Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sethernis Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Förväntningar - 2006-01-03, 09:27

Först och främst vill jag vara säker på att detta är mina egna förväntningar, men också så kommer nog allmänheten fråga er detta också men men. Kom ihåg att detta är MINA egna tankar, så ni får vara arga, förundrade, hålla med eller kritisera. Ni får gärna ha eran egen synpunkt på saken. Men här kör vi;<P>1. Jag tycker partiet ska ha EN ledare. Om nu partiet ska in i Riksdagen måste folk tycka det är stabilt. Många håller med er på denna front och ni måste vara enade bakom en flagga.</P><P>2. Eran styrka är just att ni är annorlunda, inte ett vanligt parti. Håll fast vid det, gör politik "roligt"!. Många ungdomar och folk i 20 års åldern tycker ni är roliga och även håller med er. Att göra er till ett "standard parti" och ta bort er flagga m.m skulle sjunka intresset.</P><P>3. Se till att ni är seriösa och backar för inget. Var gärna elaka mot de anti-fildelar partiet.</P><P>4. Det är nog viktigt att ni fixar en stabil grund och en administration att stå på. Förhoppningsvis så fixar ni det och inte sjabblar bort detta.</P><P>5. Det kan vara en idé att ta bort delen där man tränar på argument från andra partier för medlemmar. Kommer nog många "spioner" hit och tittar på era motargument och sedan går hem och lagar ännu mer "fällor". Eftersom politik är bara fäller och giftiga kommentarer egentligen. Det är där ni står ut, ni är ärliga, brutalt ärliga. Stå på er på det! Kanske begränsa sektionen till bara "trustee"s" som ni vet att ni kan lita på. </P><P>6. Håll huvudet kallt. Rid ut stormen, och ignorera alla som tycker detta är löjligt och bara skrattar. Bättre att visa med handlingar än med ord. Var seriösa, men ändå med en attityd och en brutal ärlighet. Utnyttja att ni är ett unikt parti till max.</P><P>7. Folk är sega, se till att de får veta vad ni står på. Ni kan inte få med alla, men ni kan få med många. Se till att ta bort saker som "USA kommer bli fett arga" på WTO dealen, men ta inte till en massa krånliga ord. Vitsen med Thomas Bodström är mycket bra. Se till att ni inte hamnar i ett dilemma. Det var en intervju med SvD eller DI tror jag där de frågade "Tycker ni att fildelningsfrågan är viktigare än t.ex sjukvårdsfrågan eller asylfrågan?"&nbsp; Svaret av Rickard Falkving var klockrent; "Jag ser dem inte som motsats frågor, utan var och en för sig etc".. Ett annat svar som ni kanske kan använda er av är t.ex: "Det finns redan ett sjukhusparti och många partier satsar hårt på både det och asylfrågan. Det vi tycker med fildelningsfrågan är inte att den är viktigare på något sätt, men definitivt mycket viktigare än partierna har sagt till tills vidare, därför att det är Avsaknaden av täckning och något som säger emot på frågan." eller nått liknanade, fast bättre. Rickard Falkving tycker jag är utmärkt som partiledare.</P><P>8. Ta bort det oseriösa, se till att ni blir tagna seriöst, men se till att ni inte blir "tråkiga". Det tror jag är eran största balansgång.</P><P>9. Förmågan att hålla det enkelt och inte krångla till det för en själv. Se till att ni inte hamnar i fällor av andra partier där ni måste ta ställning till frågor som inte är 1sta prioritet. T.ex fällor som "Bryr ni inte om vad som händer de stackars pensionerna/asylerna/sjukhuspatienterna?" etc etc, skitsnack alltså. Inför kanske inte så jättemånga "regler" på forumen etc, behåll friheten. Gör en sektion för "rankade" medlemmar som ni vet kan argumentera och är seriösa och helst över 18, och sedan för de andra medlemmar och en till, o.s.v. Låt aldrig forumen bli era "talespunkter", p.g.a så många som kommer blanda sig själv i allt. Ett tips är faktiskt att antingen stänga ner forumen eller iaf ta bort ställen där så många medlemmar är med och diskuterar. Det ger en intrycket att partiet är splittrat, även om det inte är det. Det är aldrig bra för väljare. Hur ni än gör, så lycka till men forumen är kanske bäst att ta bort tils vidare, och istället skaffa föreningar som MUF(Moderaternas ungdomsförbund) eller SSU(sossarnas motsvarighet) etc, och där ha "föreningsforum" bland medlemmarna istället på partietshögsäte. bara ett tips, så ni lyssnar på forumiterna men håller dem separerade på en annan hemsida så det inte blir för mycket information överallt så folk tror partiet är splittrat.</P><P>Ja, det var väl allt. Det är mina små tips till ledningen, säger inte att ni ska använda dem med bums, men de KAN var använda bara, en eller en annan. Lycka till med partiet och sopa bort allt motstånd!</P><P>Mvh, Sethernis.

