Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 21:13

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Det var inte det jag skrev. Jag kritiserar att det gick ut ett separat negativt klagomail om saken.
Det har det inte heller gjort. Däremot har valberedningen informerat medlemmarna om att de avgår samt på ett utomordentligt tydligt sätt förklarat varför. Hur tror du att diskussionerna skulle gått om mailet inte innehöll någon förklaring till varför de avgår? Alla medlemmar som bryr sig om partiet hade istället varit ovetande om grunden vilket hade varit riktigt illa.

Svara med citat
  (#2) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #256832
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 21:20

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Jag hade ju gärna sett att ett sånt där klagomail med kritik på styrelsens beslut och demokratisyn, med tillhörande negativ framtidssyn för piratpartiet inte gått ut till alla medlemmar via mail.

En forumtråd hade räckt gott och väl. Det där mailet var knappast positivt för partiet.
Mail kan man väl alltid skicka, men jag kunde inte riktigt räkna ut varför så mycket text användes åt att berätta hur en valberedning ska/skulle/kunde/kan/bör arbeta för att berätta att man avgår.

De flesta medlemmar, de som inte tillbringat halva sin uppväxt med att debattera svensk föreningsdemokrati, lär ha sagt "tl;dr" och klickat vidare till nästa sak.

Själv tycker jag att Piratpartiet är på väg mot något riktigt intressant och NYTT inom framtidens kollaborativa nätaktivism. Kudos.

/Troed

Svara med citat
  (#3) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #256838
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 21:48

Alla verkar veta så himla mycket om vad som är fel (eller inte fel) men jag erkänner rakt upp och ner att jag faktiskt inte förstår. Hur påverkade styrelsens beslut valberedningens arbete? Jag ser anledningen men förstår inte hur det påverkar. Tiden osv fattar jag, men inte vilka förutsättningar som förändrades pga styrelsebeslutet?

Om någon kunde ha förbarmande över mig och i korta enkla meningar förklara exakt hur beslutet påverkade valberedningens arbete vore jag djupt tacksam: Vad i valberedningens riktlinjer förändrades iom styrelsebeslutet?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #256840
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 21:54

Varför fortsätta diskutera om valberedningen borde eller inte borde ha avgått? Nu är det gjort, och kan tyvärr inte göras ogjort. Vad vi borde fokusera på nu är istället att hitta andra mekanismer för att presentera och vaska fram lämpliga kandidater, så att vi kan komma till mötet med ett i vart fall nästan lika bra beslutsunderlag som vi skulle haft ifall valberedningen hade plockat fram ett förslag, som diskussionen kunde utgå ifrån. Säkerligen kommer olika informella grupper nu att börja snickra på olika namnlistor. Men kanske skulle det vara bra om ett sådant snickrande föregicks av en process där alla hugade "snickrare" kan få veta vilka personer som står till förfogande, och vilka deras erfarenheter och företräden är?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#5) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #256844
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 21:56

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Varför fortsätta diskutera om valberedningen borde eller inte borde ha avgått? Nu är det gjort, och kan tyvärr inte göras ogjort. Vad vi borde fokusera på nu är istället att hitta andra mekanismer för att presentera och vaska fram lämpliga kandidater, så att vi kan komma till mötet med ett i vart fall nästan lika bra beslutsunderlag som vi skulle haft ifall valberedningen hade plockat fram ett förslag, som diskussionen kunde utgå ifrån. Säkerligen kommer olika informella grupper nu att börja snickra på olika namnlistor. Men kanske skulle det vara bra om ett sådant snickrande föregicks av en process där alla hugade "snickrare" kan få veta vilka personer som står till förfogande, och vilka deras erfarenheter och företräden är?
Okej, så det _behövs_ således en valberedning, om än det är upp till gemene man nu? *försöker förstå*

* * *
Bloggar på opassande.se
Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #256846
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:15

Emma! Alla val bereds alltid, öppet eller slutet, formellt eller informellt, och ofta alltsammans samtidigt. Poängen med en vald valberedning är att några har föreningens mandat att göra en sådan beredning, som de öppet redovisar. När vi nu inte har en sådan beredning tror jag det är viktigt att alla medlemmar i god tid före mötet på andra sätt kan få veta vilka namn som finns, vilka erfarenheter och förmågor dessa har, och kan börja fundera över hur de skulle kunna kombineras på olika begåvade vis. Kalla det informell valberedning, kandidatpresentationstorg eller något annat.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #256848
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:21

@Henrik Ja, se ett exempel; förslag västlista av [mig] !

Styrelsens beslut/remiss ger möjlighet till medlem att ta fram voteringslistor som presenteras för medlemmarna i samband med voteringen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#8) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #256850
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:25

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Emma! Alla val bereds alltid, öppet eller slutet, formellt eller informellt, och ofta alltsammans samtidigt. Poängen med en vald valberedning är att några har föreningens mandat att göra en sådan beredning, som de öppet redovisar. När vi nu inte har en sådan beredning tror jag det är viktigt att alla medlemmar i god tid före mötet på andra sätt kan få veta vilka namn som finns, vilka erfarenheter och förmågor dessa har, och kan börja fundera över hur de skulle kunna kombineras på olika begåvade vis. Kalla det informell valberedning, kandidatpresentationstorg eller något annat.
Tack Henrik, jag fick nämligen intryck av att beslutet styrelsen tagit, på något vis renderat valberedningens arbete onödigt. En liten check i den frågeställningen som jag behövde helt enkelt.

* * *
Bloggar på opassande.se
Svara med citat
  (#9) Gammal
henrik_sundstrom Inte uppkopplad

henrik_sundstroms avatar

Reg.datum: Apr 2010

Länk: #256852
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:43

Citat:
Ursprungligen postat av infinite_emma Visa inlägg
Tack Henrik, jag fick nämligen intryck av att beslutet styrelsen tagit, på något vis renderat valberedningens arbete onödigt. En liten check i den frågeställningen som jag behövde helt enkelt.
Vad valberedningen beskriver är att styrelsens beslut gör våld på medlemsmötets beslut och undergräver det mandat valberedningen fått och att därför valberedningens uppdrag inte kan genomföras enligt gällande stadgar och enligt de förutsättningar under vilket förtroendet gavs.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till henrik_sundstrom  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Paulsrud Inte uppkopplad

Paulsruds avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #256854
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:46

Man kan ju tänka sig att Valberedningen borde gett blanka fan i vad styrelsen sa eftersom att de inte tar beslut om varann.

Emil Paulsrud

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg