Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-09-30, 23:55

Kom på en sak.

Om valberedningen nominerar 8 kandidater till styrelsen, så skall dessa 8 pollas Ja/Nej som ett kollektiv.

Om valberedningen tillfrågar 12-16 kandidater så kan 8 av dessa tas fram individuellt.

Jag antar att fri anmälan bör undvikas - vad skall man annars med en valberedning till.

Första gången blir speciell för då skall alla 32 styrelseledamöterna väljas på en gång.

Edit:

Är inte styrelsen för stor för vår nuvarande storlek medlemsmässigt?

Finns det så många (aktiva) inom vårt parti som kan tänkas ingå i styrelsen?

Socialdemokraterna presenterar 24 ledamöter i styrelsen enligt hemsidan, där står också följande:

Citat:
Partistyrelsen består av 33 ledamöter som väljs av partikongressen (sju av dessa är också ordinarie ledamöter i styrelsens verkställande utskott). 15 suppleanter utses också av kongressen. Partistyrelsen leder partiets verksamhet i överensstämmelse med partiets program och stadgar samt de beslut som fattats av kongressen. Partistyrelsen är partiets högsta beslutande organ då kongressen inte är samlad.

... men sossarna har 100000 medlemmar.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #115755
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-10-02, 15:41

Citat:
HR (2008-Sep-30)Kom på en sak.

Om valberedningen nominerar 8 kandidater till styrelsen, så skall dessa 8 pollas Ja/Nej som ett kollektiv.

Om valberedningen tillfrågar 12-16 kandidater så kan 8 av dessa tas fram individuellt.

Jag antar att fri anmälan bör undvikas - vad skall man annars med en valberedning till.
Vem som helst måste ha rätt att nominera kandidater till styrelsen. Valberedningens uppgift är att se till att det finns åtminstone åtta kandidater som har tackat ja till nomineringen och som de anser vara lämpliga.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #115756
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-10-02, 16:02

Citat:
larsl (2008-Oct-02)Vem som helst måste ha rätt att nominera kandidater till styrelsen.
Jag fick visst hjärnsläpp!

Citat:
Valberedningens uppgift är att se till att det finns åtminstone åtta kandidater som har tackat ja till nomineringen och som de anser vara lämpliga.
Ja, det blir något för valberedningen att bita i.

Går här på om mindre styrelse och VU då jag är tveksam till att det finns tillräkligt med kandidater för styrelseuppdrag på grund av vårt relativt låga medlemstal och liten del aktiva. För den delen också så att inte exakt samma personer sitter på livstid.

Styrelse: 1+16

VU: 1+4

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #115770
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-10-03, 01:25

[quote]HR (2008-Oct-02)
Citat:

Går här på om mindre styrelse och VU då jag är tveksam till att det finns tillräkligt med kandidater för styrelseuppdrag på grund av vårt relativt låga medlemstal och liten del aktiva. För den delen också så att inte exakt samma personer sitter på livstid.

Styrelse: 1+16

VU: 1+4

Min tanke är att vi ska fasa in den större styrelsen på följande sätt:

2009 väljs åtta styrelsemöter för en tid av fyra år samt åtta ledamöter för en tid av tre år. Det ger oss en styrelse på 16 personer (VU är redan från början 6+1).

2010 väljs åtta nya styrelseledamöter för en tid av fyra år. Styrelsen blir nu 24 personer

2011 väljs åtta nya styrelseledamöter för en tid av fyra år. Styrelsen blir nu 32 personer

2012 väljs åtta nya styrelseledamöter för en tid av fyra år. Dessa ersätter de styrelseledamöter som valdes 2009 för en period av tre år.

2013 och framåt är systemet helt implementerat.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#5) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #121316
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-12-12, 11:43

Citat:
larsl (2008-Oct-02)
Citat:
HR (2008-Sep-30)Kom på en sak.

Vem som helst måste ha rätt att nominera kandidater till styrelsen. Valberedningens uppgift är att se till att det finns åtminstone åtta kandidater som har tackat ja till nomineringen och som de anser vara lämpliga.

Jag föreslår att valberedningen utökas till minst fem personer för att klara den ökade arbetsbördan.

