Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
asd89%% Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2008
Standard EU-politik? - 2009-01-31, 11:08

Ok, jag erkänner, jag har inte läst alla postningar som finns här, men skulle det ändå inte vara fint om man kunde se vad PP hade tänkt föra för politik i alla de sakfrågor som EU-parlamentet kommer att arbeta med i nästa mandatperiod, t ex jordbruksstöd, magreb, säkerhetspolitik, turkiets medlemsskap, socialpolitik (hur många liter vodka ska jag få ta med mig hem, om alls), EU-FBI?, mer reglering, mindre reglering, mer eller mindre överstatlighet, ja vadvetjag, är default kanske betongsosse?

(#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #126982
Standard RE: EU-politik? - 2009-01-31, 11:22

Citat:
asd89%% (2009-Jan-31)Ok, jag erkänner, jag har inte läst alla postningar som finns här, men skulle det ändå inte vara fint om man kunde se vad PP hade tänkt föra för politik i alla de sakfrågor som EU-parlamentet kommer att arbeta med i nästa mandatperiod, t ex jordbruksstöd, magreb, säkerhetspolitik, turkiets medlemsskap, socialpolitik (hur många liter vodka ska jag få ta med mig hem, om alls), EU-FBI?, mer reglering, mindre reglering, mer eller mindre överstatlighet, ja vadvetjag, är default kanske betongsosse?

Vi kommer göra såhär

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#3) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #133040
Standard RE: EU-politik? - 2009-03-12, 04:28

Citat:
asd89%% (2009-Jan-31)Ok, jag erkänner, jag har inte läst alla postningar som finns här, men skulle det ändå inte vara fint om man kunde se vad PP hade tänkt föra för politik i alla de sakfrågor som EU-parlamentet kommer att arbeta med i nästa mandatperiod, t ex jordbruksstöd, magreb, säkerhetspolitik, turkiets medlemsskap, socialpolitik (hur många liter vodka ska jag få ta med mig hem, om alls), EU-FBI?, mer reglering, mindre reglering, mer eller mindre överstatlighet, ja vadvetjag, är default kanske betongsosse?

Som jag ser det är PP en medborgarättsrörelse men även ett i högsta grad demokratiskt parti.

Våra partimedlemmar kommer från alla tänkbara fd politiska läger,men med en o samma vilja.

Med så mkt rättsvidrigheter som ggn på ggn röstats igenom pga rent vanvett,rädsla för mediadrakarna o vidare USA o EUs oförmåga att lära sig av historian.

(räcker att kolla tbx typ 60 år o lite lätt söderut)

Piratpartiet har som grundläggande agenda att motverka vanvett o vidare inskränkningar i den personliga integriteten, ta bort makten från de som uppenbarligen ej kan förvalta den.

Där de förvaltar den.

Vad gäller miljön,arblösheten,antalet dagisplatser osv m.m. Så kan säkert vissa etablerade gammelpartier klara dessa problem lika bra som de flesta andra överbetalda spågubbar/gummor..

Att vi kan enas så starkt är pga våra gemensamma ideer.

Inför kommande EU val tror jag att mkt fokus kommer ligga på allas våra rätt/rättigheter..

Tyvärr vill jag påstå att vi behövs mer än någonsin just pga detta,missförstå mig rätt.

I det ideala samhället skulle ej PP behövts,dessvärre har många av oss märkt att våran värld allt mer utvecklas åt det totalitära malweret där allt du/vi/jag övervakas i,o det i allt vi gör.

Teknik och utveckling stryps,allt efter ett fåtal (men täta) lobbyister o utdöende industrier visslar i sin pipa.

Vill man engagera sig så har PP som enda parti årsmöten online,där ALLA medlemmar har en röst o självklart kan motionera efter sina ideologiska tankar.

Hur mga andra stofilpartier har det? Centralstyrda partier som är livrädda för gräsrötter!

Det är vad dagens maktelit består av.

Ps; Har fritt citerat lite av R,Falkvinge,andra piratpartister o lite från mig själv,ds

(#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #133044
Standard RE: EU-politik? - 2009-03-12, 06:27

Citat:
Mab (2009-Jan-31)Vi kommer göra såhär
Says who?

Det borde vara årsmötet som säger hur vi skall göra, men så vitt jag kan minnas har årsmötet aldrig fått möjlighet att säga sitt.

