Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Luna Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Standard Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-10, 10:26

Hej Pirater.

Detta är min första post, men det kommer förhoppningsvis att komma fler.

En kompis tipsade mig om att ni finns, och efter att ha läst principprogrammet så håller jag till stor del med.

Men jag tycker att man ska kunna leva på att skapa kultur, musik, program, etc.

Det är verkligen en massa jobb med att skapa någonting immateriellt, och jag tycker att man ska ha rätt till en rimlig ersättning för det.

Jag har gått omkring och funderat på en reform där staten spårar fildelningen och ger upphovsmannen till det som överförs en ersättning per nöjd användare som tankar ner upphovsmannens verk.

Säg att en låt var värd 1 kr per användare som tankade ner den, och ett program var värt 100 kr eller någonting i den stilen. För mjukvara är det kanske vettigt om ersättningen motsvarar hur mycket jobb som har lagts ner på programmet så att det är skillnad på ett Hello World! program och ett operativsystem.

Upphovsrättsmännen skulle kunna registrera sig hos något verk och få den ersättningen per nedladdad kopia och kunna leva rätt bra på det. Siffrorna är bara det första jag kom på, och är bara exempel.

Användare vet ungefär vad de vill ha, och jag tror att upphovsmännens inkomst skulle balanceras rätt bra med hur deras produkter sprids.

En del Linux distributioner använder sig av Repositories.

Ett repository är i princip en lista över paket som finns på en FTP server med en kort beskrivning av vad varje paket är.

Det går att söka efter namn eller beskrivningar, och paketen ligger sorterade i olika kategorier.

Jag tror att någonting sådant tillsammans med en funktion som tvingar användarna att tala om hur nöjda de är med vad de tankade ner med jämna mellanrum skulle kunna fungera utmärkt för att ge upphovsmännen en rimlig ersättning.

Jag är säker på att man kan göra någonting i samma stil fast för p2p program.

Det ovanstående är bara för att visa att jag tror att det går att genomföra.

Detta skulle givetvis kosta staten pengar, och det skulle kunna finansieras med en skattehöjning på ett par procent.

Jag tror att en bred majoritet redan använder mer än ett par procent av sin inkomst för att finansiera distributörernas reklam, patent, advokater, etc. Så på det stora hela skulle det inte påverka folks ekonomi så mycket.

Jag har inte en klar uppfattning om hur mycket mellanhänder kostar konsumenten i dagsläget, men jag har för mig att det mesta som man betalar när man köper en skiva inte går till musikern idag.

Varsågoda och kom med förslag på hur detta skulle kunna förbättras eller varför det omöjligen skulle kunna fungera.

/Luna.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #8938
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-10, 10:42

Det där är en möjlig väg att gå men den brukar vilja finansieras via en avgift på bredband, tomma CD-skivor eller liknande istället fr via skattsedeln. Modellen kallas ibland för "Flatrate".

Nackdelarna är främst att det blir "orättvist" om man betalar i onödan (som med kassettskatten idag) och att det kan bli svårt att spåra upp och kompensera alla mindre rättighetsinnehavare.

Personligen tror jag att det finns nog med "naturliga" intäktsvägar för att mer än väl kompensera ett eventuellt bortfall i försäljningen av traditionella media som CD, böcker och DVD. Hittills har ju privatkopieringen till stor del haft positiva effekter på den försäljningen pga den oerhörda reklameffekt den har.

Då är kanske radiospelningar egentligen en större riskfaktor eftersom de ofta likriktar lyssnandet så man inte får en spridningseffekt till ny musik och de dessutom spelar sönder låtarna så man inte vill köpa dem efteråt.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #8954
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-10, 14:22

Citat:
Luna (2006-Feb-10)Det är verkligen en massa jobb med att skapa någonting immateriellt, och jag tycker att man ska ha rätt till en rimlig ersättning för det.

Notera att det aldrig är mängden jobb som avgör dess värde. Det är bara värdet av jobbet för den som betalar som avgör. Jag kan dock ge dig att immateriellt skapade brukar reslutera i något som är värt pengar för någon annan. Att dessa pengar sen inte kan komma från distrbution (som är gratis) eller lyssningsrättigheter (som är en fundamental rättighet) får man helt enkelt ta hänsyn till när man väljer hur man skall tjäna pengar.

