Piratpartiets mötesplattform

Visa resultat för omröstning: Vill du bifalla förslaget till voteringsordning?
Bifall 18 94.74%
Avslag 1 5.26%
4 mötesdeltagare (17.39 procent) valde att markera sin närvaro utan att ta ställning i frågan genom att välja alternativet Avstår.
Antal röster: 23. Du får inte rösta i den här omröstningen

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen - 2013-04-25, 02:14

Förtydligar lite...
B58-Y02 gör två förslag.
1. arbeta för en samling av alla bidrag
2. på sikt förändra systemet så att alla medborgare garanteras en basförsörjning

B58-Y03 ger ett förslag på hur man ska lura ut hur punkt 2 ska kunna genomföras. Det säger inget alls om punkt 1.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #286668
Standard Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen - 2013-04-25, 02:24

Jag tar tillbaks vad jag sa, ser nu att de blir konstiga ihop ändå.

B58-Y02 handlar om basförsörjning till alla medborgare på sikt.

B58-Y03 handlar om utredning för att ersätta bidrag med basförsörjning till behövande medborgare, vilket vore en konstig utredning om vi vill ha basförsörjning till alla. Inte direkt motstridigt, men ganska underligt för det rimliga vore väl att vilja utreda hur det skulle kunna genomföras till alla istället om det är det partiet antagit som ståndpunkt att vi vill se.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #286689
Standard Re: Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen - 2013-04-25, 16:31

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Jag tar tillbaks vad jag sa, ser nu att de blir konstiga ihop ändå.

B58-Y02 handlar om basförsörjning till alla medborgare på sikt.

B58-Y03 handlar om utredning för att ersätta bidrag med basförsörjning till behövande medborgare, vilket vore en konstig utredning om vi vill ha basförsörjning till alla. Inte direkt motstridigt, men ganska underligt för det rimliga vore väl att vilja utreda hur det skulle kunna genomföras till alla istället om det är det partiet antagit som ståndpunkt att vi vill se.
Fast där är ju yrkandet konstigt formulerat: "basförsörjning till behövande medborgare". Så som vi använt begreppet basförsörjning hittills så har det betytt "till alla". Iofs kanske alla är "behövande", såattde...
Äsch, det blir upp till styrelsen att tolka vad det egentligen betyder om det går igenom...

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
agnesson
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #286691
Standard Sv: Re: Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen - 2013-04-25, 18:53

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Så som vi använt begreppet basförsörjning hittills så har det betytt "till alla".
Ibland, men inte alltid. Det var inte heller som jag förstod CEs Basinkomst, förslag 1.0, och många andra debattörer som uttalat sig om basinkomst på andra ställen.
  • Den som inte har några andra inkomster får 8.000 kronor i månaden i bidrag av staten.
  • Alla som tjänar 17.500 kronor i månaden eller mer fortsätter betala inkomstskatt enligt precis samma regler som gäller idag.
Dvs inte lika för alla. Visst har vissa debattörer kritiserat och sagt "Alla måste få" men det har av flera avvitats som orealistiskt och ogenomförbart och därför har flera inriktat sig på behövande istället. Det finns många olika varianter och förslag. Det är i alla fall min bild av saken. Det kan förstås vara en felaktig bild, men det är den bilden jag har.
  (#5) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #286695
Standard Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen - 2013-04-26, 22:16

Omröstningen om voteringsordningen har nu startat. Den är öppen till söndag 28 april klockan 13.00.

(#6) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #286854
Standard Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen [avklarad] - 2013-04-28, 22:52

I förslaget står rörande motion B14
Motion B14: Sakpolitik: Finans: Revidera Riksbankens guldreserv

Yrkanden utanför votering:
B14-Y02 : Detta ligger inte inom motionens område, revision av guldreserven.
B14-Y04 : Detta ligger inte inom motionens område, revision av guldreserven.

Vp1
Vp1a: B14-Y03 mot Avslag

Men i voteringen har det istället blivit så, att B14-Y03 blivit struket, trots att det enbart är en inskränkning av det ursprungliga huvudyrkandet. B14-Y04 är inte ens nämnt.

Har det blivit fel? I så fall får jag väl skylla mig själv som röstat för att godkänna voteringsordningen. Men ett ganska allvarligt fel är det i alla fall.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#7) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #286880
Standard Re: Sv: 05. Godkännande av voteringsordningen [avklarad] - 2013-04-29, 17:24

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
I förslaget står rörande motion B14
Motion B14: Sakpolitik: Finans: Revidera Riksbankens guldreserv

Yrkanden utanför votering:
B14-Y02 : Detta ligger inte inom motionens område, revision av guldreserven.
B14-Y04 : Detta ligger inte inom motionens område, revision av guldreserven.

Vp1
Vp1a: B14-Y03 mot Avslag

Men i voteringen har det istället blivit så, att B14-Y03 blivit struket, trots att det enbart är en inskränkning av det ursprungliga huvudyrkandet. B14-Y04 är inte ens nämnt.

Har det blivit fel? I så fall får jag väl skylla mig själv som röstat för att godkänna voteringsordningen. Men ett ganska allvarligt fel är det i alla fall.
Vi tycks ha strukit fel yrkande när vi förberedde voteringen. Vi kommer att stoppa den här voteringen och göra om den med det korrekta yrkandet i nästa voteringspass.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
RikMatts
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer