Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-04-05, 20:59

Jan-Erik Malmquist

Kandiderar till Partiledare och Vice Partiledare.

Ålder: 42
Bostadsort: Lund

Jag har främst studerat till civilingenjör, också läst lite juridik och ibland lagar jag mat professionellt. Jag har varit föreningsaktiv i ett flertal föreningar, sitter som ordförande i PP Skåne och kassör i PP Lund. Jag har enskild firma, men försörjer mig f.n. huvudsakligen som nätverkstekniker.

Anledningen att jag kandiderar till ordförande är att jag stödde Gustav Nipes kandidatur. Han ställer dock inte upp längre, och jag vill ha någon likaledes drivande på posten. Jag kandiderar till vice ordförande för att jag inte tror den förslagne är den enande kraft partiet så väl behöver. Därav att min kanditatur kom in ganska sent.

Mitt medlemskap och min aktivism började 2011, och jag har dragit i valrörelserna i Skåneregionen och Lunds kommun, där vi fick 1,2% (1,4% i studentrikaste stadsdelen) 2014. Detta är, som jag har förstått det, landsbästa kommunresultat. I de vallokaler och valdistrikt där aktiva pirater kampanjat, affischerat och inte minst varit närvarande i vallokalerna var resultatet omkring det dubbla jämfört med övriga ställen. En viktig målsättning är därför att engagera aktivister som kan hjälpa till att sprida vårt budskap.

Det verkar vara en mycket bra början att lyckas bemöta de främsta fördomarna om partiet: A) Att vi inte finns överhuvudtaget. B) Att vi bara har en fråga i partiprogrammet. Tyvärr är det nästan bara våra företrädare som i praktisken bryr oss om vad som fungerar och vill bejaka användningen av teknik och vetenskap.

En rimlig politik byggs på att alla människor har samma grundläggande rättigheter, och att vi specifikt betonar rätten till privatliv och rätten att kommunicera, dels eftersom det är fundamentalt för att en demokrati som fungerar. Också för att ingen annan gör det. Jag är praktiskt orienterad, men tror också att organisationen behöver en ideologi.

Politik innehåller i grova drag två frihetsskalor, den personliga friheten och den ekonomiska. Jag vill verka kraftfullt för den personliga friheten: kommunikation, användning av teknik och så lite klåfingriga förbud som möjligt. En genomskinlig stat, där man klart och tydligt kan se var de större penningflödena tar vägen, banar för en folkligt välförankrad lösning även på den ekonomiska friheten det vill säga rörelsen på den politiska höger-vänsterskalan. Att vi kan enas där.

(Lägger in en länk till det lokala program jag var med och skrev inför regionvalet http://skane.piratpartiet.se/piratpa...-valplattform/ .)

Känn er välkomna att ställa frågor om ni inte gjort det när ni träffat på mig AFK.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #296185
Standard Sv: Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-04-16, 19:01

Hej Jan-Erik!

Vi har nog inte träffats AFK tidigare. Vad jag vet. Frågar på om partiledarrollen då.

Hur lång ledarerfarenhet har du?

Hur stor erfarenhet har du av att kommunicera olika saker rörande ditt arbete?

Kan du ge exempel på hur du hanterar media i skarpt läge?

Hur mycket tid avser du lägga och/eller har möjlighet att lägga på partiledarrollen vid andra tillfällen än brådskande saker med t.ex media?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Kristofer Pettersson Inte uppkopplad

Kristofer Petterssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #296188
Standard Sv: Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-04-17, 14:48

"Jag kandiderar till vice ordförande för att jag inte tror den förslagne är den enande kraft partiet så väl behöver" =>
Jag beundrar din ambitionsnivå men i jämförelse med Mattias Bjärnemalm som på egenhand byggt hela Ung Pirat som under en tid var Sveriges största politiska ungdomsförbund och dessutom den finansiella ryggraden i Piratpartiet så ser jag inte uppenbart hur du skulle vara en bättre kandidat.

