Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Lägesrappport: Ungdomsförbund - 2006-11-02, 01:01

<DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT></DIV><FONT face=Arial size=2></FONT><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><STRONG>Vad har då hänt på den här fronten?</STRONG></FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Jag var för två veckor sedan i kontakt med utvecklingschefen för Sverok (Sverok&nbsp;= Sveriges roll- och konfliktsspelsförbund. Förmodligen det ungdomsförbund som bäst optimerat sin organisation för att maximera utdelningen från ungdomsstyrelsen). Vi hade en diskussion om hur Ung Pirat borde vara uppbyggt för att maximera sina bidrag, vilket har fått mig att tvingas tänka om kring den kommunala organisationen. Han har även lovat att bistå med råd och hjälp framöver.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Grundtanken med en lokal förening per kommun må vara fin och enkel, men då den största delen av de statliga bidragen utgår för <EM>antalet föreningar</EM> och enbart en mindre del för <EM>antalet personer</EM> som är med i dessa föreningar bör vi inte begränsa oss till enbart en förening per kommun utan istället uppmana en struktur där föreningar uppstår spontant kring olika verksamheter och företeelser.&nbsp;Den kommunala samordningen kan istället lösas med en av distriktet utsedd kommunsamordnare.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><EM>Följande saker ser jag som rimliga baser för att skapa en förening:</EM></FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><STRONG><EM>Geografiska föreningar</EM></STRONG>: Föreningar som kretsar kring ett område, det kan vara en mindre ort, en stadsdel i en större ort eller rentav en gata (om det finns tillräckligt många medlemmar på den aktuella platsen för en förening att startas upp)</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><STRONG><EM>Institutionsanknytna föreningar</EM></STRONG>: Föreningar som har någon institution som gemensam nämnare. Det kan vara en skola, en fritidsgård, någon myndighet/företag eller en annan förening.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><EM><STRONG>Ideologiska föreningar</STRONG></EM>: Denna typ av förening har som gemensam nämnare en idé eller åsiktsinriktning. Detta bör vara kopplat till partiets frågor. Integritetsföreningar, antipatentföreningar, Demokratiutvecklingsföreningar är möjliga exempel på den här typen av föreningar.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><STRONG><EM>Verksamhetsbaserade föreningar</EM></STRONG>: Detta är föreningar som byggts upp kring en specifik verksamhet. Det kan vara en affischeringsförening, en föredragshållarförening, en filddelningsförening eller en lan-förening.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Givetvis kan det finnas föreningar som faller utanför alla dessa kategorier, och en del föreningar kommer säkerligen passa in på fler än en av ovanstående kategorier, men uppdelningen illustrerar mångfaldet av möjliga föreningar. När det gäller medlemsöverlappning (att samma person är med i flera föreningar) är detta tilllåtet enligt ungdomsstyrelsens regler, men de har gränser för hur stor andel av en förening som&nbsp; får tillhöra en annan utan att föreningarnas självständighet (vilket är ett av ungdomsstyrelsens krav) ska anses undergrävd. Likaså får inte styrelser i olika föreningar vara identiska eller alltför snarlika.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><EM>Föreningarnas självständighet kontra förbundet och partiet</EM></FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Mellan föreningarna och partiet kommer det inte finnas någon direkt relation. Kopplingen går istället genom ungdomsförbundet. Medlem i förening är medlem i förbundet, och medlem i förbundet är medlem i partiet. Detta gör att partiet inte har något inflytande över en enskild förening. Förbundet däremot har ett direkt inflytande över föreningarna. Eftersom ungdomsstyrelsen kräver att föreningarna är självständiga kan förbundet inte&nbsp;styra styrelsesammansättningar eller verksamhet, men förbundet kommer kunna utesluta föreningar som de anser skadar förbundet direkt eller indirekt (att skada partiet kan exempelvis ses som ett sätt att skada förbundet indirekt och därmed vara skäl för uteslutning). </FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>För att tydliggöra att de enskilda föreningarna är en del av ett större förbund kommer vi använda oss av benämningen lokalavdelning för att beskriva föreningar som&nbsp;är med i&nbsp;ung Pirat.