Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 21:55

Citat:
Ursprungligen postat av henrik_sundstrom Visa inlägg
Vad valberedningen beskriver är att styrelsens beslut gör våld på medlemsmötets beslut och undergräver det mandat valberedningen fått och att därför valberedningens uppdrag inte kan genomföras enligt gällande stadgar och enligt de förutsättningar under vilket förtroendet gavs.
Det arbete som valberedningen skulle utfört om det fullföljt uppdraget som bland annat Jag* gett dom kommer troligtvis att utföras av vilken medlem som helst då rätt att lägga kompletta förslag ingår i det förslag på mötesteknik som styrelsen beslutat om och lagt ut på remiss för att kunna korrigeras om det råder stor diskrepans mellan styrelsebeslut och de flesta medlemmars åsikt om val av mötesteknik.

*Jag röstade för valberedningen 2010.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #256858
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:07

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Det arbete som valberedningen skulle utfört om det fullföljt uppdraget som bland annat Jag* gett dom kommer troligtvis att utföras av vilken medlem som helst då rätt att lägga kompletta förslag ingår i det förslag på mötesteknik som styrelsen beslutat om och lagt ut på remiss för att kunna korrigeras om det råder stor diskrepans mellan styrelsebeslut och de flesta medlemmars åsikt om val av mötesteknik.

*Jag röstade för valberedningen 2010.
Du menar alltså att valberedningen, som bla du röstade för och gav ditt förttroende till 2010, var överflödig oavsett?

Vad du dessutom missar helt är att gemene medlem inte kommer att lägga ens en bråkdel av arbetet på att "vaska" fram lämpliga kandidater såsom valberedningen i detta fall hade gjort.

Den mötesteknik som styrelsen "tagit beslut om", befarar jag, kommer att bana väg för en ren populismtävling till styrelseuppdrag hellre än en saklig granskning av lämplighet, kompetens, samarbetsförmåga och gruppdynamik, för att nämna några saker.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2011-02-09 klockan 22:19.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #256862
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:16

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Du menar alltså att valberedningen, som bla du röstade för och gav ditt förttroende till 2010, var överflödig oavsett?
Nej om valberedningen fullföljt uppdraget så hade det funnits ett förslag. Då hade inte det tvingats fram arbete som jag gissar driftiga medlemmar tar på sig.

Citat:
Vad du dessutom missar helt är att gemene medlem inte kommer att lägga ens en bråkdel av arbetet på att "vaska" fram lämpliga kandidater såsom valberedningen i detta fall hade gjort.
Jag förutsätter att de kandidater som vill se sig valda presenterar sig så utförligt och svarar på frågor att mängden information är likvärdig med vad valberedningen skulle vaskat fram.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Senast redigerad av Henry Rouhivuori den 2011-02-09 klockan 22:29.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #256864
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 22:20

Citat:
Den mötesteknik som styrelsen "tagit beslut om", befarar jag, kommer att bana väg för en ren populismtävling till styrelseuppdrag hellre än en saklig granskning av lämplighet, kompetens, samarbetsförmåga och gruppdynamik.
Den populismen har den röstande medlem hos sig själv om denne väljer att rösta på kändisar.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #256884
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-09, 23:54

Citat:
Jag förutsätter att de kandidater som vill se sig valda presenterar sig så utförligt och svarar på frågor att mängden information är likvärdig med vad valberedningen skulle vaskat fram.
Jag vet inte vad du gör på dagarna, men jag har annat för mig än att sitta på forumet och skajp och försöka hänga med i utförliga presentationer eller svar på andra medlemmars frågor.

Det kan vara så att jag i detta har fel, men jag gissar att de flesta medlemmar har bättre saker för sig än att sitta och knåpa ihop balanserade styrelser. Som till exempel att läsa om spansk pulpfiktion, som det tydligen finns en lång och rik historia av, kartlagd i slutet av 1990-talet men i stort sett okänd utanför en liten skara sf-fans i Spanien och Argentina. Ser man på: det går att tillskansa sig kunskap utan att läsa Piratpartiets forum och ägna sig åt partiarbete 24 timmar om dygnet och dessutom om saker som inte ens rör politik!! Så spännande. Det känner jag ofta för att göra i betydligt större utsträckning för det här är extremt larvigt.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#6) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #256888
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-10, 00:07

Citat:
Ursprungligen postat av TeirdeZ Visa inlägg
Jag vet inte vad du gör på dagarna, men jag har annat för mig än att sitta på forumet och skajp och försöka hänga med i utförliga presentationer eller svar på andra medlemmars frågor.

