Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Darth Mordant Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Frågor kring värdegrunden - 2006-01-02, 17:30

Först av allt: Grattis till det nybildade partiet. Ett bra initiativ! Hur det sedan blir får vi väl se, det blir vad man gör det till, förmodar jag.

Sedan: Det vore förmodligen bättre att basera partiprogrammet på en artikulerad värdegrund istället för en sakfråga som avskaffandet av den immateriella rätten. T.ex.

"Piratpartiet står för att allt lagstiftningsarbete kring den immateriella rätten ska utgå från medborgarnas intressen utan hänsyn till diverse komersiella eller andra särintressen"

Det kan kanske tyckas som en tråkig formulering som saknar "sting". Men, eftersom den immateriella rätten är ett lagrum som fyller en funktion, så måste man fråga sig vad konsekvensen blir av att avskaffa hela lagrummet. Om konsekvensen blir något som drabbar medborgarna (t.ex de som ägnar sig åt att 'kopiera pirater'), så kan man verkligen fråga sig om man åstadkommit det man egentligen var ute efter.

Det handlar om fokus: vad man gör, varför och vad vill man åstadkomma. Den immateriella rätten är ett verktyg för att hantera en intressekonflikt som involverar skaparen det immateriella värdet vs. de olika exploatörerna av detta värde (komersiella intressen och konsumenter etc). Intressekonflikten försvinner inte bara för att att verktyget (lagen) försvinner. Vi lever i en rättstat och det följer därför att vi måste ha ett annat verktyg för att hantera konflikten. Vilket ska vi ha? Vad tror vi på? Om vi inte vet vad vi vill åstadkomma och varför så kan vi inte hantera den frågan. Jag föreslår därför att nästa förslag till partiprogram artikuleras utifrån en värdegrund som vi kan enas kring.

Personligen tycker jag att mitt förslag ovan, dvs

"Piratpartiet står för att allt lagstiftningsarbete kring den immateriella rätten ska utgå från medborgarnas intressen utan hänsyn till diverse komersiella eller andra särintressen"

är grundat i en frihetligt och demokratisk värdegrund, men det finns förstås många andra sätt att artikulera det hela på.

Vad tycker ni?

/Darth Mordant

Svara med citat
  (#2) Gammal
m4ttias Inte uppkopplad

Länk: #492
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-02, 23:23

Jag tycker det här är helt rätt fråga att ställa! Bravo!

Det är också jättebra att du poängterar att individens sätts i första rummet.

Däremot är jag inte helt förtjust i formuleringen "utan hänsyn till". Jag tycker den är ignorant, mycket kontroversiell och rent sagt anstötlig.

Jag skulle hellre se någonting mer i linje med:

"Piratpartiet står för att allt lagstiftningsarbete kring den immateriella rätten i första hand ska utgå från medborgarnas intressen"

På så vis medges hänsynstagande till andra intressen där de inte kolliderar med individens. Det är väl inte mer än rättvist.

En annan sak man kanske vill ha med är att Piratpartiet gärna ivrar detta lagstiftningsarbete. Men sånt kanske inte har nån plats i en värdegrund?

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #512
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-02, 23:54

Tja ... jag känner mig inte så kategorisk på den precisa formuleringen men hissade onekligen ögonbrynen när du skrev

<quote> Däremot är jag inte helt förtjust i formuleringen "utan hänsyn till". Jag tycker den är ignorant, mycket kontroversiell och rent sagt anstötlig. </quote>

Men jag kan se att man lätt kan tolka det som om jag förodade någonslags majoritetens hämningslösa diktatur. Det var inte så jag menade det... bara att medborgarnas rättigheter ska vara i centrum. Med "medborgarna" avser jag samtliga individer i detta samhälla (som alla är lika mycket värda).

/Darth Mordant

Svara med citat
  (#4) Gammal
Lux Inte uppkopplad

Länk: #661
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-03, 02:07

Piratpartiets värdegrund märks väl i den subkultur och den "stil" som partiet representerar. Värdegrunden är i grund och botten en ovilja att begränsas av lagstiftning som försöker stoppa nyttjandet av teknologiska framsteg.

Alla etablerade partier har en "grundmurad värdegrund", Piraterna vågar se bortom värdegrunden och in i det okända, in i framtiden. Piraterna agerar, medan andra pratar, piraterna vågar bryta mot strömmen.

