Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-25, 15:35

En liten tanke kom till min hjärna och jag tror det här är rätt ställe att få skriva av mig den.

I stadgarna står följande:

Citat:
§ 9 VERKSAMHETS- OCH RÄKENSKAPSÅR

Verksamhets- och räkenskapsåret är per kalenderår.

Styrelsens arbetsår omfattar tiden från årsmötet till och med årsmötet följande år.
(Årsmötet har än så länge i denna förening alltid varit i mars eller april och det är inte specificerat någon tidpunkt för det i stadgarna.)

I de föreningar jag har varit aktiv inom har styrelsens arbetsår alltid varit synkroniserat med verksamhets- och räkneskapsåret och årsmötet hålls före nya styrelsen tillträder. Man brukar även besluta om en verksamhetsplan och budget vid samma möte.

Just nu tycker jag att det kan kännas lite bakvänt att besluta om vad som ska göras under pågående år när en fjärdedel av tiden har passerat (eller som det blev nu, när fem sjättedelar av året passerat… men det är en annan historia).

Sedan har jag faktiskt ingen aning hur det fungerar rent juridiskt om en styrelse förskingrar pengar i tiden mellan nyår och årsmötet och en ny styrelse kliver på och tar över ekonomin utan att det är gjort ett bokslut vid tiden när gamla styrelsen avgick. Det kanske finns några finurliga lösningar som används redan idag?

Jag skulle spontant vilja se att årsmötet hålls någon månad före jul där styrelse, revisorer och valberedning utses samt att verksamhetsplan och budget spikas. Sedan kan man hålla ett medlemsmöte ett tag efter (ett halvår?) för att godkänna revisionsberättelse, verksamhetsberättelse och bevilja ansvarsfrihet för föregående års styrelse. Även fyllnadsval för att välja in folk på vakanta platser kan hållas om så behövs.

Jag undrar om det varit några funderingar kring detta i orgutvgruppen? Eller finns det anledningar till att saker är som de är just nu?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #176004
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-25, 20:50

Citat:
Jonas Lundqvist (2009-Oct-25)En liten tanke kom till min hjärna och jag tror det här är rätt ställe att få skriva av mig den. I stadgarna står följande:

Citat:
§ 9 VERKSAMHETS- OCH RÄKENSKAPSÅR

Verksamhets- och räkenskapsåret är per kalenderår.

Styrelsens arbetsår omfattar tiden från årsmötet till och med årsmötet följande år.
(Årsmötet har än så länge i denna förening alltid varit i mars eller april och det är inte specificerat någon tidpunkt för det i stadgarna.)

I de föreningar jag har varit aktiv inom har styrelsens arbetsår alltid varit synkroniserat med verksamhets- och räkneskapsåret och årsmötet hålls före nya styrelsen tillträder. Man brukar även besluta om en verksamhetsplan och budget vid samma möte.
Den modell vi jobbar med i gruppen är baserad på att styrelse, verksamhetsplan mm väljs på hösten och tillträder vid årsskiftet. Alltså samma förfarande som du nämner ovan.

Citat:
Jag undrar om det varit några funderingar kring detta i orgutvgruppen? Eller finns det anledningar till att saker är som de är just nu?
Det finns många tankar i gruppen om allt det du nämnde ovan som jag har klippt bort i citatet. Men det får gärna nån annan i gruppen föredra. Däremot kan jag säga att vi i gruppen har absolut ingenting med hur det ser ut nu att göra och i det förslag vi jobbar med ser mycket annorlunda ut gentemot idag.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #176246
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-26, 17:10

Håller med om att det vore bra att välja styrelse samt bestämma årets dokument innan verksamhetsåret börjar. Det innebär dock att berättelser och ansvarsfrihet får ske på annat möte än det då styrelse väljs.

Den ordning vi har är vanlig i små föreningar, den gamla styrelsen fortsätter i praktiken fram till årsmötet. Vi behöver revidering av stadgan.

Vad gäller förskingring är det enkelt: den nytillkomna styrelse polisanmäler så fort de upptäcker det. Knepigare för den nya styrelsen är om den gamla styrelsen gjort av med pengar i enlighet med sitt budgetförslag och årsmötet ändrar budgeten så pass att den nya styrelsen inte kan uppfylla den. Men då är det en fråga om dålig stadga och inget brottsligt.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #176378
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-26, 23:24

Eftersom hälften av styrelsen i dagsläget sitter kvar på ett årsmöte så är denna frågan inte speciell intressant egentligen.

Det är väldigt standard att en styrelse sitter på annan tidsperiod än räkenskapsåret. Speciellt om man vill kunna ställa styrelsen till svars för förra årets resultat då vill man att revisorn har hunnit granska räkenskaperna innan man ger gamla styrelsen ansvarsfrihet.

Årsmötet måste då hållas efter att räkenskapsåret gått ut.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #176410
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-27, 06:30

Citat:
AndersLindbäck (2009-Oct-27)

Årsmötet måste då hållas efter att räkenskapsåret gått ut.

Ja, det stämmer i de fall där man har ett samlat årsmöte för alla frågor. Den modell som organisationsutvecklingsgruppen tittat på ser däremot något annorlunda ut. I det förslag som kommer komma så är tanken att årsmötet ska vara uppdelat på flera medlemsmöten. I december väljs ny styrelse och budget och verksamhetsplan spikas. Någon gång under våren hålls sedan ett annat medlemsmöte där verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse, revisionsberättelse samt frågan om ansvarsfrihet avhandlas. Utöver det så diskuteras det att ha ytterliggare ett möte under hösten.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #176891
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-29, 09:55

Varför står det "Hll en positiv anda i trden. Generella argument mot lokal kandidatur, undanbedes" som beskrivning av den här tråden? Jag ser inte några tendenser på negativ anda eller argument om lokal kandidatur någonstans
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #176931
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-29, 13:05

Citat:
Jonas Lundqvist (2009-Oct-29)Varför står det "Hll en positiv anda i trden. Generella argument mot lokal kandidatur, undanbedes" som beskrivning av den här tråden? Jag ser inte några tendenser på negativ anda eller argument om lokal kandidatur någonstans

Jonas eftersom du skapat tråden borde du veta.

Underrubriken är kopierad från min tråd http://forum.piratpartiet.se/Topic163913-166-1.aspx.

Svara med citat
  (#8) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #176933
Standard RE: Styrelsens arbetsår kontra verksamhets- och räkenskapsåret - 2009-10-29, 13:13

-
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sittande styrelse verksamhets år 2009 of_darkness [ Stockholmsdistriktet ] 0 2009-05-01 18:49
Ung pirat Hyltebruk årsmöte + verksamhets plan Joakim Olsen Ung Pirat Hylte 1 2009-04-24 09:20
10. Verksamhets-, revisions- och ekonomisk berättelse för det gångna året samt frågan om styrelsens ansvarsfrihet Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 6 2009-03-07 11:17
07: Verksamhets-, ekonomi- och revisionsberättelse Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 17 2007-04-21 13:46
11. Verksamhets-, ekonomisk och revisionsberättelse Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 37 2006-04-08 13:45