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #1882
Standard RE: Förväntningar - 2006-01-04, 01:40

Citat:
2. Eran styrka är just att ni är annorlunda, inte ett vanligt parti. Håll fast vid det, gör politik "roligt"!. Många ungdomar och folk i 20 års åldern tycker ni är roliga och även håller med er. Att göra er till ett "standard parti" och ta bort er flagga m.m skulle sjunka intresset.
<br>
<br>
Det gäller att utnytka de kanaler som är unika för "vår" skara så att säga. Olika internet fenomen som forfarande inte sipprat in bland de "äldra herrarna". Massiv marknadsföring på thepiratebay t.ex. Olika web communitys, blogg-nät osv...<br>
<br>
Utnyttjande av creative commons eller public domain för allt meterial som skapas.<br>
<br>
Citat:
5. Det kan vara en idé att ta bort delen där man tränar på argument från andra partier för medlemmar. Kommer nog många "spioner" hit och tittar på era motargument och sedan går hem och lagar ännu mer "fällor". Eftersom politik är bara fäller och giftiga kommentarer egentligen. Det är där ni står ut, ni är ärliga, brutalt ärliga. Stå på er på det! Kanske begränsa sektionen till bara "trustee"s" som ni vet att ni kan lita på.
<br>
<br>
Att ha ett stängt forum rimmar lite illa med ett parti som står för fri informationsspridning i min mening.<br>
<br>
Men man kanske skulle döpa om forumet till något som bjuder in moståndare till att bidra...<br>
<br>
Citat:
6. Håll huvudet kallt. Rid ut stormen, och ignorera alla som tycker detta är löjligt och bara skrattar. Bättre att visa med handlingar än med ord. Var seriösa, men ändå med en attityd och en brutal ärlighet. Utnyttja att ni är ett unikt parti till max.
<br>
<br>
Jag tror ändå att skall man nå en bred väljarskara så får man försöka omvandla vissa "pubertala" värderingar till mera informerade åsikter. Glöm dock inte att majoriteten av väjarna som röstar på oss antagligen är förstagångsväljare.<br>
<br>
Vem fixar en demografisk undersökning?<br>
<br>
Jag tror det är lite spritt, frågan om upphovsrätt stöds nog mest av fildelare, men även förespråkare för fri programmvara (vi blir fler och fler) är med på banan. GPL går så långt som att ge skylldighter snarer än rättigheter till upphovsmän när det gäller spridning.<br>
<br>
Så medans fildelare antagligen tillhör en yngre skara så skulle jag tro att fri mjukvara röstarna är äldre.<br>
<br>
I patentfrågan är nog den äldre generationen i majoritet, de flesta fri mjukvara röstare skulle jag tro.<br>
<br>
Sen har vi hela den här creative commons gruppen som jag inte har en aning om hur den funkar (bloggare och andra "content creators").<br>
<br>
Citat:
9. Förmågan att hålla det enkelt och inte krångla till det för en själv. Se till att ni inte hamnar i fällor av andra partier där ni måste ta ställning till frågor som inte är 1sta prioritet. T.ex fällor som "Bryr ni inte om vad som händer de stackars pensionerna/asylerna/sjukhuspatienterna?" etc etc, skitsnack alltså. Inför kanske inte så jättemånga "regler" på forumen etc, behåll friheten. Gör en sektion för "rankade" medlemmar som ni vet kan argumentera och är seriösa och helst över 18, och sedan för de andra medlemmar och en till, o.s.v. Låt aldrig forumen bli era "talespunkter", p.g.a så många som kommer blanda sig själv i allt. Ett tips är faktiskt att antingen stänga ner forumen eller iaf ta bort ställen där så många medlemmar är med och diskuterar. Det ger en intrycket att partiet är splittrat, även om det inte är det. Det är aldrig bra för väljare. Hur ni än gör, så lycka till men forumen är kanske bäst att ta bort tils vidare, och istället skaffa föreningar som MUF(Moderaternas ungdomsförbund) eller SSU(sossarnas motsvarighet) etc, och där ha "föreningsforum" bland medlemmarna istället på partietshögsäte. bara ett tips, så ni lyssnar på forumiterna men håller dem separerade på en annan hemsida så det inte blir för mycket information överallt så folk tror partiet är splittrat.
<br>
<br>
Igen, fri informationsspridning går hand i hand med öppna forum. Så länge alla skriver under på ett par grunprinciper så bör en frisk debatt ses som hälsa snarare än ett problem. En möjlighet är att experimentera med en wiki där medlemmar kan rösta på ändringar? Kolla hur ubuntu jobbar med sin wiki, det verkar fungera bra.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Tobias Ljungström Inte uppkopplad

Tobias Ljungströms avatar

Länk: #1895
Standard RE: Förväntningar - 2006-01-04, 02:00

Satt för några timmar sedan och funderade på det faktum att jag är helt ointresserad av politik... förutom en punkt. Tänk om det fanns ett parti som fokuserade på avskaffning av upphovsrätt och annat bra i samma stil? Och se vad jag hittade! Politik kan vara ballt, och det kan vi nog få många unga, ointresserade att inse.

Att vara elaka är väl kanske att ta i... men lite verbala käftsmällar i en debatt är väl aldrig fel.

Fourumet tycker jag är väldigt bra. En bekant och effektiv kommunikationsform för alla internetanvändare. Om man vill kan man alltid hitta motståndarens argument ändå, det är ju så man förbereder sig inför debatter.

[hr]

/Tobbe

PM för OneSwarm-nyckel

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förväntningar efter valseger (EU) Henry Rouhivuori Allmän information och frågor 0 2008-05-15 23:09