är fantastiskt...

Enda missen är Spurten....

Orket räckte inte ända fram... mänskligt...

Men en summering måste stavas Succé

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #57135
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 17:32

Det som måste göras framöver är:<UL><LI><U>Inte tappa fokus.</U>Organisationen får inte kollapsa i ett stadie av total hopplöshet och uppgivenhet enbart på grund av ett lågt valresultat. Det gäller att ta fram handlingsplaner för vad som behöver göras så att vi har ett kontinuerligt partiarbete. Ett passivt parti är ett dött parti.</LI><LI><U>Stablisera organisationen.</U> Medlemmar måste hitta sina roller på lokal nivå så att de känner att de har ett menigsfullt arbete. Kontakt rent internt på lokal nivå samt sammarbetet över distrikten måste öka över den kommande tiden. Organisationen måste bestå av medlemmar som är villiga att kämpa för partiet. Att ha 9000-10 000 medlemmar spelar mindre roll om endast500 personer bryr sig/arbetar aktivt. Vi har fått ett enormt stöd i de yngre väljargrupperna och även i skolvalen. Dessa väljare måste vi verkligen behålla fram till de riktiga valen, även om det är uppenbart att yngre väljare är svårare att lita på gentemot äldre när det gäller partitrogenhet. Ett bra exempel på detta är att det gäller att synas på skolorna, där vi uppenbarligen är starka.</LI><LI><U>Följa utvecklingen på de områden vi driver.</U> Om vi ska framstå som ett seriöst alternativ till nästa val måste vi aktivt följa utvecklingen och sammanställa viktiga parametrar i de frågor vi driver. Eftersom vår politik på ett dynamiskt sätt är kopplad till utvecklingen måste vi aktivt följa utvecklingen och samtidigt analysera vår politiska plattform. Vi måste samtidigt arbeta aktivt för att slå hål på den klassiska höger-vänsterpolitiken i form av att väljare väljer block. Om vi inte till nästa val kan "spräcka" blockmentaliteten kommer vi att få det svårt igen. Den enorma personfixeringen Reinfeldt-Persson har varit förödande för mindre partier eftersom väljare tycks bry sig mer om kandidater än politiken.</LI><LI><U>Utöka det Internationella sammarbetet.</U> Om vi ska få en seriös satsning i EU valet måste vi redan nu börja arbeta aktivt för att både vi själva och eventuella andra Piratpartier i EU är redo för uppgiften. Vi är det enda Piratparti som har erfarenheter av en valrörelse och dessa erfarenheter är guld värda.</LI>[/list]

-----

Svara med citat
  (#5) Gammal
Anders Truedsson Inte uppkopplad

Anders Truedssons avatar

Länk: #57145
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 18:02

Citat:
Vi har fått ett enormt stöd i de yngre väljargrupperna och även i skolvalen. Dessa väljare måste vi verkligen behålla fram till de riktiga valen, även om det är uppenbart att yngre väljare är svårare att lita på gentemot äldre när det gäller partitrogenhet. Ett bra exempel på detta är att det gäller att synas på skolorna, där vi uppenbarligen är starka.

Därför måste vi ordna ett riktigt "Pirata ungdom" så att de unga känner att de han någon makt. Och att dessa kan verka på ett helt annat sätt på skolorna än vårt riks parti för vi kommer fortfarande tas med kalla handen.

Skilje linjen när man kan gå in i riks måste sättas vid minst 18 så vi får ett "riktigt" tal att visa upp för media. Vi har faktiskt så här många vuxna som är medlemmar.

Sen kan man diskutera hur länge man får sitta i ungdoms partiet.

[hr]

Anders Truedsson

070-83 49 539

Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Truedsson Skicka ett meddelande via MSN till Anders Truedsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Urban Medin Inte uppkopplad

Urban Medins avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #57157
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 18:31

Lite funderingar.

