Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2015: Leo Rudberg - 2014-12-25, 16:34

Leo Rudberg

Kandiderar till Riksdagslistan 2015.

Ålder: 19 år
Bostadsort: Stockholm
Ideologi: Frihetlig humanism
Förebilder: Edward Snowden, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Malala Yousafzai, Chelsea Manning
Udda egenskap: Fågelskådare

Jag heter Leo "Calandrella" Rudberg och har varit aktiv i Piratpartiet sedan våren 2009. Inom partiet är jag främst engagerad för mänskliga rättigheter på Internet, en frihetlig flyktingpolitik samt en medmänsklig HBTQ-politik.

Vi i Piratpartiet ska självklart stå upp för mänskliga rättigheter för alla - alltid och överallt. Därför har jag genom motioner till våra medlemsmöten varit med och utformat stora delar av partiets frihetliga, humanistiska politik gällande exempelvis flyktingar, miljö och vapenexport. Därtill är jag sedan länge aktiv inom vårt ungdomsförbund Ung Pirat, där jag deltagit på förbundskongresserna 2013 och 2014; i omröstningen inför kongressen 2015 fick jag flest röster av alla kandidater.

Sedan 2008 driver jag Calandrellas blogg, som varit nedprioriterad på sistone då jag prioriterat att skriva i tidningar istället (se nedan).

Insatser 2014

År 2014 har jag bland annat gjort följande för piratrörelsen:
  • Skrivit cirka 15 debattartiklar för Piratpartiet. Dessa publicerades i bl.a. Svenska Dagbladet (t.ex. om HBTQ-flyktingar, om datalagringsdirektivet och om SVT:s beslut att utestänga oss från partiledardebatten), Dagens Nyheter (om Folkpartiets opålitlighet i integritetsfrågor och om tiggares rättigheter) och Aftonbladet (om Regeringens bristande respekt för mänskliga rättigheter). (Vissa av dessa artiklar är spökskrivna, d.v.s. skrivna av främst mig men publicerade utan min underskrift, eftersom de lättare blir publicerade om någon pirat med en fin titel skriver under istället.)
  • Talat som representant för Piratpartiet på sex demonstrationer, vilka i princip samtliga samlat företrädare även från andra partipolitiska organisationer. Dessa var en demonstration mot utvisningen av ett barn i Bredäng, RFSL Gotlands Mångfaldsparad i Almedalen, en antirasistisk demonstration efter riksdagsvalet, en demonstration mot Mos Maiorum (Polisens jakt på papperslösa), en demonstration mot utvisningen av en 13-åring till Mongoliet samt en antirasistisk demonstration efter EU-valet. Den sista demonstrationen organiserade jag själv, och jag lyckades samla representanter från Sveriges samtliga partier (utom SD) som talare, däribland Sveriges integrationsminister Erik Ullenhag. Därtill arrangerade jag en partipolitiskt obunden demonstration för det fria och öppna Internet, efter den senaste attacken på The Pirate Bay.
  • Deltagit på ett tiotal bokbord i Stockholm och Linköping och delat ut flygblad under tiotals timmar, bl.a. vid valstugor.
  • Organiserat Piratpartiets medverkan på Pride i Stockholm tillsammans med Anton Nordenfur. Detta innebar att handla inredning tillsammans med partiledaren, stå i vårt tält, rekrytera aktivister och prata med tusentals människor under cirka fem dagars tid.
  • Administrerat Piratpartiets Facebook-sida (jag har uppskattningsvis postat 50 inlägg i år i partiets namn) och postat en del på Piratpartiets Twitter-konto.
Valet 2014 kandiderade jag till Stockholms kommunfullmäktige för Piratpartiet under parollen "Tiggarna ska hjälpas - inte förbjudas", var med och skrev stora delar av Piratpartiet Stockholms stads politiska program och lyckades i kommunvalet få 82 personröster.

Kandidatur till Riksdagen 2015
Jag kandiderar till Riksdagen, eftersom jag känner mig redo att ta mitt engagemang för Piratpartiet ytterligare ett steg vidare och för första gången kandidera i ett rikstäckande val. Det är min övertygelse att mina retoriska förmågor i tal och skrift, mitt goda kontaktnät in i andra organisationer (såväl inom som utom partipolitiken) samt mitt tämligen långvariga och djupa engagemang för våra frågor kan tjäna partiet väl, både i valrörelsen och vid ett eventuellt riksdagsinträde.

