Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-05, 17:27

Citat:
Djingis (2010-Jan-05)Instämmer med dig och tycker att kuppskydd vore värt att samtala om inom förbundet - Vi borde likväl kunna utlysa omval om för få kvinnor väljs in på kongressen
Men blir väldigt peppad när man inser hur många människor som vi kan aktivera där ute!
Om jag har räknat rätt (tagit nedre hälftens antal röster plus 26 dividerat med 5) så skulle det har krävts 27 personer för att kunna genomföra en "kupp" i år. Med tanke på att vilka som är nominerade redovisas öppet tycker inte jag att ett kuppskydd behöver införas. Om vi (medlem som förbundsstyrelse) hade sett att det var 26 namn vi inte känner igen, men som nominerats, hade valdeltagandet varit betydligt större.

Ska vi sen räkna på antalet kvinnor (baserat på min bedömning av namnet) som är valda så sjunker andelen kvinnor ju mindre röster en kandidat har fått.

plats, procent
1-10 50%
1-20 35%
1-30 37%
1-40 30%
1-51 24%
1-61 21%
1-71 20%

För mig är detta någonting positivt, dessutom utan en algoritm. Det går inte att förbättra med ett omval eller en algoritm. Problemet ligger i att det är för få kvinnor som engagerar sig inom up, och det är en mycket större problem än att kunna lösa det i ett ombudsval.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#2) Gammal
deerf Inte uppkopplad

deerfs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #189448
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-06, 00:45

Citat:
agnesson (2010-Jan-05)
Citat:
Djingis (2010-Jan-05)Instämmer med dig och tycker att kuppskydd vore värt att samtala om inom förbundet - Vi borde likväl kunna utlysa omval om för få kvinnor väljs in på kongressen
Men blir väldigt peppad när man inser hur många människor som vi kan aktivera där ute!
Om jag har räknat rätt (tagit nedre hälftens antal röster plus 26 dividerat med 5) så skulle det har krävts 27 personer för att kunna genomföra en "kupp" i år. Med tanke på att vilka som är nominerade redovisas öppet tycker inte jag att ett kuppskydd behöver införas. Om vi (medlem som förbundsstyrelse) hade sett att det var 26 namn vi inte känner igen, men som nominerats, hade valdeltagandet varit betydligt större.
Ska vi sen räkna på antalet kvinnor (baserat på min bedömning av namnet) som är valda så sjunker andelen kvinnor ju mindre röster en kandidat har fått.
plats, procent
1-10 50%
1-20 35%
1-30 37%
1-40 30%
1-51 24%
1-61 21%
1-71 20%
För mig är detta någonting positivt, dessutom utan en algoritm. Det går inte att förbättra med ett omval eller en algoritm. Problemet ligger i att det är för få kvinnor som engagerar sig inom up, och det är en mycket större problem än att kunna lösa det i ett ombudsval.
Instämmer i att kvinnoproblemet inte löses med omval. Problemet ligger i det du säger, vi måste få mer kvinnor att engagera sig, både i partiet i övrigt och i UP. Det måste vi arbeta med!

27 personer eller inte, det är ändå otroligt dåligt och något vi måste prioritera och arbeta med tills nästa gång. Vi har inte problem med detta nu, men det kan lätt bli ett faktum en dag i framtiden om det vill sig illa.

Jonas Sandberg

Ordförande Ung Pirat Piteå
Kommunledare Piratpartiet Älvsbyn
Valkretsledare Norrbotten

Svara med citat
  (#3) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #190378
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-14, 22:07

Citat:
Jag håller inte alls med dig, varför skulle man utlysa omval bara för att för få kvinnor väljs in? Jag är helt emot kvotering/omval eftersom jag anser att det underminerar det demokratiska valet som vi medlemmar gjort. I så fall kan vi ju utlysa omval för att för få handikappade valts in, eller för få transsexuella, eller för få 17-åringar... Man kan hålla på att kvotera och välja om i all oändlighet men det blir aldrig rättvist för det. Det behöver inte ens vara rättvist. Har det bara valts två kvinnor, fyrtionio män och en handikappad eller omvänt så är det ju medlemmarnas åsikt att just dessa personer ska väljas in. Då kan man ju lika gärna låta en valberedning besluta vilka som får bli ombud, ungefär lika demokratiskt...

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

Svara med citat
  (#4) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #190403
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-15, 03:25

Jag håller i efterhand med agnesson om att lösningen inte är att kvotera in då vi är bra på att lyfta fram de tjejer som finns i föbundet utan att vi måste jobba med att engegera fler tjej. Att utlysa omval pga. kvotering skulle troligtvis vara en dålig lösning. Med det sagt så hoppas jag att alla erkänner vår ungavitamän-trend som ett problem och att vi tillsammans kommer att jobba mot det.

-----
Edward Lundkvist

Före detta aktivist inom up, främst inom Östra Distriktet

-http://romana.blogg.se/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #190566
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-16, 19:08

Citat:
Djingis (2010-Jan-15)Med det sagt så hoppas jag att alla erkänner vår ungavitamän-trend som ett problem och att vi tillsammans kommer att jobba mot det.
Unga vita män är helt klart i majoritet bland medlemmarna, det tvivlar jag på att någon förnekar. Men jag tror (eller hoppas iallafall) att trenden är den motsatta.

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
  (#6) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #190611
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-17, 01:02

Jag tycker det känns obehagligt att kalla någon form av engagemang för ett problem, däremot finns det ju definitivt fördelar av viss mångfald rörande gruppdynamik, perspektiv etc., åtminstone när det gäller att blanda kvinnor och män.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Djingis Inte uppkopplad

Djingiss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #190662
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-17, 15:09

Hrm, knepig formulering antar jag. Jag menar helt enkelt att det är synd att våra frågor inte lockat fler kvinnor ännu och att jag tror att det bästa vore om vi jobbade ännu hårdare med att hitta fler vägar in för tjejer.

-----
Edward Lundkvist

Före detta aktivist inom up, främst inom Östra Distriktet

-http://romana.blogg.se/

Svara med citat
  (#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #190724
Standard RE: Röstningsresultat efter ombudsvalet - 2010-01-18, 00:21

Det är ju endast ett problem om vi har någonting som hindrar andra personer att deltaga, som nått i vår attityd/kultur etc, inte val resultat endast för då skulle vi plötsligen lägga notis i den här mening till kön,hudfärg etc, jag menar att vi ska både vara färgblinda,åldersblinda,könsblinda som så.

men att om ett resultat blir ensidigt ska man ju naturligtvis se om det är något som är hindrande- är det inte det så är det inte längre ett problem förutom för dem som lägger nån form av värde och notis i kön,ålder, hudfärg etc etc.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kongressombud: Ombudsvalet. SimonRosenqvist Ombudsvalet 21 2010-01-04 19:57
Ställ dina frågor om ombudsvalet här SimonRosenqvist Ombudsvalet 5 2009-12-29 15:59
Efter FRA-beslutet Hemlig PP i media 1 2008-06-27 12:49
Han ser ett liv efter internet Garmsson PP i media 3 2007-08-21 17:16