Jag förstår inte riktigt hur du ska kombinera dina redan stora åtaganden med ett ännu större åtagande att vara med att leda Piratpartiet till valseger i nästa val. Att driva eget företag och massa föreningar lämnar inte mycket utrymme för självuppoffring så vida du inte också är ekonomiskt oberoende. Dina kvalifikationer imponerar med det låter som om du inte riktigt begriper dina gränser och du kommer gå in i väggen. Vi har redan haft för många drivna styrelsemedlemmar som gått in i väggen och vi vill inte lägga ännu ett offer på listan.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jan-Erik Inte uppkopplad

Jan-Eriks avatar

Reg.datum: Oct 2014

Länk: #296218
Standard Sv: Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-04-18, 20:51

Hej Henrik, jag börjar med dina frågor:

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Hur lång ledarerfarenhet har du?
Jag har varit ordförnade för Piratpartiet Skåne drygt ett år. Jag har från Piratpartiet och också andra föreningar många års vana av att dra igång saker, och leda och driva när så krävs. Detta har varit aktivt åtminstone de senaste sex åren. (Mer eller mindre självklart, jag kommer att lämna över ordförandeskapet i Skåne till någon som har mer tid om jag blir vald. Vad gäller Lund har ekonomiansvaret lagts över på PP Skånes kassör, så kassörsposten i Lund innebär därmed väldigt lite arbete. Mitt företag är en bisyssla som drivs på uppdragsbasis och kan också pausas.)

Citat:
Hur stor erfarenhet har du av att kommunicera olika saker rörande ditt arbete?
Ofta märker man ju vilka informationsvägar som fungerar och gör att folk lyssnar, läser och ger feedback. Jag har kommunicerat, före och efter, aktiviteter jag hålit i, mest med mailutskick och några bloggposter, men naturligtvis också direkt per mail, telefon och möten. Något som hade varit värdefullt vore exakt en officiell kalender som fungerar väl (nu finns det flera som inte underhålls så ofta).

Citat:
Kan du ge exempel på hur du hanterar media i skarpt läge?
När jag ser och hör sådant jag skrivit och sagt brukar det vara konsekvent och hålla för granskning väl, även långt efteråt. Vårt problem i partiet har dock nästan alltid varit att vi inte syns i media när vi borde, även när Piratpartiet har lagt fram traditionellt kontroversiella förslag som t.ex. basinkomst. Vi lyckades få in en artikel i Sydsvenskan från valstugan i Lund 2014, däremot var vi (officiellt) inte med i samma tidnings slutdebatt. Men vi vi samlades i lila tröjor syntes väl och ställde viktiga frågor.

Citat:
Hur mycket tid avser du lägga och/eller har möjlighet att lägga på partiledarrollen vid andra tillfällen än brådskande saker med t.ex media?
Jag avser lägga omkring eller strax under halvtid, eftersom jag för min försörjning behöver jobba halvtid eller strax över. Jag har god vana att leva på mycket begränsade tillgångar, inte bara från studietiden.

Sedan ligger det ju också på ledaren generellt att göra allt som behöver göras som ingen annan gör. Mycket av jobbet handlar därför om delegering men naturligtvis också om att kommunicera, se till att människor som hjälper till känner sig sedda.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Jan-Erik  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Jan-Erik Inte uppkopplad

Jan-Eriks avatar

Länk: #296219
Standard Sv: Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-04-18, 21:30

Att leda Piratpartiet är en utmaning, eftersom vi har en bredd, brinner för yttrandefrihet och måste tolerera att alla inte tycker lika, eller är lika. Vi har aktiva som som vill göra viktiga saker. Men kanske fler, åtminstone högljuddare, som istället vill tala om hur saker inte ska göras. Ibland flera år i efterhand. Jag vill ha andra perspektiv just i styrelsen, där det är samarbete och en politisk målsättnig som måste vara det dominerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer Pettersson Visa inlägg
i jämförelse med Mattias Bjärnemalm som på egenhand byggt hela Ung Pirat [...] ser jag inte uppenbart hur du skulle vara en bättre kandidat [...] Dina kvalifikationer imponerar med det låter som om du inte riktigt begriper dina gränser och du kommer gå in i väggen.
Det är viktigare vart man är på väg än hur snabbt och hur bekvämt.