Framför allt kandiderar jag eftersom jag drivs en djupt ideologisk övertygelse rörande Piratpartiets frihetliga, humanistiska värderingar, och vikten av att dessa en dag lyckas gå från politisk vision till praktisk verklighet. Partipolitiken är för mig ett sätt att förverkliga denna ideologiska vision, och om vi någon gång måste prioritera mellan taktiska överväganden och respekt för våra grundläggande värderingar kommer jag välja det sistnämnda.

Förutsättningar för engagemang 2015
Mina förutsättningar för engagemang i valrörelsen är helt annorlunda nu inför extravalet 2015 jämfört med under 2014. År 2014 var jag heltidssjukskriven från mina studier fram till slutet av augusti, bland annat eftersom jag våren 2013 bränt ut mig rejält. Detta innebar att jag under nästan hela valrörelsen kunde ägna partipolitiken 100 procent av min tid och kampanja på heltid - något som förklarar hur jag hann och orkade utföra det jag listat ovan under "Insatser 2014".

Ett sådant heltidsengagemang kommer jag inte alls kunna upprepa inför 2015. Nu studerar jag återigen på heltid - jag är tillbaka i skolan på 100 procent efter sjukskrivningen. Därför har jag extremt mycket mindre tid, energi och ork att lägga på partipolitiken. Jag kandiderar därmed till vår riksdagslista under förutsättningen att jag självklart förväntas bidra till valrörelsen - men inte alls med samma intensitet, uthållighet och engagemang som jag bidrog 2014. Detta vill jag göra mycket tydligt för alla, inte minst för mig själv; endast så kan jag undvika att engagera mig för mycket och bränna ut mig igen.

Övrigt om mig
Jag är en 19-årig stockholmare (född 1995) som studerar sista året på samhällsvetenskapliga linjen på Kungsholmens gymnasium. Fritiden ägnar jag till stor del åt föreningsliv, både inom och utanför partipolitiken. Utanför piratrörelsen är jag mycket aktiv inom Fältbiologerna (en natur- och miljöorganisation för ungdomar), där jag bl.a. organiserat samt talat på flera aktioner och demonstrationer i skogs- och gruvfrågor, samt Ungdomens Nykterhetsförbund.

Om ni har några frågor får ni mycket gärna kontakta mig per mejl (leo.rudberg@gmail.com), Facebook (Leo Calandrella Rudberg), Twitter (@Calandrella) eller telefon (076-250 82 30).

Kampen fortsätter!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Leif Svahn Skåne Inte uppkopplad

Leif Svahn Skånes avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #294419
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2015: Leo Rudberg - 2014-12-26, 14:25

Leo syns och märks!
Som hakspetten i Kalle Anka filmen, dyker han upp hela tiden!

Är det en demonstration, då är Leo där med piratfärgerna.

...OCH han skriver debattartiklar!

Vi behöver synas, Leo syns!

Leif Svahn Kävlinge, Skåne , Europa

Svara med citat
  (#3) Gammal
Calandrella Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #294420
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2015: Leo Rudberg - 2014-12-26, 15:34

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Svahn Skåne Visa inlägg
Leo syns och märks!
Som hakspetten i Kalle Anka filmen, dyker han upp hela tiden!

Är det en demonstration, då är Leo där med piratfärgerna.

...OCH han skriver debattartiklar!

Vi behöver synas, Leo syns!
Stort tack för de fina orden Leif!

Piratpartiet måste utvecklas till det frihetliga, humanistiska parti vi har potentialen att bli. Med demokratin som verktyg och de mänskliga rättigheterna som mål kan vi segra, få igenom vår politik och åstadkomma det vi alla kämpar för politiskt: att förbättra världen.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Calandrella  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Winckle Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2012

Länk: #294424
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2015: Leo Rudberg - 2014-12-27, 06:45

Leo är en av de pirater i rörelsen som har kämpat det mesta och som gör det mesta. Som Leif sa över, när det är en demonstration så är Leo där med piratflaggan. Om det är ingen demonstration så skapar Leo en alldeles själva.

Leo ska självklart vara på vår riksdagslista.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är