Jag kan nästen garantera att när man inte längre kan ta betalt för dessa två så kommer marknaden hitta det egentliga värdet, och något sätt att ta betalt för det.

Vad sägs om filautomater med usbport som tar två kronor låten som kan placeras på ställen där ungdommar hänger t.ex?

Citat:
Jag har gått omkring och funderat på en reform där staten spårar fildelningen och ger upphovsmannen till det som överförs en ersättning per nöjd användare som tankar ner upphovsmannens verk.

När du skrev "staten spårar" så borde det gått upp ett varningsljus. Staten skall ge f-n i vad jag laddar ner.

Jag tror dock marknaden kommer att lösa detta av sig själv. Med ett rimligt system för mikrobetalningar så kan jag mycket väl tänka mig att det t.ex. finns människor som frivilligt vill ha ett WinAmp plugin eller liknande som distribuerar lite pengar för ens favvo låtar.

Citat:
Jag tror att någonting sådant tillsammans med en funktion som tvingar användarna att tala om hur nöjda de är med vad de tankade ner med jämna mellanrum skulle kunna fungera utmärkt för att ge upphovsmännen en rimlig ersättning.

Alla modeller som innehåller ordet "tvingar" kommer ha svårt att konkurrera med de modeller som inte gör det. Men det finns varianter som fungar så reda idag. Kolla www.magnatune.com, där "tvingar" de dig att tala om hur nöjd du är genom att du själv får välja hur mycket du vill betala för skivan (som du redan fått ladda hem).

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Luna Inte uppkopplad

Länk: #9482
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-12, 16:52

Då det har gått ett par dagar och jag fortfarande inte har fått vad jag vill kalla ett vettigt svar så tror jag att jag måste förklara lite mer varför detta är viktigt.

Det ni föreslår är att akademiker med flera hundra tusen i studieskulder och skickliga musiker ska leva på frivilliga donationer.

Det är ingen som tvingar någon att skapa musik eller program, men folk brukar tycka att de är rätt trevliga att ha i en dator i alla fall.

Många programerare som utvecklar freeware och open source är antingen studenter eller har ett jobb där de får betalt för att utveckla program. De kan använda sina kunskaper som de har skaffat sig för att kunna försörja sig till att utveckla open source på sin fritid tack vare att de tyckte att det var värt besväret att utbilda sig till programmerare.

Jag är bara gymnasie ekonom, men som jag har förstått det så funkar produktion såhär:

En produkts värde på en marknad är vad någon är beredd att betala för det.

För att produkten ska produceras så måste producenten kunna få ersättning för materialkostnader, produktionskostnader och det arbete som läggs ner för att tillverka produkten för att producenten inte ska behöva svälta.

Om producenten inte kan få ersättning för sin produkt så kan inte producenten producera produkten.

Den avsaknad av lösningar på problemet jag har sett hittills antyder att en immateriell produkts marknadsvärde ska vara 0 kr. Producentens kostnader för att ta fram ett program kan röra sig om flera år för flera högutbildade människor, och det är inte gratis.

Eftersom programerarna och musikerna inte kan försörja sig på att skriva program eller musik så får de istället sätta sig i en snabbköpskassa eller något, och där kan de inte skriva några program eller låtar som kan delas ut.

Om staten gör allt immateriellt till offentlig egendom så anser jag att staten i samma veva gör sig skyldig att försörja de som skapar det immateriella.

Jag har föreslagit ett system som skulle kunna fungera. Tills Pirat partiet kan komma fram med en lösning på problemet med att folk som är mer eller mindre nödvändiga för samhället fråntas sin inkomst så att de inte kan producera vad samhället behöver så tror jag att det är väldigt orealistiskt att få igenom reformationer som laglig fildelning.

Edit 1: Ett meningsuppbyggnads fel rättat.

Edit 2: Förtydligade en sak.

Svara med citat
  (#5) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #9486
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-12, 17:19

Citat:
Luna (2006-Feb-12)Det ni föreslår är att akademiker med flera hundra tusen i studieskulder och skickliga musiker ska leva på frivilliga donationer.

Jag undrar hur akademiker med flera hundra tusen i studieskulder kan driva en tidning som Metro. Jag menar de har ju inga betalande läsare!

Citat:
Den avsaknad av lösningar på problemet jag har sett hittills antyder att en immateriell produkts marknadsvärde ska vara 0 kr. Producentens kostnader för att ta fram ett program kan röra sig om flera år för flera högutbildade människor, och det är inte gratis.