Andra viktiga frågor, alltså komunpolitiska frågor som väljarna kan känna samhörighet med. Ta som exempel SD, växer vi på så sätt får vi en större legitimitet, folk ser oss med andra ögon. Ex. den globala miljön, efterssom vi är att globalt parti. Detta kan göras g.m att vi startar/stöder en organisation som arbetar med en sådan ( våran ) fråga om den globala miljön. Detta är förslag. Andra frågor, hur ser folk i allmänhet på partinamnet? Hur klingar namnet pirat i den äldre generationen? Kanske, ett större utbud med frågor eller ett få fråge parti?

Det här kan kanske tas upp när vi nu funderar, möte på Torsdag 18,30 i gamla stan.

Urban

Svara med citat
  (#7) Gammal
Göran Axelsson Inte uppkopplad

Göran Axelssons avatar

Länk: #57161
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 18:34

Det finns jättemycket som kan klassas som bra eller dåligt i vår organisation och valarbete. Jag ska tänka över det om ett tag och försöka sammanställa allt vi gjort, men just nu så ska jag ta mig en välförtjänt "semester" och ägna mig åt lite egna projekt på min fritid. Ge mig några dagar så kommer det nog mer.

Men innan jag glömmer det så finns det några saker som har slagit mig.

Bra :

- Medialistan! Den resurs av riksdagskandidater och övriga som man snabbt kan maila om man vill diskutera utskick och annat. När jag körde fast i texten som jag skulle läsa upp i Västerbottensnytt mailade jag ut det jag hade skrivit och inom 20 minuter fick jag tillbaka en omskriven text som jag sen använde i TV.

Det kanske ska kallas för nåt annat men medialistan har varit en jättebra resurs när jag väl behövde den.

Dåligt :

- Hanteringen av pressutskick till lokala media. Det har inte funnits nån riktig säker hantering utan det har hängt på ett antal personer ska sitta online och skicka vidare pressutskicken när det kommer. Här borde vi kunna bygga ett system ungefär som mail till nya medlemmar sköts idag. Man kan lägga in en mall på vad man vill lägga till i utskick till lokala media och en sändlista med namn och emailadresser.

- Automatiska mail till nya medlemmar. Lägg till en timerfunktion så att de ansvariga för en valkrets får ett veckoutskick med de olika mallarna som är inlagda. Då blir man påmind och gamla uppgifter som man lagt in kan tas bort.

- Hur valsedelsansvarig anges på hemsidan. När jag la in att jag hade valsedlarna så dök jag upp som ansvarig i Västernorrland (där jag är admin) och inte på Västerbotten (där jag är lead). Löste problemet med att sätta antalet till noll istället när jag blev medveten om problemet.

- Ingen möjlighet för valkretsarna att påverka den lokala hemsidan. Återför lite autonomi till de lokala sidorna så att man kan fylla i en del övriga uppgifter. Tex lokala möten, Om det finns lokala konton för att donera pengar till valkretsen... osv.

Ja, det finns säkert mängder med saker att ta upp nu när vi kan jobba lite mer i lugn och ro.

Tro nu inte att jag är negativ till hur valkampen genomfördes, tvärtom så tycker jag att det var fantastiskt det vi gjorde och att vi åstakom mycket med begränsade medel.

/Göran

Hacker and proud of it!

Valkretsansvarig, Västerbottens valkrets. Kandidat till riksdagslistan 2010.

Tel: 073-9867 881 Mail: goran.axelsson@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#8) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #57160
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 18:34

Dåligt:

* För lite exponering i media. Enda lösningen kanske är fler sponsorer för att få mer pengar till reklam.

Man kan också ordna försäljning av fler saker (piratshop), där vinsten går till reklam.

* För få värdar på valdagen. Jag har känslan av att jag fixade nära 4% i vallokalen där jag stod på

valdagen, enbart genom att se glad ut och svara på frågan "vad står ni för", med några få ord.

Poängtera betydelsen av värdar mer, nästa gång.

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #57166
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 18:47

* Vi har fokuserat och profilerat oss aldeles för mycket på fildelningsfrågan. Vi har så mycket viktigare saker att föra fram. Vi kanske skall släppa rädslan för att blanda oss i "födelningspolitik" för att kunna gräva fram våra ideologi? En möjlighet är att börja profilera oss som "det tredje allternativet" med målsättningen att i valet 2010 så har den blå-röda skalan bytts ut mot en blå-röd-vit triangel (vit är nog enklare att sälja än svart...).

