Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Parley! i Västerås - 2009-12-07, 13:04

I oktober anordnades det otroligt lyckade eventet Parley!
Syfte med eventet: "Kortfattat så är syftet att dels mobilisera och inspirera pirater inför val till kommun och riksdag, och dels att diskutera piratideologi och vad vi står för på ett ideologiskt plan."

Under eventet ville organisatörerna i Östergötland lämna stafettpinnen vidare, och vi var en av flera gäng som nappade! Nu är ett liknande på gång i Västerås. Jag är satt som ansvarig, och vill ha med alla möjliga som tycker det skulle vara kul och givande att åstadkomma utbildning, samverkan, diskussioner och dessutom uppleva kultur och möten i sann piratanda! Jag ser gärna att vi blir många organisatörer med olika kvaliteér, så tveka inte att anmäla intresse. Maila mig på hanna.donsberg(at)piratpartiet.se Skriv bara "Parley!" i ämnesraden så kontaktar jag dig. Du kan alltid ångra dig om det inte känns helt rätt.

Eventet är tänkt att äga rum innan nästa årsmöte (det stora mötet för hela partiet, någon gång i mars/april 2010). Allt är än så länge på idéstadiet, men tankarna snurrar runt detta:
* Kulturupplevelser
Efter alla diskussioner, föreläsningar och workshops, vill vi att vi tillsammans ska uppleva musik och konst. Detta leder förhoppningsvis till avkoppling, gemenskap och diskussioner med musiker och konstnärer om kreativt skapande och möjligheter att i viss mån leva på sin passion och få möjligheter att fortsätta skapa. Kanske väcker det frågor, kanske får vi svar?
* Mediaträning
Idag är trycket hårt på hobbypolitiker, många medier svansar som hungriga hundar runt oss. 2010 är det valår och i piratandan "bygg! våga!" så leder det till att många av oss kommer ha mediakontakt. Något vi kanske är ovana vid, och behöver stöd i. Förhoppningsvis kan vi bjuda in en bra föreläsare, något intressant namn är redan på gång.
* Föreningsformalia och demokratipåverkan
"Formalia?" Ja, bara ordet i sig är främmande för många av oss. Piratpartiet har i sin lösa organisation både nackdelar och fördelar, och en av nackdelarna många fastnat vid är demokratifrågan. Ett bra sätt att påverka partiet i stort är att förstå stadgarna, förstå vad stadgar är överhuvudtaget, och framförallt att kunna skriva en motion till årsmötet när man vill ha igenom någonting. Vi har flera föreningserfarna pirater i vår organisation, så en föreläsare innan en workshop ska inte vara svårt att hitta!

Hoppas det känns lockande, och att just du förstår att vi behöver din hjälp för att ro iland det här projektet!

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#2) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #186133
Standard RE: Parley! i Västerås - 2009-12-11, 11:07

För tillfället försöker vi få styrelsen att ta beslut om när årsmötet för partiet ska äga rum, så vi kan hålla Parley! innan det är försent att lämna in motioner.

Dessutom jobbar vi för att hitta billiga och bra lokaler.

Som det ser ut i nuläget är vi alldeles för få för att egentligen kunna få igenom projektet, åtminstone om det ska ta emot deltagare från hela landet. Men vi jobbar på och håller tummarna! Har du något bra tips när det gäller billiga lokaler får du gärna hojta till om det

I övrigt behöver vi personer med olika mycket tid, olika kunskaper och olika erfarenheter. Organisatörer från Östra Distriktet (Uppland, Västmanland, Närke, Södermanland, Östergötland och Gotland) bör vara att föredra. Funktionärer som jobbar under eventet behövs också, om du hellre jobbar på det sättet.

Maila mig på hanna.donsberg(at)piratpartiet.se om du inte vill skriva här

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#3) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #186393
Standard RE: Parley! i Västerås - 2009-12-13, 19:52

Planeringen fortsätter!

Preliminärt datum är 6-7 mars 2010.
Men när vi ber om lokalofferter frågar vi också om:
6-7 feb
13-14 feb
20-21 feb
27-28 feb

Jag har kontaktat dessa angående lokalhyra:
Studiefrämjandet Västerås
Västerås Folkhögskola

Sammanställning av önskemål föreläsningslokaler:
*föreläsningssal för upp till 60 pers. (utrustning: projektor, OH, trådlöst nätverk)
*grupprum eller liknande
*möjligheter att ordna fika
*centralt om det inte tillhör ett rejält kök

Önskemål boende:
Rum, vandrarhem eller stugor
Ganska nära föreläsningslokalerna
Bra kommunikationer (buss, helger/kväll)

Självklart är vi ute efter de bästa budgetalternativen, säg till om du tycker jag glömt någon aspekt av det hela. Det finns lösningar vi kan ta till om någon av önskningarna inte går i uppfyllelse

Om du kommer på någon lokal, hojta till så tittar jag in i det hela.