Med den definitionen på immateriell produkt som du använder här så, ja. Värdet är 0kr eftersom tillgången inte är begränsad. Har ni inte gått igenom marknadsekomins grunder än?

Min teori är iaf att användningsrättigheter har bara ett värde eftersom vi infört ett system som skapar en artificiellt begränsad tillgång. Genom att avskaffa detta system så försvinner samtidigt denna artificiella begränsning och deras värde går mot noll. Så långt är vi överens.

Vag jag sen antar är att eftersom det uppenbarligen finns ett värde utöver rättigheterna som bygger på en naturligt begränsad tillgång (skapande, distribution (om än väldigt billig), förpackning, framförande, osv...) så måste det också finnas ett sätt att fördela resurser mellan efterfrågan och tillgången på ett sätt som tillgodoser efterfrågan.

Enligt min förståelse av eknomi så leder en fri marknade mer eller mindre automatiskt fram till den mest optimala fördelningen av resurser för att matcha efterfrågan och tillgång.

Citat:
Eftersom programerarna och musikerna inte kan försörja sig på att skriva program eller musik så får de istället sätta sig i en snabbköpskassa eller något, och där kan de inte skriva några program eller låtar som kan delas ut.

Som sagt, jag håller inte med om att det finns en teoretisk grund för detta antagande.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Luna Inte uppkopplad

Länk: #9517
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-12, 19:17

Jag är ledsen om jag missade någonting viktigt i din senaste post, John, men om jag förstår det hela rätt så säger du typ: Att vi fråntar de deras inkomst är deras problem, de får lösa det bäst de vill.

Jag är av uppfattningen att reklam är en stor samhällsekonomisk kostnad som är nödvändig i en marknadsekonomi. En stor del av priset du betalar för ett spel eller en skiva som säljs i hyffsat stora mängder går till just reklam.

Varje gång du köper någonting det görs reklam för så betalar du för att bli störd när du tittar på TV eller går på stan.

Det 20-tal anställda som Metro har kan leva gott på sina reklamintäkter från företag i hela Europa (Har de vuxit ännu mer sedan jag sist orkade bry mig om Metro?), men de har inte så stor konkurrens.

Om alla program, filmer, låtar, tidningar, böcker, etc. var knökfulla med reklam för att ingen utom företag ville betala producenterna skulle priserna de kunde ta för reklamen vara så försvinnande små att de inte skulle kunna gå runt på det.

Om allting immateriellt som produceras finns dels gratis och lagligt och bekvämt att tanka hem och dels finns obekvämt i butiker där du får betala för det så tror jag att de som ser mervärdet i papper och plastlådor kommer att dö ut rätt snabbt.

Om tillgången är oändlig så spelar det inte så stor roll hur stor efterfrågan är.

Jag gör antagandet att om industrin inte har några jobb att erbjuda för att de inte tjänar några pengar så vill inte så många utbilda sig så att de kan ta jobben.

Idag finns det en massa programerare, men om det inte finns någon marknad som kommer det nuvarande beståndet att dö ut utan att förnyas.

Om du inte ser problemet med det så ska jag dra en liknelse:

Idag finns bönder. Bönder äger mark. Tack vare att de äger marken kan de odla växter där som de säljer så att du och jag kan äta. De betalar inte en spänn till någon för att växterna ska växa. Ändå måste vi betala pengar för att få äta deras mat. Vi begår ett brott om vi går och roffar åt oss vad vi vill ha från deras åkrar utan att ge de den ersättning de vill ha för det.

De gödslar och sår och vattnar och förväntar sig att få någonting tillbaks för besväret.

Bönder har en del kostnader som de måste få betalt för. De säljer sin mat till ett hyffsat pris till någon grosist som säljer det vidare och tar ut en del extra för det. Grosisterna säljer vidare till butiker, som säger typ: "Betala vårt pris eller svält.".

Om nu grönsakspartiet tycker att butikerna är dumma och bestämmer någonting i stil med att: "Mat ska vara gratis, bönderna har inte längre någon rätt till vad deras åkrar producerar.

