Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 17:00

Detta är denandra stadgeändringen, den somvi påbörjar på detta årsmöte och behöver fullfölja på ett kommande medlemsmöte. Den handlar om att vikan behöva kunna röra oss snabbare än att vara bundna till att ändra stadgarna på ett årsmöte, och föreslår därför att vi kan ändra stadgarna på ett vanligt medlemsmöte, om vi har 75% majoritet.

Denna tråd stänger på söndag kl 11 för votering.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Stadgar 1.2.pdf (33.0 KB, 83 visningar)

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mattias Våglin Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15791
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 17:36

Citat:

§20 Stadgeändring

Partiets stadgar, utom paragraferna 10, 11, 20 samt 21, kan ändras genom beslut på medlemsmöte som kallats minst en vecka i
förväg, om beslutet tas med minst 75 procents majoritet.

Paragraferna 10, 11, 20, samt 21 kan ändras genom beslut på två på varandra följande möten, varav ett skall vara årsmöte.
Detta ändringsförslag kommer att heta "Stadgar 1.2 - B" i voteringen om 40 minuter.

EDIT: ARGH! Jag (Rick) ber TUSEN gånger om ursäkt, av misstag tryckte jag på EDIT i stället för REPLY QUOTED. Av misstag har jag alltså ändrat Mattias Våglins inlägg, i stället för att citera det och bekräfta.

Jag (Rick) har alltså av misstag tagit bort Mattias motivering till ändringen ovan, som var mycket välformulerad.

---------------<br>
det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mattias Våglin Skicka ett meddelande via MSN till Mattias Våglin  
Svara med citat
  (#3) Gammal
igelkott Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #15809
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 18:03

Instämmer helt med föregående inlägg.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15812
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 18:06

tyvärr är det inte ett skräcksenario... flera avdelningar av grön ungdom togs över på liknande sätt i syfte att komma åt pengar och lokaler. SSU har haft samma problem på många håll.

Så nää, stadgar skall vara svåra att ändra, vilket också kräver en del tankearbete innan man antar dom

// Gert

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#5) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15820
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 18:15

Delvis OT: Nomic, spelet där man ändrar reglerna, ursprungligen skapad av Peter Suber

http://www.nomic.net/

Två olika svenska översättningar:

http://www.geocities.com/andkaha/nomic/rules.sv.html

http://home.student.uu.se/jowi4905/arbeten/

/OT

---

&mdash; Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Inte uppkopplad

s avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #15824
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 18:20

Jag får hålla med Mattias där.

I den paragrafen behandlas hur snabbt stadgarna ska kunna förändras.

Om en del praktiska arbetet blir lidande på grund av att arbetssättet är reglerat i stadgarna, plockar man ur den drabbade delen ut ur stadgarna, inte urholkar stadgarna.

Förslaget gör att det inte skiljer mer än "75%"-delen på ett vanligt beslut på ett medlemsmöte och en stadgeändring.

Så jag yrkar:

att det första inlämnade ändringsförslaget lämnas utan bifall.

_____________________________________________<br>
Anders "NULL" Doverud, Örebro Läns riksdagskandidat
  Skicka ett meddelande via ICQ till  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #15844
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 18:53

Ser väl inte heller syftet att ändra stadgar blixtsnabbt, utan det ska vara lite byråkratiskt malande om man av någon anledning vill in och ändra - tänka innan handling är bra ibland.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#8) Gammal
mike Inte uppkopplad

mikes avatar

Länk: #15911
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 22:51

Håller med Mattias Våglin att detta är viktiga punkter.

Har suttit i ett antal år i lite olika ideella föreningar och sett att det kan vara bra att ha lite tröghet i stadgeändringar!

/Mikael L.

Mikael Lindmark, Umeå
  Skicka ett meddelande via ICQ till mike  
Svara med citat
  (#9) Gammal
SwedishElk Inte uppkopplad

SwedishElks avatar

Länk: #15920
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-08, 23:13

Instämmer med Mattias. Som det är utformat nu känns det vådligt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Länk: #16002
Standard RE: 21. Stadgeändring 2 - 2006-04-09, 07:13

Måste instämma i all kritik på förslaget hittils, det är svårt att ändra i stadgar av en anledning!

Mattias ändringsförslag är klart bättre, men i mitt tycke inte tillrkligt. Först skulle jag vilja lägga till §1 och §2 till listan med paragrafer som endast kan ändra "långsamt", och sen skulle jag vilja stadgefästa att medlemsmöten, liksom årsmöten, ska kallas med 14 dagars varsel.

Sen bör det gå att göra en "snabb" förändring även på ett årsmöte, inte bara på ett medlemmsmöte.

Dessutom ser jag inget fel i att tillåta ändring av vanliga paragrafer på det långsamma sättet. Det kan vara användbart om man vill göra en förändring som täcker både vanliga pararafer samt en "svårförändrad" paragraf.

Därför yrkar jag att

att § 11 "MEDLEMSMÖTE" skall lyda:

Medlemsmöte skall äga rum då styrelsen finner det nödvändigt, eller då revisorer eller minst två tredjedelar av partiets medlemmar skriftligen begär det. Styrelsen skall kalla till medlemsmötet inom fyra veckor efter det att en sådan skriftlig begäran erhållits. Kallelse jämte dagordning för mötet postas elektroniskt senast 14 dagar före årsmötet. Vid medlemsmöte behandlas endast de ärenden som angivits i kallelsen. Medlemsmöte kan ske elektroniskt om styrelsen så finner lämpligt.

att § 20 "STADGEÄNDRING" skall lyda:

Partiets stadgar, utom paragraferna §1 NAMN OCH ORGANISATIONSFORM, §2 SÄTE, § 10 ÅRSMÖTE, § 11 MEDLEMSMÖTE, § 20 STADGEÄNDRING samt § 21 UPPLÖSNING, kan ändras genom beslut på årsmöte eller medlemsmöte om beslutet tas med minst 75 procent majoritet.

Samtliga paragrafer kan ändras genom beslut på två på varandra följande års- eller medlemsmöten, varav minst ett skall vara årsmöte.

Edit: Kom på att bara ordet "möte" inkluderar styrelsemöten etc. Inte vad vi vill...

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
35. Stadgeändring 2, del 2 Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 12:06
31. Stadgeändring 1b Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 2 2006-04-09 12:05
30. Stadgeändring 1 Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 1 2006-04-09 12:04
32. Stadgeändring 2, del 1 Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 10 2006-04-09 11:15
20. Stadgeändring 1 Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 13 2006-04-09 10:11