Det kan vara så att jag i detta har fel, men jag gissar att de flesta medlemmar har bättre saker för sig än att sitta och knåpa ihop balanserade styrelser. Som till exempel att läsa om spansk pulpfiktion, som det tydligen finns en lång och rik historia av, kartlagd i slutet av 1990-talet men i stort sett okänd utanför en liten skara sf-fans i Spanien och Argentina. Ser man på: det går att tillskansa sig kunskap utan att läsa Piratpartiets forum och ägna sig åt partiarbete 24 timmar om dygnet och dessutom om saker som inte ens rör politik!! Så spännande. Det känner jag ofta för att göra i betydligt större utsträckning för det här är extremt larvigt.
Jag skall tala om en sak - jag har ingen lust att sätta ihop listor.

Jag kan gå ut och promenera. Jag kan ta en biltur. Jag kan äta ute. Jag vill vara fri. Jag petar in mitt klick på fem minuter.. bra så!

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #256906
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-10, 07:11

Citat:
Den mötesteknik som styrelsen "tagit beslut om", befarar jag, kommer att bana väg för en ren populismtävling till styrelseuppdrag hellre än en saklig granskning av lämplighet, kompetens, samarbetsförmåga och gruppdynamik, för att nämna några saker.
Okej... så vad det handlar om är vad som _tros_ att styrelsebeslutet skulle kunna leda till för utveckling framöver, inte att det de facto innebär förändring för valberedningens arbete eller betydelse? Ett slags utspel i opinionsbildningssyfte? Det handlar alltså inte om att styrelsen indirekt beslutat att upphäva valberedningen eller undergräva deras arbete -- det känns viktigt för mig att den distinktionen finns med på bordet.

Nu har valberedningen hoppat av och det är bara att respektera. Personligen vill jag ha valberedning, jag kan till och med tycka att det är ett bra och nödvändigt komplement till utveckling av personval. Lite hängsle och livrem, nästan. En form passar inte alla -- och tycker att det är spännande och bra att utrymme för olika varianter testas.

Vad jag förstår fungerar komplementet rätt bra i Ung Pirat som använder sig av båda metoderna? Någon därifrån får gärna berätta hur det fungerar. Har alltså inte sett att det handlar om konkurrens mellan olika system och är väl varför jag inte riktigt kopplat problematiken.

Det är lite av ett bekymmer att den, förlåt mig som tar upp det, "dramatiska scenkultur" som jag upplever talar _mot_ personval, används för att bedriva opinion för att behålla en metod där även lågmäldhet ges möjlighet att synas. Svårigheterna för medlemmar att avgöra om valberedning och personval kan/bör samexistera eller inte, blir hög.

Alla har rätt att ha en åsikt om huruvida styrelsebeslutet är en bra idé eller inte självklart, den ligger t.o.m ute på remiss i organisationen nu. Men det blir symptomatiskt när andra omständigheter gjorde att det blev kallat både för beslut och remiss -- vilket är andra sidan av myntet.

Problemet framstår mig som en brist på tydlig och rak kommunikation över hela linjen, där spekulation, fördomar och oro lyfts upp till sanning. Det grundläggande felet tycks mig vara att vi inom organisationen fått intryck av att det "inte är nån idé" att vara lösningsorienterade, vilket är ganska allvarligt.

Det är upp till var och en att bidra till en mer lösningsorienterad attityd. Det hänger inte på andra, det krävs visst mått av eget arbete att få till det. I det här fallet var det olyckligt av styrelsen att signalera dubbelt budskap, samtidigt som det är olyckligt av valberedning och andra att välja att inte kommunicera med en lösningsorienterad attityd kring det.

