Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-08, 13:30

Citat:
TheCharlie (2006-Jun-08)Om en sida sprider barnporrfilmer varför är det "kanske-okej" med en DDoS attack då? Ingen kommer till skada(förutom pedofilerna som inte får sitt porr), tvärt om. Med stolthet kan jag säga att jag inte har någon som hellst sympati för pedofiler, våldtäcksmän lr liknande.

Oavsett om du känner sympati eller inte för någon, så måste du försvara de rättigheter som han har och som du vill även ska gälla för dig.

Nu påstår jag så klart inte att det är någons rättighet att sitta och tokrunka till filmerna av varken en våldtagen 11åring eller en 17 år och 11 månader gammal tjej som skickar dig en egeninspelad porrfilmssnutt (även fast båda är långt ifrån varandra, så är båda faktiskt barnporr); utan det handlar om rättigheter som att inte bli slagen/mördad istället för att gripen och dömd o.s.v.

Om du inte är emot (D)DoS-attacker mot allt som du väljer att inte tycka borde finnas, hur kan du då vara emot (D)DoS-attacker mot sådant som du tycker borde finnas men andra inte tycker borde finnas... T.ex. så finns det många här i landet som säkert skulle se Moderaternas, Socialdemokraternas, Milöpartiets, Piratpartiets eller Sverigedemokraternas websidor (D)DoS:ade; och hur kan man då säga att det är ok att attackera ena men inte andra partiets websidor?

--

...

Svara med citat
  (#2) Gammal
TheCharlie Inte uppkopplad

TheCharlies avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #30505
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-08, 14:07

Citat:
pv2b (2006-Jun-08)
Hej!

Du säger att jag inte svarar på frågor. Det fixar jag.

Citat:
Vill fortf ha svar på alternativ åtgärd polismyndigheter kan ta när någon sida är föreliggande för brott!?!

Om en sida faktiskt är olaglig i det land den hostas och polisanmäls i så ska den plockas ned. Detta med hjälp av kontakt med de relevanta Internetleverantörerna som sköter om webbsidan. De har, tror jag, ansvar att stänga ner sidor som strider mot lagen.

Om sidan inte är olaglig i det land den hostas i ? tough shit. Den får förbli uppe. Det är arrogant av stater att agera världspolis, det har vi sett nu mer razzian mot The Pirate Bay på beställning av USA i förra veckan. Det är lika arrogant för enskilda människor att trotsa en främmande stats lagar.

DoS-attacker nämnde jag bara i förbifarten som ett polisiärt medel när en sida *måste* ner snabbt, inte som något som jag ska användas för att stänga ner en sida permanent.

Nu är det väl min fråga jag inte heller fått svar på. Om du står för vigilantism. Vilket du tydligen gör, med tanke på vad du skriver här:

Citat:

Om min vän får besök av en aggressiv inbrottstjuv går jag dit och skjuter den jäveln ist för att vänta på polisen, om dom nu ens kommer. Kalla det vad du vill men jag är full av moral och lojalitet. Jag är inte heller kristen och anser ist att om någon slår mig slår jag 3 ggr tillbax. Kalla det stort ego om du vill, men jag litar mer på min moral än korrupta och kriminella poliser och dess styre.

Jag står för det jag tycker är fel och jag är min egen människa.

Om korrupt och kriminalitet av dom som arbetar för OSS som skall vara samhällets förebilder är "smällar man får ta" får du nog tänka om.

Hur som helst, du förvränger vad jag sade. Att bovar ibland går fria för att man inte kan påvisa ett brott är rättvisans pris. *Det* är smällar man får ta. För annars står du där en gång, anklagad för ett brott, och åker i finkan baserat bara på vad andra sagt hände, helt utan bevisning.

Sedan vet jag inte vad du har haft för erfarenhet med polis. Men som du låter har du en attityd, inte "öga för öga" utan "två ögon för ett öga". Vilket betyder att du i lagens ögon begått ett brott då du använt övervåld istället för självförsvar.

Polis har ingen som helst möjlighet att veta vem man ska lita på i en sådan här situation. Så den enda lagstiftning som fungerar gör det effektivt väldigt svårt att agera annat än att gripa en person vid ett brott eller agera i självförsvar. Det är som man lär sig på dagis, det spelar ingen roll "vem som började".

Och det är inte ett tecken på en korrumperad polis, det är ett tecken på att du har en felaktig attityd.

Citat:

Våld är godhatessweden.com, psykiskt våld mot speciella grupper, nationaliteter och efterlevande i form av sveda/värk/kränkning.

