Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-13, 18:53

Okej, för mig personligen är det helt upp till den som driver siten och måste underhålla osv. dvs Rickard - oavsett vad medlemmarna tycker till syvende och sist, till och med. Men om nu några tycker väldigt starkt i denna sak, ska man åtminstone försöka bidra med konstruktiva förslag, om inte annat för att undersöka möjligheterna till att byta, hur mycket arbete det skulle tillföra osv innan man begär en ändring. Jag tillhör en av dom som känner att en ny mjukvara vore fin-fint - men inte till vilket pris som helst, och därför försöker jag dra mitt strå till stacken och se vad som finns, och hur man skulle kunna gå tillväga på enklast sätt, innan överhuvudtaget "tvinga" fram en ändring. Så missförstå mig rätt, när jag postar i denna tråd.

Än så länge har jag inte hittat något av värde för hur man enklast konverterar instantforums till någon annan mjukvara, och då en gratis mjukvara. Ju fler som undersöker saken, desto bättre underlag för om en ändring verkligen är motiverad, beroende på vad det skulle "kosta".

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
notwist Inte uppkopplad

Länk: #9718
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-13, 18:56

Citat:
John Nilsson (2006-Feb-13)Dokumentation för instantforum databasen:

http://docs.instantasp.com/InstantFo...asetables.html

http://docs.instantasp.com/InstantFo...sediagram.html

Importsystem för vbulletin:

http://www.vbulletin.com/docs/html/impex

phpBB har något som kallas Unified Convertor System:

http://www.phpbb.com/downloads.php#converters

Där har ni det, nu är det bara att skaffa phpBB. Booya!

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #9724
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-13, 19:22

Bara och bara. Det tar nog rätt många timmar att anpassa ett converter script tills man är nöjd.

Men om schemat för forumet (och kanske ett par mindre känsliga tabeller) kunde ges till någon med tid och lust. Så kan man ju testköra det mot riktiga databasen senare.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #9726
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-13, 19:28

Alltså - jag är nog lite blind - men finns pp:s mjukvara med på listan över konvertings-script på phpBB-länken överhuvud taget? *hjärnsläpp* Kanske det du menar, John? Att man måste konvertera konverteringsscriptet?

* * *
Bloggar på opassande.se
Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #9734
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-13, 20:25

(copy&paste från en annan tråd)

Den här frågan kommer upp lite nu och då och även om jag personligen gärna skulle se att hela rasket kördes på en LAMP-server så är dagsläget såhär: Fördelarna med att byta är inte tillräckligt stora för att ta tiden och jobbet det skulle ta att flytta över all specialkod för medlemsreggning och liknande plus konvertera över alla användare och poster i forumet till ett nytt system.

Jag har satt upp kanske ett hundratal websiter sen 1995, de allra flesta på Gentoo Linux, Apache, MySQL och PHP. Jag vill så det värker men ändå känner jag att vi har andra saker att lägga krutet på just nu.

Det är ett klassiskt fall av att det vi har funkar "tillräckligt bra" och ingen har tid eller mod att byta ut det förrän vi hittar nåt som är väldigt mycket bättre. Lite bättre räcker inte för att motivera ett byte idag. Tyvärr. :-(

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#6) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #9747
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-13, 22:09

Citat:
infinite_emma (2006-Feb-13)Alltså - jag är nog lite blind - men finns pp:s mjukvara med på listan över konvertings-script på phpBB-länken överhuvud taget? *hjärnsläpp* Kanske det du menar, John? Att man måste konvertera konverteringsscriptet?

Mycket riktigt. Jag hittar inga färdiga lösningar för att migrera ett instantforum.net forum. Där emot så finns det verktyg och halvfärdiga lösningar som underlättar vid framtagandet av en sådan lösning.

Min gissning är att det tar c:a 5-10 timmar att fixa det för någon som vet precis vad som skall göras. Skulle antagligen ta mig en 20-30 timmar eller så. Och jag har absolut inte lust eller tid att lägga dem på det just nu.

(Jag hävdar inte att mina gissningar är särskillt bra dock. Var ett tag sedan jag meckade med databaser)

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#7) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #9764
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-14, 05:16

mm - samma här. Känns som om det inte finns några smidiga lösningar so far, i alla fall inte något som jag kunnat hitta. Vill nog egentligen inte föreslå något som tar för mycket tid i anspråk. Kommer att fortsätta att hålla ögonen öppna dock, man vet aldrig vad som dyker upp!

* * *
Bloggar på opassande.se
Svara med citat
  (#8) Gammal
Rizzly Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #9799
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-14, 11:51

Dock kanske det blir svårare ju mer medlemmar och poster som skrivs. Så ska någon förändring göras kanske det borde vara nu eller inom en väldigt snar framtid (vet inte riktigt hur det där går till men, men).

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #9804
Standard RE: Snälla, byt forumets programvara - 2006-02-14, 12:06

Näe, det blir faktiskt inte svårare ju fler poster som skrivs. Det är ändå ingen som tänker sitta och konvertera manuellt. Om det ska konverteras ska det göras automatiserat, och den processen kan lika gärna konvertera 10000000000 inlägg som 1.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Snälla, råna mig – sajt varnar för riskabla statusuppdateringar Denuviate PP i media 0 2010-02-21 01:54
Hjälp mig svara på denna podcast snälla. Matelm PP i media 0 2008-03-05 08:16
Forumets databas Henry Rouhivuori Forumgruppen/teknisk support 0 2008-01-14 22:14
Hemsidans/forumets kapacitet Robert Lager Forumgruppen/teknisk support 6 2006-09-11 19:40
Forumets struktur asdax IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 3 2006-07-23 14:09