Det finns folk som odlar mat utan profit hemma, så systemet funkar. Vi, konsumenterna ska inte behöva ersätta producenterna för deras produkt om vi inte vill. Det är bara att komma och plocka mat vart man vill. Odlarna kan alltid ta emot allmossor av folk som tyckte om deras mat eller sätta upp reklamskyltar på åkrarna. Om det inte passar bönderna så kan de ju alltid välja att gömma sig någonstans där ingen hittar deras åkrar."

så kommer inte bönderna att få så mycket ersättning för sitt arbete och kommer på sikt att svälta till döds om de fortsätter att odla grönsaker. Eftersom få kan leva på att odla mat så får en stor del av befolkningen gå omkring och äta rötter eller vad någon snäll människa har odlat på sin balkong. Väldigt få vill bli bönder och arbeta hårt varje dag året runt för att folk ska komma och ta vad de har odlat fram utan att ge de ersättning för det.

Detta missgynnar alla parter i längden, eller har jag fel någonstans i mitt resonemang här?

Om du ersätter grönsaker med program, bönder med programerare, Grönsakspartiet med

Piratpartiet, äganderätten till åkrarna med utvecklarnas rätt att göra vad fan de vill med sin produkt, gömma sin åker med att hålla käft eller inte visa vad man har gjort för någon annan, hemma odlare med open source och gratis artister, och rötter med dåligt skrivna program som inte kan göra någonting häftigt så tror jag om jag uppfattar vad du förespråkar rätt får en skaplig likhet. Jag är rädd att jag inte har tid att försöka att förklara någonting som är hyffsat självklart för mig för dig om du inte förstod.

Fråga gärna någon lärare om vad som händer när staten fråntar företag möjligheten att producera. Exempel som Soviet och massvällt kan komma att tas upp...

Jag anser att dagens "Betala för att du får använda vår produkt" system som används av många företag är helt fel. Å andra sidan kan jag inte se ett vettigt alternativ till hur de skulle kunna tjäna pengar om inte staten (allmänheten) vill gå in och betala de, vilket jag tycker är en rätt naturlig lösning när allmänheten vill ha gratis tillgång till vad de producerar.

Jag anser också att priserna är på tok för höga för väldigt många immateriella produkter idag.

Jag anser att om man lagstifar bort någons rätt till inkomst så måste man vara beredd att ersätta denne om man vill att han ska fortsätta göra sitt jobb.

Jag anser att det är väldigt dumt att lagstifta bort folk från sina produktiva jobb som är allmänt accepterade och uppskattade.

Jag har ingenting emot en reform som gynnar alla, men jag tror inte att det gynnar någon i längden att tvinga producenter av immateriella produkter att leva på sponsring, kringprodukter och tjänster.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #9519
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-12, 19:28

Citat:
Jag är ledsen om jag missade någonting viktigt i din senaste post, John, men om jag förstår det hela rätt så säger du typ: Att vi fråntar de deras inkomst är deras problem, de får lösa det bäst de vill.

Tror jag inte. Snarare att legaliserad fildelning inte medför minskad skivförsäljning, vilket finns studier på.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #9528
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-12, 19:59

Citat:
Luna (2006-Feb-12)Jag är ledsen om jag missade någonting viktigt i din senaste post, John, men om jag förstår det hela rätt så säger du typ: Att vi fråntar de deras inkomst är deras problem, de får lösa det bäst de vill.

Lite så säger jag. Fast med en mycket positivare underton... Jag tror nämligen inte att det är särskillt svårt att lösa. Att jag inte tänker lösa det åt dem har mer att göra min relativt ringa erfarenhet och talang av entreprenörskap. Det finns människor som är bättre än mig på sånt.

Citat:
Om allting immateriellt som produceras finns dels gratis och lagligt och bekvämt att tanka hem och dels finns obekvämt i butiker där du får betala för det så tror jag att de som ser mervärdet i papper och plastlådor kommer att dö ut rätt snabbt.

Då får man väl hitta annat av värde då. Jag säger inte att en låt t.ex. är värdelös, jag säger att rätten att använda den är värdelös.

Citat:
Om tillgången är oändlig så spelar det inte så stor roll hur stor efterfrågan är.
Precis, därför är det ju löjligt att försöka bygga en affärsmodell på det.

Citat:
Jag gör antagandet att om industrin inte har några jobb att erbjuda för att de inte tjänar några pengar så vill inte så många utbilda sig så att de kan ta jobben.