Du kan inte hävda motsatsen. Om jag kallar dig tjock är det en sorts form utav våld! Liksom psykisk misshandel i vissa fall.

Då är organiserad brottslighet, förskingring etc våld? Eftersom effekterna/konsekvenserna ofta är dom samma som utav en DDoS attack!

Att hävda att DDoS attack är våld är helt fel! Det republiceras innom lag inte som våld och kallas inte för våld. Däremot kan du säga att DU tycker det är våld! Inget annat!

Jag har ingen aning om vad "republiceras" betyder, men jag ska försöka svara så bäst jag kan. Det är i grund och botten ingen skillnad på en lynschmobb och en DDoS-attack. Båda involverar en massa som pucklar på enskild tills att den dör. Typ. Och kalla det vad du vill, det *är* våld. Inte fysiskt våld, utan elektroniskt sådant. Det finns väl vad man skulle kunna kalla för psykiskt våld också, men då ska det vara bra mycket starkare än att kalla mig tjock. (Vilket jag förvisso är.) Och jag tycker mest att godhatessweden är korkad, inte hotfull. Om en sådan sida är olaglig där den hostas kan du prova rapportera den till polis i det land där den hängs upp. Annars är det inte så mycket mer du kan eller ens *bör* göra.

Men att ekonomisk brottslighet skulle vara våld vet jag inte. Där är det snarare fråga om bedrägeri. Banken lämnar i alla fall "villigt" i från sig sina pengar, även om det sker under falska förevändningar.

Frågan känns hur som helst ointressant.

Summan är att jag tror på en princip där våld används bara som respons på våld emot en själv, och bara så mycket som krävs för att stoppa personen som attackerar en.

Du tror på en princip där våld ska bekämpas med mer våld. Det funkar inte i längden. Ett öga för öga gör världen blind. Två ögon för ett öga gör världen blind i logaritmisk tid.

Du har dina värderingar som du är övertygad över, jag har mina. Jag tycker dina är korkade, och du får gärna tycka att mina är korkade om du vill.

Du får sista ordet i debatten. Jag har inte mycket mer att komma med, och det har nog inte du heller.

Till ex webbsidor som strider mot lagen kan polisen vara dåliga att göra något åt, detsamma gäller ISPn. Det är inte endast webbsidor jag pratar om, i många fall kommer organiserad företagsbrottslingar undan utan att polisen bryr sig.

Om vanlige "svensson" hamnar i knipa bryr sig oftast inte polisen enligt min erfarenhet och åsikt. Min erfarenhet av polisen är inte den bästa, dels för att jag blivit utsatt för brott och dels för att jag hjälpt dom en del, inte för att jag blivit dömd för "övervåld" lr liknande själv.

I många fall jag har personlig erfarenhet av har bevisningen aldrig varit ett problem men polisen har helt enkelt bara struntat i det.

Ang att jag har osund syn på "öga för öga" har du rätt i, det har med min personlighet att göra och inget jag skulle uppmuntra andra till, folk är olika, olika åsikter, bakgrunder, erfarenheter, personligheter etc.

Som endast ett ex: jag startar aldrig bråk men om någon attackerar mig med våld får den personen vara glad om han kommer därifrån. Vissa väljer att springa, vissa att ringa polisen. Med tanke på att mitt förtroende av som sagt erfarenhet för polisen är lika med gurka är det inget alternativ för mig. Jag tycker det är upp till var och en så länge man inte ställer till med bråk/kriminalitet och gör skada som är helt obefogat.

Jag har ingen aning om vad vigilantism betyder/innebär!?! Så kan inte uttala mig om det.

Skulle aldrig kalla dig tjock, dels av respekt och dels för att jag igentligen inte vet hur du ser ut + att det inte har någonting med konversationen att göra. Det var bara ett ex på psykiskt våld. Det jag ville komma till att din uppfattning om att DDoS attacker är våld är en personlig åsikt och inget annat.

När jag tog upp bedrägerier och jämförde det med våld syftade jag inte enbart på banker, även på affärer, företagsbrottslighet med liknande.

"Ett öga för öga gör världen blind." Bra och realistiskt citat, även om jag inte själv skulle använda det.

Håller med om att ämnet börjar urarta och glida ifrån det vi igentligen pratade om, börjar ledsna på diskussionen för att den inte leder någonvart.

För att vara ärlig tycker jag dina åsikter är lite "mesiga" men respekterar dom Självfallet trots det och hoppas du gör detsamma med mina. Ger dig oxå respekt för att du delar dina åsikter och kan diskutera utan att bli arg lr liknande som många inte klarar utav. Har varit intressant att höra vad du tycker/inte tycker.