Själv tycker jag att det där är en riktigt usel strategi, fullt jämförbar med att vi inför riksdagsvalet går ut och säger att vår målsättning är att bilda koalition med miljöpartiet eller folkpartiet.

Själv skulle jag (inte för att jag har någon större chans från min 10:e-plats) börja första dagen i Brüssel med att skriva ett brev till samtliga 750 MEP:ar (varav kanske närmare hälften är nya) och berätta att "vi" just bildat en ny gruppering vid namn Human Rights (HR), och att alla som anser att värnandet om våra rättigheter är viktigare än hur mycket fisk portugiser och spanjorer får dra upp, hur stort stöd Frankrike skall få till sitt föråldrade jordbruk, om Turkiet skall få bli medlem, med mera, är välkomna att ansluta sig.

I EU finns alltså inga partier per se, utan det är grupperingar. I och för sig följer de flesta av dessa grupperingar respektive nationella partiers linje, men inför varje mandatperiod bildas det nya grupperingar och gamla försvinner, så att skapa en ny gruppering med så klart deklarerad ideologi och avgränsat intresseområde skulle säkert uppskattas av många, särskilt nya, MEP:ar, det är jag övertygad om.

Det skulle IMHO ligga betydligt mer i linje med piratpartiets kaxiga attityd vad gäller gammelpolitiken vs. rättighetspolitiken än den slätstrukna eftergiftsstrategi som Christian "bestämt". Vi åker inte till Brüssel för att spela andrefiol, vi åker dit för att aspirera på dirigentpinnen!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #133048
Standard RE: EU-politik? - 2009-03-12, 07:48

För att bilda en ny gruppering krävs - i storleksordningen, hittar inte länken just nu - 19 ledamöter från minst 7 länder.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#6) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #133052
Standard RE: EU-politik? - 2009-03-12, 08:08

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Mar-12)För att bilda en ny gruppering krävs - i storleksordningen, hittar inte länken just nu - 19 ledamöter från minst 7 länder.
Tackar för den informationen. 2,5% av ledamöterna alltså, inte oöverkomligt ifall vi lyckas få 5% av rösterna i Sverige.

Sedna undrar jag förstås vem som "bestämt" att det skall finnas ett visst antal ledamöter från ett visst antal länder. Kanske det har något med olika ekonomiska eller administrativa stöd att göra? I så fall är det ju ganska ointressant, då får väl vi, och de vi lyckas värva, bli politiska vildar under gemensam (pirat)flagga...

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #135931
Standard RE: EU-politik? - 2009-04-04, 08:03

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-12)Sedna undrar jag förstås vem som "bestämt" att det skall finnas ett visst antal ledamöter från ett visst antal länder. Kanske det har något med olika ekonomiska eller administrativa stöd att göra? I så fall är det ju ganska ointressant, då får väl vi, och de vi lyckas värva, bli politiska vildar under gemensam (pirat)flagga...
Parlamentet vill inte ha små extremistgrupper. Därför har parlamentet beslutet om spärr.

Riksdagen har själva beslutat om vår fyraprocentspärr för att ta en jämförelse.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #135932
Standard RE: EU-politik? - 2009-04-04, 08:06

[quote]Björn Felten (2009-Mar-12)
Citat:
och berätta att "vi" just bildat en ny gruppering vid namn Human Rights (HR)
Namnet är för muppigt. (inte förkortningen dock)

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#9) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #135996
Standard RE: EU-politik? - 2009-04-04, 15:44

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Apr-04)
Citat:
Björn Felten (2009-Mar-12)och berätta att "vi" just bildat en ny gruppering vid namn Human Rights (HR)

Namnet är för muppigt. (inte förkortningen dock)

LOL! Tänkte nästan att du skulle ha synpunkter på det.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#10) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #136227
Standard RE: EU-politik? - 2009-04-05, 18:22

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-12)
Tackar för den informationen. 2,5% av ledamöterna alltså, inte oöverkomligt ifall vi lyckas få 5% av rösterna i Sverige.
Fem procent av rösterna i Sverige ger oss ungefär ett (1) mandat av 736 i hela parlamentet, alltså 0,1 procent. Det är en bra bit kvar till 2,5 procent, och vilka länder skulle de återstående piraterna komma från? Hittills är det vad jag vet bara piratpartierna i Sverige och Tyskland som har klarat de formella trösklarna för att delta i valet, och chansen att våra tyska vänner skulle kamma hem fem procent (partispärren enligt tysk vallag) av i storleksordningen 40 miljoner väljares röster betraktar jag som minimal. Skulle de göra det, så bidrar de med ungefär fem ledamöter. Fler än tio kan de inte bidra med, för de har inte fler namn på sin valsedel.