Om nu industrin är så värdelös så att det inte går att tjäna pengar på den så är det väl bara bra att den dör ut?

Jag tror inte den är så värdelös förståss.

Citat:
Idag finns det en massa programerare, men om det inte finns någon marknad som kommer det nuvarande beståndet att dö ut utan att förnyas.

Jag har hört siffor på att c:s 5% av programmvaruindustring säljer shrinkwrap. Resten lever på konsulttjänster. Knapast ett stort problem i så fall.

Citat:

Om du inte ser problemet med det så ska jag dra en liknelse:

Idag finns bönder. Bönder äger mark. Tack vare att de äger marken kan de odla växter där som de säljer så att du och jag kan äta. De betalar inte en spänn till någon för att växterna ska växa. Ändå måste vi betala pengar för att få äta deras mat. Vi begår ett brott om vi går och roffar åt oss vad vi vill ha från deras åkrar utan att ge de den ersättning de vill ha för det.

Lite dålig liknelse. Skulle maten kunna kopieras så billigt som information kan så hade det inte funnits ett behov av så mycket mark.

Citat:
Jag anser att om man lagstifar bort någons rätt till inkomst så måste man vara beredd att ersätta denne om man vill att han ska fortsätta göra sitt jobb.

Det är fortfarande inte tal om att lagstifta bort någons rätt till inkomst. Det handlar om att avskaffa en marknade som ingen egentligen har ett behov av.

Citat:
Jag har ingenting emot en reform som gynnar alla, men jag tror inte att det gynnar någon i längden att tvinga producenter av immateriella produkter att leva på sponsring, kringprodukter och tjänster.

Det tror jag. Jag vill dock omformulera det till att producenter (och mellanled) tvingas leva på det som faktiskt har ett värde.

Edit: Tog bort ett dumt antagande från min sida.

Svara med citat
  (#9) Gammal
G-Man Inte uppkopplad

Länk: #10681
Standard RE: Statlig ersättning till upphovsmän när deras verk sprids - 2006-02-28, 16:19

Jag tycker bra exempel är svenska MySQL (databas server)

Det är gratis, men vill du få support eller dyligt så tar dom betalt för det = ok

Dom kan tydligen leva på sin sql databas trotts att den är gratis.

Exempel:

På tidiga 90talet och sena 80talet gick det inte i princip att köpa spel till datorn (mycket fåtal sålde då), trotts det blev spel som tex doom stora, konstigt? det gick att gratis hämta spelen i demovarianter så att man själv kunde bestämma om man gillade det eller ej och köpa en fullversion av det med alla 'levlar' ifall man gillade det och ville spela vidare.

Efter att ha köpt en PSP för 3000:- och sedan köpt 4 spel till den för 545:-st och inget spel har varigt bra... känner man sig liksom blåst av sony igen... har man brytit förpackningen så får man ju inte lämna tillbaka dom fast man inte tycker dom är bra.

jag anser att sony blåst mig på 2180:- för att det inte finns demo versioner att tanka ner på spelen till psp'n.

kontentan enligt mig, jag vill kunna lyssna på musiken och spela spelen i lung och ro innan jag bestämmer mig för att köpa den eller ej, att hämta musiken i MP3 format är i detta fallet bra dvs motsvarar en demo av låten/skivan. vart tog demo spelen vägen då detta faktisk går att göra med PSP'n. sådant gangnar KVALITE och inte hypade annonskampanjer som det är nu!

Vad jag också förstår så är det olagligt att hyra ut musik/filmer/spel osv, varför? men kassettavgifter är ok på skivor som jag sparar mina semesterbilder på? för inte bränner jag mp3 på cd eller dvd skivor, utan dom ligger bra på tex hårddiskar eller flashminnet i mp3 spelaren där det inte är någon kassettavgift(sony skatt?)

urs blir bara arg...

Signature:<br>

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
”Svenskarna mer negativa till statlig övervakning” Denuviate PP i media 0 2009-09-30 17:32
Hur man får ersättning för sina verk Canan Kultur och upphovsrätt 17 2009-04-23 00:52
Upphovsmän, patenthavare och varumärkeshavare ska få bättre möjligheter att ingripa mot intrång i deras rättigheter larsl PP i media 18 2007-07-12 09:54
Varför ska bara övriga "upphovsmän" ha ersättning? Tor Skude Kultur och upphovsrätt 24 2006-02-16 14:48