Notera att ALLA är välkomna med input i planeringsarbetet, så länge det är på förslagsnivå. Och då menar jag ALLA. Konstruktiv kritik is the shit!

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#4) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #186407
Standard RE: Parley! i Västerås - 2009-12-13, 22:41

Kollade upp eventuell bokning av lokal till kvällsaktiviteterna, fått svar från Sigurdsgatan 25 (från Björn, årets västmanlänning, det är han värd!).

Citat:
just den helgen har vi tyvärr fullt men de finns många andra lediga helger.
Vi har ju 2 olika lokaler
dels stora SG25 som kostar 5000 inkl PA, ljus. Där kan man ta in 300 pers.
Man kan ha blandad ålder om man vill, 18 år och alkohol i lilla baren o
nyktert i stora alt 18 år och alkohol i hela.
All personal ingår såsom garderob, bar etc
Ni tar alla entréintäkter och får även plats i all marknadsföring som
utgår från oss.
Intiman tar 150 pers och kostar 3000 inkl PA och ljus.
Samma sak där betr personal, lite bökigare bara om man vill ha blandad publik
Hör gärna av dig för mer info och för ett möte där jag kan visa lokalerna
Jag har svarat att vi eventuellt är intresserade av Intiman, helst då sista helgen i februari. Då har folk pengar i plånkan, och det är under Rick och Annas partiledarturné, har tänkt att vi ska bjuda in dom till kvällen.

Emil tog bollen angående kontakt med högskolan, Mattias har fått bollen angående boende.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#5) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #187202
Standard RE: Parley! i Västerås - 2009-12-16, 21:03

Info från Mattias L:
Citat:
MDH: föreläsningssal (ca 60 peroner) ca 4000kr/dag. Ska man vara i glashuset vid ingången kostar det mer. Det fanns möjlighet att få rabatt om man var studentförening, vilket hon konde återkomma med i så fall.
Kåren: Har oftast inte öppet på helger, bara vardagar (inkl fredag). Har öppet vissa lördagar (tydligen inte så ofta) och då kan man boka sittning för 120kr/pers (om ingen linjeförening hinner före). Men vilka lördagar de har öppet bestämmer de innan februari, tidigast den 11 jan då han som var snvarig kommer tillbaka.
Har de inte öppet kan man boka sittning på kåren för mellan 4000-8000kr beroende på mat (inkl lokalhyra), eftersom de måste ha personal som håller öppet. Utan mat kostar hyran av kåren 5000kr för en kväll.
Eftersom piratpartiet består av ganska få aktiva valkretsar söderut, malmö/skåne, jönköping, linköping och västerås, så är det bra om de som kommer ända där nedifrån har råd att komma hit. Jag tror på max 500kr/person för deltagarna, inkl mat. Annars finns risken att deltagarantalet blir ganska lågt.
Det billigaste alternativet är att boka en lägergård (ex rävnäs utanför surahammar), då får man sovplatser för ca 50 personer, ett rum med stolar (antagligen whiteboard), ett väl utrustat kök och några grupprum. Pris: ett par tusenlappar för en helg. Kanske 3-400kr per person är möjligt.
Nästa alternativ är en konferrensanläggning. Då får man maten fixad, rummen bäddade och städade, osv. Men kostar minst 1000kr/person. För upp till 50 personer och <500kr/pseron behövs ett bidra på ca 20-30 000kr, men då ingår allt. Då behöver vi bara luta oss tillbaka och bjuda in föreläsare.
http://www.kfum-vasteras.com/ravnas.html (men det finna ganska många alternativa lägergårdar)
Jag tror att konferensanläggning är det bästa alternativet, för det är enkelt, smidigt, inte för biligt. Sedan får man allt på samma ställe, vilket gör att det inte blir så utspridd, utan allt kan hända på samma ställe vilket blir både enklare och trevligare stämmning.
Jag tror att vi bode försöka fixa någon form av preliminär budget för helgen.
Konferensanläggning är alldeles för dyrt. Emil I är på gång att kolla upp saker på MDH han med, kanske kan ordna det billigt. Jag samtalar med Mårten Fjällström (partisekreterare) angående budget, men vi kan inte räkna med mer än runt 10.000 skulle jag tro.

Fortsätt jobba, jäkligt bra av dig Mattias

Edit: Jag ville försäkra mig, angående eventuell rabatt. Svar på mail:
Citat:
Hej Hanna,

Tyvärr så har vi inga reduceringar på priser för externa gäster.
När det gäller frågan om det finns reduceringar för linjeföreningar, så är det så att den akademin som linjeföreningen tillhör står för kostnaderna vad det gäller hyror och att man måste ha deras godkännande för tillfället och därmed sker bokningen av lokalen genom akademin.