Citat:
Sedna undrar jag förstås vem som "bestämt" att det skall finnas ett visst antal ledamöter från ett visst antal länder. Kanske det har något med olika ekonomiska eller administrativa stöd att göra? I så fall är det ju ganska ointressant, då får väl vi, och de vi lyckas värva, bli politiska vildar under gemensam (pirat)flagga...
Partigrupperna är inte godtyckligt bestämda allianser som ledamöterna kommer överens om inbördes att de skall ha, utan de utgör den formellt erkända indelningen av parlamentets ledamöter. De har samma roll i Europaparlamentet som partiernas riksdagsgrupper har i den svenska riksdagen (till skillnad från exempelvis den lilla gruppen socialdemokratiska ledamöter från Gotlands läns valkrets, nämligen en ledamot). Genom att bilda en partigrupp erhåller man ekonomiskt stöd till arbetet i gruppen och inflytande i utskotten. De som inte lyckas bilda eller medverka i någon partigrupp kallas "non-inscrits" (NI). De får lägga förslag, hålla anföranden (med kortare talartid) och givetvis delta i parlamentets beslut, men de är inte med och råder över den politiska dagordningen.

Det nu gällande kravet på en partigrupp är minst 20 ledamöter från minst en femtedel av (de 27) medlemsländerna, alltså från minst sex länder. Efter sommarens val träder en redan beslutad ändring av reglerna i kraft, varvid det kommer att krävas minst 25 ledamöter från minst en fjärdedel av medlemsländerna (nu sju länder; åtta efter det att ytterligare två länder ansluter sig till EU). Det blir ingen piratgrupp; det insåg deltagarna i uppsalakonferensen 2008. Därför kom man överens om den nu gällande strategin (som för övrigt inte alls utesluter att det efter valet bildas en ny partigrupp där piraterna vill ingå, men där vi inte heller blir ensamma).

Och någon roll för piraterna som "politiska vildar" i Europaparlamentet är inget att eftersträva; om de små partierna i en grupp spelar andrefiol, då utgör "non-inscrits" i fråga om politiskt inflytande närmast en del av publiken med rätt att applådera. Det är ungefär som om Lars Törnman skulle ha lyckats med sitt uppsåt att komma in i riksdagen 2002 som ensam ledamot för Norrbottenspartiet med hjälp av tolv procent röster från vår nordligaste valkrets; han hade inte kunnat uträtta något väsentligt eget arbete alls (och någon vågmästarroll existerar knappast i Europaparlamentet).

Det för mig enskilt viktigaste argumentet mot att nu göra någon ändring i parlamentsstrategin är att det var den som företrädare för flera europeiska piratpartier enades om för snart ett år sedan. Syftet var att partierna skulle kunna lägga fram uppsaladeklarationen för medlemmar och väljare i sina respektive länder och säga hur vi kommer att agera efter valet och ett eventuellt inträde i parlamentet. Att ändra det nu (eller ens efter valet) innebär att vi frångår en redan träffad uppgörelse, även om inget annat piratparti än vårt får mandat i parlamentet. Om vi i kraft av vår nuvarande storlek kör över våra utländska partivänner i den här frågan, vad blir då chansen att de alls kommer att vilja ha något samarbete med oss 2014?

Sett i det perspektivet kommer faktiskt till och med medlemsdemokratin i det svenska piratpartiet i andra hand. Det står ingenstans i våra stadgar att detaljerade valstrategier och överenskommelser med utländska partiföreträdare skall stadfästas på års- eller medlemsmöten. Det är ju inte organisationens existens eller ekonomiska tillgångar som står på spel.

Anders Andersson

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiets politik ? Avos Övrig piratpolitik 9 2009-05-04 16:18
Vassare politik! exodus Övrig piratpolitik 12 2008-04-17 21:11
Politik som bajs Holi Övrig diskussion 6 2006-09-15 14:25
Övrig politik Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 5 2006-08-26 21:32
Nackdelar av vår politik... Nicklas W Bjurman Djävulens Advokat 26 2006-07-17 21:30