Ha en bra dag.

"Reality has evolved at the behest of technology"

Svara med citat
  (#3) Gammal

TheCharlies avatar

Länk: #30516
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-08, 14:23

Citat:
svanstrom (2006-Jun-08)
Citat:
TheCharlie (2006-Jun-08)Om en sida sprider barnporrfilmer varför är det "kanske-okej" med en DDoS attack då? Ingen kommer till skada(förutom pedofilerna som inte får sitt porr), tvärt om. Med stolthet kan jag säga att jag inte har någon som hellst sympati för pedofiler, våldtäcksmän lr liknande.

Oavsett om du känner sympati eller inte för någon, så måste du försvara de rättigheter som han har och som du vill även ska gälla för dig.

Nu påstår jag så klart inte att det är någons rättighet att sitta och tokrunka till filmerna av varken en våldtagen 11åring eller en 17 år och 11 månader gammal tjej som skickar dig en egeninspelad porrfilmssnutt (även fast båda är långt ifrån varandra, så är båda faktiskt barnporr); utan det handlar om rättigheter som att inte bli slagen/mördad istället för att gripen och dömd o.s.v.

Om du inte är emot (D)DoS-attacker mot allt som du väljer att inte tycka borde finnas, hur kan du då vara emot (D)DoS-attacker mot sådant som du tycker borde finnas men andra inte tycker borde finnas... T.ex. så finns det många här i landet som säkert skulle se Moderaternas, Socialdemokraternas, Milöpartiets, Piratpartiets eller Sverigedemokraternas websidor (D)DoS:ade; och hur kan man då säga att det är ok att attackera ena men inte andra partiets websidor?

Det är ganska lätt, det hela handlar om personliga åsikter och ens egna moral vilket jag har ganska mycket av.

Det du säger att om man försvarar det ena måste man försvara det andra, det är bara absurt. Som att säga att om man är FÖR fildelning så gäller det Alla filer, även att man stödjer spridning av barnporr, snuffilmer, djursex och McGyver.

Du hör kanske hur det låter?

Om du skulle behandla mördaren och våldtäcksmannen av din egna mor lika dant som vilken mördare och våldtäcksman som hellst så är du otroligt storsint lr bara iskall, då skulle jag föreslå att du vart polis, åklagare, domare, lr advokat för folket behöver fler sånna människor i dom possitionerna.

Som sagt så handlar det hela om rättfärdigat motiv balanserat med ens egna moraliska rätt-och-fel. Det är så vi fattar våra beslut.

Skulle vara intressant att höra dina åsikter och hoppas du svarar på mina frågor, men efter denna post debatterar jag inte ämnet längre med tanke på att det spårat ur och gör mig bara uttråkad.

Ha d

Svara med citat
  (#4) Gammal

TheCharlies avatar

Länk: #30861
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-08, 23:08

Vill tillägga att som kriminell ifrånsäger man sig rätten till sympati etc. Som kriminell har man inte samma frihet som övriga människor har, har man gjort ett brott skall man få ta sitt straff.

Om jag själv vart pedofil lr våldtäcksman ifrånsäger jag mig själv rätten till många rättigheten via mina handlingar och kan inte förvänta mig att behandlas som en vanlig medborgare vilket jag inte kommer att göras heller.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #32456
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-12, 02:07

Citat:
hur kan ni tala för ett öppet nät när ni är emot den kontroll som behövs för att garantera att Internet är öppet och fungerar tillfredställande för alla dess användare

Eftersom det här är Djävulens advokat så antar jag att du valt ett argument som bygger på en falsk diktomi med flit. Antingen för eller emot "den kontroll som behövs för att garantera att Internet är öppet och fungerar tillfredställande för alla dess användare". Så för att svara med en: Är du med Bush eller terroristerna?

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #32624
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-12, 12:13

Citat:
Mårten Fjällström (2006-Jun-12)
Citat:
hur kan ni tala för ett öppet nät när ni är emot den kontroll som behövs för att garantera att Internet är öppet och fungerar tillfredställande för alla dess användare

Eftersom det här är Djävulens advokat så antar jag att du valt ett argument som bygger på en falsk diktomi med flit. Antingen för eller emot "den kontroll som behövs för att garantera att Internet är öppet och fungerar tillfredställande för alla dess användare". Så för att svara med en: Är du med Bush eller terroristerna?

Både ja och nej, jag ville så klart få in folk i en återvändsgränd, men det är också ett på flera sätt intressant problem att diskutera; i dag så är det många nät som överlever bara för att dess användare visar viss återhållsamhet (och/eller värsta syndarna varnas/stängs av), om alla började hämta filmer dygnet runt så skulle upplevelsen för mer "normala" användare begränsas.