Jag ställer up som antingen partiledare eller vice partiledare och jag kommer om jag blir vald att lägga den tid som krävs. Jag är medveten om ungefär var mina fysiska och psykiska gränser går och kan säga både ja och nej, tydligt. Jag kan be om hjälp när så behövs. Jag skrev yterligare lite om tidsplaneringen i mitt tidigare svar till Mattias.
Svara med citat
  (#6) Gammal
Jan-Erik Inte uppkopplad

Jan-Eriks avatar

Länk: #296221
Standard Sv: Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-04-18, 22:21

Fick tre frågor på huvudsidan av Andreas och besvarade dem där (Beklagar om jag blandade ihop Andreas och Mattias.)
Svara med citat
  (#7) Gammal
Jan-Erik Inte uppkopplad

Jan-Eriks avatar

Länk: #296301
Standard Sv: Kandidat, Partiledare, vice partiledare och partisekreterare: Jan-Erik Malmquist - 2016-05-02, 14:51

Det har bara ställts en enda fråga till de övriga kandidaterna för partistyrelsen, och jag tackar Henrik och Kristofer för de i alla fall aningen hårda frågorna till mig, som besvarats ovan. Jag saknar i texterna såhär i elfte timmen, dock lite skiljelinjer, var vi kandidater faktiskt tycker olika. (Anton som enda kandidat är ju i praktiken redan vald. Grattis!)

För att nämna om samarbete har jag samarbetat med MAB i Lunds och Skånes valrörelser, och det skulle fungera igen om vi båda hamnar i styrelsen. Jag har pratat med Anton (i tisdagshäng-Mumble) och läst mycket av det han skrivit som är vettigt och tror också vi skulle fungera i samma styrelse. C Magnus Berglund känner jag inte annat än indirekt men har även där fått ett vettigt intryck, och tror (liksom MAB) att vilka som än väljs här kommer samarbetet med mig att fungera.

Jag vill betona att jag tror det är viktigt att vara personligen drivande. Vi är just nu ganska få aktiva, så om man som ledare inte hittar någon att delegera till som vill göra jobbet innan det bör göras, bara gör man det. Ringer samtalen, samlar ihop pesoner som beöver samarbeta, sammantäller material (och besiktigar släpvagnen).

Troligen har jag inte träffat Magnus Andersson, men han skiver här i forumet mest på temat att hitta intresserade, hitta någon och t.ex. i ett utskick i mars (om en jubileumsfest 27/8) att det "håller på att sättas ihop ett gäng pirater". Det är viktigt att kunna delegera, men då tror jag det är mycket effektivare att hitta människor via kontakter, helst på fysiska möten, än att fråga i ett massutskick om någon lämplig finns.

Jag tror också mycket mer på en ledarstil där det finns en tydlig idé. Det leder ofta till flera idéer och bättre idéer efterhand. Men att inte ha en riktning från början kan få vilket projekt som helst att rinna ut i sanden. Det är viktigt att vara öppen, se att folk känner sig delaktiga. Men tills de är delaktiga behöver det drivas och jobbas.

Kortfakta som kan vara relevant:
– Jag vill inte driva eller återuppliva tidigare konflikter i partiet.
– Vi är stolta över vår landsbästa HBTQ-politik men vinner inte val på den frågan.
– Jag vill bibehålla partiets migrationspolitik, där en rättssäker och snabb ärendehantering är viktigast.
– Som litet parti vinner vi på att driva vissa genomtänkta men kontroversiella frågor, t.ex. om droginnehav.
– Ny teknik och vetenskap/kunskap är vår bästa väg framåt för oss och miljön.

Jag är övertygad om att vi har ett bättre, mer medlemsförankrat, och starkare parti, oavsett vilka som vinner i dagens (och de kommande) omröstningarna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg