Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rasmus Andersen Inte uppkopplad

Rasmus Andersens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Artistens eget val! - 2006-09-07, 23:29

Citat:
Borde inte en artist själv kunna få välja om hans musik ska vara fri eller om man ska betala för att få ta del utav den?

Om en artist väljer att man ska betala för att få ta del utav hans musik, vilken rättighet har du att sätta dig över det?
Motargument? Hur väljer ni att bemöta en person med denna åsikt?

[hr]<P>Rasmus Andersen, piratpartist</P><P><FONT face="Arial Black"><EM>P</EM></FONT>I<STRONG><FONT face="Courier New" size=3>R</FONT><FONT face="Arial Narrow" size=1>A</FONT>C</STRONG><FONT face="Arial Black" size=1>Y</FONT> <FONT face="Comic Sans MS" size=3>I</FONT><FONT face="Courier New">S</FONT> <FONT face=Arial><STRONG>N</STRONG></FONT><FONT face="Comic Sans MS" size=1><EM>O</EM></FONT><FONT face=Tahoma><STRONG>T</STRONG></FONT> <FONT face="Comic Sans MS"><EM><STRONG>A</STRONG></EM></FONT> <STRONG>C</STRONG><FONT face="Courier New"><FONT size=1><STRONG>R</STRONG></FONT>I</FONT><FONT face="Comic Sans MS">M</FONT><FONT size=1><STRONG>E</STRONG></FONT><FONT size=4>.</FONT> <FONT size=3><STRONG>S</STRONG></FONT><FONT face=Arial><EM>H</EM></FONT><STRONG><FONT face="Comic Sans MS">A</FONT><FONT size=1>R</FONT><FONT size=3>I</FONT><FONT face="Arial Black" size=1>N</FONT><FONT face="Comic Sans MS"><EM>G</EM></FONT></STRONG> <FONT face="Arial Black"><EM>I</EM></FONT><FONT face="Comic Sans MS" size=1>S</FONT> <STRONG><FONT size=1>C</FONT><FONT face=Tahoma size=3><EM>A</EM></FONT><FONT face="Comic Sans MS" size=1>R</FONT></STRONG>I<FONT face="Arial Black"><EM>N</EM></FONT><FONT face=Arial size=1>G</FONT><FONT size=4>.</FONT>

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #52915
Standard RE: Artistens eget val! - 2006-09-07, 23:39

Eftersom jag betalar för att ge artisten detta valet så är det väl min rätt att sluta betala för det när jag inte längre ser att tjänsten gagnar mig?

Artisten får ju detta valet som en funktion av lagen och eftersom jag är medborgare i detta landet lika mycket som artisten så bör jag ha samma rätt avgöra om detta är en lag jag vill ha som det är artistens rätt.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Jonas Lihnell Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #52956
Standard RE: Artistens eget val! - 2006-09-08, 08:39

Immaterialrätt är inte en mänsklig rättighet. Upphovsrätten, det privata monopolet som staten ger kulturskaparen, ges till denna för att öka samhällsnyttan då staten en gång i tiden var beroende av dem stora bolagen för att få ut kulturen till sitt folk. Idag behövs inte dem bolagen för att sprida kulturen och därför behövs inte det privata monopolet på den privata marknaden. I kommersiella sammanhang behövs det dock fortfarande.

Vill artisten inte dela med sig av sitt verk under dem premisser som staten bestämt har artisten inget val.

Sverige har konsumenträtt. Du som konsument har _rätt_ att använda den vara du köpt under rimliga krav.

Att inte kunna spela upp en cd-skiva eller film för vänner och bekanta, ute på stan eller på hårdvara annan en av ett (eller flera) givna märken ser inte jag som rimligt.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Länk: #52962
Standard RE: Artistens eget val! - 2006-09-08, 09:06

Vi kommer ju alltid tillbaka till huvudargumentet. För att kunna stoppa fildelningen så måste man övervaka privat kommunkation.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #52968
Standard RE: Artistens eget val! - 2006-09-08, 09:22

Och en sista liten notering: Om artisten inte vill att hans verk ska spridas, varför har han i sådana fall publicerat det? Vi Pirater är för fri spridning av publicerad kultur. De verk som artisten vill ha för sig själv får han låta bli att ge ut. Då sprids de inte.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eget live för internarbete J. C. IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 0 2009-12-08 23:01
Ni har ingen moralisk rätt att bestmma över artistens verk Jaive Kultur och upphovsrätt 257 2009-08-05 17:00
Sveriges eget Stasi Ravenna PP i media 7 2008-06-16 11:10
Relakks har nu ett eget forum infinite_emma Allmän information och frågor 0 2006-08-16 09:10
Artistens villkor Bo Leuf Kultur och upphovsrätt 0 2006-06-17 12:04