Istället för att tillåtas se problematiken ställs de av oss som inte är insatta i en omöjlig situation av att tvingas välja "vem vi ska tro på". Ur den aspekten misslyckas båda sidor av myntet att agera ansvarsfullt. Ett problem vi behöver tackla, och har behövt att tackla, under en längre tid.

Detta måste alla hjälpas åt med.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #256908
Standard Re: Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-10, 07:46

Citat:
Den populismen har den röstande medlem hos sig själv om denne väljer att rösta på kändisar.
Vår civilisation är direkt beroende av abstraktion och delegering. Alla kan inte själva ha en ko att mjölka eller i övrigt odla sin egen mat, alla kan inte producera alla saker (bostad, fordon, kläder) som denne behöver, alla kan inte gräva igenom alla de historiska dokument som finns för att bilda sig en uppfattning om världshistorien etc. Mänskligheten har förvisso levt så tidigare, men det leder till en mycket dålig allmänbildning, smärtsamma förslitningsskador kanske redan så tidigt som i 20-årsåldern och kort medellivslängd.

Jag var en av de få som faktiskt gick igenom samtliga kandidater som ställde upp inför riksdagsvalet och trots att jag begränsade jobbet till att i stort sett enbart inkludera vad kandidaterna skrev i sina respektive forumtrådar så innebar det det ändå många timmars jobb fördelade på flera kvällar. Pga att jag enbart tittade på vad som skrevs i forumet missade jag dessutom säkert flera bra kandidater som valde att fokusera på tex sin blog eller kandideringar på gator och torg, så det faktum att mina resurser var högst begränsade (enbart jag, kvällstid efter jobbet) gjorde också att genomgången hade klara brister. I efterhand kan jag också konstatera att en djupare genomgång hade resulterat i en något annorlunda rekommendation från min sida.

Man kan inbilla sig att många medlemmar kommer ta sig tiden att gå igenom och läsa vad de olika kandidaterna tycker i olika frågor, men det är en naiv inställning som inte har mycket gemensamt med empirisk erfarenhet (från tex kandidatvalet inför riksdagsvalet) och därmed i klass med andra irrelevanta världsåskåsningar som att solen snurrar runt jorden, jorden är platt samt att månen är en ost. Att folk i gemen inte tror på såna villfarelser beror på samma abstraktion som jag pratade om i första stycket; en liten klick personer som vi valt att tro på har kollat in läget och vi andra har inte tid, ork eller kompetensen att verkligen kolla att det tex inte hänger en vällagrad Grevé och bara väntar på att vi ska nå dit med en osthyvel (eftersom jag är ett stort fan av empiriska experiment och gärna tar reda på saker själv så har jag givetvis försökt, men stegen var tyvärr alldeles för kort).

All informationsbearbetning människor ägnar sig åt i den där grå massan mellan öronen tar genvägar. Väldigt mycket av det vi tror oss veta om världen baserar sig på generaliseringar, jämförelser med tidigare erfarenheter och direkta fördomar. Ett bra exempel på det är att den vite killen i Malmö som sköt invandrare snabbt blev stämplad som en ensam galning medans den färgade man som sprängde sig själv i Stockholm (snacka om för tidig utlösning btw) blev stämplad terrorist. Alla vet att vita generellt sett är trevliga prickar som över lag bara vill bo i radhus, klippa gräsmattan och gå ut med hunden men såna där färgade tomtar som harklar sig långt ner i halsen när de pratar ska fan baka pizza eller hållas inlåsta! Ett annat exempel är att hjärnan hela tiden sållar bort vad den anser vara irrelevant information (vilket inte alltid är detsamma som vilken information som egentligen är irrelevant i praktiken), håller man på att bli påkörd av en bil registrerar hjärnan egentligen bara att det är ett stort och farligt föremål, ungefärlig hastighet och riktning och försöker komma fram till bästa vägen att fly. Detaljer som bilmodell, färg eller hur fälgarna ser ut registreras visserligen, men förkastas också omedelbart eftersom det är irrelevant för den omedelbara överlevnaden. Det intressanta är att de som råkar ut för sånt här fortfarande tror sig veta detaljer om bilen, tex färgen, men att det ofta visar sig vara fullständigt fel för att hjärnan fyller i detaljer för att ge oss en komplett, men totalt felaktig, minnesbild av händelsen (*ahem* Lisbet Palme *host*)!

