Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 12:57

I en interjuv med LinuxP2P så sa Falkvinge att PP:s politik inte påverkar öppen källkod.

Jonas Öberg (vice ordförande för FSFe) har dock nu skrivit ett blogginlägg om hur PP:s politik negativt påverkar FLOSS. Tänkte ni kanske borde känna till det.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#2) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #21828
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 14:17

Den uttryckta åsikten har vissa likheter med den jag möter från författare, en sorts skräckvision av profitgamar som hänger kring skyddsstaketet och ska roffa åt sig av 'mitt arbete, gratis' så snart skyddstiden upphör.

Vill man verkligen inom kretsarna fri programvara ha dagens långa upphovsrätt i betydelsen exklusiv distributionsrätt?

Sedan är det ju en annan diskussion att spridning och bruk av inkompilerad programkod regleras av just licensavtal, inte upphovsrätt/copyright i sig som täcker bara publicerad källkod. GPL och andra utgör egentligen en sorts judomanöver mot traditionella spridningsavtal bara så länge dessa kan hävda sina begränsningar.

Beträffande situationen idag så vet väl ingen egentligen hur mycket fri källkod som mot licensvillkor ändå hamnar i sluten binär -- det är ju bevars olagligt att undersöka sluten binär. Licensintrång upptäcks bara ibland och av en slump (som i Sonys bruk av lame-kod, t.ex.)

EDIT: tillägg:

Men trevligt ändå att fler och fler nu tydligen känner att de måste ta upp pp-politiska ställningstaganden i sina publika funderingar.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #21834
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 14:35

Många tycks drivas till Open Source-utveckling just p.g.a. GNU GPL.

Man kan nog jämföra detta med den vanliga tvisten om GPL- eller BSD-licens.

Men en tanke som dök upp; om ett program tas fram 1991, låt oss kalla det Linux. Är det då, trots sina ihärdiga uppdateringar, fortfarande 15 år gammalt idag?

Isåfall måste man släppa en helt ny release var 5:e år för att säkerställa att det inte blir tillgängligt för proprietära ändamål med den färskaste koden.

Eller var drar man gränsen? Är det vid varje patchning? Alltså blir bara Windows c:a 1-2 veckor gammal?

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel.Lecoq Inte uppkopplad

Daniel.Lecoqs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #21835
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 14:48

Jag skulle nog säga varje 'release'

Red Hat Linux 5.1 som jag har på Orginal CD från 1998 är fortfarande Red Hat Linux 5.1 som släpptes 1998, även om Red Hat har gjort nya uppdateringar sen dess.

Min orginal Windows -98 släpptes fortfarande 1998 även om det har kommit lite patchar till den, och då menar jag inte Windows -98 SE, som är en ny 'release'

"Great minds discuss ideas,

average minds discuss events,

small minds discuss people."

--Admiral Hyman G. Rickove

Daniél Lecoq

email: daniel.lecoq@piratpartiet.se

backupemail: curse@curzed.net

msn: curse@curzed.net

tel: 0761- 669695

Nässjö

PS. skriv PP som meddelande om ni lägger till mig i MSN/Skype
  Skicka ett meddelande via MSN till Daniel.Lecoq  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Holi Inte uppkopplad

Holis avatar

Länk: #21845
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 16:26

Såvitt jag vet så betraktas första release som en release sen varje patch/upgradering/whatever som en ny verision å separeras från första å får eget upphov (nån rätta mig gärna ifall jag har fel men det är så jag har förstått att det fungerar idag)

ena fyra ena tvåa vad blir det? jo 42!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Daniel.Lecoq Inte uppkopplad

Daniel.Lecoqs avatar

Länk: #21860
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 18:07

Du har nog rätt, vid t.ex en 'Windows Upgrade' så brukar man ju få klicka 'yes' på en bunt sånna där saker man aldrig läser.

"Great minds discuss ideas,

average minds discuss events,

small minds discuss people."

