Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ayrin Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Hantering av beslutsunderlag - 2006-09-30, 03:53

Citat:
Mab (2006-Sep-26)

Jag har sett invändningen och jag ser problemet även om jag inte helt instämmer i problemets omfattning. Alla frågor riskerar att beslutas om utanför det fora där besluten formellt ska tas. Jag har själv deltagit på årsmöten där pauserna använts till att "dippa" igenom de beslut som sedan ska fattas på själva mötet. Någon total lösning på det här problemet tror jag inte finns. Ett möjligt sätt att minimera problemet skulle däremot vara att ha en stadgad tidpunkt då alla frågor som ska beslutas om på ett möte skall tillgängliggöras för medlemmarna. Detta kan lämpligen ske genom att förslagen läggs upp på forumen, med separata trådar (eller ännu hellre separata undrforum)där de kan diskuteras. Utöver detta bör medlemmarna upplysas om forumens existens för att inte enbart vi som är forumaktiva ska hitta och påverka debatten. Detta görs lämpligen i ett mailutskick.

Med allt detta i bagaget måste man sedan på själva mötet ändock vara medveten om att de närvarande inte kan förväntas vara insatta i den diskussion som förts, och att alla argument måste få framföras igen.

Demokrati tar, och måste få ta, tid.

Jag ser inte heller något större problem i att frågorna diskuteras innan, snarare är detta positivt eftersom fler åsikter kan komma fram och diskuteras. Generellt sett tror jag att detta kan komma att leda till att bättre förslag röstas igenom.

Fråga: vad skulle skilja en forumdiskussion från en diskussion förd i en wiki? Känns inte som att det är så mycket.

"Why did you never tell us before, that all categories are false, and Good and Evil only a delusion of limited perspective?"

Camilla Westrin

Valberedare UP Umeå

Kandidat EU-valet 2009
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ayrin  
Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #59677
Standard RE: Hantering av beslutsunderlag - 2006-10-01, 15:13

Citat:
Ayrin (2006-Sep-30)Fråga: vad skulle skilja en forumdiskussion från en diskussion förd i en wiki? Känns inte som att det är så mycket.

Tja, det är förståss helt upp till kulturen. En sida i ThreadMode skiljer sig inte så mycket från hur vi diskuterar nu. Det viktiga är att den inte är låst till att vara så, den kan förvandlas till något bättre lämpat för det som förmedlas, t.ex. skrivas om till DocumentMode om någon finner sig manad. Man kan även kombinera på olika vis.

Wiki lämnar beslutet om hur informationen skall presenteras för målgruppen till kommunikatörern. Vissa kanske kommunicerar bäst genom att inte säga något alls själva utan bara möblera om det andra har sagt...

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Borgerlig kritik mot FRA-hantering Dennis Nilsson PP i media 1 2008-12-31 02:13
Hantering av Maillistor John Nilsson IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 3 2007-03-08 15:49
Hantering idag SwedishElk Medlemshantering (STÄNGD) 3 2006-06-06 15:46
Valsedlar - hantering Tor Skude 5. Östergötlands län, 3 2006-06-01 23:02