Hyr ni lokaler direkt via oss ingår följande:

1 timmes uppstartshjälp
Block och pennor för deltagarna
Samt whiteboardpennor

Sedan finns det en hel del servicetjänster som kan beställas via oss om sådant behövs samt fika, lunch, frukt mm.

Mvh
RoseMarie Törnqvist
Mälardalens Högskola
Campussektionen
rosemarie.tornqvist@mdh.se
021-101450

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#6) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #187385
Standard RE: Parley! i Västerås - 2009-12-17, 22:44

Tips från coachen (Mårten Fjällström):
Steg-för-steg (baserat på Linköping):

Tänk ut ett tema och hur många som ska komma för att det ska blir lyckat.

Kolla vad ni behöver för lokaler (kommuner och högskolor är bra att hyra av) och vad det kostar. Skaffa föreläsare som föreläser för en pp-penna och resekostnad. Lägg ihop uppskattade resekostnader och lokalkostnaden. Slå ut kostnaden på tillresta deltagare (crew, dvs ni, kan med fördel gå gratis). Nu har ni anmälningsavgift.

Planera mat. Totala matkostnaden slås ut på tillresta deltagare (crew äter gratis). Nu har ni matavgift.

Planera sovställe (vandrarhem är billigt). Det här brukar vara kostnad per person, och crew sover väl hemma.

Se att kostnaderna är rimliga, linköping landade på 500kr (inkl allt) per person.

När planeringen nu är klar börjar ni göra reklam och preliminärboka lokaler och boende. Sätt sista anmälningsdag så att ni kan se om ingen kommer (och då ställa in i god ordning) eller om det kommer många fler (så ni behöver mer mat och boende).

Vad gäller ekonomi
För att slippa lägga ut mer pengar än nödvändigt: ta allt som går på faktura till partiet. Lokaler borde gå utmärkt att ta på faktura.

För att slippa hantera pengar i onödan: be partiet (dvs mig) om ett bankgironummer så särredovisas de pengar som sätts in till ert parley.

Jag ämnar kalla till möte för organisatörerna snart.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#7) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #189282
Standard RE: Parley! i Västerås - 2010-01-04, 23:30

Nu har vi greppat tag i arbetet ordentligt, preliminär budget är på gång och vi ämnar att äska pengar från partiet centralt, och även kolla upp eventuella tillgångar hos PS Västerås och UP Västerås, och om de föreningarna är villiga att samarrangera.

Nu jobbar vi på i ett levande dokument här.
Gå in och bara läs, eller skriv om du vill.

Edit: Just nu ringer vi runt till olika skolor, kommunens ansvarige och privata skolor.
Detta tar vi upp i kontakten:
Vi behöver föreläsningssal för 60 pers. Tillhörande grupprum eller liknande så vi kan dela upp oss i grupper. Om det är möjligt vill vi gärna sova på golvet i en stor sal. Om det är möjligt vill vi gärna hyra stort kök så vi kan laga mat. Om det är möjligt vill vi gärna ha uppkoppling. Vi vill också veta vilka tider som gäller, när måste vi vara tysta på kvällen? När måste vi ha städat klart? Priser är självskrivet Det gäller sista helgen i februari, men det kan vara värt att kolla upp även helgen före och helgen efter.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #189891
Standard RE: Parley! i Västerås - 2010-01-11, 04:59

Jag är intresserad av att komma på det här tror jag!
Är det möjligt att få lite guidning vart man ska när man kliver av bussen/tåget?
Eller kanske UP finansierar resor om de vill se till att unga pirater runt om i landet kan åka dit och deltaga, och att andra pirater från PP då kan samåka om det finns plats i bilen eller vad det nu blir för slags transport i så fall?

Svara med citat
  (#9) Gammal
jonasnordgren Inte uppkopplad

jonasnordgrens avatar

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #190161
Standard RE: Parley! i Västerås - 2010-01-13, 23:11

Du ska få en vägbeskrivning när lokalen är spikad. :-)

___________________________________________________________________________________________
Idealist

Svara med citat
  (#10) Gammal

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #191025
Standard RE: Parley! i Västerås - 2010-01-20, 18:50

Parley! är uppskjutet, preliminärt kör vi i maj.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
Läs gärna min blogg!
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg 5. Östergötlands län, 0 2009-12-11 11:28
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg 4. Södermanlands län 0 2009-12-11 11:27
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg 3. Uppsala län, 0 2009-12-11 11:26
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg Projektadministrationsgruppen 0 2009-12-07 13:11
Parley! i Västerås Hanna Dönsberg Allmän information och frågor 0 2009-12-07 13:05