Förslaget till val av valberedning på årsmötet borde också innefatta val till sammankallande ledamot, dvs. fyra ledamöter och en sammankallande. Alternativt att man skriver in i stadgan (eller ett styrdokument) att valberedningen väljer sin egen sammankallande. Slutligen kan man fråga sig om det är rimligt att valberedningen inte kan föreslå sina egna ledamöter att sitta i nästa års valberedning; finns det ett egenvärde i att byta ut hela valberedningen varje år?

Rörande årsmötet:

Citat:
Styrelsen har rätt att avvisa medlem eller annan av ordningsskäl.

Bör inte denna roll tillfalla mötesordföranden? I det hypotetiska fallet att årsmötet saknar förtroende för styrelsen och därmed väljer en mötesordförande som inte sitter i styrelsen, kan det bli ganska obehagliga diskussioner kring eventuella avvisanden från styrelsens sida. Mötesordföranden, som kontrast, har alltid årsmötets förtroende. Kanske osannolikt, men jag ser inga problem med att den här makten tillfaller mötesordförande.

Citat:
Medlemmarna sammanträder till ordinarie årsmöte en gång om året. Styrelsen

bestämmer plats och tidpunkt för mötet. Kallelse jämte dagordning för mötet postas

elektroniskt senast 14 dagar före årsmötet.

Jag anser det borde finnas en tidsram för när årsmötet ska hållas. Exempelvis "i april månad" eller dylikt. Detta ger en känsla av kontinuitet (dags för aprilmötet igen!) och en garanti för att inte mötet kallas till i december.

Citat:
Alla medlemmar har rätt att delta på årsmöte. Årsmötet är beslutsmässigt med det

antal röstberättigade medlemmar som är närvarande. Varje röstberättigad medlem

äger en röst.
Nu är inte det här en tråd för årsmötesfrågor (även om det kanske är rimligt att föra även denna diskussion här?) men hur mäter vi närvaro i forumårsmöten?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #121328
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-12-12, 12:52

Jag har splittratt upp mitt svar på Simons inlägg och startat upp nya trådar som rör de olika delarna.

Valberedningen

Årsmötet

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#7) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #121354
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2008-12-12, 17:01

Hmm, ber om ursäkt för det. Dåliga vanor från nyhetstråden.
Svara med citat
  (#8) Gammal
Kadelake Inte uppkopplad

Kadelakes avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #123712
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2009-01-05, 13:50

[quote]Mab (2008-Sep-23)[quote]Christian Engström (2008-Sep-23)
Citat:
I mitt förslag väljs partiledaren alltid likadant nämligen på årsmötet. Mitt förslag att styrelsen ska utse en interristisk partiledare fram tills nästa årsmöte istället för att fyllnadsvalet ska ske genom en medlemsomröstning. Det beror främst på att jag vill ge valet av partiledare större tyngd än valet av andra styrelseposter samt ge valberedningen en bättre möjlighet till ett grundligt beredningsarbete då posten kräver betydligt mer än en vanlig styrelsepost. Dessutom kommer posten förmodligen vara en arvoderad post framöver (till skillnad från poster i styrelsen) vilket gör att kandidater kan behöva högre grad av framförhållning.
Håller med. Eftersom partiledaren är en så tung post och väljs på fyra år i det nya förslaget så borde valet vara väl genomarbetat. En interimistisk partiledare borde utses bland styrelsen då de är förtroendevalda direkt av medlemmarna.

Hur långt har du kommit i funderingarna kring misstroendevoteringar? Vilka ska ha rätt att avsätta vilka och när?

Kandiderar till styrelsen

Svara med citat
  (#9) Gammal

SimonRosenqvists avatar

Länk: #126472
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2009-01-26, 22:33

Lite tankar kring styrelsen: Är det inte bättre att styrelsen sitter på två år istället för fyra?

Jag anser att:

1. Man ger en tydligare demokratisk återkoppling till medlemmarna och tvingar ledamöterna att be om nytt mandat efter två år. Man kan därmed straffa ledamöter som inte följt sina väljares linje.

2. Fler känner att de kan kandidera till styrelsen, detta eftersom de inte behöver planera för ett förtroendeuppdrag på fyra år. Samtidigt kommer det ske färre avhopp. De ledamöter som fortfarande vill sitta kvar kan göra så genom att försöka bli omvalda till ännu en period.

