Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 14:10

Citat:
Winston Smith (2008-Jul-30)Det är precis den här typen av karaktärisering av kandidaterna som jag vill se i samband med nominering/val. Jag vill veta att kandidaten inte har några väsentliga lojaliteter e.d. vid sidan om partiprogrammet som jag inte kan ställa upp på.
ALLA har åsikter och lojaliteter vid sidan om, vi är inga robotar. Poängen är att de bör kunna prioriteras ner till förmån för våra hjärtefrågor, något som jag tyckte att Qer gjorde rätt bra.

Och på tal om partipiskan: http://stockholm.piratpartiet.se/?p=38 En bild från vårt Pride-tält. ;-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #112278
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 14:26

Citat:
Richie (2008-Jul-30)
Citat:
Winston Smith (2008-Jul-30)Det är precis den här typen av karaktärisering av kandidaterna som jag vill se i samband med nominering/val. Jag vill veta att kandidaten inte har några väsentliga lojaliteter e.d. vid sidan om partiprogrammet som jag inte kan ställa upp på.
ALLA har åsikter och lojaliteter vid sidan om, vi är inga robotar. Poängen är att de bör kunna prioriteras ner till förmån för våra hjärtefrågor, något som jag tyckte att Qer gjorde rätt bra.
Det var därför jag skrev "väsentliga lojaliteter". Om det finns lojaliteter vid sidan om som det är någorlunda sannolikt att de kommer att påverka hur personen röstar i riksdagen så vill jag veta det före nomineringen/valet. Det är väl inget konstigt?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #112280
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 14:42

Citat:
Winston Smith (2008-Jul-30)Det var därför jag skrev "väsentliga lojaliteter". Om det finns lojaliteter vid sidan om som det är någorlunda sannolikt att de kommer att påverka hur personen röstar i riksdagen så vill jag veta det före nomineringen/valet. Det är väl inget konstigt?

Mjo. Det är sånt som gör det svårt. Det är en jädra tur att du inte skrev nedläggning av en reaktor, då hade det blivit JOBBIGT!

Nä, allvarligt. PP:s huvudfrågor måste förstås gå före allt, det är ju liksom det vi går på val på. Egna idéer och agendor får givetvis inte komma ivägen där även om det är en indirekt påverkan (typ om ni röstar på x så röstar vi på y), men om det inte finns någon given överenskommelse eller vinning för PP i en viss fråga så kommer ju saken i en annan dager.

Då kan man förstås också fråga sig om PP:s representanter ska rösta efter eget huvud, försöka skapa en ad-hoc partilinje eller helt sonika rösta blankt. På sätt och vis är ju blankt en rätt bra metod som tex jag personligen tycker har sin charm.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#4) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #112282
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 14:52

Citat:
Qer (2008-Jul-30)Nä, allvarligt. PP:s huvudfrågor måste förstås gå före allt, det är ju liksom det vi går på val på. Egna idéer och agendor får givetvis inte komma ivägen där även om det är en indirekt påverkan (typ om ni röstar på x så röstar vi på y), men om det inte finns någon given överenskommelse eller vinning för PP i en viss fråga så kommer ju saken i en annan dager.
Vi har nog samma inställning.

Anledningen till att du blev underkänd är att jag inte håller med dig om att bensinskatt är en fråga där det finns anledning att tveka kring uppslutningen bakom regeringen. Det är ok att ha olika värderingar. Men jag vill att den jag röstar på ska ha samma värderingar som jag i så stor utsträckning som möjligt i den mån det kommer att påverka röstningen i riksdagen. Självklart.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Länk: #112285
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 15:03

Citat:
Winston Smith (2008-Jul-30)Anledningen till att du blev underkänd är att jag inte håller med dig om att bensinskatt är en fråga där det finns anledning att tveka kring uppslutningen bakom regeringen.

Höfna? Ta det där igen? Du håller inte med om att... Jag får inte grepp på den där formuleringen, riktigt?

Fast just bensinskatten tycker jag är ointressant. Det som är mer intressant är att just olje- och bilmarknaden är en marknad där konservatism och ogliopol håller marknaden i ett järngrepp för egen vinnings skull och gör sitt bästa för att motarbeta och baktala alternativen för fortsatt profit. Jag skiter ärligt talat i den skattesats som gäller, det som jag i stället frågar mig är varför mina val som konsument är inskränkta till bensin, diesel eller E85, samtliga miljöförstörande dumheter som vi borde slutat av med att nyttja för decennier sen för den dagliga transporten.

Edit: Fast det är förstås uppåt väggarna OT.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#6) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #112290
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 16:58

Citat:
Qer (2008-Jul-30)Höfna? Ta det där igen? Du håller inte med om att... Jag får inte grepp på den där formuleringen, riktigt?
Jag menar att det är utmärkt (och egentligen vad jag förväntar mig) att kandidaterna klargör hur de kommer att prioritera i olika frågor. Kommer de att följa partiprogrammet och de överenskomna strategierna till punkt och pricka eller har de även andra prioriteringar som ska vägas in? Finns det t.ex. några religiösa övertygelser som kan komma att påverka hur de röstar? Allt detta vill jag veta innan jag lägger min röst på någon. Jag har ju bara ett tillfälle vart fjärde år att göra min röst hörd, och då vill jag vara välinformerad.

Om vi tar bensinskatten som ett exempel, så tycker jag att det är utmärkt att du klargör att det finns en gräns för hur hög bensinskatt du skulle kunna tänka dig att rösta för. Utmärkt! Men jag vill om möjligt rösta på en kandidat som inte har en sådan inställning, utan som glatt röstar för höjd bensinskatt om det är vad den regering som PP stödjer vill - jag förutsätter att den regeringen har lyckats bättre än oppositionen med att uppfylla kraven i PP:s partiprogram. Det var det jag menade med att du är underkänd, inget annat.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Länk: #112291
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 17:04

Nu är jag ju knappast en kandidat i alla fall, men jag vill bara påpeka att vi förmodligen är väldigt överens (jag tycker det låter så), men bara formulerar oss olika.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#8) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #112292
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 17:12

Citat:
Qer (2008-Jul-30)Nu är jag ju knappast en kandidat i alla fall, men jag vill bara påpeka att vi förmodligen är väldigt överens (jag tycker det låter så), men bara formulerar oss olika.
Japp, vi är överens om allt utom bilismen.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Länk: #112300
Standard RE: Partipiska - 2008-07-30, 18:27

Citat:
Winston Smith (2008-Jul-30)Japp, vi är överens om allt utom bilismen.

Um, det var ju det jag tror att vi egentligen är relativt överens, bara formulerar olika. Men men, OT galore.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#10) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #112322
Standard RE: Partipiska - 2008-07-31, 05:40

Citat:
Qer (2008-Jul-30)Um, det var ju det jag tror att vi egentligen är relativt överens, bara formulerar olika. Men men, OT galore.
Jag vill ha skithög bensinskatt och löjligt låga maxhastigheter. Är vi överens?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lite partipiska -- hur ska man som medlem kunna hjälpa till? infinite_emma Europaparlamentsval 2009 19 2009-05-22 01:03