Som exempel så har vi universitets nätverk, och då speciellt när de även inkluderar studentbostäder; där hittar vi hög teknisk kompetens, en önskan att få tag i material som vanligtvis kanske inte finns att köpa (t.ex. utländska tvserier), tid att lägga ner på det hela samt dålig ekonomi. Om man inte knäpper ett par användare på näsan lite då och då så skulle man behöva kasta på mer och mer och mer bandbredd hela tiden; och det är ganska orealistiskt att ett universitet ska behöva lägga miljoner och åter miljoner på nätuppgraderingar vilka behövs för till studierna helt orelaterad fildelning.

Det finns så väl tekniska som ekonomiska sätt att begränsa sådana aktiviteter, men eftersom vi inte har dem som standard i dag så är vi alltså inte tekniskt i en värld där man kan låta användarna göra vadsomhelst; och ovanpå det så har vi även frågan om hur stort ansvar, för att återgå till samma exempel, ett universitet har om de medvetet låter sitt nätverk bli dränkt i "olaglig trafik" (olaglig fildelning av filmer, barnporr etc).

--

...

Svara med citat
  (#7) Gammal
xor Inte uppkopplad

xors avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #33657
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-15, 19:56

Det är väl ganska uppenbart varför man INTE ska utföra DDoS-attacker mot folk.

1.) Det förstör, det gör inte en demonstration. Du kränker andras yttrandefrihet. Du kränker demokratin.

Oavsett hur du argumenterar så kommer det att vara så.

2.) Det är inte sett som en positiv sak bland folket på gatorna. Det ger dålig publicitet.

Du skapar inte någon positiv uppmärksamhet, snarare framstår vi som gerillasoldater eller kanske till och med terrorister.

3.) Du kan inte ta på dig ansvaret för aktionen.

Ingen vet vem det är som utför attacken, om det är andra partier som försöker smutskasta PP eller om det det är PP som utför dem. Eller om det bara är galna aktivister som tar lagen i egna händer.

I vanliga demonstrationer ser människor vilka det är som demonstrerar och de tar på sig ansvaret för sina handlingar. De gömmer sig inte. I alla fall gjorde inte PP det när de demonstrerade för ett tag sedan

Svara med citat
  (#8) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #33689
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-15, 21:22