Motargumenten anser jag inte som tillräckliga:

a) Kuppförsök kan motverkas på annat sätt, exempelvis genom att kandidater måste anmäla sig fyra veckor innan valet, eller genom utsträckta årsmöten. Ett sådant utsträckt årsmöte skulle kunna pågå i en vecka eller två där alla deltagare måste anmäla närvaro under första dagen.

b) Brist på erfarenhet kan åtgärdas genom att hålla en utbildning för ledamöter innan första mötet, och genom att dessa även innan ges möjlighet att få insyn i och förbereda sig för styrelsearbetet.

c) Risken för att en "ny" styrelse inte vågar sätta upp sig mot VU är inte helt övertygande. För det första är det inte säkert att den är helt "ny", detta då många förmodligen kommer söka omval efter två år, för det andra är det inte säkert att nya medlemmar - valda på ett visst mandat av medlemmarna - skulle dra sig för att kritisera styrelsen. Snarare kan det vara så att äldre och mer erfarna ledamöter knutit vänskapsband till VU och därmed drar sig för att föra fram nya perspektiv eller kritik.
Svara med citat
  (#10) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #127241
Standard RE: Styrelsens utformning i de nya stadgarna - 2009-02-03, 21:43

Jag har kommit in lite sent i debatten men vill dra mina strån till stacken.

Jag ser vissa problem med den konstruktion som beskrivits här.

Dels är den väldigt topptung, dels så känns det konstigt att de personer som ska göra det vardagliga jobbet väljs indirekt.

Jag skulle faktiskt hellre se en mer traditionell styrelse som är mindre säg ca 15 personer. med distriktsledare + 2UP representantrer som ständigt adjungerade.

VU skulle sen bestå av 5 ledarmöter + partiledare och vice partiledare. då går vi inte över den "magiska" gränsen på 7 pers som org-teori brukar beteckna som maxstorlek för en grupp som ska samarbeta tätt och effektivt.

Samma sak gäller partiledningen där jag anser att den ska hållas till max 7 personer. förslagsvis distriktsledare + partiledare och vice partiledare.

På det sättet får partiledningen tydlig förankring i hela landet och eftersom samtliga i partiledningen är adjungerade eller medlemmar i styrelsen så har man bra kommunikation därimellan

Då det gäller Partiledare och vice så vill jag helst se dem båda direktvalda av medlemmarna så att vice kan ta över som interim PL om PL slutar.

Sen håller jag inte riktigt med om ansvarsfördelningen.

Jag anser att VU's uppdrag är det rent organisatoriska, att se till att möten ordnas,matreal beställs, ärenden förbereds för styrelsen, kontakter med myndigheter osv.

Partiledningen ansvarar för den ideologiska biten, utspel, förhandlingar med andra partier osv.

Styrelsen i sin tur håller i penningpungen, tar långsiktiga planer och övervakar Partiledning och VU.

Sen saknar jag regler för revisorer, vilket är ett måste för alla organisationer förslagsvis 3 st direktvalda av medlemsmötet med primärt uppdrag att verifiera att styrelse,VU och partiledning "lever som de lär" (dvs att tagna beslut utförs, att olika delar inte inkräktar på varandras planhalvor (JA det blir tre planhalvor, ) osv)

Parallellt med dessa revisorer bör partiet ha en (senare 2-3) profs revisorer som kontrollerar att ekonomin stämmer.

Så nu har jag grovt dissat alla kloka tankar som kom innan, påbörja kölhalningen

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förtydliga stadgarna Tommten Motionsförslag 5 2010-01-20 19:45
Riksdagslistornas utformning Henry Rouhivuori Allmän information och frågor 37 2009-08-23 04:02
Styrelsens utformning i de nya stadgarna alternativ Henry Rouhivuori Organisationsutvecklingsgruppen 0 2009-02-10 02:12
Valberedningens utformning i de nya stadgarna Mab Organisationsutvecklingsgruppen 8 2009-02-01 19:18
Uppstarts Stadgarna up-sth Emil Vikström Ung Pirat Stockholm 0 2006-12-08 03:56