Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
MadMan Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Remissvar? - 2008-11-06, 07:08

Jag har försökt på olika sätt få svar på ifall Piratpartiet skickar in remissvar på de lagar som berör de områden som intresserar oss eftersom det är fritt för alla att göra detta.

Citat:
Alla, även privatpersoner, har möjlighet att skaffa sig utredningen och lämna sina synpunkter på utredningens förslag. Ofta vill representanter från olika intresseorganisationer lägga fram sina åsikter öga mot öga med någon från regeringen. Då kan man uppvakta regeringen.
http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____2163.aspx

Om vi gör det, var kan man läsa dessa svar? Om vi inte gör det så undrar jag varför i hela friden vi inte gör det? Det är oerhört viktigt att få med våra åsikter i alla utredningar och det här är enda sättet att göra det på, om vi vill slippa att tjata på politikerna i efterhand när vi står vid ett fullbordat faktum.

Svara med citat
  (#2) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #117764
Standard RE: Remissvar? - 2008-11-06, 10:09

Här är min remiss i Renforsutredningen (i dag IPRED - eller sanktionsdirektivet).

Citat:
Ett år har gått. Fildelning av skyddat material är förbjudit i lag. Justitieministern sätter till en utredning för att "rädda situationen". Ingen - säger ingen har hittils blivit dömd efter den nya lagen. Polisen/åklagarna skiter i upphovsrättslagen. Jag förstår varför.

Jag jobbar mycket med visor på nätet. En av de bästa sajterna kan inte lägga ut text/midi utav Byssan Lull - bara för att Evert Taube har snott texten och musiken, (en folkvisa från början).

Här är mina tips till utredaren:

Studera amerikansk lagstiftning: Fair Use, det vill säga en mer långtgående citaträtt. Exempel: det amerikanska utbildningsdepartementet kan lägga ut Bob Dylans Blowin in the wind (midi och text) på nätet utan att be om lov eller betala för sig.

Webbradioavgiften är maximerad till 1000 kronor per år, detta enligt amerikansk lag. I Sverige kostar det cirka 36000 kronor per år att spela webbradio - och av den summan får Per Gessle och hans kompisar alla pengarna.

Sänk den skyddade perioden till liv plus 10. Nils Ferlin, Cornelis är då fria.

Storbritannien och USA:s motsvarigheter till STIM har mer humanare avgifter för oss hemsidebyggare.

Svara med citat
  (#3) Gammal
MadMan Inte uppkopplad

Länk: #118322
Standard RE: Remissvar? - 2008-11-13, 06:23

Den kompakta tystnaden tolkar jag som att vi inte använder ett av de få verktyg vi har att påverkar lagförslagen på riktigt innan stolligheterna röstas igenom i riksdagen. Varför gör vi inte det?

Svara med citat
  (#4) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #118335
Standard RE: Remissvar? - 2008-11-13, 10:44

Kanske saknas en kanslist/propagandist. Kanske saknas pengar till att anställa en kanslist.

Jag tycker att det är rätt att styrelsen satsar krutet på opinionsbildande verksamhet. Och det gör de bra. Tyvärr räcker då inte tid och kraft åt till att skriva remissvar.

Men tiden är på PP:s sida.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Länk: #118370
Standard RE: Remissvar? - 2008-11-13, 19:43

Om man lägger upp förslagen på en Wiki så kan medlemmar och andra hjälpas åt att skriva ett remiss-svar. Det är väl så UP gör.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är