Alla andra partier bygger sig kring en fast identitet, vi har alla en bild av hur en socialdemokrat, moderat, folkpartist, kristdemokrat eller miljöpartist tänker. De är förutsägbara, och i TV blir debatterna oftast tråkiga. De till och med ser ut på olika distinkta sätt. Partierna är mer subkulturer än politiska rörelser.

Medvetna om detta bör Piratpartiet inte försöka bygga sig kring någon fast identitet, utan kring en föränderlig identitet, en gycklarbild av makten. Svaren till värdefrågorna skall överlåtas till individen.

Svara med citat
  (#5) Gammal
m4ttias Inte uppkopplad

Länk: #767
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-03, 03:39

Citat:
Darth Mordant (2006-Jan-02)Jag [...] hissade onekligen ögonbrynen när du skrev [...] "ignorant, mycket kontroversiell och rent sagt anstötlig"
Ack denna ironi. Jag borde naturligtvis använt betydligt mer diplomatiskt språk i mitt efterlysande av mer diplomatiskt språk.

Hur som helst tycker jag du gav en mycket bra utgångspunkt.

Citat:
Lux (2006-Jan-03)Medvetna om detta bör Piratpartiet inte försöka bygga sig kring någon fast identitet, utan kring en föränderlig identitet, en gycklarbild av makten. Svaren till värdefrågorna skall överlåtas till individen.
Jag tror Piratpartiet behöver en fast identitet om det ska nå upp till den åtråvärda 4%-gränsen, och väl inne i riksdagen även för att kunna agera där. Vi behöver berätta vad det är för grundläggande värderingar vi slår vakt om egentligen så att folket och de andra riksdagspartierna vet.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #926
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-03, 09:53

Citat:
Värdegrunden är i grund och botten en ovilja att begränsas av lagstiftning som försöker stoppa nyttjandet av teknologiska framsteg.

Detta är inte särskilt genomtänkt: om det finns en intressekonflikt som skapar oreda i samhället så reglerar man den med lag. Alternativet är att det blir den starkes rätt över dom svaga. Jag har svårt att se att valiga pirater ska vinna på det. Jag håller i princip med dig om grundidén, jag skulle hellre formulera den som att lagstiftningen ska inte tjäna komersiella särintressen som den gör nu, utan medborgarna (dvs piraterna).

Citat:
Alla etablerade partier har en "grundmurad värdegrund", Piraterna vågar se bortom värdegrunden och in i det okända, in i framtiden. Piraterna agerar, medan andra pratar, piraterna vågar bryta mot strömmen.

Hahahaha ... vilket trams! Alla agerar utifrån en värdegrund! Sedan är det en annan sak om de är villiga att diskutera den offentligt. Värdegrund betyder "de värderingar som motiverar mig att göra det jag gör, säga det jag säger". Sedan är det förvisso oklokt att "grundmura" sin värdegrund, så det kan vi säkert vara ense om. Men att inte deklarera en värdegrund är inte visionärt, det är att försöka dölja sina egentliga avsikter och brukar associeras med ohederliga och karaktärslösa.

Citat:
Alla andra partier bygger sig kring en fast identitet [..] Medvetna om detta bör Piratpartiet inte försöka bygga sig kring någon fast identitet, utan kring en föränderlig identitet, en gycklarbild av makten.

Jag kan hålla med om att en fast identitet inte är önskvärd, men detta betyder inte att en öppen deklaration av "ens dagaktuella värdegrund" man står för stunden inte borde ges.

Sedan är det där med att vara en gycklarbild av makten. Att vara en narr som ingen lyssnar på är att vara en dålig narr som inte fyller den roll som narren har. Som jag ser det så finns det ingen orsak varför PP skulle trampa längs gamla stigar eller ännu värre: inordna sig i dagens etablishemang (tvärtom), men det finns vissa grundprinciper, en av dom är att Ingen respekterar en vindflöjel som karaktärslöst väljer den mest opportuna ståndpunkten för stunden.

/Darth Mordant

Svara med citat
  (#7) Gammal
MacLeeland Inte uppkopplad

Länk: #1191
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-03, 13:47

Hejsan alla, min första post här, tänkte bara börja med en kort press. Reymond heter jag och är utbildad journalist i grunden, men för närvarande arbetslös. Jag är även aspirerande författare och lajvare. Nog om mig.

Tankar kring copyright och patent
Jag kan på en gång säga att min inställning till fildelning är lite kluven, då jag inte vet exakt hur jag skulle reagera om min halvfärdiga bok som jag gett till några av mina vänner skulle leta sig ut på P2P och någon annan skulle skriva en fortsättning. Samtidigt kan jag inte sticka under stolen med att jag laddat ner saker själv vid tillfälle.

