Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Argumentet att alla felaktiga träffar raderas - 2008-07-17, 05:38

Det slog mig, det här med att det ingår i lagen att de måste slänga all information som inte är det de uttryckligen får söka efter, gör det det inte omöjligt att granska FRA?

Tänk ett scenario där det läckt ut att man förföljt någon som det visade sig inte var ett hot på något sätt. Denne kanske bakom kulisserna till och med hindrats att göra vissa saker, få vissa jobb, fått misstänkt e-posttrafik stoppad så att den aldrig kommer fram, vem vet. När granskningsnämnden kommer till FRA så säger de bara att om det hade hänt så är all information kring fallet förstörd, precis som FRA-lagen säger. De kan ha ett kortkommando för att radera all komprometterande information som genomförs när granskarna går genom dörren.

Poängen är att det borde bli väldigt svårt att granska eventuella övertramp om alla övertramp enligt lag måste raderas.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #111314
Standard RE: Argumentet att alla felaktiga träffar raderas - 2008-07-17, 07:56

Citat:
ÄlveKatt (2008-Jul-17)Denne kanske bakom kulisserna till och med hindrats att göra vissa saker, få vissa jobb, fått misstänkt e-posttrafik stoppad så att den aldrig kommer fram, vem vet.

I så fall följer FRA bara en gammal fin svensk tradition som har sina rötter i mellankrigstiden då staten började registrera kommunister, vilket visade sig väldigt användbart när andra världskriget bröt ut och man kunde samla alla kommunister i läger för att förhindra att de hittade på nåt dumt (det är bra med svepskäl). Efter andra världskriget fortsatte man övervaka kända kommunister och detta pågick i alla fall fram tom 80-talet, nånstans där blev det allmänt känt och ganska mycket hallå om detta eftersom folk lever i villfarelsen att sånt gör man väl inte i Sverige!

Huruvida man fortfarande övervakar kommunister har jag ingen aning om, men det skulle inte förvåna mig om SÄPO övervakar hemska och opålitliga personer som kommunister, nasister, djurrättsaktivister och piratpartister...

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#3) Gammal
O'Brien Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #144135
Standard RE: Argumentet att alla felaktiga träffar raderas - 2009-05-03, 05:07

Citat:
ÄlveKatt (2008-Jul-17)Det slog mig, det här med att det ingår i lagen att de måste slänga all information som inte är det de uttryckligen får söka efter, gör det det inte omöjligt att granska FRA?

Det verkar du ha rätt i. Och inte nog med det, jag tycker att något mycket värre borde vara möjligt. För att lura alla granskningsnämnder och liknande skulle väl FRA kunna kryptera all information de vill undanhålla dessa nämnder etc, så att den undanhållna informationen bara ser ut precis som den typ av kvasislumpmässiga mönster av ettor och nollor som blir kvar när man raderar känslig information (något de ju som sagt förväntas ägna sig åt). På så sätt kan de lagra så mycket information om folket som deras hårddiskar har utrymme för, utan att någon granskningsnämnd eller liknande har någon chans att upptäcka det. De behöver bara memorera nyckeln så behöver inte ens den finnas någonstans så att granskningsnämnderna kan råka hitta den.

Jag tycker vi ska ställa myndigheterna mot väggen angående dessa saker. Dels det du tar upp, dels det jag tar upp. Om inte annat får vi kanske veta var vi tänkt fel, om vi tänkt fel.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #144373
Standard RE: Argumentet att alla felaktiga träffar raderas - 2009-05-04, 01:11

Jag kan garantera dig att FRA kör ganska jobbiga krypteringar på sina känsliga uppgifter.. =)

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

Svara med citat
  (#5) Gammal
O'Brien Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #144384
Standard RE: Argumentet att alla felaktiga träffar raderas - 2009-05-04, 03:02

Citat:
Billy Gellerstedt (2009-May-04)Jag kan garantera dig att FRA kör ganska jobbiga krypteringar på sina känsliga uppgifter.. =)

Ja, det är ingen tvekan om det, men min poäng var: måste det inte vara omöjligt, även för den mest kompetenta granskningsnämnd, att i FRA:s hårddiskar ens se skillnad på 1) tomt utrymme och 2) krypterad information maskerad som tomt utrymme? Innebär inte det att FRA kan dölja hur mycket information som helst för granskningsnämnderna, hur lätt som helst, om de vill? Vad kan regeringen rimligen ha för svar på den frågan? Hur kan det vara någon mening med granskningsnämnder, med tanke på att FRA kan göra på nämnda sätt?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #144436
Standard RE: Argumentet att alla felaktiga träffar raderas - 2009-05-04, 11:49

Joo, om alla anställda på FRA är med på att dölja saker från granskningsnämnder så kan de mycket väl dölja hur mycket som helst.. det kan vilken myndighet som helst egentligen.. men problemet för myndigheter som vill dölja saker är att ofta finns det ett par stycken innom sin organisation som inte kan sitta stilla och hålla käften om de oegentligheter som pågår där..

Svårt o fixa rutiner som gör att granskningsnämnden har full tillsyn i organistationen, och samtidigt behålla eventuellt oberoende samt att behålla sekretessen.. (risken för att sekretessbelagd info kommer ut ökar ju proportionellt med antalet personer som har tillgång till den.. ) Men samtidigt så ju fler personer som har koll på saker o ting desto större blir tryggheten att det finns whistleblowers..

Det hela är en svår balansgång.. Jag tror inte att FRA i sig är en "ond" organistation men jag vill inte heller att de ska få för stora befogenheter och att man ska kunna granska dem.

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
29 okt: Release-träffar för Ubuntu 9.10 CryingFreeman Övrig diskussion 0 2009-10-16 23:03
Regelbundna träffar Lunerian Ung Pirat Eskilstuna 5 2009-08-04 13:56
Café-träffar i Mölndal? ddewbofh 17. Bohusläns valkrets (Västra Götaland västra) 5 2009-06-10 17:55
Grattis snart till alla träffar Christian Engström PP i media 5 2008-04-30 08:55
Felaktiga datum i informationen som delades ut på mottagningen av nya studenter Mab 3. Uppsala län, 1 2008-01-22 04:06