--Admiral Hyman G. Rickove

Daniél Lecoq

email: daniel.lecoq@piratpartiet.se

backupemail: curse@curzed.net

msn: curse@curzed.net

tel: 0761- 669695

Nässjö

PS. skriv PP som meddelande om ni lägger till mig i MSN/Skype
  Skicka ett meddelande via MSN till Daniel.Lecoq  
Svara med citat
  (#7) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #21885
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-16, 22:06

"Problemet" med open-source licenser är ju, som redan sagts, att de lutar sig mot en fungerande lag som kan begränsa vad man får göra med koden. De som skriver BSD-licensierad kod bör inte ha några som helst problem med detta, däremot är GPL och LGPL inte "kompatibla" med PPs framtidsvision.

Jag är själv programmerare, och jag tycker att GPL har en viss poäng, jag släpper personligen "all" min kod som GPL. Jag vill mest att företag/personer inte ska kunna dra nytta av kod, och förbättra den utan att "ge tillbaka".

Detta skulle ju enklast lösas genom att förbjuda stängda binärer, att liksom GPL kräva att källkod ska följa med binären.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Fredrik Eldh Inte uppkopplad

Länk: #21923
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-17, 10:02

Citat:
sandos (2006-May-16)Detta skulle ju enklast lösas genom att förbjuda stängda binärer, att liksom GPL kräva att källkod ska följa med binären.
Det går inte. Dels vill många inte använda just GPL, men än viktigare är att ett sådant förbud skulle bryta mot yttrandefriheten.

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #22122
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-18, 18:44

En annan aspekt i denna diskussionen är ju att GPL skapades med syftet att motverka copyright. Att behålla copyright bara för att kunna hävda copyleft vore ganska ironiskt...

GPL må vara ett medel som helgas av ändamålet som man säger. Men när man diskuterar att avskaffa copyright så måste man nog börja om även på GPL.

En grundprincip som jag tycker är viktig är att man som upphovsman inte har någon moralisk rätt (som samhället skall upprätthålla) att hindra användning av kopior. Så länge copyright finns så tycker jag GPL är ett OK allternativ. Men skall man på allvar vara kritisk mot upphovsrätten så måste man vara lika kritisk mot GPL.

Ett förslag jag haft är att man samtidigt som man avskaffa copyrighten och patent även gör det klart att källkod inte kan betraktas som affärshemlighet, och därför inte åtnjuta några skydd därifrån heller.

Om vi nu skall återgå till den här femårs grejjen. Ett OSS projekt vid liv har mycket lite värdefullt fem år tillbaka som kan utnyttjas för att konkurera med den aktuella releasen. Så femår bör inte påverka OSS världen nämnvärt.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
jrn Inte uppkopplad

Länk: #22969
Standard RE: Hur PP:s politik påverkar öppen källkod - 2006-05-25, 04:10

Är programmerare, håller med Jonas Öberg och därför har jag problem med piratpartiet trots att alla andra punkter är väldigt bra.

Piratpartiet är ett free software-fientligt parti. Sorry, men så är det. Jag blir "bestraffad" två gånger till skillnad från de som skriver stängd kod. Ta exempelvis Adobe Photoshop som exempel. De släpper inte sin kod. Efter fem år, vad är då public domain? Ett gäng binärer. Förmodligen gamla och värdelösa.

Jag som FLOSS-kodare då? Efter fem år så blir _både_ mina binärer och min kod public domain. Så PP påverkar inte Adobe nämnvärt. Jag då? Jag "förlorar" min kod, som jag från första början varit schysst och släppt fri. Jag kan inte göra ett dugg om Adobe tar min kod som jag kan nu, skyddad med GPL. Jag kan dock inte ta Adobes kod, för den är stängd.

När man släpper sin kod under GPL så är det en garanti. Den lyder att alla deriverade verk också måste släppas under GPL ellr en licens kompatibel med GPL.

Till skillnad från film, musik och så vidare så fortsätter programmerare utveckla efter 1.0. Det är viktigt att komma ihåg.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Öppen källkod och Beatles Mårten Fjällström PP i media 7 2009-09-11 12:02
Aftonbladet: Öppen källkod är för bra Mårten Fjällström PP i media 4 2008-12-15 18:43
Vår syn på öppen källkod Mab Piratstudenterna i Uppsala 3 2008-03-25 14:40
Förvaltningen som kör öppen källkod Ken Rabelius PP i media 0 2007-04-30 13:17
Hur påverkar våran politik filmbranschen? PeterE Djävulens Advokat 12 2006-06-05 08:40