Således så är ett direktval av kandidater utan stöd av en valberedning dömt att bli ett PP-Idol 2011 där juryn förmodligen kommer ägna sig mer åt att häckla eller dra billiga poänger inför publiken än att verkligen göra kompetenta och djupa analyser av respektive kandidats olika för- och nackdelar. När en ensam individ ska göra en bedömning är det väldigt lätt att denne fastnar i djupheter som "Herregud, att han inte tar och får den där vårtan på näsan bortopererad!" eller "Men förihelvete, det stavas 'enda', 'ända' är en RÖV! Gick du vårdgymnasiet i Köping, eller?" och det är där en valberedning kommer in i bilden eftersom de dels är fler som kan dela på arbetet och dels att de olika deltagarna gemensamt kan hjälpa varandra förbi sina initiala fördomar: "Ja, ok, med tanke på den totala avsaknaden av skiljetecken och den något oortodoxa användningen av caps lock så är det här nog inte ett sekreterarämne, men notera att kandidaten i fråga har en komplett baristautbildning och därmed kommer kunna hålla styrelsen vid gott mod långt in i förhandlingarna, det tror jag kan vara en bra egenskap i styrelsen" osv.

Bristen på den helhetssyn en (bra) valberedning skaffar sig innebär också att det blir väldigt svårt att sätta samman en grupp där individerna kompletterar varandra, liksom att det blir omöjligt för tex kandidat A att säga att denne bara ställer upp om inte kandidat B också väljs eftersom det inte längre går att sätta ihop ett förslag med kandidat A eller kandidat B, det kommer i stället bli ett lotteri där man inte vet förräns i efterhand om man valt en styrelse som redan från början lider av inbyggd antipati som kommer ställa till med en j-a massa onödig friktion i arbetet. Det är därför man traditionellt sett alltid försöker rösta ja eller nej till valberedningens förslag eftersom detta förslag, i alla fall i teorin, kommer vara genomtänkt, väl avvägt och innehålla en personmix som tar hänsyn till samarbetsförmåga, kompletterande egenskaper samt organisatorisk återväxt. I många små föreningar brukar det förvisso mer handla om vilka som över huvud taget orkade ställa upp (jag har tex varit med om situationer där valberedningen försökt skramla fram styrelsepersoner en kvart innan årsmötet pga skriande brist på frivilliga kandidater), men jag tror inte vi har riktigt det partiet inom PP (eller?).

Allt detta innebär förstås inte att en styrelse som inte satts samman av en valberednig per definition är defunkt och labil, men det innebär att vi kommer få en styrelse vars sammansättning till stor del lämnas åt godtycke (jag höll på att skriva slumpen, men eftersom det är fullt möjligt att göra kvalificerade gissningar i förtid om vilka kandidater som kommer ha en god chans att få många röster så vore det ett falskt påstående). Detta godtycke beror på just att väldigt få kommer vara beredda att faktiskt ta sig den tid som krävs för att gå igenom samtliga kandidaters starka och svaga sidor utan i stället kommer välja sina kandidater utifrån mindre grundliga urvalskriterier vilka kan vara allt från ganska vettiga orsaker som att man känner personen, att personen skriver bra på sin blog eller har varit idog och flitig inom partiet under många år till mindre optimala kriterier som att man känner personen, gillar hur personen alltid tar chansen att hoppa på Rick i tid och otid eller att personen lovar att dra igång en oberoende undersökning om WTC (jodå, vi hade en sån möjlig kandidat inför riksdagsvalet).

