Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
HB Inte uppkopplad

HBs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2006-09-27, 13:26

Citat:
SM5POR (2006-Sep-27)...och vill vi att operatörerna skall tillhandahålla betaltjänster som aktiveras genom att betalaren tar emot ett SMS?
Jag känner spontant att jag inte vill betala för att ta emot ett SMS, oavsett vad det är för något. Det känns som man har bättre kontroll över sina egna pengar om man faktiskt måste göra något aktivt för att pengarna skall dras (typ skicka ett SMS).

Dessutom: Vad skulle hända om det genom någon programmeringsmiss eller liknande skulle skickas såna här SMS till personer som inte har godkänt det, eller att flera SMS går till samma person.

En annan risk är ju om någon (medvetet eller omedvetet) registrerar sig med fel mobilnummer eller byter sitt mobilnummer i medlemsservicen, då kan det ju helt plötsligt bli någon annan som får betala medlemsavgiften för den personen. Enda sättet att vara säker på att den personen som har telefonen verkligen vill betala är att personen aktivt får skicka ett SMS på samma sätt som när man blir medlem.

/<br>
Henrik Bergqvist<br>
Kommunledare för Alingsås<br>
henrik.bergqvist@piratpartiet.se
  Skicka ett meddelande via MSN till HB  
Svara med citat
  (#2) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #59545
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2006-09-30, 09:15

Finns möjligheten att ta betalt för ett "tomt" reply SMS?

Dvs. "Svara på detta SMS för att betala medlemsavgiften för 2007." ? Isåfall tycker jag det är det snyggaste, minst påträngande, men samtidigt enkelt att utföra.

Det kan ju lämpligen kompletteras med ett mail några dagar tidigare som förklarat att "vi kommer att skick ett SMS till ditt mobilnummer 07XXXXXXXXX om några dagar som du ska svara på för att betala medlemsavgiften", och instruktioner om hur man uppdaterar sina uppgifter så att det är rätt nummer, hur man gör om man vill betala på annat sätt etc.

Vi vill INTE hamna i tidningarna för att vi tagit betalt från en telefon för att någons polare registreratnån annanstelefonnummer, så jag tycker det krävs nån form av aktiv handling på telefonen.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#3) Gammal
dbugger Inte uppkopplad

dbuggers avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #59608
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2006-09-30, 19:09

Det kan inte finnas mer än en medlem om använt samma mobil vid medlemsskapsbetalning?

------------------------------------------------------<br>
David Luotonen<br>
Lead / Jönköping<br>
david.luotonen@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#4) Gammal
Forky Inte uppkopplad

Forkys avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #61566
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2006-10-28, 17:00

Hej!

Jag tycker helt klart att Rogers förslag låter bäst efter att ha läst igenom inläggen. Att skicka ut ett sms som medlemmen får svara på men utan att behöva skriva in något är det lättaste och mest effektiva samt minst integritetskränkande. Oro över missbruk tycker jag verkar helt överdriven. Om man ska göra allt idiotsäkert så blir det oftast helt obrukbart. En aktiv handling behöver ju inte vara större än att man svarar. Tänk också på att ett sms för att det inte ska kosta oss skjortan får innehålla högst 160tecken. Det ska vara så tydligt som möjligt utformat så att ingen förvirring om hur man ska gå till väga kan uppstå.

Mvh Peter PiraT

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #61622
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2006-10-29, 17:23

Jag tycker lösningen med tomt sms-svar verkar bra.

För att lösa problemet med om flera personer har betalat från samma telefon är det bra om det står med i messet vilken persons medlemskap det gäller. Plus att påminnelse-mejl om att hålla sitt mobilnummer uppdaterat är bra.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #62092
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2006-11-06, 13:03

Citat:
dbugger (2006-09-30)Det kan inte finnas mer än en medlem om använt samma mobil vid medlemsskapsbetalning?

Det är ett 100-tal medlemmar som har betalat två och två genom samma mobil -- typiskt personer i samma hushåll.

Samma sak gäller email, ta inte för givet att de är personliga...

Svara med citat
  (#7) Gammal
NeiSep Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #128332
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2009-02-12, 09:03

varför är de flesta skeptiska till mail med länk, de väl änna samma sak med mobil telefon lika osäkert de användaren vet ju inte vem avsändaren är mer än att den ser nummert men bara för de behöver de la inte vara 100%

Tycker mail låter som en bra lösning men för att slippa scam mail ocksåvidare så kan man ju be dem att logga in på pps hemsida och därifrån få instruktioner på hur när var varför man skall betala

Svara med citat
  (#8) Gammal
Nicke_W Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2008

Länk: #128344
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2009-02-12, 10:50

Har vi infört en medlemsavgift eller har jag missat något?

edit: Sorry, såg hur gammal tråden var =)

Nichlas.Wencel@Piratpartiet.se

Tel: 0763-40 69 66

Ansvarig för Värvningsgruppen PiratPartiet SE

Ordförande för Ung Pirat Halmstad
  Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_W  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #128346
Standard RE: Hjälp med förnyande av medlemsavgiften - 2009-02-12, 11:09

Citat:
Nicke_W (2009-Feb-12)Har vi infört en medlemsavgift eller har jag missat något?

edit: Sorry, såg hur gammal tråden var =)

Väldigt gammal tråd. PP tog en medlemsavgift över 0 kr förr men inte längre. 0 kr i medlemsavgift är det idag.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rekomenderad att bytta till fel lokalavdelning vid förnyande av medlemskap PeterE Buggrapportering (STÄNGD) 2 2009-09-10 21:50
CSS-hjälp frykopimi Övrig diskussion 0 2008-04-14 11:41
Hjälp fri programvara - hjälp Ubuntu! Daniel Nyström Övrig diskussion 13 2008-03-03 12:04
Hjälp mig! ATIX Forumgruppen/teknisk support 2 2006-12-11 09:22
Hjälp Piratmannen Forumgruppen/teknisk support 2 2006-08-22 17:23