Nå, nu har hela rasket tagit ett stort kliv framåt som jag ser det och det får mig att börja tänka. Hur skulle världen se ut utan copyright och patent? Om vi går in på en fråga som är (för mig) viktigare än P2P och som handlar om patent så blir det ganska intressant. Frågan är den om bromsmedicin för de som drabbats av HIV och AIDS.
Å ena sidan sett: Även fast en tablett av bromsmedicin kostar under kronan att framställa, så kostade den första tabletten miljontals kronor att framställa. Hade den framställts om företaget i fråga vetat att de inte skulle få ha patent?
Å andra sidan sett: Bromsmedicinen kostar för en AIDS/HIV-drabbad i Afrika mer än vad en polischef i Afrika tjänar. Alltså, om de nu inte väljer att köpa billiga piratkopior.
Å tredje sidan sett: Piratkopior av exempelvis program kan medför virusangrepp på din dator. Vad kan piratkopierade mediciner medföra? Om man släpper patentet och receptet fritt för alla att kopiera, kan det användas på ett fel sätt då?

För många så är det nog svårt att tänka sig en värld utan patent (om man tänker hårt och länge så vet jag att det finns ett sätt att lyckas med det också, kanske göra världen bättre) men för majoriteten så blir konceptet svårt. Musik och film är en sak, medicin en annan. Det är det steget Piraterna tagit nu, och hamnat i en helt ny division.

Tankar kring piratpartiet
Med handen på hjärtat måste jag erkänna att jag tror piratpartiet har möjligheten att slå det politiska etablisimanget med häpnad. Merparten av de potentiella väljarna är de som idag ligger på sofflocket, de som har "inte intresserad" som politiskt val på helgon. Problemet blir när ni börjar dyka upp på massmedias radar. Just nu är ni "den smålustiga nyheten" och jag tror ni ses som ganska harmlösa. Kampen mellan pirater och anti-pirater har fått mycket utrymme i kvällspressen just för att det är intressant och folk vill läsa. Hittils har ingen viljat läsa om piraternas privata sfär. Lyckas ni så kommer det plötsligt att sälja lösnummer när ni säger något ogenomtänkt. Mycket kommer vara uppblåsta stormar i vattenglas, men risken finns att det tär på er. Ni behöver sätta er in i vad det betyder att vara offentliga personer. Jag tror ni kan klara er, men bara om ni är berädda när det händer.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Impeller Inte uppkopplad

Impellers avatar

Länk: #2202
Standard RE: Frågor kring värdegrunden - 2006-01-04, 15:02

Det som stör mig mest är alla företag som bara är ute efter att tjäna pengar, om man tittar på medicinbranschen som självklart bara är ute efter att tjäna pengar. Men om man ser det på det stora hela så om på vägen företaget hade delat med sig utav sina resutlat och andra forskare värden över hade fortsatt på informationen som redan fanns och medicinen kanske hade kommit ut flera år tidigare om ett företag hade bara hade utvecklat det. Detligger människor över hela värden under mark som förmodligen hade levat idag och varit välmående om det inte hade varit för girighet.

Tittar man på bilvärden t.ex. så hade vi haft säkrare och mer miljövändliga bilar om det inte vore för girighet och framför allt billigare bilar

Jag är inte kommunist och tror på det systemet men statliga forskningsanläggningar som kommunicerar och delar med sig med andra forskare värden över skulle kunna göra våran värld mycket bätte.

Brott som stölder skulle förmodligen minska med ganska mycket för att tillgången till produkter som är billigare än vad dom är idag skulle vara större så till den grad att brott inte skulle löna sig.

I det långa loppet skulle inte bara vi medborgare i sverige vinna på att lösa upp gamla monopol patent och copywrightlagar för människor över hela värden hade tjänat på det.

Konstigt att det inte finns med i lagen om mänskliga rättigheter att t.ex. botemedel mot sjukdommar skall finnas för alla och inte bara dom som kan betala för det.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Frågor och svar kring att vara ombud och förbundskongressen SimonRosenqvist Ombudsvalet 2 2009-11-21 11:36
28. Votering kring verksamhetsberättelsen Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 2 2009-10-25 12:07
Idéer kring lokalavdelningar. SimonRosenqvist Distrikt & lokalavdelningar 5 2007-11-13 19:30
Funderingar kring konsekvenserna Patric Widlund PP i media 11 2006-06-02 21:08