Citat:
Det är väl ganska uppenbart varför man INTE ska utföra DDoS-attacker mot folk.
<br>
<br>
Om det vore så uppenbart och självklart som du verkar tycka så skulle vi inte kunna ha den här diskussionen, alltså så kan det inte vara så enkelt som du verkar tro.<br>
<br>
Citat:
1.) Det förstör, det gör inte en demonstration. Du kränker andras yttrandefrihet. Du kränker demokratin.
<br>
<br>
Vi har fullt med exempel på demonstrationer av en eller annat sort som resulterat i blockering av infrastruktur, förstörelse för miljoner, även dödsfall, vi hittar dem så väl i andra länder som i vår egna historia (i modern tid så har vi t.ex. reclaimfolket); vi har revolter och lönnmord och lite allt möjligt som har skett i folkets namn, i frihetens namn, medel som vi i efterhand anser helt acceptabla. Vi har folk som sätter sig och hindrar trafiken eftersom de vill ha bilfria innerstäder, vi har folk som i gummibåtar åker bland valar för att hindra valjakt, vi har folk som klättrar in på skyddsklassade områden för att de är emot krigsmakter, vi har folk som bryter sig in på och slår sönder minkfarmar, folk som kastar färg på de som bär päls...<br>
<br>
Du kan inte med "demonstration" bara tänka dig en lugn sossehistoria a la första maj; demonstrationer kommer i många många former, och är i grunden helt enkelt att man visar sitt missnöje.<br>
<br>
Vi har alltså en massa exempel på hur aktiviteter du inte skulle tycka om faktiskt stärker, eller inför/skapar, demokrati, inte försvagar den.<br>
<br>
Citat:
Oavsett hur du argumenterar så kommer det att vara så.
<br>
<br>
Om vi tar och skriver det där på lite mer rak svenska så blir det: "vad du än säger så anser jag mig per definition ha rätt, och om du inte håller med så har du fel"; det är inte direkt en bra grund för en konstruktiv diskussion.<br>
<br>
Citat:
2.) Det är inte sett som en positiv sak bland folket på gatorna. Det ger dålig publicitet.
<br>
<br>
Som sagt var, du väljer att tänka dig demonstrationer som något lugnt som folk tycker om, och (D)DoS-attacker som något negativt; du använder dig av definitioner som gör att du inte är öppen för en diskussion, och om man skulle diskutera det hela på din nivå så måste man acceptera "A är bättre än B", vilket omöjliggör en diskussion rörande huruvida B är bättre än A.<br>
<br>
Citat:
Du skapar inte någon positiv uppmärksamhet, snarare framstår vi som gerillasoldater eller kanske till och med terrorister.
<br>
<br>
Den ena personens terrorist är den andras frihetskämpe; t.ex. så är jag ganska säker på att en fransk adelsman på väg att halshuggas inte hade några fin ord att säga om folket som var på väg att halshugga honom, som del av deras kamp för frihet och rättvisa. Inbitna tedrickare i Boston har också haft sina stunder av tvivel på vad en del skulle kalla för frihetskämpar; för att inte tala om alla urbefolkningar som har blivit mördade i civilisationens namn.<br>
<br>
Oavsett om du tycker om det eller inte så är det långt ifrån möjligt att hela tiden arbeta inom systemet; ibland går man en liten liten liten bit utanför i form av en olagligt uppsatt affisch, och ibland så flyter blodet på gatorna i flera årtionden - någonstans där emellan så har vi saker som olagliga demonstrationer och (D)DoS-attacker.<br>
<br>
Citat:
3.) Du kan inte ta på dig ansvaret för aktionen.
<br>
<br>
Så klart man kan, och man kan backa upp det med tekniska bevis som visar på att man var inblandad; men att göra det är så klart lika smart som att efter att ha deltagit i den olaglig demonstration, vilken kanske spårat ur, gå till en polisstation och anmäla sig själv.<br>
<br>
Citat:
Ingen vet vem det är som utför attacken, om det är andra partier som försöker smutskasta PP eller om det det är PP som utför dem. Eller om det bara är galna aktivister som tar lagen i egna händer.
<br>
<br>
Här håller du återigen på med orealistiska definitioner, genom att du klassar folk som antingen duktiga enligt det du tycker är bra, och resten är smutskastare eller "galna aktivister".<br>
När det gäller att "ingen vet vem det är som utför attacken" så är det, om de är tillräckligt kunniga, ett alternativ för de som utför attacken, det är långt ifrån omöjligt att ta på sig ansvaret för en (D)DoS-attack; vilket jag redan sagt.<br>
<br>
Citat:
I vanliga demonstrationer ser människor vilka det är som demonstrerar och de tar på sig ansvaret för sina handlingar. De gömmer sig inte. I alla fall gjorde inte PP det när de demonstrerade för ett tag sedan
<br>
<br>
Du är alltså emot möjligheten för folk att anonymt uttrycka sitt missnöje? Du måste inse att att anonymt kunna uttrycka sitt missnöje är en väldigt väldigt viktig del av en demokrati.

--

...

Svara med citat
  (#9) Gammal

TheCharlies avatar

Länk: #33709
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-15, 22:15

Citat:
Mårten Fjällström (2006-Jun-12)
Citat:

Vad är skillnaden mellan Bush och terrorister?

Svara med citat
  (#10) Gammal

TheCharlies avatar

Länk: #33718
Standard RE: (D)DoS-attacker och vanliga demonstrationer... - 2006-06-15, 22:26

Haha seriöst.. hur tror ni folk orkar läsa allt ni skriver?

DDoS attacker, självklart kan man ta ansvar för det, läs tidningarna innan du kreverar dumfan!

Jag stödjer DDoS attacker/hacking/cracking om det är för en bra sak, som till ex att plocka ner er från internet eftersom det enda ni gör är att smitta av er dumhet till hjälplösa offer som ni själva. Alla är inte kristna/födda i Danderyd och gråter över en fjollig jävla DDoS attack! Väx upp och skaffa er en flickvän!

Har ingen som hellst sympati för våldtäcksmän/pedofiler.. om ni har det säger det en hel del om er själva (skaffa ALDRIG barn).

Put all the stupid ppl on an island so they can cry 2gether.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Demonstrationer mot EU-möte i Stockholm ggp83 PP i media 1 2009-07-15 10:22
Kommer det att bli demonstrationer i Örebro? dragontrumpetare 22. Örebro län, 4 2009-05-13 13:24
Demonstrationer i landet Sinbad PP i media 0 2009-04-17 21:47
Demonstrationer mot trafikdatalagringen mm Alexander F PP i media 18 2008-01-01 12:08
Dos-attacker kriminaliseras Anders Häggström PP i media 13 2007-02-20 12:07