&nbsp;</DIV><DIV>&nbsp;</DIV><DIV>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><EM>Tidslinje framöver</EM></FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>&nbsp;</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Det är här jag kommer till varför förbundets stadgar nedprioriterats. Sveroks utvecklingschef höll för troligt att vi, om vi initierar kontakt med Ungdomsstyrelsen redan i år kan få visst bidrag av US redan 2007. Visserligen kräver US regler att ansökan ska ha inkommit före första september, men samma regler ger US möjlighet att göra undantag från bestämmelserna om de finner en anledning att göra så. Faktumet att vi inte fanns (vi=ungdomsförbundet) den 1:e september kan vara ett skäl för US att göra ett sådant undantag. Det bidrag som i så fall blir aktuellt&nbsp;är etableringsbidrag eller utvecklingsbidrag, vilka är lägre än det normala strukturbidraget som redan etablerade organisationer får, men samtidigt&nbsp;har lättare krav&nbsp;som måste uppfyllas för att man ska få bidraget. 2008 borde vi däremot kunna få strukturbidraget.&nbsp;</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Det som behövs för att vi ska kunna få etableringsbidraget (den lägsta nivån) är att vi har lokalavdelningar i minst tre olika län, och att dessa tillsammans har 1000 medlemmar eller fler(varav minst 60% måste vara mellan 7-25 år). För att få utvecklingsbidraget krävs att vi har&nbsp; har lokalavdelningar i minst&nbsp;tio olika län, och att dessa tillsammans har&nbsp;2000 medlemmar eller fler(varav minst 60% måste vara mellan 7-25 år). </FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Kruxet är att vi måste ha dessa föreningar i år för att vi ska kunna få något bidrag nästa år. Så föreningarna måste bildas före årsskiftet. Eftersom jag misstänker att det kommer ta längre tid för föreningarna att bildas än att bilda den centrala organisationen har jag nedprioritetat stadgan för ungdomsförbundet och håller just nu på att ta fram en exempelstadga för föreningarna samt en&nbsp;handledning&nbsp;till hur man bildar en förening och ansöker om medlemskap i förbundet.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><EM>Tidsplan:</EM></FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><UL><LI><FONT face=Arial size=2>Exempelstadgar för lokala föreningar: färdigt den 30:e oktober </FONT><LI><FONT face=Arial size=2>Handledning för hur man bildar förening: färdigt den 5:e november </FONT><LI><FONT face=Arial size=2>Initiera kontakt med Ungdomsstyrelsen: 7-8:e november</FONT> <LI><FONT face=Arial size=2>Stadgeutkast till ungdomsförbundet: 22-24:e november</FONT> <LI><FONT face=Arial size=2>Konstituerande möte för Ung Pirat: 26:e november</FONT></LI></UL><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2><EM>Vad jag behöver hjälp med:</EM></FONT></DIV><DIV><EM><FONT face=Arial size=2></FONT></EM>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Har någon möjlighet att titta på om det finns några bra handledningar för hur man bildar föreningar vi kan kopiera från och sammanställa det materialet så skulle det underlätta oerhört. En utgångspunkt kan vara Vuxenskolans onlineresurs för föreningsteknik (<A href="http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/foreningsteknik/index.htm">http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/foreningsteknik/index.htm</A>) men den behöver säkert skrivas om för att passa oss, och kompletteras med material från andra källor.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV><DIV><FONT face=Arial size=2>Det&nbsp;andra som jag behöver hjälp med, och tilllika det viktigaste, är att få våra medlemmar att faktiskt ta och bilda alla föreningar som behövs. Som jag ser det är den enklaste motivatorn pengar, och eftersom vi troligtvis kommer få en del pengar från US nästa år anser jag att det kan vara vettigt att utlova att alla föreningar som bildas i år får något form av föreningsbidrag från Ung Pirat redan 2007 (givetvis vilkorat att vi faktiskt beviljas bidrag från US 2007). Hur stort ett sådant bidrag kan bli kan jag dock inte svara på i skrivande stund, men jag ska försöka titta lite på det och återkomma.</FONT></DIV><DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #62794
Standard RE: Lägesrappport: Ungdomsförbund - 2006-11-23, 04:45

Har nu lagt upp en skiss över en tänkt organisationsstruktur i <U>Ung Pirats eget forum</U>

kom gärna med kommentarer och synpunkter i det forumet inom de närmsta dagarna så att vi är överens med strukturen innan jag färdigställer ett stadgeförslag.

När det gäller tidsplanen ovan kan jag konstatera att vi nu ligger cirka en vecka efter planen, men det borde inte vara livsavgörande.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ungdomsförbund växer mycket Dennis Nilsson PP i media 6 2009-01-10 15:24
Politiska ungdomsförbund växer Stefan Flod PP i media 1 2009-01-02 22:02
Ungdomsförbund Lexus Övrig piratpolitik 25 2006-10-01 10:49
Är Piratpartiet ett ungdomsförbund? Totalt ANTI! Övrig piratpolitik 2 2006-06-26 17:03
Ungdomsförbund Christian Björklund 20. Skaraborgs valkrets (Västra Götaland östra) 1 2006-02-02 13:59