Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-05, 15:59

.

(#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #161924
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-06, 02:21

Intuitivt så känns det här som ett förtydligande och en renodling som kan vara vettigt att göra.

Någon som vill slänga in alla ändringarna i en kopia av principprogrammet och bifoga som attachement så man kan få helhetsbilden?

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#3) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #161925
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-06, 07:55

Känns inte som om privata monopol är att önska, hur bra är det t. ex. om en familj äger all massmedia i Sverige eller för den delen bankerna, eller industrin?

(#4) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #161929
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-06, 10:30

Låter som ett utmärkt förslag.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
  (#5) Gammal
tictac Inte uppkopplad

tictacs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #161971
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-06, 22:15

Kan man inte ändra "Monopolistens" till "patentinnehavarens" för att få bort alla monopol-referenser?

-------------------------------

This is a time for heroes
  Skicka ett meddelande via ICQ till tictac Skicka ett meddelande via MSN till tictac  
  (#6) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #162018
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-07, 17:19

.

(#7) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #164172
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-25, 02:16

Jag tycker mycket väl att det kan vara anledning till att vara kritisk till monopol, framför allt faktiskt i fallet nummer två, de rent privata monopolen utan sanktion. De offentliga får man ju anta är konstruerade med en tanke bakom och lätta att avskaffa om det syftet inte uppnås.

Beroende lite på hur man definierar det kan ju tex Banverkets ägande av järnvägarna ses som ett slags monopol. Ifall, som vissa förespråkat i kommunalpolitikdiskussionen, kommunerna skulle gå ut och handla upp fritt trådlöst bredband för invånarnas räkning, så kommer ju ett sånt kontrakt i praktiken att innebära ett slags praktiskt monopol inom ett område under kontraktstiden. Den typen av monopol kan jag anse vara motiverade ibland, speciellt som de kan upphävas ganska enkelt genom ett nytt beslut.

Däremot monopol i kraft av marknadsdominans, om det i praktiken innebär att konkurrens förhindras och nyetablering omöjliggörs, är direkt skadliga, eftersom det berövar konsumenten möjlighet att välja, och därigenom gör att monopolisten kan ägna mer resurser åt att stoppa konkurrenter än att göra en bra produkt. Och som jag uppfattar det så är det framför allt den typen av monopolsituationer som programmet avser.

Jag är tveksam.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#8) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #164188
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-07-25, 10:35

.

(#9) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #165625
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-08-10, 13:12

Det står i vårt partiprogram att vi vill bekämpa privat monopol, då borde vi fokusera på bankerna och andra stora monopol i världen. Eller så borde vi verkligen fråga oss själva vad vi menar med detta, för om vill, verkligen menar att vi vill öppna upp privata monopol då skulle mycket korruption etc etc i världen bli synligt.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
  (#10) Gammal
Khenke Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #165774
Standard RE: Revidering av principprogrammet med avseende p 'privata monopol' - 2009-08-11, 19:24

Jag får känslan att många som skriver på forumet är emot stora företag därför att det är så långt ifrån en privatperson man kan komma.

Jag tycker personigen att om ett företag är så bra på att göra sina produkter att det blir nära ett monopol, så måste man tillåta dom få vara bra på det dom gör.

Se tex DuPont som är ett av världens största företag (se wikipedia) när det gäller att ta fram nya syntetiska material (teflon, kevlar och nylon tex).

Dom har nästan haft ett monopolliknande placering men i mina ögon har dom gjort det på ett bra sätt som gynnat mänskligheten.

Så länge som stora företag inte kör med fula taktiker som M$ tex så anser jag att man inte skall tvinga en marknad från stora företag. För trots allt kan stora företag göra saker som små omöjligen kan (fusionsforskning tex).

Men det skall naturligtvis inte finnas några hinder för nya företag att komma in på nya marknader (som 75 år långa patent tex).

Med bra lagar som gör att stora företag inte får förhindra konkurrens så tror jag att monopol av sig själv dör ut. Sedan så används ordet Monopol fel ganska ofta. Banker är tex inga monopolföretag, utan är snarare oligopolföretag (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Oligopol).

Oligopol finns tex på svenska mobiltelefonoperatörs marknaden , där nya inte får etablera sig (till skillnad mot banker), dvs bygga master. Bra eller dåligt? Ja där kan man tvista länge.

Jag är övertygad om att man måste uttrycka sig väldigt noga för att inte skjuta sig i foten när det gäller monopol (och oligopol mm).

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förändring av upphovsrätten gynnar privata monopol som google Idioten/ U Do News Kultur och upphovsrätt 13 2009-12-16 13:08
Privata Monopol /Debatt som undviks av partiet Idioten/ U Do News Övrig piratpolitik 24 2009-11-10 19:19
Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? MMN-o Principprogram 3.1 (STÄNGD) 22 2008-12-21 11:38
12. Revidering av principprogrammet Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 112 2006-01-30 08:13
Vi vill bekämpa privata monopol Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 0 2006-01-28 16:21