* Vi har inte haft open source och free software världen med oss. Något som definitivt bör arbetas på. Efter TBP-skandalen så har vi haft en stor tillströming av medlemmar. Jag misstänker att majoriteten av dessa kommer från "fildelning vs. beivring"-lägret. Det skulle vara bra om vi kunde få en liknande tillströming av "open source vs. immaterialrätt"-lägret.

* Människor som brunnit mycket för de ideologiska frågorna har hamnat på en del administrativt tunga poster i partiet. Vi behöver människor som kan lägga ner eneragi på studier, analyser, diskussioner, och framförallt opinionsbildning. Detta hindras om samma människor måste lägga sin energi på administrativt eller organisatoriskt arbete.

* Oranisationsstrukturen har varit väldigt hierarkisk. Kommunikation förväntas gå i vertikala led via den geografiska indelningen. Vi skulle nog må bättre av en organisation med bättre "routing protokoll". Jag tänker mig en organisation där kommunikation går upp och ner genom vilken formation som helst som är lämplig för informationen. Alltså att den geografiska indelningen kompleteras med fler uppdelningar där varje medlem är med i många olika intressegrupper.

* Infrastrukturen är långt ifrån optimal för våra behov.

** När behovet av effektiv kommunikation tog vid inför valet så hamnade forumet efter på många sätt. Vi behöver en platform som uppfyller våra krav på effektivietet samtidigt som det duger för våra krav på öppenhet. MSN/mail är effektivt men inte öppet. Forumet är öppet men inte effeltivt. Kanske kan det ordnas så att forum och mailinglistor kan integreras till att vara olika gränssnitt till samma system. T.ex. så kan man skapa ett massmail genom att skapa en tråd i ett visst forum, eller skapa en tråd genom att skicka ett mail till en viss adress.

** Arbetsytor för dokument som artiklar osv kan göras bättre med wiki-teknologi. Jag tänker mig att en diskussionstråd kan innehålla wiki-inlägg där varje ändring även dyker upp som en kommentar från den som gjorde ändringen , då som en diff.

** Organisering på lokal nivå kräver kartor. Något i stil med frappr hade varit guld värt.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Länk: #57177
Standard RE: Post Mortem: positiv och negativ feedback - 2006-09-18, 19:16

Citat:
John Nilsson (2006-Sep-18)** När behovet av effektiv kommunikation tog vid inför valet så hamnade forumet efter på många sätt. Vi behöver en platform som uppfyller våra krav på effektivietet samtidigt som det duger för våra krav på öppenhet. MSN/mail är effektivt men inte öppet. Forumet är öppet men inte effeltivt. Kanske kan det ordnas så att forum och mailinglistor kan integreras till att vara olika gränssnitt till samma system. T.ex. så kan man skapa ett massmail genom att skapa en tråd i ett visst forum, eller skapa en tråd genom att skicka ett mail till en viss adress.

En tanke här är news (nntp). I grund o botten passar det väldigt bra ihop med webbforum då den också baseras på trådar och liknande, men man kan läsa dem ifrån sin mailklient (oftast) och om man har den öppen så kan man direkt se när saker händer i en tråd. Det ska finnas webbforum/nntp program som funkar bra tillsammans från start, annars lär det inte vara så svårt att kroka ihop om man har möjlighet att programmera lite i forumets backend. Då skulle vi få nåt som ser ut som mailinglistor för folk men ändå satt ihop med forumet direkt.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU-valet, post mortem Rick Falkvinge Europaparlamentsval 2009 83 2010-03-10 22:47
Arbetsformer för styrelsen, feedback sökes Mikael Nilsson Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 14 2010-01-10 15:06
EU-valet post mortem brelovich Gamla trådar 7 2009-06-09 22:35
en positiv nyhet; Billion Dollar Charlie takes on the RIAA Dennis Nilsson PP i media 0 2009-04-01 23:24
Flanking positiv till Centerupproret Ken Rabelius PP i media 0 2008-07-12 18:55