Allt detta innebär att oddsen är väldigt höga för att den styrelse vi kommer få kommer vara mindre optimal än den styrelse vi kunde ha fått. Det innebär inte att styrelsen automatiskt kommer vara en dålig styrelse, men risken för det har definitivt ökat pga det som nu hänt. Det jag hoppas på är att vi i alla fall får en styrelse som fungerar bättre än den vi har nu och att vi inte återigen drabbas av att styrelsen knappt är beslutsmässig pga att ett antal personer slutat ta sitt uppdrag på allvar eller valt att hoppa av. Jag hoppas också att den styrelsen tar den här problematiken på allvar och gör sitt bästa för att undvika att en liknande sak återupprepas inför nästa styrelseval så att nästa valberedning inte ser sig tvungna att upplösa sig själv på slutspurten när det är alldeles för sent att försöka lösa situationen på ett bättre sätt.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#9) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #256910
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-10, 08:01

Emma: Jag är själv kritisk mot personvalen på Ung Pirats förbundskongresser. Men de utförs ändå i en situation som är mycket mer lämplig än på Piratpartiets medlemsmöten. Jag ska förklara varför.

1. Valen utförs på en faktisk, rumslig förbundskongress, där 51 röstberättigade, demokratiskt valda medlemmar avsätter en hel helg för att tillsammans sätta sig in i allting som behandlas på kongressen - inklusive personvalen. De flesta ombud tar sig tiden att träffa och prata med styrelsekandidaterna under helgen som kongressen pågår. Det är viktigt för att kunna avgöra vilka som är lämpade att sitta i gruppen förbundsstyrelsen, tillsammans.

2. Mandatperioderna i Ung Pirat är bara ett år långa, vilket innebär att opassande eller inaktiva förbundsstyrelseledamöter kan avgå redan efter ett år. Det är dock praxis att bra ledamöter sitter ett par år. Två av förbundsstyrelsens ledamöter har suttit sedan förbundet startades (om jag räknat rätt).

3. Ung Pirat är ett förbund med mer pengar och mer resande. I Ung Pirat känner många varandra. De flesta av oss umgås utanför Skype iallafall en gång om året. Folk känner varandra i Ung Pirat i rätt hög utsträckning. Tillsammans med skäl 1 gör inte det bara att det är lättare att välja mellan kandidater, utan det blir också lättare för folk att skaffa sig en bra uppfattning om folk utanför valberedningens förslag.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

Svara med citat
  (#10) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #256914
Standard Sv: Valberedningens utgående skrivelser - 2011-02-10, 08:30

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Emma: Jag är själv kritisk mot personvalen på Ung Pirats förbundskongresser. Men de utförs ändå i en situation som är mycket mer lämplig än på Piratpartiets medlemsmöten. Jag ska förklara varför.

1. Valen utförs på en faktisk, rumslig förbundskongress, där 51 röstberättigade, demokratiskt valda medlemmar avsätter en hel helg för att tillsammans sätta sig in i allting som behandlas på kongressen - inklusive personvalen. De flesta ombud tar sig tiden att träffa och prata med styrelsekandidaterna under helgen som kongressen pågår. Det är viktigt för att kunna avgöra vilka som är lämpade att sitta i gruppen förbundsstyrelsen, tillsammans.

2. Mandatperioderna i Ung Pirat är bara ett år långa, vilket innebär att opassande eller inaktiva förbundsstyrelseledamöter kan avgå redan efter ett år. Det är dock praxis att bra ledamöter sitter ett par år. Två av förbundsstyrelsens ledamöter har suttit sedan förbundet startades (om jag räknat rätt).

3. Ung Pirat är ett förbund med mer pengar och mer resande. I Ung Pirat känner många varandra. De flesta av oss umgås utanför Skype iallafall en gång om året. Folk känner varandra i Ung Pirat i rätt hög utsträckning. Tillsammans med skäl 1 gör inte det bara att det är lättare att välja mellan kandidater, utan det blir också lättare för folk att skaffa sig en bra uppfattning om folk utanför valberedningens förslag.
Tack för din förklaring, Isak! Det du beskriver stärker i alla fall min känsla av att en valberedning behövs, och att inte personval nödvändigtvis krockar med den sortens metod. Jag förutsätter att eventuella omständigheter som krävs för olika metoder kan arbetas fram vid behov då, helt enkelt, eftersom det funkat för UP att utveckla den kombinationen.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar